Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-715/13-6/AG
z 27 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2013 r. (data wpływu 15 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 lutego 2014 r. (data wpływu 19 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do wartości początkowej środka trwałego podatku od towarów i usług – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 6 lutego 2014 r., Nr ….., na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 6 lutego 2014 r. (data doręczenia 10 lutego 2014 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 17 lutego 2014 r. (data wpływu 19 lutego 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni od dnia 16 sierpnia 2013 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie: kancelaria adwokacka. Rozlicza się na zasadach ogólnych. Jest podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawczyni na rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej otrzymała wsparcie finansowe w kwocie ….. zł brutto oraz wsparcie pomostowe w wysokości …. zł miesięcznie na okres 6 miesięcy. Wsparcie udzielone zostało w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytet VIII - Regionalne kadry gospodarki, Poddziałanie 8.1.2, Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie. Umowa o udzielenie wsparcia finansowego w ramach Projektu „W Kierunku Nowego Zatrudnienia - program outplacement w województwie ….” zawarta została w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wsparcie zostało udzielane w oparciu o zasadę de minimis, zgodnie z § 32 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 15 grudnia 2010 r. (Dz. U. z 2010 r., Nr 239, poz. 1598).

Wnioskodawczyni otrzymała również specjalistyczne wsparcie doradcze w formie nieodpłatnych usług doradczych - łącznie 15 h indywidualnego wsparcia, dotyczących zagadnień związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wsparcie doradcze zostało udzielone na tych samych zasadach co wsparcie finansowe. Projekt realizowany jest przez firmę D. Z regulaminu firmy D. dotyczącego zasad przyznawania środków finansowych na rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej wynika, że projekt finansowany jest w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 15% z budżetu państwa.

W ramach wsparcia doradczego z firmy D. Wnioskodawczyni uzyskała informację, że wsparcie jest zwolnione od podatku, a wydatki sfinansowane wsparciem stanowią koszty uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem zakupu środków trwałych. Udzielone wsparcie nie ma wpływu na podatek VAT.

Wnioskodawczyni na potrzeby prowadzonej działalności zakupiła środek trwały, używany samochód osobowy w cenie 26829,27 zł netto plus 6170,73 zł VAT, razem brutto 33.000 zł. Na zakup samochodu otrzymała wsparcie finansowe w kwocie 20.000 zł brutto, pozostałą część 13.000 zł pokryła z własnych środków.

W piśmie z dnia 17 lutego 2014 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku o wydanie interpretacji, Wnioskodawczyni wskazała, że:

  • dla potrzeb działalności gospodarczej prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów;
  • wsparcie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 zostało udzielone przez Urząd Marszałkowski Województwa, zaś realizatorem projektu była firma D.; wsparcia udzielono w sierpniu 2013 r. (umowa z dnia 20 sierpnia 2013 r.);
  • środki finansowe z tytułu wsparcia otrzymała w dniu 23 sierpnia 20l3 r.;
  • źródłami pochodzenia środków finansowych, które otrzymała są: w 85% Europejski Fundusz Społeczny, a w 15% budżet państwa;
  • ze środków wsparcia zakupiła używany samochód osobowy oraz wyposażenie biura (biurko, krzesła, stół, witryny, fotel, komputer, drukarkę, lampę oraz drobny sprzęt biurowy);
  • zakupiony samochód jest wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej;
  • podatek VAT naliczony przy zakupie środka trwałego podlegał odliczeniu od podatku VAT należnego w wysokości 3.702,44 zł (60%, nie więcej niż 6.000,00 zł);
  • skorzystała z prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony;
  • amortyzacja środka trwałego następuje według metody liniowej.

W zakresie podatku od towarów i usług Wnioskodawczyni nie uzupełniła braków wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano następujące pytania dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

  1. Czy udzielone wsparcie jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych...
  2. Czy wydatki sfinansowane wsparciem, oprócz wydatków na zakup środków trwałych, stanowią koszty uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej...
  3. Czy podatek VAT od zakupionego samochodu osobowego nie podlegający odliczeniu <6170,70-3702,44 (60%) = 2468,29> podwyższa wartość początkową tego środka trwałego...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie Nr 3. W zakresie pozostałych pytań oraz podatku od towarów i usług wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, podatek VAT niepodlegający odliczeniu podwyższa wartość początkową środka trwałego na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Przepis ten wskazuje, iż podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem:

  • faktycznego poniesienia wydatku,
  • istnienia związku przyczynowego pomiędzy wydatkiem a przychodami,
  • braku dokonanego wydatku na liście negatywnej, zawartej w art. 23 ustawy,
  • odpowiedniego udokumentowania poniesionego wydatku.

Przy czym obowiązek wskazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności gospodarczej, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów spoczywa na podatniku.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) wymienionej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części (…).

Według art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a – 22o, z uwzględnieniem art. 23.

Według art. 22a ust. 1 tej ustawy amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zatem, aby dany składnik majątku był uznany za środek trwały musi:

  • stanowić własność lub współwłasność podatnika,
  • zostać nabyty lub wytworzony we własnym zakresie przez podatnika,
  • być kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania,
  • jego przewidywany okres używania być dłuższy niż rok,
  • być wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością albo oddany do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym uznaje się, że składnik majątku spełnia kryterium kompletności, jeżeli jest wyposażony we wszystkie elementy umożliwiające jego funkcjonowanie, zgodnie z przeznaczeniem. Natomiast sformułowanie „zdatny do użytku” należy rozumieć jako możliwość faktycznego oraz prawnego użytkowania.

W sytuacji, gdy podatnik zamierza amortyzować środek trwały lub wartość niematerialną i prawną istotnym jest ustalenie ich wartości początkowej. Podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z art. 22f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi bowiem wartość początkowa środka trwałego i wartości niematerialnej i prawnej.

Stosownie do przepisu art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wartość początkową środków trwałych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia.

Za cenę nabycia, w myśl art. 22g ust. 3 powyższej ustawy, uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

W świetle powyższego na cenę nabycia składa się cena uiszczona sprzedawcy za składnik majątku oraz koszty związane z zakupem, tj. wszystkie wydatki, które powstały w bezpośrednim związku z odpłatnym nabyciem, w tym także podatek od towar i usług, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepis art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Powyższy przepis wskazuje, że fakt otrzymania środków pomocowych nie wpływa na wartość początkową środków trwałych nabytych za te środki oraz za środki własne. Środki trwałe, na które otrzymano dofinansowanie będą amortyzowane w całości z tym, że część odpisów amortyzacyjnych nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni na rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej, na mocy umowy z dnia 20 sierpnia 2013 r. otrzymała m.in. wsparcie finansowe w ramach projektu „W Kierunku Nowego Zatrudnienia - program outplacement w województwie …”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytet VIII - Regionalne kadry gospodarki, Poddziałanie 8.1.2, Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie. Środki finansowe, z których sfinansowane zostało ww. wsparcie pochodziły w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego, a w 15% z budżetu państwa.

Ze środków wsparcia zakupiła dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej m.in. używany samochód osobowy za kwotę brutto 33.000,00 zł.

Na zakup samochodu Wnioskodawczyni otrzymała wsparcie finansowe w kwocie 20.000 zł brutto. Pozostałą część ceny w wysokości 13.000 zł pokryła z własnych środków. Podatek VAT naliczony przy zakupie tego środka trwałego, w podatku od towarów i usług podlegał odliczeniu od podatku VAT należnego w wysokości 60% kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Mając na względzie przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz cytowane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż podatek od towarów i usług naliczony przy zakupie samochodu osobowego przez Wnioskodawczynię, który nie podlegał odliczeniu od podatku od towarów i usług należnego składał będzie się na cenę nabycia tego środka trwałego, na podstawie art. 22g ust. 1 pkt 1 w związku z art. 22g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, ww. podatek od towarów i usług „podwyższał będzie” wartość początkową środka trwałego.

Z uwagi na fakt, że jako podstawę rozstrzygnięcia Wnioskodawczyni wskazała przepis art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Jej stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Ponadto nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów nie może ocenić, czy wysokość ustalonej przez Wnioskodawczynię konkretnej kwoty podatku od towarów i usług składającej się na wartość początkową środka trwałego jest prawidłowa. Tego typu rozstrzygnięcie merytoryczne sprawy podatkowej stanowi przedmiot postępowania podatkowego.

Ponadto wydając interpretację Organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonego do wniosku dokumentu, tj. „Regulaminu przyznawania środków finansowych na rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej w ramach projektu: „W kierunku Nowego Zatrudnienia – Program outplacement w województwie”. Tut. Organ jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i Jej stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj