Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-145/14-4/AK
z 15 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 5 lutego 2014 r. (data wpływu 12 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z 28 kwietnia 2014 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT RR - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT RR. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 2 maja 2014 r. o pytanie i własne stanowisko do zadanego pytania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (zwany dalej: Spółką) prowadzi działalność w zakresie produkcji (chowu) trzody chlewnej. Fermy, na których odbywa się hodowla świń to w części fermy własne lub wydzierżawione, ale w znacznej części obce. Rolnicy kontraktowi z którymi zawierane są umowy, kupują zwierzęta od Spółki na określonym etapie hodowli, po czym, po odchowie, odsprzedają świnie Spółce.

Hodowla świń sprzedanych przez Spółkę rolnikom kontraktowym odbywa się na fermach będących własnością tych podmiotów. Dużą część tej grupy stanowią rolnicy ryczałtowi.

Z rolnikami ryczałtowymi zawierane są umowy długoterminowe, zakładają one współpracę polegającą na tym, że Spółka sprzedaje rolnikowi trzodę chlewną, a po określonym czasie dokonuje jej odkupu.

Chów odbywa się w grupach zwierząt tzw. „lotach”, każda sprzedaż trzody rolnikowi rozpoczyna trwanie lotu, a każdy lot ma nadawany odrębny niepowtarzający się numer. Ilość lotów w czasie trwania umowy jest nieograniczona. Odkup zwierząt w ramach jednego lotu następuje w kilku partiach. Po każdym odkupie wystawiana jest przez spółkę faktura VAT RR. Całkowite rozliczenie lotu następuje po dokonaniu odkupu ostatniej partii zwierząt. Wtedy też są korygowane poprzednio wystawione faktury VAT RR (korygowana jest cena, która ostatecznie ustalana jest przy uzgadnianiu końcowego rozliczenia lotu, jako że ostateczne ustalenie ceny możliwe jest po zakończeniu tuczu danego lotu). Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, a nabycie produktów rolnych od rolników ryczałtowych jest związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Zgodnie z umową na rzecz rolników ryczałtowych przekazywane są zaliczki na przyszłe dostawy (na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego zgodnie z art. 116 ust. 6 punkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą). Ostateczna płatność dokonywana jest po całkowitym rozliczeniu lotu. Wtedy też dokonywana jest kompensata należności i zobowiązań rolnika wobec Spółki zgodnie z art. 116 ust. 8 ustawy. Jeśli suma zobowiązań rolnika wobec Spółki jest niższa od jego należności, otrzymuje on zapłatę na podane przez siebie konto bankowe. W tytule przelewu wymieniane są numery i daty wystawienia faktur dotyczących rozliczonego lotu. Jeśli zaś suma zobowiązań rolnika przewyższa jego należność - wtedy ostateczna płatność nie jest dokonywana a rolnik otrzymuje na ostatniej wystawionej na jego rzecz (z tytułu danego lotu) fakturze informację umożliwiającą identyfikację dokumentów potwierdzających wypłacone na jego rzecz zaliczki (zgodnie z art. 116 ust. 9b ustawy).

W związku ze zmianą programu komputerowego, który będzie zarządzał również płatnościami, w Spółce pojawi się problem dotyczący ilości znaków w opisach przelewów bankowych dokonywanych przez Spółkę. W sytuacji, w której zobowiązania rolnika ryczałtowego wobec Spółki będą niższe od jego należności, a Spółka dokona wypłaty ostatecznej płatności na jego rzecz - Spółka nie będzie miała możliwości wypisania wszystkich danych (dat i numerów faktur) dotyczących dokumentów potwierdzających nabycie produktów w ramach danego lotu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka nadal będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dotyczących lotu jeśli ograniczy opis w tytule przelewu bankowego (wynikającego z ostatecznego rozliczenia tego lotu a dokonywanego na rzecz i na rachunek rolnika ryczałtowego) do informacji jakiego numeru lotu dotyczy płatność oraz do podania numeru i daty wystawienia ostatniej faktury dotyczącej tego lotu? Jednocześnie rolnik otrzymywałby odrębną informację dołączoną do ostatniej faktury, która zawierałaby dane (daty wystawienia oraz numery) dotyczące wszystkich wystawionych w ramach tego lotu dokumentów (faktur).


Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on miał nadal prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT RR nawet w sytuacji ograniczenia opisu przelewu/przelewów. Tytuł przelewu zawierający informację jedynie o numerze lotu oraz numer i datę ostatniej wystawionej w ramach tego lotu faktury jest wystarczającą informacją dzięki której łatwo można zidentyfikować wszystkie pozostałe wystawione na rzecz rolnika ryczałtowego a dotyczące tego lotu faktury VAT RR. Na każdej wystawianej przez Spółkę fakturze VAT RR podawany jest numer lotu którego ona dotyczy. Każdy lot ma odrębny, niepowtarzalny numer. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie ma możliwości przyporządkowania którejś z faktur do nieprawidłowego lotu a rolnik zawsze ma możliwość weryfikacji danych na podstawie otrzymanych od Spółki oryginałów faktur VAT RR.

Rolnik otrzymywałby ponadto wraz z ostatnią fakturą odrębny dokument informujący go o wszystkich wystawionych w ramach danego lotu fakturach VAT RR, a zawierający w szczególności daty ich wystawienia oraz ich numery.

Spółka uważa, że takie rozwiązanie jest jak najbardziej dopuszczalne i nie stoi w sprzeczności z art. 116 ust. 6 punkt 3 ustawy tym bardziej, że rolnik otrzymuje na bieżąco pełną dokumentację dotyczącą danego lotu i ma możliwość weryfikacji dokonanych na jego rzecz zapłat z wartościami wynikającymi z faktur wystawionych przez spółkę a dokumentujących nabycie od niego produktów rolnych.

Spółka jest świadoma, iż art. 116 ust. 6 punkt 3 ustawy informuje o alternatywnej możliwości zamieszczania informacji dla rolnika ryczałtowego dotyczącej dokonanej płatności a mianowicie o umieszczaniu na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych danych identyfikacyjnych dokumentów stwierdzających dokonanie zapłaty. W przypadku gdy zobowiązania rolnika ryczałtowego przewyższają jego pozostałe po wypłacie zaliczek należności wynikające z danego lotu (całe zobowiązanie Spółki jest zawarte w wypłaconych na rzecz i na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego zaliczkach) rozwiązanie takie jest możliwe (jest przez Spółkę stosowane (zgodnie z art. 116 ust. 9b ustawy). W sytuacji której dotyczy pytanie Spółka nie może jednak podać danych identyfikacyjnych dokumentu stwierdzającego dokonanie ostatecznej zapłaty, gdyż ta dokonywana jest zgodnie z umową w terminie do 30 dni od daty ostatniej sprzedaży dokonanej przez rolnika ryczałtowego, czyli już po wystawieniu wszystkich faktur dotyczących danego lotu. Dlatego pozostaje rozwiązanie zaproponowane przez Spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6.

Na mocy art. 2 pkt 19 ustawy - rolnikiem ryczałtowym jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych (art. 115 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 115 ust. 2 tej ustawy - stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6,5% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku.

Natomiast - w myśl art. 146a ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Elementy, które powinna zawierać faktura VAT RR określone zostały w art. 116 ust. 2 ustawy. I tak, faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR” i zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;
  3. numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;
  4. datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;
  5. nazwy nabytych produktów rolnych;
  6. jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;
  7. cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  8. wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  9. stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;
  10. kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;
  11. wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;
  13. czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Jak wynika z powyższego przepisu (art. 116 ust. 2 pkt 10 ustawy), faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR” i zawierać co najmniej elementy wymienione w ust. 2 tego artykułu, w tym kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych.

W myśl art. 116 ust. 3 ustawy - faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: „Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług”.

Stosownie do art. 116 ust. 6 ustawy - zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

  1. nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
  2. zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
  3. w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane indentyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

Art. 116 ust. 7 ustawy stanowi, że za datę dokonania zapłaty uważa się datę wydania dyspozycji bankowej przekazania środków finansowych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, jeżeli dyspozycja ta została zrealizowana.

Warunek, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych (art. 116 ust. 8 ustawy).

Na mocy art. 116 ust. 9 ustawy - przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia z tytułu spłat rat pożyczek i zaliczek udzielanych rolnikowi ryczałtowemu dostarczającemu produkty rolne, dokonane przez podatnika nabywającego te produkty, pod warunkiem że:

  1. zaliczka została przekazana na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, a na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu potwierdzającego dokonanie tej wpłaty;
  2. raty i pożyczki wynikają z umów zawartych w formie pisemnej

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji (chowu) trzody chlewnej. Rolnicy kontraktowi z którymi zawierane są umowy, kupują zwierzęta od Spółki na określonym etapie hodowli, po czym, po odchowie, odsprzedają świnie Spółce.

Hodowla świń sprzedanych przez Spółkę rolnikom kontraktowym odbywa się na fermach będących własnością tych podmiotów. Dużą część tej grupy stanowią rolnicy ryczałtowi.

Z rolnikami ryczałtowymi zawierane są umowy długoterminowe, zakładają one współpracę polegającą na tym, że Spółka sprzedaje rolnikowi trzodę chlewną, a po określonym czasie dokonuje jej odkupu.

Chów odbywa się w grupach zwierząt tzw. „lotach”, każda sprzedaż trzody rolnikowi rozpoczyna trwanie lotu a każdy lot ma nadawany odrębny niepowtarzający się numer. Ilość lotów w czasie trwania umowy jest nieograniczona. Odkup zwierząt w ramach jednego lotu następuje w kilku partiach. Po każdym odkupie wystawiana jest przez spółkę faktura VAT RR. Całkowite rozliczenie lotu następuje po dokonaniu odkupu ostatniej partii zwierząt. Wtedy też są korygowane poprzednio wystawione faktury VAT RR (korygowana jest cena, która ostatecznie ustalana jest przy uzgadnianiu końcowego rozliczenia lotu, jako że ostateczne ustalenie ceny możliwe jest po zakończeniu tuczu danego lotu). Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, a nabycie produktów rolnych od rolników ryczałtowych jest związane ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z umową na rzecz rolników ryczałtowych przekazywane są zaliczki na przyszłe dostawy (na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego zgodnie z art. 116 ust. 6 punkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą). Ostateczna płatność dokonywana jest po całkowitym rozliczeniu lotu. Wtedy też dokonywana jest kompensata należności i zobowiązań rolnika wobec Spółki zgodnie z art. 116 ust. 8 ustawy. Jeśli suma zobowiązań rolnika wobec Spółki jest niższa od jego należności, otrzymuje on zapłatę na podane przez siebie konto bankowe. W tytule przelewu wymieniane są numery i daty wystawienia faktur dotyczących rozliczonego lotu. Jeśli zaś suma zobowiązań rolnika przewyższa jego należność - wtedy ostateczna płatność nie jest dokonywana a rolnik otrzymuje na ostatniej wystawionej na jego rzecz (z tytułu danego lotu) fakturze informację umożliwiającą identyfikację dokumentów potwierdzających wypłacone na jego rzecz zaliczki (zgodnie z art. 116 ust. 9b ustawy).

W związku ze zmianą programu komputerowego, który będzie zarządzał również płatnościami, w Spółce pojawi się problem dotyczący ilości znaków w opisach przelewów bankowych dokonywanych przez Spółkę. W sytuacji, w której zobowiązania rolnika ryczałtowego wobec Spółki będą niższe od jego należności, a Spółka dokona wypłaty ostatecznej płatności na jego rzecz - Spółka nie będzie miała możliwości wypisania wszystkich danych (dat i numerów faktur) dotyczących dokumentów potwierdzających nabycie produktów w ramach danego lotu.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości dotyczą tego, czy Wnioskodawca spełnia warunki art. 116 ust. 6 pkt 3 ustawy, jeżeli ograniczy opis w tytule przelewu bankowego (wynikającego z ostatecznego rozliczenia lotu a dokonywanego na rzecz i na rachunek rolnika ryczałtowego) do informacji jakiego numeru lotu dotyczy płatność oraz do podania numeru i daty wystawienia ostatniej faktury dotyczącej tego lotu, a do ostatniej wystawionej w ramach tego lotu faktury zostanie dołączony odrębny dokument informujący go o wszystkich wystawionych w ramach danego lotu fakturach VAT RR, zawierający w szczególności daty ich wystawienia oraz ich numery.

Na mocy art. 301 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 2006 Nr 347, str. 1 ze zm.), w odniesieniu do dostaw produktów rolnych i świadczenia usług rolniczych, o których mowa w art. 300, państwa członkowskie zapewniają wypłatę zryczałtowanych rekompensat przez nabywcę lub usługobiorcę albo przez organy władzy publicznej.

Zgodnie z art. 303 ust. 1 Dyrektywy 112, w przypadku gdy nabywca lub usługobiorca będący podatnikiem wypłaca zryczałtowaną rekompensatę zgodnie z art. 301 ust. 1, ma on prawo, na warunkach przewidzianych w art. 167, 168 i 169 oraz art. 173-177 oraz zgodnie z procedurami ustalonymi przez państwa członkowskie, do odliczenia kwoty wypłaconej rekompensaty od kwoty VAT, którą jest on zobowiązany zapłacić w państwie członkowskim, w którym dokonuje on swoich opodatkowanych transakcji.

Art. 303 ust. 3 Dyrektywy 112 stanowi, że państwa członkowskie określają warunki dokonywania zwrotów przewidzianych w ust. 2. Państwa członkowskie mogą w szczególności zastosować przepisy dyrektyw 79/1072/EWG i 86/560/EWG.

Państwa członkowskie podejmują wszystkie środki niezbędne do skutecznej kontroli wypłat zryczałtowanych rekompensat rolnikom ryczałtowym (art. 304 Dyrektywy 112).

Tym samym regulacja art. 116 ust. 6 pkt 3 ustawy o podatku VAT jest spełnieniem wymogów określonych w art. 304 Dyrektywy 112.

Z drugiej strony należy mieć na uwadze to, że celem tej regulacji było powiązanie zapłaty dokonywanej przez podatnika VAT na rachunek rolnika ryczałtowego z konkretną transakcją zakupu produktów rolnych. Dla osiągnięcia tego celu wprowadzono wymóg, by w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty zostały podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej zakup produktów rolnych.

W kontekście powyższych uwag należy stwierdzić, że jeśli w danym stanie faktycznym można przyporządkować każdy dokonany przelew na rzecz rolnika ryczałtowego do konkretnej transakcji zakupu (jak to miało miejsce w niniejszej sprawie), to brak spełnienia wymogu wskazania wszystkich numerów dotyczących faktur dokumentujących pozostałe dostawy (w ramach jednego lotu) w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty, z jednoczesnym podaniem informacji o numerze lotu oraz numerze i dacie wystawienia ostatniej faktury dotyczącej tego lotu, a także dołączenie do ostatniej wystawionej w ramach tego lotu faktury odrębnego dokumentu informującego o wszystkich wystawionych w ramach danego lotu fakturach VAT RR, który zawiera w szczególności daty ich wystawienia oraz ich numery, nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Zatem, według tut. Organu Zainteresowany w sposób czytelny i jednoznaczny dokumentuje każdą dostawę oznaczając ją numerem danego lotu, który wpisany jest przez niego na wystawianej fakturze VAT RR. W związku z tym, że odkup zwierząt w ramach jednego lotu następuje w kilku partiach, to po każdym odkupie wystawiana jest przez Spółkę faktura VAT RR. Ponadto Spółka przekazuje zaliczki na przyszłe dostawy, jednakże ostateczna płatność dokonywana jest po całkowitym rozliczeniu lotu. Wraz z ostatnią fakturą rolnik otrzyma odrębny dokument informujący go o wszystkich wystawionych w ramach danego lotu fakturach VAT RR, który w szczególności zawiera daty ich wystawienia oraz ich numery. Dlatego Wnioskodawca ograniczając opis w tytule przelewu bankowego (wynikającego z ostatecznego rozliczenia lotu a dokonywanego na rzecz i na rachunek rolnika ryczałtowego) do informacji jakiego numeru lotu dotyczy płatność oraz do podania numeru i daty wystawienia ostatniej faktury dotyczącej tego lotu (do której załącza odrębny dokument informujący go o wszystkich wystawionych w ramach danego lotu fakturach VAT RR) podparł się wykładnią celowościową art. 116 ust. 6 pkt 3, ponieważ dany przelew dokonany przez Spółkę można w prosty sposób powiązać z wystawioną fakturą. Tym samym wypełnia warunki określone w art. 116 ust. 6 pkt 3 ustawy o VAT.

Potwierdzeniem powyższego rozstrzygnięcia jest wyrok Najwyższego Sądu Administracyjnego z 7 kwietnia 2009 r. sygn. I FSK 281/08.

Podsumowując, Spółka nadal będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT RR dotyczących danego lotu, jeśli ograniczy opis w tytule przelewu bankowego (wynikającego z ostatecznego rozliczenia tego lotu a dokonywanego na rzecz i na rachunek rolnika ryczałtowego) do informacji jakiego numeru lotu dotyczy płatność oraz do podania numeru i daty wystawienia ostatniej faktury dotyczącej tego lotu, jednocześnie dołączając odrębną informację do ostatniej faktury, która zawierałaby dane (daty wystawienia oraz numery) dotyczące wszystkich wystawionych w ramach tego lotu dokumentów faktur.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj