Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-313/12-2/PR
z 15 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-313/12-2/PR
Data
2012.06.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
pośrednictwo finansowe
usługi finansowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zastosowanie zwolnienia dla świadczenia usługi z kategorii pośrednictwa finansowego, mieszczącej się w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.90



Wniosek ORD-IN 569 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03.04.2012 r. (data wpływu 10.04.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla świadczenia usługi z kategorii pośrednictwa finansowego, mieszczącej się w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.90 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.04.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla świadczenia usługi z kategorii pośrednictwa finansowego, mieszczącej się w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.90.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Bank świadczy na rzecz swoich klientów (zwanych dalej: „Klientami”) usługi pośrednictwa finansowego m.in. z zakresu udzielania kredytów i pożyczek, prowadzenia rachunków bankowych depozytów środków pieniężnych oraz udzielania gwarancji (zwane dalej: „usługami finansowymi”). Usługi finansowe świadczone są zarówno dla osób fizycznych jak i klientów instytucjonalnych (podmiotów gospodarczych, jednostek samorządu terytorialnego etc.).

Bank jest członkiem międzynarodowej grupy finansowej, działającej w sektorze usług finansowych w wielu krajach świata (zwanej dalej: „Grupą”). Przyjęty przez Grupę model biznesowy powoduje, iż wiedza i narzędzia związane ze świadczeniem tych usług są kumulowane przez określone podmioty oraz udostępniane innym podmiotom w ramach Grupy.

Działającym w ramach Grupy podmiotem, którego celem jest m.in. wspieranie określonych obszarów działalności członków Grupy, jest instytucja finansowa z siedzibą w Austrii (dalej: „Bank AT” lub „Usługodawca”). W tym celu Bank AT wykorzystuje wyspecjalizowane zasoby kadrowe oraz doświadczenie w zakresie świadczenia usług finansowych. Usługodawca nie tylko kumuluje doświadczenie zdobyte przez podmioty wchodzące w skład Grupy w trakcie świadczenia usług finansowych, ale również nabywa inne specjalistyczne usługi związane z usługami finansowymi od podmiotów trzecich.

Mając na względzie powyższe, oraz dążąc do efektywnego i bezpiecznego świadczenia usług finansowych, Bank korzysta z doświadczenia, wiedzy oraz innych zasobów zgromadzonych przez Bank AT, poprzez nabywaną usługę wsparcia w świadczeniu usługi finansowej (zwaną dalej: „Usługą”).

Usługa wsparcia w świadczeniu usług finansowych dotyczy następujących, kluczowych dla działalności Banku, obszarów:

  1. wsparcie transakcji finansowych;
  2. wsparcie bankowości detalicznej;
  3. wsparcie bankowości korporacyjnej;
  4. wsparcie dotyczące rynków globalnych.

Usługodawca, w ramach Usługi, wykonuje szereg czynności odnoszących się do powyżej wskazanych obszarów. Są to w szczególności:

w odniesieniu do wsparcia transakcji finansowych:

  • zapewnienie wsparcia w odniesieniu do produktów bankowych z grupy „Zarządzania Gotówką”,
  • programy sprzedaży produktów dotyczących zarządzania gotówką w aspekcie Lokalnym (Local Cash management Products) i globalnym (Global Cash management Products);
  • wsparcie merytoryczne w ramach centrum kompetencji dla produktów bankowych z zakresu zarządzania gotówką.

w odniesieniu do bankowości detalicznej:

  • wsparcie merytoryczne w zakresie konstrukcji produktów bankowych oraz ustalania warunków produktów bankowych;
  • wsparcie i konsultacje w zakresie produktów bankowych dla zamożnych klientów;
  • wsparcie w zakresie modeli sprzedaży usług finansowych w kontekście zyskowności tych usług finansowych;
  • wsparcie w zakresie nowych programów lojalnościowych oraz dróg oferowania produktów bankowych;
  • wsparcie i doradztwo w procesie planowania strategicznego;
  • budowanie regionalnych zasobów w zakresie oferowania produktów bankowych,

w odniesieniu do bankowości korporacyjnej:

  • wsparcie w planowaniu rozwoju produktów bankowych, wprowadzeniu produktów bankowych na rynek oraz optymalizacji procesów związanych z produktami bankowymi;
  • wsparcie przy opracowywaniu warunków (np. strategii cenowej) w odniesieniu do produktów bankowych;
  • opracowanie ogólnego modelu świadczenia usług bankowości korporacyjnej;
  • analiza raportów biznesowych jak również zarządzanie produktywnością;
  • udostępnienie najlepszych rozwiązań z zakresu bankowości korporacyjnej, mających na celu usprawnienie świadczenia usług bankowości korporacyjnej.

w odniesieniu do rynków lokalnych:

  • wsparcie w procesie zarządzania ryzykiem (analiza płynności finansowej i ryzyk finansowych, a w razie potrzeby pomoc przy dokonywaniu niezbędnych zmian w powyższym zakresie);
  • wsparcie w procesie szacowania (oceny) czynników, które wpływają na jakość kredytów udzielanych przez Bank;
  • wsparcie w przygotowaniu danych dotyczących działalności bankowej, które następnie przekazywane są agencji ratingowej;
  • analiza strategii biznesowej i biznes planu, a w razie potrzeby jego korekta;
  • wsparcie zarządzających ryzykiem w Banku, w szczególności w kwestiach dotyczących oceny wiarygodności.

W odniesieniu do powyższego zakresu wsparcia Usługodawca wykonuje również dodatkowo czynności o charakterze administracyjnym jak np. koordynacja kontaktów z podmiotami trzecimi jak agencje ratingowe, podwykonawcy, doradcy.

Z tytułu nabywania opisanej powyżej Usługi, Bank wypłaca Bankowi AT określone wynagrodzenie. Zdaniem Wnioskodawcy, opisana powyżej kompleksowa Usługa, jest usługą z kategorii pośrednictwa finansowego, mieszczącą się w grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:

  • 67.13.10-00.90 (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (Oz. u. z 1997 r., Nr 42 poz. 264 ze zm.) – „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione”
  • 66.19.99.0 (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r., Nr 207, poz. 1293 ze zm.) „Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedstawiona powyżej kompleksowa Usługa, świadczona na rzecz Banku przez Bank AT, objęta była zakresem zwolnienia od podatku VAT na gruncie regulacji Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. ...

Zdaniem Wnioskodawcy, kompleksowa Usługa, świadczona na rzecz Banku przez Bank AT, podlegała zwolnieniu od opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, na poprawność powyższego stanowiska wskazuje w szczególności brzmienie przepisów Ustawy o VAT, przepisy wspólnotowe oraz orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej zasadniczo były identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. Zgodnie, natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., zwolnieniu od podatku VAT podlegały usługi wymienione w Załączniku nr 4 do Ustawy o VAT. Wśród usług wymienionych w przywołanym załączniku, pod pozycją 3, zostały wskazane usługi pośrednictwa finansowego zawarte w sekcji J, działach 65-67 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, aby odpowiedzieć na pytanie, czy nabywana Usługa podlegała w okresie do 31 grudnia 2010 r. zwolnieniu od podatku VAT należy ustalić, czy znajdowała się ona w katalogu usług zwolnionych wymienionych w Załączniku nr 4 do Ustawy o VAT, a konkretnie:

  • czy stanowiła ona jedną z kategorii usług wskazanych w sekcji J w działach 65-67 PKWiU; oraz
  • czy nie stanowiła ona jednej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w Załączniku nr 4, wyłączonych z zakresu zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w przedstawionym powyżej stanie faktycznym Usługa na gruncie PKWiU z 1997 r. stanowiła jedną z kategorii usług wskazanych w sekcji J, a konkretnie w dziale 67 PKWiU z 1997 r. w grupowaniu 67.13.10-00.90, tj. „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione”, oraz nie stanowiła żadnej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w Załączniku nr 4, wyłączonych z zakresu zwolnienia. Wynika to z następujących przesłanek:

  1. Charakter pomocniczy Usługi

Nie ulega wątpliwości, że działalność banków komercyjnych sklasyfikowana jest w dziale 65 PKWiU zatytułowanym „Usługi pośrednictwa finansowego”. Dokonując formalnej analizy możliwości klasyfikacji wsparcia udzielanego Bankowi przez Bank AT jako usługi pomocniczej w stosunku do usług pośrednictwa finansowego należy wskazać, iż za taką usługę mogą zostać uznane usługi pomocnicze do usług wymienionych w dziale 65 PKWiU. Wynika to z faktu, iż zgodnie z treścią PKWiU Dział 67 „obejmuje usługi ściśle związane z usługami finansowymi (sklasyfikowanymi w działach 65 i 66), które jednak nie są usługami finansowymi wykonywanymi na własny rachunek / ryzyko”. W związku z powyższym, spełniony jest wymóg formalny umożliwiający uznanie Usługi za usługę pomocniczą.

Ponadto na pomocniczy charakter przedmiotowej Usługi, w stosunku do usług pośrednictwa finansowego świadczonych przez Bank, wskazują następujące fakty:

  • W ocenie Wnioskodawcy, usługami pomocniczymi w stosunku do usług pośrednictwa finansowego są usługi, w ramach których wykonywane są czynności faktyczne lub prawne związane ze świadczeniem usług pośrednictwa finansowego, co niewątpliwie ma miejsce w odniesieniu do Usługi będącej przedmiotem niniejszego wniosku;
  • Usługa polega na wsparciu działalności Banku w procesie świadczenia przez Bank na rzecz Klientów usług pośrednictwa finansowego. W modelach biznesowych przyjętych przez inne banki, czynności wchodzące w skład Usługi są wykonywane samodzielnie przez te banki i stanowią element zwolnionej z VAT usługi pośrednictwa finansowego - powierzenie wykonywania tych czynności zewnętrznemu podmiotowi nie sprawia, iż przestają one stanowić element zwolnionej usługi pośrednictwa finansowego;
  • Wszystkie podejmowane w ramach Usługi działania realizowane są w ścisłym związku z działalnością wykonywaną przez Bank (tj. działalnością z zakresu pośrednictwa finansowego). W tym świetle należy stwierdzić, iż wchodzące w zakres Usługi czynności są niezbędne do wykonywania działalności przez Bank - bez czynności podejmowanych przez Usługodawcę utrudnione, lub wręcz niemożliwe, byłoby prowadzenie działalności pośrednictwa finansowego przez Bank.

Poprawność powyżej wyrażonego stanowiska potwierdza dokonana przez Wnioskodawcę klasyfikacja powyżej opisanej Usługi do grupowania 67.13.10-00.90 (wg PKWiU z 1997 r.) tj. „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione”.

Bank zwraca uwagę, iż na grupowanie 67.13.10-00 (zgodnie z PKWiU z 1997 r.) składają się 4 szczegółowe grupowania, tj.:

  • 67.13.10-00.10 Usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowanie kredytów;
  • 67.13.10-00.20 Usługi doradztwa finansowego i maklerów;
  • 67.13.10-00.30 Usługi kantorów wymiany walut; oraz
  • 67.13.10-00.90 Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej nie wymienione.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym grupowaniem PKWiU z 1997 r. dla nabywanej przez Bank Usługi jest grupowanie 67.13.10-00.90. W świetle powyższego, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że jakkolwiek treść Załącznika nr 4 do Ustawy o VAT wyłącza ze zwolnienia szereg usług pośrednictwa finansowego, w tym usługi klasyfikowane do grupowania PIKWiU z 1997 r. 67.13.10-00.20, Usługa nabywana przez Bank nie należy do katalogu wyłączonych ze zwolnienia z VAT. Charakter nabywanej Usługi nie pozwala bowiem na przyporządkowanie jej do którejkolwiek z kategorii usług pośrednictwa finansowego, wobec których zwolnienie z VAT nie ma zastosowania.

Jednocześnie Bank pragnie wskazać, iż zgodnie z punktem 6.2.1 zasad budowy tablic klasyfikacyjnych PKWiU „podstawową funkcją nazwy grupowania jest określenie zakresu tego grupowania”. Przeprowadzona przez Wnioskodawcę analiza wskazuje, iż:

  • Przedmiotowa usługa nie stanowi usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowanie kredytów. Bank AT nie pośredniczy w relacjach pomiędzy Bankiem a jego Klientami, tj. nie działa w swoim imieniu na rzecz Banku;
  • Nie można uznać, iż Usługa wiąże się w jakikolwiek sposób z działalnością czy usługami maklerów;
  • Nie można uznać przedmiotowej Usługi za usługę kantorów wymiany walut, ponieważ żaden kantor wymiany walut nie jest zaangażowany w procesie jej świadczenia;
  • Przedmiotowa Usługa nie stanowi również usługi doradztwa finansowego i maklerów. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998 r. „doradztwo” to „udzielanie fachowych zaleceń, porad”, „finanse” natomiast to „środki pieniężne”. „Doradztwo finansowe” należy więc uznać za „udzielanie fachowych porad w zakresie środków pieniężnych oraz innych składników majątku na rzecz nabywców (oraz potencjalnych nabywców) usług pośrednictwa finansowego (produktów finansowych)”. Przedmiotowej Usługi nie można uznać za doradztwo finansowe w ww. rozumieniu. Usługa bowiem nie polega na udzielaniu fachowych porad dotyczących środków pieniężnych lub innych składników majątku. Usługa polega na wsparciu (pomocy) w zakresie oferowania świadczenia usług pośrednictwa finansowego.

Na marginesie Wnioskodawca zauważa również, iż wyjaśnienia do KWiU (stanowiącego de facto poprzednią wersję PKWiU z 1997 r.) również nie pozostawiają wątpliwości, iż przedmiotowa Usługa nie może zostać zaklasyfikowana do grupowania 67.13.10-00.20. Intencją prawodawcy było objęcie zakresem tego grupowania wyłącznie usług doradczych (doradztwa finansowego) świadczonych na rzecz osób fizycznych. Trudno bowiem uznać, iż podmiot gospodarczy (np. instytucja finansowa taka jak Bank AT) mógłby świadczyć na rzecz drugiego podmiotu usługi doradztwa w zakresie osobistych zamierzeń finansowych (uwagi do podkategorii 67.13.10 jednoznacznie wskazują, iż jako doradztwo finansowe należy rozumieć „konsultacje finansowe prowadzone przez doradców finansowych i doradców w sprawach hipotecznych”). Przedmiotowa Usługa jest usługą świadczoną przez jedną instytucję działającą w sektorze usług finansowych na rzecz drugiej i tym samym nie mieści się w zakresie znaczeniowym terminu usługi doradztwa finansowego według PKWiU.

W konsekwencji, nie ma wątpliwości, iż charakter Usługi, jej cel oraz kontekst gospodarczy najlepiej odzwierciedla grupowanie 67.13.10-00.90 (według PKWiU z 1997 r.), tj. „usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione”. Usługa świadczona przez Usługodawcę sprowadzała się bowiem do wsparcia Banku w zakresie wykonywanej przez niego działalności pośrednictwa finansowego i jako taka stanowiła usługę pomocniczą związaną z pośrednictwem finansowym w rozumieniu PKWiU.

Warto również zauważyć, iż orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego potwierdza prawidłowość powyższej klasyfikacji. Zgodnie bowiem z wyrokiem z dnia 22 grudnia 2008 r. sygn. I FSK 1582/08 cel (czyli istota) albo funkcja prawna powinna posiadać decydujący wpływ na kwalifikację danej czynności i związane z tym konsekwencje prawne. W przedmiotowej sytuacji, celem Usługi i jej funkcją prawną było umożliwienie Bankowi wykonywania działalności finansowej. Jedynie w przypadku grupowania 67.13.10-00.90 (według PKWiU z 1997 r.) tj. „usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione” można uznać, iż zasada określona przez Sąd została zachowana.

W konsekwencji powyższego Wnioskodawca uważa, iż charakter Usługi oraz treść Rozporządzenia PKWiU nie pozwala na zaklasyfikowanie Usługi do innego grupowania PKWiU z 1997 r. niż 67.13.10-00.90.

  1. Usługa jako nie stanowiąca jednej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w Załączniku nr 4 do Ustawy o VAT, wyłączonych z zakresu zwolnienia od podatku VAT.

Zgodnie z Załącznikiem nr 4 do Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., zakres zwolnienia z VAT nie obejmował:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy opisana w przedstawionym powyżej stanie faktycznym Usługa nie należała do żadnej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w Załączniku nr 4 do Ustawy o VAT w stosunku do których zwolnienie nie przysługuje.

W szczególności, Wnioskodawca zauważa, iż Usługa nie może zostać uznana za:

  1. działalność lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki - Usługa nie posiada elementów wspólnych z udzielaniem pożyczek - zastaw;
  2. usługę polegającą na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej - w ramach czynności składających się na Usługę nie występuje oddanie w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej;
  3. usługę doradztwa finansowego (PKWIU ex 67.13.10-00.20) - Usługa nie posiada elementów zbieżnych z usługami doradztwa finansowego, zgodnie z analizą dokonaną w sekcji 1 powyżej;
  4. usługę doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń - w ramach czynności składających się na Usługę brak jest elementów związanych z ubezpieczeniami, w tym usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych;
  5. usługę ściągania długów oraz faktoringu - Usługa nie posiada elementów wspólnych z czynnościami odzyskiwania należności lub finansowania obrotu gospodarczego w postaci usług faktoringu;
  6. usługę zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT - Usługa nie dotyczy papierów wartościowych (w tym akcji, obligacji czy też udziałów);
  7. usługę przechowywania akcji udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT - Usługa nie dotyczy przechowywania papierów wartościowych (w tym akcji, obligacji czy też udziałów);
  8. transakcję dotyczącą dokumentów ustanawiających tytuł własności - Usługa nie posiada elementów dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności;
  9. transakcję dotyczącą praw w odniesieniu do nieruchomości - Usługa nie posiada elementów dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

  1. Podsumowanie

W opinii Wnioskodawcy, Usługa świadczona przez Usługodawcę stanowiła na gruncie Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., usługę pomocniczą związaną z pośrednictwem finansowym w rozumieniu PKWiU z 1997 r.

Podsumowując, z uwagi na fakt, iż Usługa nabywana przez Bank:

  • została ujęta w katalogu usług podlegających zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT wymienionych w Załączniku nr 4 do Ustawy o VAT; a jednocześnie
  • nie stanowi ona jednej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w Załączniku nr 4, w stosunku do których zwolnienie nie przysługuje (wyłączonych z zakresu zwolnienia od podatku VAT);

Usługa ta korzysta ze zwolnienia z opodatkowania VAT, na podstawie przepisów Ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić czy nabywane przez Spółkę usługi korzystają ze zwolnienia od podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj