Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-333/12-6/AK
z 30 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-333/12-6/AK
Data
2012.07.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
gmina
prawo do odliczenia
projekt


Istota interpretacji
Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach wystawionych w związku z realizacją zadania?



Wniosek ORD-IN 318 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2012r. (data wpływu 25 kwietnia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2012r. (data wpływu 28 czerwca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „…”– jest prawidłowe,
  • złożenia korekt za okresy rozliczeniowe, w których koszty zostały poniesione – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „…” oraz złożenia korekt za okresy rozliczeniowe, w których koszty zostały poniesione.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 czerwca 2012r. (data wpływu 28 czerwca 2012r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

W 2008r. Gmina rozpoczęła realizację inwestycji pn. „…”. Zadanie zostanie zakończone w czerwcu 2012r. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Podatek VAT nie będzie kosztem kwalifikowalnym tej inwestycji. Po zakończeniu budowy sieć wodociągowa będzie własnością Gminy. Korzystanie z wodociągu przez ludność będzie usługą odpłatną na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych o dostawę wody. Opłaty pobierane będą przez Gminę. Gmina jest czynnym podatnikiem VAT od dnia 01 kwietnia 2012r. wcześniej czynnym podatnikiem VAT był Urząd Miasta i Gminy. Wszystkie faktury dotyczące tej inwestycji wystawiane były i będą na Gminę. Gmina nie dokonała obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT sukcesywnie wystawianych przez wykonawcę inwestycji.

Z uzupełnienia wniosku wynika, iż inwestycja budowy sieci wodociągowej wraz z przyłączami w południowej części Gminy realizowana jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego w. ś. na lata 2007-2013. Realizowane w ramach projektu zadanie należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

Budowa sieci wodociągowej w południowej części Gminy jest inwestycją wieloletnią realizowaną zgodnie z limitami wydatków na wieloletnie przedsięwzięcia inwestycyjne zatwierdzone corocznie Uchwałą Rady Miejskiej w K.W.:

  • Uchwała Rady Miejskiej w K. W. Nr … z dnia 28 stycznia 2008r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy,
  • Uchwała Rady Miejskiej w K. W. Nr …. z dnia 14 stycznia 2009r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy,
  • Uchwała Rady Miejskiej w K. W. Nr …. z dnia 20 stycznia 2010r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy,
  • Uchwała Rady Miejskiej w K. W. Nr …. z dnia 16 lutego 2011r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy,
  • Uchwała Rady Miejskiej w K. W. Nr … z dnia 30 stycznia 2012r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy.

Gmina realizując od 2008 roku projekt budowy sieci wodociągowej nabywała towary i usługi z zamiarem ich wykorzystania do sprzedaży opodatkowanej. Czynnym podatnikiem podatku VAT w okresie od 2008 do 31 marca 2012r. był Urząd Miasta i Gminy o nr NIP ….. Od dnia 01 kwietnia 2012r. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Faktury dotyczące poniesionych kosztów realizacji ww. projektu wystawiane były dla Gminy z nr NIP … i z tego powodu nie odliczano podatku VAT.

Inwestycja będzie zakończona w 2012 roku. W chwili obecnej jest w trakcie procedury odbioru końcowego robót i dopuszczenia do użytkowania. Po zakończeniu inwestycji nowo wybudowana sieć wodociągowa będzie środkiem trwałym Gminy i na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym będzie podlegać amortyzacji. Ww. inwestycja stanowić będzie środek trwały o wartości przekraczającej 15.000 zł. Planowane łączne nakłady na tą inwestycję wynoszą 2.850.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie...

  1. Czy Gmina może odliczyć podatek VAT w związku z przedmiotową inwestycją...
  2. Czy odliczenie ma polegać na dokonaniu korekt deklaracji za miesiące, w których te koszty zostały poniesione i przysługuje odliczenie podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z prowadzoną inwestycją. Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponieważ Gmina będzie uzyskiwała przychody opodatkowane podatkiem VAT z tytułu świadczonych usług na rzecz ludności, tj. sprzedaż i dostawę wody, w związku z tym ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji tej inwestycji. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb zbiorowych wspólnoty, w tym między innymi sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizację, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Wodociąg po wykonaniu zadania inwestycyjnego stanowił będzie własność Gminy.

Ponadto zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 200r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), gmina jako jednostka samorządu terytorialnego zwolniona jest z podatku dochodowego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, w związku z czym nie może zaliczyć nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z art. 86 ust. 10, 11 i 13 ustawy o VAT, gmina ma możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego poprzez korekty deklaracji VAT – 7 złożone przed upływem 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle przedstawionego stanu prawnego stanowisko Gminy jest takie, iż może odliczyć podatek VAT od inwestycji pn. „….” poprzez sporządzenie korekt deklaracji VAT – 7 za miesiące, w których koszty zostały poniesione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

  • za prawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „….”;
  • za nieprawidłowe – w zakresie złożenia korekt za okresy rozliczeniowe, w których koszty zostały poniesione.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Gmina na podstawie art. 1 ww. ustawy, jest wspólnotą samorządową, którą tworzą mieszkańcy gminy. Zgodnie z art. 4 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy, Rada Ministrów w drodze rozporządzenia tworzy gminy, nadaje gminie lub miejscowości statut miasta i ustala jego granice.

Ponadto gmina, na podstawie art. 2 cyt. wyżej ustawy, wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

Gmina jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania, w myśl art. 33 ww. ustawy, wykonuje za pośrednictwem urzędu gminy, w przypadku miasta – urzędu miasta. Zdolność prawną, jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma jednak jednostka samorządu terytorialnego – gmina, nie zaś urząd gminy. Urząd gminy jest jedynie aparatem pomocniczym gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy jest jednostką pomocniczą, służącą zarządowi do wykonania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Tak rozumiany urząd gminy jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. W oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 05 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz. 861) należy stwierdzić, iż urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.

Gmina (jako jednostka samorządu terytorialnego) nie może wykonywać swoich zadań statutowych bez udziału urzędu gminy.

Przez Urząd należy rozumieć rodzaj wewnętrznej jednostki organizacyjnej Gminy. Każde działanie podejmowane przez Urząd w rzeczywistości nie będzie jego działaniem, lecz – w świetle ustawy o podatku od towarów i usług – działaniem samej Gminy. Zatem na podstawie przepisów regulujących ustrój Gminy oraz przepisów o podatku od towarów i usług, Gmina jest podatnikiem tego podatku. To zaś oznacza, że obciąża ją obowiązek zarejestrowania się w tym charakterze, o ile ma zamiar wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu.

Zatem, wszelkie więc dokumenty wymagające oznaczenia numeru NIP, sporządzane i wystawiane przez urząd z tytułu czynności przypisanych prawnie gminom, powinny być sygnowane nr NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności, tj. w takim przypadku numerem NIP gminy.

Stąd też podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (gminy i urzędu gminy) jest wyłącznie gmina jako jednostka samorządu terytorialnego.

Na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z powyższego wynika, że rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług powinna dokonać Gmina, jako podatnik podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w 2008r. rozpoczął realizację inwestycji pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego w. ś. na lata 2007-2013. Podatek VAT nie będzie kosztem kwalifikowalnym tej inwestycji. Po zakończeniu budowy sieć wodociągowa będzie własnością Gminy. Korzystanie z wodociągu przez ludność będzie usługą odpłatną na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych o dostawę wody. Opłaty pobierane będą przez Gminę. Gmina jest czynnym podatnikiem VAT od dnia 01 kwietnia 2012r., wcześniej czynnym podatnikiem VAT był Urząd Miasta i Gminy. Wszystkie faktury dotyczące tej inwestycji wystawiane były i będą na Gminę. Gmina nie dokonała obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT sukcesywnie wystawianych przez wykonawcę inwestycji. Realizowane w ramach projektu zadanie należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Budowa sieci wodociągowej w południowej części Gminy jest inwestycją wieloletnią realizowaną zgodnie z limitami wydatków na wieloletnie przedsięwzięcia inwestycyjne zatwierdzone corocznie Uchwałą Rady Miejskiej. Faktury dotyczące poniesionych kosztów realizacji ww. projektu wystawiane były dla Gminy z nr NIP ….. W chwili obecnej inwestycja jest w trakcie procedury odbioru końcowego robót i dopuszczenia do użytkowania. Po zakończeniu inwestycji nowo wybudowana sieć wodociągowa będzie środkiem trwałym Gminy i na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym będzie podlegać amortyzacji. Ww. inwestycja stanowić będzie środek trwały o wartości przekraczającej 15.000 zł. Planowane łączne nakłady na tę inwestycję wynoszą 2.850.000 zł.

Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane także w trybie art. 86 ust. 13 ustawy. Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Jak wskazano powyżej, podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności Gminy jest wyłącznie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. W konsekwencji na Gminie ciąży zarówno obowiązek związany z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług, jak i dokonywania wszelkich rozliczeń związanych z podatkiem VAT. Gmina i Urząd Gminy nie mogą być odrębnymi (odrębnie zarejestrowanymi) podatnikami podatku od towarów i usług, gdyż są to ściśle ze sobą związane podmioty. Dlatego też dla celów podatku od towarów i usług Gmina i Urząd powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej) – tj. NIP nadany Gminie oraz składać jedno rozliczenie deklaracyjne w podatku od towarów i usług.

W świetle przedstawionego przez Gminę opisu sprawy wynika, iż Urząd Miasta i Gminy był zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 2008r. do 31 marca 2012r. od 1 kwietnia 2012r. czynnym podatnikiem podatku VAT jest Gmina. Towary i usługi związane z realizacją zadania pn. „…." nabywała Gmina z zamiarem ich wykorzystania do sprzedaży opodatkowanej. Korzystanie z wodociągu przez ludność będzie usługą odpłatną na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych o dostawę wody. Gmina otrzymała faktury VAT dokumentujące nabycie przedmiotowych towarów i usług. Wobec tego, Gmina miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją tej inwestycji. Gmina nie skorzystała z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją ww. inwestycji.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę przytoczone regulacje oraz opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Gmina nie skorzystała z przysługującego jej prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją ww. inwestycji, ma prawo, na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy, obniżyć kwotę podatku należnego poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, tj. za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, pod warunkiem, że deklaracje za te okresy – będące rozliczeniem Gminy - zostały złożone przez Urząd Gminy.

Tym samym stanowisko Gminy, że może dokonać odliczenia podatku VAT związanego z inwestycją pn. „….” poprzez sporządzenie korekt deklaracji VAT – 7 za miesiące, w których koszty zostały poniesione, należało uznać za nieprawidłowe.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…”, ponieważ efekty projektu będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych. Z prawa tego może skorzystać na zasadach i w terminach wskazanych w art. 86 ust. 13 ustawy, tj. poprzez złożenie korekt deklaracji za okresy, w których wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, tj. za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, pod warunkiem, że za te okresy zostały złożone deklaracje przez Urząd Gminy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stosownie do przepisu art. 14b § 3 ww. ustawy składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Dlatego też, wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj