Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1118/13/ES
z 19 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 października 2013 r. (data wpływu do tut. Organu 20 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług kształcenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2013 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług kształcenia.

Wniosek ten został przekazany do tut. organu do załatwienia zgodnie z właściwością przez Naczelnika Urzędu Skarbowego za pismem z 12 listopada 2013 r. znak ... .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Spółka z o.o. (wpis do KRS w dniu 25 lutego 2005 r.) z dniem 1 kwietnia 2005 r. została wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta jako placówka kształcenia ustawicznego prowadząca kursy, szkolenia i seminaria. Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Placówka działa pod nazwą własną spółki, na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty tj. z dnia 19 listopada 2004 r. (Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Podstawową działalnością Spółki jest edukacja w formach pozaszkolnych, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 8559B).

Spółka zgodnie z przyjętym statutem, realizuje główne cele, jakim są propagowanie wiedzy menedżerskiej i zawodowej, nowoczesnych form zarządzania, budowanie relacji z klientami poprzez usługi świadczone w oparciu o zasady najwyższej jakości, przejrzystości i uczciwości w działaniu, zaspokajanie potrzeby w zakresie doskonalenia kompetencji organizacyjnych oraz umiejętności na najwyższym europejskim poziomie.

Spółka jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego wykonuje zadania dydaktyczne poprzez organizowanie szkoleń, warsztatów, kursów, seminariów, konferencji, opracowanie ramowych programów zajęć, dokumentowanie ich przebiegu, przeprowadzenie stosownych egzaminów sprawdzających przyswojoną wiedzę uczestników, wystawianie zaświadczeń o odbyciu szkolenia, kursu etc. Spółka podejmuje inicjatywy edukacyjne zgodnie z potrzebami rynku, z zachowaniem najwyższej staranności doboru wykładowców i kadry trenerskiej.

Spółka realizuje własne szkolenia, kursy etc, jak również na zlecenie podmiotów zewnętrznych, jednakże ich zakres rzeczowy, który jest przedmiotem zapytania obejmuje tylko te, które wpisują się w działalność statutową Spółki jako placówki kształcenia ustawicznego w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Potrzeba uzyskania interpretacji wynika z rozbieżności interpretacyjnych, jakie powstały po wejściu zmian z dn. 1 stycznia 2011 r. w znowelizowanej ustawie o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług tj. z dnia 29 lipca 2011 r. (Dz.U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) od 1 stycznia 2011 r. usługi kształcenia (w tym usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego) świadczone przez spółkę w zakresie określonym statutem jako placówka kształcenia ustawicznego (nieposiadająca akredytacji) korzystają ze zwolnienia z VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zakres rzeczowy świadczonych przez spółkę usług edukacyjnych obejmujących (szkolenia, warsztaty, kursy etc.) powinna korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 7 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Z uwagi na podmioto-przedmiotowy charakter zwolnienia decydującym kryterium powinien być fakt posiadania przez spółkę statutu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia z powołanego wyżej przepisu powinno pozostawać to, że spółka nie posiada akredytacji. Przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b nie stanowią przepisu szczególnego dla powołanego wyżej przepisu o zwolnieniu, co często bywa przedmiotem rozbieżności interpretacyjnych, a rozszerzają jedynie zakres jego zwolnienia.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci i młodzieży, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W myśl art. 5 ust. 1 i ust. 2 ustawy o systemie oświaty szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną, i może być zakładana i prowadzona przez jednostki samorządu, osoby prawne i fizyczne.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez właściwe jednostki samorządu, który spółka posiada.

Posiadanie akredytacji jest elementem fakultatywnym, podnoszącym rangę placówki, a nie elementem obligatoryjnym dla jej racji bytu.

Spełnione jest więc kryterium podmiotowości, w rozumieniu powołanych wyżej przepisów.

Na marginesie Wnioskodawca wskazał, że potwierdzenie tego stanowiska znajduje się w analogicznym stanie faktycznym w interpretacji indywidualnej IBPP1/443-756/11/KW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu podkreślić należy, iż nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

A zatem usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a w sytuacji gdy są świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, lub też na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o VAT w sytuacji gdy:

  • są to usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT i jednocześnie
  • są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
  • są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub też są to usługi finansowane w całości ze środków publicznych.

Wnioskodawca - Spółka z o.o. z dniem 1 kwietnia 2005 r. została wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta jako placówka kształcenia ustawicznego prowadząca kursy, szkolenia i seminaria. Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Placówka działa pod nazwą własną spółki, na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty tj. z dnia 19 listopada 2004 r. (Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze. zm.) oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Podstawową działalnością Spółki jest edukacja w formach pozaszkolnych, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 8559B). Spółka zgodnie z przyjętym statutem, realizuje główne cele, jakim są propagowanie wiedzy menedżerskiej i zawodowej, nowoczesnych form zarządzania, budowanie relacji z klientami poprzez usługi świadczone w oparciu o zasady najwyższej jakości, przejrzystości i uczciwości w działaniu, zaspokajanie potrzeby w zakresie doskonalenia kompetencji organizacyjnych oraz umiejętności na najwyższym europejskim poziomie.

Spółka jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego wykonuje zadania dydaktyczne poprzez organizowanie szkoleń, warsztatów, kursów, seminariów, konferencji, opracowanie ramowych programów zajęć, dokumentowanie ich przebiegu, przeprowadzenie stosownych egzaminów sprawdzających przyswojoną wiedzę uczestników, wystawianie zaświadczeń o odbyciu szkolenia, kursu etc. Spółka podejmuje inicjatywy edukacyjne zgodnie z potrzebami rynku, z zachowaniem najwyższej staranności doboru wykładowców i kadry trenerskiej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy od 1 stycznia 2011 r. usługi kształcenia (w tym usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego) świadczone przez spółkę w zakresie określonym statutem jako placówka kształcenia ustawicznego (nieposiadająca akredytacji) korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Na podstawie art. 1 pkt 8 tej ustawy, system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2012 r. - system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające

uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2012 r. - system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające

uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Jak wynika z art. 3 pkt 3 ustawy o systemie oświaty ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o placówce - należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne wymienione w art. 2 pkt 3-5, 7 i 10.

W myśl art. 3 pkt 17 ww. ustawy o systemie oświaty - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2012 r. - ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Natomiast od dnia 1 września 2012 r. definicja kształcenia ustawicznego została zawarta w przepisie art. 3 pkt 16 ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Z wniosku nie wynika by Wnioskodawca był jednostką wyszczególnioną w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT realizująca usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, zatem nie można uznać by realizowane przez niego usługi szkoleniowe mogły korzystać ze zwolnienia na mocy ww. przepisu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego oraz przepisy prawa stwierdzić należy, że jeśli realizowane przez Wnioskodawcę będącego placówką kształcenia ustawicznego usługi kształcenia (w tym usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego) są świadczone przez Wnioskodawcę jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w ramach kształcenia, to są od dnia 1 stycznia 2011 r. zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, pomimo, że Wnioskodawca nie posiada akredytacji.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż przy świadczeniu usług edukacyjnych może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj