Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-29/14-4/ISN
z 16 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku sygnowanym datą 4 września 2013 r. (data wpływu 24 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług szkoleniowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług szkoleniowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od dnia 1 lipca 2010 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych, działalność wspomagającą edukację, działalność związaną z doradztwem w zakresie informatyki, zarządzania, artystycznej i literackiej działalności twórczej, nauki języków obcych w formie pozaszkolnej. Zainteresowany działalność edukacyjno-szkoleniową prowadzi na terenie całego kraju. Wnioskodawca zajmuje się między innymi organizacją i przeprowadzeniem usług szkoleniowych jako Zleceniobiorca dla firm i instytucji, które otrzymują dofinansowanie na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest objęty systemem oświaty zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zainteresowany nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca jako podwykonawca 1 stopnia prowadzi zajęcia „(…)” w projekcie „(...)”. Projekt prowadzony jest przez Fundację (…), która napisała wniosek o jego dofinansowanie. Projekt w 100% dofinansowany jest ze środków POKL. Uczestniczkami szkoleń są bezrobotne kobiety z terenu województwa (…). Po zakończeniu szkolenia część z nich zostanie zakwalifikowana do dofinansowania na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Szkolenie przygotowuje do prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Po zakończeniu szkolenia, Zainteresowany każdemu uczestnikowi wydaje zaświadczenie zgodne ze wzorem MEN. Celem szkolenia jest podniesienie poziomu kompetencji oraz kształtowanie postaw przedsiębiorczych wśród uczestników szkolenia, poprzez przekazywanie wiedzy z zakresu zakładania działalności gospodarczej, podstaw prawnych i form prowadzenia działalności gospodarczej, zasad rachunkowości oraz form opodatkowania. Szkolenie przyczyni się również do poszerzenia wiedzy z zakresu źródeł finansowania, instytucji otoczenia biznesu, marketingu, zarządzania firmą oraz tworzenia biznesplanu. Program szkolenia obejmuje zagadnienia prawne, finansowe, księgowo-podatkowe oraz związane z zarządzaniem, marketingiem, jak również z rejestracją firmy i odpowiada opracowanym przez Departament Rynku Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej modułowym programom szkoleń i standardom kwalifikacji zawodowych dla zawodu „kierownik małego przedsiębiorstwa” (kod zawodu 131). Po odbyciu szkolenia uczestnik będzie przygotowany do prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Ww. usługi nie są usługami, które można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia i wychowania z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

W złożonym uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że efektem przeprowadzanych przez niego szkoleń „(…)” jest kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. W polskim prawie podatkowym nie występuje definicja usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Należy się w tym przypadku odnieść do przepisów unijnych – do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Zgodnie z art. 44 ww. rozporządzenia Rady UE, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Przeprowadzane przez Zainteresowanego szkolenia „(...)” są kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem, ponieważ są nauczaniem mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy przez uczestników szkolenia do celów zawodowych, związanej z problematyką ekonomiczną, prawną, finansową, a w szczególności:

  • podstaw prawnych prowadzenia działalności gospodarczej,
  • form prawno-organizacyjnych prowadzenia działalności gospodarczej,
  • prawa podatkowego w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej,
  • prawa handlowego,
  • wiedzy z zakresu marketingu i zarządzania,
  • wiedzy z zakresu form finansowania działalności gospodarczej.

Uczestniczki szkolenia nabędą wiedzę teoretyczną z wymienionego zakresu, jak również umiejętności praktyczne dotyczące prowadzenia księgowości własnej firmy, rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, urzędem skarbowym, wypełniania dokumentacji dotyczącej zgłoszenia i prowadzenia działalności gospodarczej, tworzenia biznesplanów, zarządzania firmą, technik negocjacyjnych. Powyższa wiedza i umiejętności są niezbędne przy wykonywaniu pracy poprzez samozatrudnienie, czyli realizując swoją aktywność zawodową poprzez prowadzenie działalności gospodarczej. Wiedza i umiejętności praktyczne nabyte przez uczestniczki szkolenia pozwolą im na aktywność zarobkową poprzez prowadzenie działalności gospodarczej czy to związanej z zawodem wyuczonym, czy też umożliwiając przekwalifikowanie się i pracę w zawodzie innym niż wyuczony.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia „(…)” spełniają warunki uznania ich za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie.

Zainteresowany ma podpisaną umowę na przeprowadzenie usług szkoleniowych będących przedmiotem zapytania bezpośrednio z beneficjentem środków unijnych.

Wnioskodawca posiada dokumenty z których jednoznacznie wynika, że zapłata za przeprowadzane przez niego szkolenia „(…)” nastąpi w 100% ze środków publicznych (w 100% ze środków pozyskanych z funduszy unijnych – w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy usługi przeprowadzanych przez Zainteresowanego szkoleń „(…)” – opisanych w stanie faktycznym – realizowanych dla Fundacji (…) w zakresie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, korzystają ze zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi przeprowadzonych przez niego szkoleń – opisanych w stanie faktycznym – realizowanych dla Fundacji (…) w zakresie projektu realizowanego w ramach programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, korzystają ze zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.

W ocenie Zainteresowanego, realizowane szkolenia spełniają przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT. Usługi świadczone w zakresie opisanych szkoleń są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a mając na uwadze to, że przedmiotowe usługi spełniają dodatkowo jeden z warunków wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, tj. są finansowane w całości ze środków publicznych, należy uznać, że są one zwolnione z podatku od towarów i usług. Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „kształcenia zawodowego” i „przekwalifikowania zawodowego”. Natomiast przepis art. 44 rozporządzenia Rady nr (…)wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Usługi, które prowadzi Wnioskodawca dla osób bezrobotnych, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z zawodem przedsiębiorcy, a także zapewniają uczestnikom uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych. W obowiązującej klasyfikacji zawodów i specjalności nie istnieje zawód pod nazwą „przedsiębiorca” lub „osoba prowadząca działalność gospodarczą”, natomiast kodem 131 oznaczono zawód „kierownik małego przedsiębiorstwa”. Opis zawodu, zadania zawodowe, kwalifikacje opisane w Krajowym Standardzie Kwalifikacji Zawodowych dla zawodu kierownik małego przedsiębiorstwa, odpowiadają opisowi i zadaniom realizowanym przez przedsiębiorcę. Dodatkowym efektem usługi szkoleniowej może być rozwój merytorycznych kwalifikacji w posiadanym przez uczestniczki szkolenia zawodzie. Poszerzenie i uaktualnienie wiedzy prawno-ekonomicznej może pozostawać w związku z wcześniej wykonywanym lub wyuczonym zawodem, natomiast dla osób z innym wykształceniem czy zawodem, pozyskanie lub poszerzenie wiedzy na temat procesów organizacyjnych i uwarunkowań prawno-ekonomicznych wykonywanej profesji może umożliwić podjęcie własnej działalności gospodarczej w posiadanym zawodzie. Nie można mieć zatem wątpliwości, że usługi szkoleniowe prowadzone dla osób bezrobotnych w ramach szkolenia „(…)” z zakresu wiedzy prawnej, finansowej, księgowo-podatkowej oraz związanej z zarządzaniem, marketingiem, jak również z rejestracją firmy są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Świadczone usługi spełniają też przesłankę opisaną w ust. 1 pkt 29 lit. c powołanego artykułu ustawy o podatku od towarów i usług. Zainteresowany prowadzi szkolenia jako bezpośredni podwykonawca Fundacji (…), która napisała wniosek o dofinansowanie projektu i jest beneficjentem, i bezpośrednim dysponentem środków publicznych. Projekt w 100% dofinansowany jest ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy nie ma mowy o tym, aby źródłem finansowania danej usługi były środki publiczne, lecz dana usługa była finansowana ze środków publicznych, a co za tym idzie ustawodawca położył nacisk na konkretną usługę, czynność wykonywaną pomiędzy usługodawcą, a usługobiorcą przy czym nie można mylić tego ostatniego z beneficjentem ostatecznym usługi. A więc, szkolenia w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego przeprowadzane przez podmiot będący podwykonawcą bezpośredniego beneficjenta środków, należy uznać za szkolenia finansowane ze środków publicznych, a co za tym idzie uprawniające do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c.

Stanowisko takie znajduje również potwierdzenie między innymi w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 21 grudnia 2011 r., sygn. akt I SA/Gd 852/1 oraz interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi IPTPP1/443-481/12-3/AK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od dnia 1 lipca 2010 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych, działalność wspomagającą edukację, działalność związaną z doradztwem w zakresie informatyki, zarządzania, artystycznej i literackiej działalności twórczej, nauki języków obcych w formie pozaszkolnej. Zainteresowany działalność edukacyjno-szkoleniową prowadzi na terenie całego kraju. Wnioskodawca zajmuje się między innymi organizacją i przeprowadzeniem usług szkoleniowych jako Zleceniobiorca dla firm i instytucji, które otrzymują dofinansowanie na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest objęty systemem oświaty zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zainteresowany nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca jako podwykonawca 1 stopnia prowadzi zajęcia „(…)” w projekcie „(…)”. Projekt prowadzony jest przez Fundację (…), która napisała wniosek o jego dofinansowanie. Projekt w 100% dofinansowany jest ze środków POKL. Uczestniczkami szkoleń są bezrobotne kobiety z terenu województwa (...). Po zakończeniu szkolenia część z nich zostanie zakwalifikowana do dofinansowania na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Szkolenie przygotowuje do prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Po zakończeniu szkolenia, Zainteresowany każdemu uczestnikowi wydaje zaświadczenie zgodne ze wzorem MEN. Celem szkolenia jest podniesienie poziomu kompetencji oraz kształtowanie postaw przedsiębiorczych wśród uczestników szkolenia, poprzez przekazywanie wiedzy z zakresu zakładania działalności gospodarczej, podstaw prawnych i form prowadzenia działalności gospodarczej, zasad rachunkowości oraz form opodatkowania. Szkolenie przyczyni się również do poszerzenia wiedzy z zakresu źródeł finansowania, instytucji otoczenia biznesu, marketingu, zarządzania firmą oraz tworzenia biznesplanu. Program szkolenia obejmuje zagadnienia prawne, finansowe, księgowo-podatkowe oraz związane z zarządzaniem, marketingiem, jak również z rejestracją firmy i odpowiada opracowanym przez Departament Rynku Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej modułowym programom szkoleń i standardom kwalifikacji zawodowych dla zawodu „kierownik małego przedsiębiorstwa” (kod zawodu 131). Po odbyciu szkolenia uczestnik będzie przygotowany do prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Ww. usługi nie są usługami, które można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia i wychowania z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Efektem przeprowadzanych przez Wnioskodawcę szkoleń „(...)” jest kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Zainteresowany podkreślił, że w polskim prawie podatkowym nie występuje definicja usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Należy się w tym przypadku odnieść do przepisów unijnych – do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Zgodnie z art. 44 ww. rozporządzenia Rady UE, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia „(…)” są kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem, ponieważ są nauczaniem mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy przez uczestników szkolenia do celów zawodowych, związanej z problematyką ekonomiczną, prawną, finansową, a w szczególności:

  • podstaw prawnych prowadzenia działalności gospodarczej,
  • form prawno-organizacyjnych prowadzenia działalności gospodarczej,
  • prawa podatkowego w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej,
  • prawa handlowego,
  • wiedzy z zakresu marketingu i zarządzania,
  • wiedzy z zakresu form finansowania działalności gospodarczej.

Uczestniczki szkolenia nabędą wiedzę teoretyczną z wymienionego zakresu, jak również umiejętności praktyczne dotyczące prowadzenia księgowości własnej firmy, rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, urzędem skarbowym, wypełniania dokumentacji dotyczącej zgłoszenia i prowadzenia działalności gospodarczej, tworzenia biznesplanów, zarządzania firmą, technik negocjacyjnych. Powyższa wiedza i umiejętności są niezbędne przy wykonywaniu pracy poprzez samozatrudnienie, czyli realizując swoją aktywność zawodową poprzez prowadzenie działalności gospodarczej. Wiedza i umiejętności praktyczne nabyte przez uczestniczki szkolenia pozwolą im na aktywność zarobkową poprzez prowadzenie działalności gospodarczej czy to związanej z zawodem wyuczonym, czy też umożliwiając przekwalifikowanie się i pracę w zawodzie innym niż wyuczony. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia „(…)” spełniają warunki uznania ich za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie. Zainteresowany ma podpisaną umowę na przeprowadzenie usług szkoleniowych będących przedmiotem zapytania bezpośrednio z beneficjentem środków unijnych. Wnioskodawca posiada dokumenty z których jednoznacznie wynika, że zapłata za przeprowadzane przez niego szkolenia „(…)” nastąpi w 100% ze środków publicznych (w 100% ze środków pozyskanych z funduszy unijnych – w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki).

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą możliwości zastosowania do przeprowadzanych przez niego szkoleń „(…)” – realizowanych dla Fundacji (…) w zakresie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – zwolnienia od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy – zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy – zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy – zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe – art. 43 ust. 17a ustawy.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

Zgodnie z art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L z 2011 r. Nr 77/1), usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Stosownie do wskazanego przepisu Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L z 2006 r. Nr 347, str. 1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W świetle natomiast art. 134 Dyrektywy 2006/112/WE, dostawa towarów ani świadczenie usług nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 132 ust. 1 lit. i), w następujących przypadkach:

  1. gdy nie są one niezbędne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu;
  2. gdy ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu dla danego podmiotu poprzez dokonywanie transakcji będących w bezpośredniej konkurencji z działalnością przedsiębiorstw komercyjnych podlegających VAT.

Art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie dyrektywy podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty, a wykonywane przez niego usługi nie są usługami, które można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia i wychowania. Tym samym, usługi będące przedmiotem pytania nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Powołany przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, przewiduje natomiast zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych, oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z powołanego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia bądź finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Zauważyć należy, że środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.), są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Jak wskazuje powyższe, ustawa o finansach publicznych wymienia wprost co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł (pkt 4 i 5). Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Zgodnie z art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), przez beneficjenta rozumie się osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Art. 5 pkt 2 cyt. ustawy stanowi, że przez instytucję zarządzającą rozumie się właściwego ministra, ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego lub, w przypadku regionalnego programu operacyjnego, zarząd województwa, odpowiedzialnych za przygotowanie i realizację programu operacyjnego.

W myśl art. 5 pkt 3 ww. ustawy, instytucja pośrednicząca, to organ administracji publicznej lub inna jednostka sektora finansów publicznych, której została powierzona, w drodze porozumienia zawartego z instytucją zarządzającą, część zadań związanych z realizacją programu operacyjnego; instytucja pośrednicząca pełni funkcje instytucji pośredniczącej w rozumieniu art. 2 pkt 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz.Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25-78).

Dokonując oceny przedstawionego opisu sprawy pod kątem zastosowania zwolnienia, należy mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT. Wszelkie zwolnienia należy interpretować możliwie ściśle, wąsko, tak aby nie doprowadzić do rozszerzenia zwolnień.

W tym miejscu przypomnieć należy, że przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia „(…)” są nauczaniem mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy przez uczestników szkolenia do celów zawodowych, związanej z problematyką ekonomiczną, prawną, finansową, a w szczególności:

  • podstaw prawnych prowadzenia działalności gospodarczej,
  • form prawno-organizacyjnych prowadzenia działalności gospodarczej,
  • prawa podatkowego w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej,
  • prawa handlowego,
  • wiedzy z zakresu marketingu i zarządzania,
  • wiedzy z zakresu form finansowania działalności gospodarczej.

Uczestniczki szkolenia nabędą wiedzę teoretyczną z wymienionego zakresu, jak również umiejętności praktyczne dotyczące prowadzenia księgowości własnej firmy, rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Urzędem Skarbowym, wypełniania dokumentacji dotyczącej zgłoszenia i prowadzenia działalności gospodarczej, tworzenia biznesplanów, zarządzania firmą, technik negocjacyjnych. Powyższa wiedza i umiejętności są niezbędne przy wykonywaniu pracy poprzez samozatrudnienie, czyli realizowanie swojej aktywności zawodowej poprzez prowadzenie działalności gospodarczej. Wiedza i umiejętności praktyczne nabyte przez uczestniczki szkolenia pozwolą im na aktywność zarobkową poprzez prowadzenie działalności gospodarczej czy to związanej z zawodem wyuczonym, czy też umożliwiając przekwalifikowanie się i pracę w zawodzie innym niż wyuczony.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przedmiotowe szkolenia spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Z opisu sprawy nie wynika aby szkolenia były prowadzone w formach i na zasadach określonych w innych przepisach. Zainteresowany wskazał także, że nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Tym samym, Wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b ustawy.

Jednocześnie z opisu sprawy wynika, że przedmiotowe szkolenia są w całości finansowane ze środków publicznych (100% ze środków pozyskanych z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki). Zainteresowany ma podpisaną umowę na przeprowadzenie ww. usług szkoleniowych bezpośrednio z beneficjentem środków unijnych i posiada on dokumenty, z których jednoznacznie wynika, że zapłata za przeprowadzane szkolenia nastąpi w 100% z tych środków.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe, które są finansowane w całości ze środków publicznych, otrzymanych bezpośrednio od ich beneficjenta, wypełniają przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia od podatku, wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego świadczone przez Zainteresowanego w ramach szkoleń „(…)” – realizowanych dla Fundacji (…) w zakresie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu – korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, jako usługi finansowane ze środków publicznych w 100%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj