Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-474/12/PP
z 25 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-474/12/PP
Data
2012.07.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
nieodpłatne używanie
świadczenie nieodpłatne
zadania użyteczności publicznej
zakład opieki zdrowotnej


Istota interpretacji
Czy Spółka otrzymując nieodpłatnie nieruchomości (w trybie sukcesji generalnej w wyniku przekształcenia SP ZOZ), jak również później użytkując nieodpłatnie nieruchomości będzie z tego tytułu zobowiązana do wykazania przychodu podatkowego opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 802 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 3 lipca 2012r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2012r. (data wpływu do tut. BKIP 26 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania nieodpłatnego świadczenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2012r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania nieodpłatnego świadczenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Szpital Powiatowy jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej (dalej: „SP ZOZ” lub „Wnioskodawca” w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (dalej: „UDL”). SP ZOZ prowadzi jako spółka użyteczności publicznej działalność leczniczą, która polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu UDL.

Na podstawie art. 47 ustawy z dnia 13 października 1998r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną, Powiat przejął wobec Wnioskodawcy uprawnienia organu założycielskiego.

Właścicielem gruntu, budynków oraz budowli aktualnie użytkowanych przez SP ZOZ jest Powiat. Przedmiotowe nieruchomości (grunt, budynki i budowle), na podstawie stosownej umowy sporządzonej w formie aktu notarialnego, Powiat przekazał do nieodpłatnego użytkowania Zakładowi Opieki Zdrowotnej Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi (obecnie SP ZOZ). Powiat zarówno przy nabyciu nieruchomości, jak i przy wydatkach z tytułu nakładów inwestycyjnych nie dokonywał odliczeń podatku naliczonego VAT. Nie miał bowiem takiego uprawnienia, gdyż wydatki te nie są związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT Powiatu. SP ZOZ posiada osobowość prawną oraz samodzielnie gospodaruje nieruchomościami (gruntowymi i budynkowymi), które zostały mu przekazane w nieodpłatne użytkowanie przez Powiat.

Aktualnie Powiat rozważa przekształcenie SP ZOZ w spółkę kapitałową prawa handlowego, tj. spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną (dalej: Spółka) w trybie przepisów UDL. Zarówno SP ZOZ, jak i Spółka powstała w wyniku przekształcenia to osoby prawne. Przekształcenie SP ZOZ w Spółkę będzie jedynie zmianą formy organizacyjno-prawnej, a nie utworzeniem nowego podmiotu. Przekształcenie SP ZOZ w Spółkę nastąpi z chwilą wpisu Spółki do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Z dniem wpisu Spółki do rejestru przedsiębiorców z urzędu następuje wykreślenie SP ZOZ. Udziały (akcje) w Spółce powstałej w wyniku przekształcenia zostaną objęte przez Powiat (Powiat będzie jej jedynym udziałowcem). Z uwagi na charakter prowadzonej przez SP ZOZ działalności Spółka będzie spółką użyteczności publicznej. Aktualnie właścicielem nieruchomości z których korzysta SP ZOZ jest Powiat. SP ZOZ jest jedynie użytkownikiem nieruchomości. Użytkowanie ma charakter nieodpłatny, a podstawą prawną do korzystania z nieruchomości są przepisy UDL, a nie postanowienia umowy cywilnoprawnej.

Powiat rozważa wyposażenie Spółki, która będzie następcą prawnym SP ZOZ w prawo do nieodpłatnego użytkowania nieruchomości. Zgodnie z art. 80 ust. 4 UDL, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, spółka kapitałowa z dniem przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki, których podmiotem był samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. Przekształcanie SP ZOZ w Spółkę powoduje również sukcesję generalną (przejęcie) wszystkich praw i obowiązków podatkowych SP ZOZ przez Spółkę (art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej).

Z powyższej regulacji wynika, że z chwilą przekształcenia SP ZOZ, Spółka staje się z mocy prawa stroną wszystkich stosunków prawnych, których podmiotem był wcześniej SP ZOZ, bez względu na charakter prawny tych stosunków. Oznacza to m.in., że z chwilą przekształcenia, Spółka z mocy prawa staje się użytkownikiem nieruchomości, a użytkowanie to ma charakter nieodpłatny. Wszystkie użytkowane przez Spółkę nieruchomości nadal będą własnością Powiatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka otrzymując nieodpłatnie nieruchomości (w trybie sukcesji generalnej w wyniku przekształcenia SP ZOZ), jak również później użytkując nieodpłatnie nieruchomości będzie z tego tytułu zobowiązana do wykazania przychodu podatkowego opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka otrzymując nieodpłatnie nieruchomości, jak również później użytkując nieodpłatnie nieruchomości, nie będzie z tego tytułu zobowiązana do wykazania przychodu podatkowego opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT, do przychodów podatkowych zalicza się wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń. Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy:

  1. świadczenie zostało otrzymane od jednostki samorządu terytorialnego (np. Powiatu),
  2. jest ono związane z używaniem środków trwałych (np. nieruchomości) otrzymanych w nieodpłatny zarząd lub używanie,
  3. świadczeniobiorcą jest spółka użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostki samorządu terytorialnego (Spółka jest świadczeniobiorcą, gdzie wyłącznym udziałowcem będzie Powiat).

W przedmiotowej sytuacji spełnione zostaną wszystkie powyżej wymienione warunki, co oznacza, że nieodpłatne użytkowanie nieruchomości przez Spółkę nie będzie stanowiło dla niej przychodu podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: „updop”) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Powyższy przepis wskazuje, że przychodem jest m.in. wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń.

Pojęcie „nieodpłatnego świadczenia” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, jednak zgodnie z utrwalonym orzecznictwem pojęcie to ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje nie tylko świadczenie w znaczeniu cywilistycznym, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar majątkowy.

Ww. przepis określa również kiedy otrzymanie nieodpłatnego świadczenia nie spowoduje powstania przychodu. Będzie to zatem sytuacja gdy nieodpłatne świadczenie stanowi wartość świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca będący samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej przekształci się w Spółkę z wyłącznym udziałem powiatu. Majątek przekształcanego samodzielnego zakładu opieki zdrowotnej przekazany zostanie nieodpłatnie Spółce. Spółka będzie również użytkować nieodpłatnie nieruchomości z tego tytułu.

Jak wynika z ww. art. 12 ust. 1 pkt 2 updop, artykuł ten określa wyjątki od zasady, a mianowicie wyłączenie nieodpłatnego świadczenia z kategorii przychodów jest uwarunkowane kumulatywnym spełnieniem następujących przesłanek:

  1. świadczenie zostało otrzymane od jednostki samorządu terytorialnego,
  2. jest ono związane z używaniem środków trwałych otrzymanych w nieodpłatny zarząd lub używanie,
  3. świadczeniobiorcą jest spółka użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostki samorządu terytorialnego.

Przy definiowaniu pojęcia „spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego” należy kierować się w przedmiocie sprawy przepisami ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.). Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia. W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej. Ust. 1 wymienionego w zdaniu poprzednim artykułu stanowi, iż w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej który przekształci się w Spółkę z wyłącznym udziałem powiatu. Spółka będzie zajmować się wyłącznie prowadzeniem zakładu opieki zdrowotnej. Oznacza to, iż Spółka będzie wykonywać zadania o charakterze użyteczności publicznej. W konsekwencji, uznać należy, iż zostały spełnione powyższe warunki wynikające z art. 12 ust. 1 pkt 2 updop.

Podsumowując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, otrzymanie nieodpłatnie nieruchomości przez Spółkę, jak również późniejsze nieodpłatne jej użytkowanie nie będzie stanowić przychodu podatkowego na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 updop.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj