Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-127/13-2/TK
z 24 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2013 r. (data wpływu 24 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego całkowicie skażonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego całkowicie skażonego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo, importować lub nabywać od polskiego producenta/sprzedawcy wyrób o kodzie CN 2207 20 alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone, oraz inne wyroby nieakcyzowe o kodach CN 3820 i 3814 zawierające alkohol etylowy skażony. Alkohol etylowy, również ten zawarty w wyrobach nieakcyzowych będzie skażony w sposób określony w rozporządzeniu Komisji (WE) 3199/93 z późniejszymi zmianami (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 162/2013 z dnia 21 lutego 2013 r.).

Alkohol etylowy skażony o kodzie CN 2207 20 będzie skażony w przypadku:

  • zakupu od polskiego producenta w sposób określony dla Polski lub procedurą stosowaną przez wszystkie państwa członkowskie, tj. IPA, MEK i benzoesan denatonium,
  • nabycia wewnątrzwspólnotowego w sposób określony dla kraju pochodzenia wyrobu lub procedurą stosowaną przez wszystkie państwa członkowskie, tj. IPA, MEK i benzoesan denatonium, przy czym nie ma dla Zainteresowanego znaczenia kraj pochodzenia wyrobu. Alkohol etylowy musi być skażony zgodnie z procedurą obowiązującą w miejscu jego skażenia, ale późniejszy jego obrót może odbywać się w dowolnym państwie UE i będzie korzystał ze zwolnienia z podatku akcyzowego na zasadach określonych w art. 30 ustawy akcyzowej. Wnioskodawca może np. od niemieckiego dostawcy zakupić alkohol etylowy, który został skażony np. we Włoszech na zasadach przyjętych dla Włoch,
  • importu w jakikolwiek sposób określony w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 162/2013.

Wyroby te Zainteresowany będzie nabywał w cysternach lub innych mniejszych opakowaniach i sprzedawał w niezmienionej postaci, lub przetwarzał w wyroby nieakcyzowe takie, jak produkty zapachowe do saun, spryskiwacze i inne wyroby nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi np. o kodach CN 3820 lub 3814. Przetwarzanie nie będzie miało wpływu na skażenie alkoholu etylowego. Wyrób o kodzie CN 2207 20, jak i wyroby powstałe w wyniku jego przetworzenia Spółka będzie oferowała polskim, wewnątrzwspólnotowym i spoza Unii odbiorcom w opakowaniach o pojemności od 0,1 l do 1000 l, bądź luzem.

Spółka nie posiada zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, nie jest zarejestrowanym odbiorcą/wysyłającym, nie jest podmiotem pośredniczącym.

Uwaga generalna:

  • alkohol etylowy określany, jako wyrób o kodzie CN 2207 20, wskazany w niniejszym stanie faktycznym, pytaniach i stanowisku podatnika jest alkoholem skażonym zgodnie z normami określonymi w rozporządzeniu Komisji WE 3199/93 z późniejszymi zmianami;
  • wyroby uzyskane z przetworzenia wyrobu o kodzie CN 2207 20 w opisanym stanie faktycznym, pytaniach i stanowisku podatnika zawsze oznaczają wyroby powstałe z przetworzenia alkoholu etylowego całkowicie skażonego zgodnie z normami określonymi w rozporządzeniu Komisji WE 3199/93 z późniejszymi zmianami i są to produkty zapachowe do saun, spryskiwacze i inne wyroby nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi np. o kodach CN 3820 lub 3814.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe, import, nabycie od polskiego producenta/sprzedawcy wyrobu o kodzie CN 2207 20 i wyrobów o kodzie CN 3820 lub 3814 jest opodatkowane podatkiem akcyzowym, jeśli tak to na jakich zasadach?
  2. Czy dalsza odsprzedaż, konfekcjonowanie wyrobu o kodzie CN 2207 20 i wyrobów o kodzie CN 3820 lub 3814 jest opodatkowana podatkiem akcyzowym, jeśli tak to na jakich zasadach?
  3. Czy przetwarzanie wyrobu o kodzie CN 2207 20 w wyrób nieakcyzowy, nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi, bez wytrącania skażalników, jest opodatkowana podatkiem akcyzowym, jeśli tak to na jakich zasadach?
  4. Czy należy mieć zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego lub być zarejestrowanym odbiorcą/wysyłającym lub podmiotem pośredniczącym przy obrocie wyrobem o kodzie CN 2207 20 i wyrobami o kodzie CN 3820 lub 3814?
  5. Czy należy mieć zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego lub być zarejestrowanym odbiorcą/wysyłającym lub podmiotem pośredniczącym przy przetwarzaniu wyrobu o kodzie CN 2207 20?
  6. W jakich procedurach i z jaką dokumentacją należy przemieszczać wyrób o kodzie CN 2207 20 i wyroby uzyskane z przetworzenia tego wyrobu w obrocie wewnątrzwspólnotowym, imporcie, obrocie krajowym?
  7. Czy jedynymi warunkami zwolnienia z podatku akcyzowego wyrobu o kodzie CN 2207 20 jest skażenie alkoholu etylowego i nieprzeznaczenie do spożycia dla ludzi?
  8. Czy jedynymi warunkami zwolnienia z podatku akcyzowego wyrobów powstałych z przetworzenia alkoholu etylowego skażonego jest jego skażenie i nieprzeznaczenie do spożycia dla ludzi?
  9. Czy ma znaczenie miejsce skażenia alkoholu etylowego, miejsce pochodzenia wyrobów wyprodukowanych na bazie alkoholu etylowego skażonego, oraz miejsce przeznaczenia towaru?
  10. Czy należy prowadzić ewidencję obrotu, przetwarzania wyrobu o kodzie CN 2207 20 i wyrobów z zawartością tego alkoholu jeśli tak, to jaką?
  11. Czy należy uzyskać decyzję w sprawie norm zużycia i ubytków od ww. wyrobów?
  12. Czy są nałożone dodatkowe obciążenia, wymagania związane z obrotem, przetwarzaniem ww. wyrobów, jeśli tak to jakie?
  13. Czy brak dokumentu UDT może skutkować brakiem zwolnienia od akcyzy w obrocie wewnątrzwspólnotowym, krajowym, eksporcie?
  14. Czy producent w Polsce będzie mógł skazić alkohol etylowy produkowany w Polsce do celów zwolnienia wyłącznie procedurą przeznaczoną dla Polski oraz procedurą skażania we wszystkich Państwach Członkowskich?
  15. Czy produkowany w Polsce alkohol etylowy skażony inaczej niż wariantem dla Polski i innym niż procedurą stosowaną we wszystkich państwach członkowskich, będzie mógł skorzystać ze zwolnienia na podstawie rozporządzenia WE?


Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Nabycie wewnątrzwspólnotowe, import, nabycie od polskiego producenta/sprzedawcy wyrobu o kodzie CN 2207 20 nie jest opodatkowane podatkiem akcyzowym. Sposób skażenia alkoholu etylowego powoduje, że zgodnie z art. 30 ust. 9 ustawy akcyzowej, alkohol ten jest zwolniony z podatku akcyzowego bez względu na przeznaczenie i bez konieczności spełniania dodatkowych warunków. Przy czym alkohol etylowy skażony o kodzie CN 2207 20 będzie skażony w przypadku:

  • zakupu od polskiego producenta w sposób określony dla Polski lub procedurą stosowaną przez wszystkie państwa członkowskie, tj. IPA, MEK i benzoesan denatonium,
  • nabycia wewnątrzwspólnotowego w sposób określony dla kraju pochodzenia wyrobu lub procedurą stosowaną przez wszystkie państwa członkowskie, tj. IPA. MEK i benzoesan denatonium, przy czym nie ma dla mnie znaczenia kraj pochodzenia wyrobu. Alkohol etylowy musi być skażony zgodnie z procedurą obowiązującą w miejscu jego skażenia, ale późniejszy jego obrót może odbywać się w dowolnym państwie UE i będzie korzystał ze zwolnienia z podatku akcyzowego na zasadach określonych w art. 30 ustawy akcyzowej. Innymi słowy Zainteresowany może np. od niemieckiego dostawcy zakupić alkohol etylowy, który został skażony np. we Włoszech na zasadach przyjętych dla Włoch,
  • importu w jakikolwiek sposób określony w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 162/2013.

Nabycie wewnątrzwspólnotowe, import, nabycie od polskiego producenta/sprzedawcy wyrobów o kodzie CN 3820 lub 3814 nie jest opodatkowane podatkiem akcyzowym, gdyż nie są to wyroby akcyzowe, dodatkowo alkohol etylowy zawarty w wyżej wymienionych produktach został skażony zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 162/2013. W tym wypadku nie ma znaczenia miejsce (kraj) pochodzenia wyrobów o kodach CN 3820 lub 3814.

Ad. 2.

Dalsza odsprzedaż (do krajów Unii, do polskich odbiorców i odbiorców spoza Unii), konfekcjonowanie wyrobu kodzie CN 2207 20 nie jest opodatkowana podatkiem akcyzowym. Sam sposób skażenia alkoholu etylowego powoduje, że jest on zwolniony z podatku akcyzowego bez względu na przeznaczenie.

Dalsza odsprzedaż (do krajów Unii do polskich odbiorców i odbiorców spoza Unii), konfekcjonowanie wyrobów o kodach CN 3820 lub 3814 nie jest opodatkowana podatkiem akcyzowym. Wyroby te nie są wyrobami akcyzowymi, a alkohol w nich zawarty został całkowicie skażony, a więc bezwarunkowo zwolniony od akcyzy.

Ad. 3.

Przetwarzanie wyrobu o kodzie CN 2207 20 nabytego na zasadach opisanych w pkt 1, w wyrób nieakcyzowy, nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi, bez wytrącania skażalników, nie jest opodatkowane podatkiem akcyzowym. Skażenie alkoholu etylowego powoduje, że bez względu na jego dalsze przetwarzanie jest on zwolniony z podatku akcyzowego.

Ad. 4.

Przy obrocie wyrobu o kodzie CN 2207 20 i wyrobów o kodzie CN 3820 1ub 3814 nie jest wymagane zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego lub bycie zarejestrowanym odbiorcą/wysyłającym lub podmiotem pośredniczącym. Skażenie alkoholu powoduje, że wyrób o kodzie CN 2207 20 jest zwolniony od akcyzy, więc nie podlega procedurze zawieszonego poboru akcyzy, a wyroby o kodach CN 3820 lub 3814 są wyrobami nieakcyzowymi z zawartością alkoholu etylowego całkowicie skażonego, a więc bezwarunkowo zwolnionego od akcyzy.

Ad. 5.

Przy przetwarzaniu wyrobu o kodzie CN 2207 20, nabytego na zasadach opisanych w pkt 1, w wyrób nieakcyzowy, nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi nie jest wymagane zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego lub bycie zarejestrowanym odbiorcą/wysyłajacym lub podmiotem pośredniczącym. Skażenie alkoholu powoduje, że wyroby będące wynikiem jego przetworzenia będą wyrobami z zawartością alkoholu zwolnionego z podatku akcyzowego, więc nie podlegają procedurze zawieszonego poboru akcyzy.

Ad. 6.

Wyrób o kodzie CN 2207 20 i wyroby uzyskane z jego przetworzenia są przemieszczane poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy, są zwolnione z podatku akcyzowego/nie są wyrobami akcyzowymi, stąd poza zwykłymi dokumentami handlowymi nie są wymagane dodatkowe dokumenty. W przemieszczaniu wewnątrzwspólnotowym wyrobu o kodzie CN 2207 20 dodatkowym wymogiem jest dołączenie do tego wyrobu dokumentu UDT.

Ad. 7.

Jedynymi warunkami zwolnienia z podatku akcyzowego alkoholu etylowego jest jego skażenie i nieprzeznaczenie do spożycia dla ludzi.

Ad. 8.

Jedynymi warunkami zwolnienia z podatku akcyzowego wyrobów powstałych z przetworzenia wyrobu o kodzie CN 2207 20 jest zawartość w nich prawidłowo skażonego alkoholu etylowego i nieprzeznaczenie do spożycia dla ludzi.

Ad. 9.

Nie ma znaczenia miejsce skażenia alkoholu etylowego, miejsce pochodzenia wyrobów wyprodukowanych na bazie alkoholu etylowego skażonego, oraz miejsce przeznaczenia ww. towarów w sytuacji zastosowania skażenia zgodnego z rozporządzeniem (WE) nr 3199/93. Zgodnie z treścią rozporządzenia WE Państwa Członkowskie są zobowiązane zwolnić z podatku akcyzowego alkohole, które zostały całkowicie skażone zgodnie z wymogami jakiegokolwiek Państwa Członkowskiego. Alkohol etylowy musi być skażony zgodnie z procedurą obowiązującą w miejscu jego skażenia, ale późniejszy jego obrót może odbywać się w dowolnym państwie UE i będzie korzystał ze zwolnienia z podatku akcyzowego na zasadach określonych w art. 30 ustawy akcyzowej. Innymi słowy alkohol etylowy skażony np. w Niemczech na zasadach określonych dla Niemiec bądź procedurą określoną dla wszystkich państw członkowskich, może zostać zakupiony przez Spółkę i odsprzedany odbiorcom z dowolnego kraju unijnego, w tym z Polski lub sprzedany poza teren Unii Europejskiej i będzie korzystał ze zwolnienia z podatku akcyzowego. Zwolniony od podatku akcyzowego będzie również alkohol etylowy zakupiony np. w Niemczech, ale skażony np. we Włoszech na zasadach określonych dla Włoch. Wyroby nieakcyzowe z zawartością alkoholu etylowego całkowicie skażonego zgodnie z warunkami rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 162/2013, mogą pochodzić z dowolnego miejsca (nabycie wewnątrzwspólnotowe, nabycie krajowe lub import) i zostać odsprzedane odbiorcom z dowolnego kraju unijnego, w tym z Polski lub sprzedane poza teren Unii Europejskiej.

Ad. 10.

Nie jest wymagane prowadzenie ewidencji obrotu, przetwarzania wyrobu o kodzie CN 2207 20 i wyrobów z zawartością tego alkoholu, ponieważ sposób skażenia powoduje zwolnienie tych wyrobów od podatku akcyzowego bez względu na przeznaczenie.

Ad. 11.

Nie ma potrzeby uzyskania decyzji w sprawie norm zużycia i ubytków od wyrobu o kodzie CN 2207 20 i wyrobów z zawartością tego alkoholu, ponieważ wyroby te podlegają zwolnieniu z podatku akcyzowego bez względu na przeznaczenie.

Ad. 12.

Nie ma dodatkowych obciążeń (poza podatkiem dochodowym i VAT), wymagań związanych z obrotem, przetwarzaniem wyrobu o kodzie CN 2207 20 i wyrobów z zawartością tego alkoholu.

Ad. 13.

Brak UDT nie ma wpływu na zwolnienie z akcyzy. Produkt będzie korzystał ze zwolnienia ponieważ jest skażony i nieprzeznaczony do spożycia dla ludzi.

Ad. 14.

Produkowany alkohol etylowy w Polsce, aby korzystał ze zwolnienia na podstawie rozporządzenia WE musi być skażony wyłącznie procedurami skażania wariantu polskiego lub procedurą skażania we wszystkich Państwach Członkowskich.

Ad. 15.

Skażony w ten sposób alkohol nie będzie mógł być zwolniony na podstawie rozporządzenia WE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Unii Europejskiej, środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

Zgodnie z art. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz.Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.) substancje skażające, które są wykorzystywane w każdym Państwie Członkowskim do celów całkowitego skażenia alkoholi, zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. a dyrektywy 92/83/EWG, zostały określone w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Stosownie do art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 162/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. zmieniającego załącznik do rozporządzenia (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, załącznik do rozporządzenia (WE) nr 3199/93 zastępuje się załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

W myśl art. 2 ww. rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 162/2013, rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 2013 r., wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo, importować lub nabywać od polskiego producenta/sprzedawcy wyrób o kodzie CN 2207 20 alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone, oraz inne wyroby nieakcyzowe o kodach CN 3820 i 3814 zawierające alkohol etylowy skażony. Alkohol etylowy, również ten zawarty w wyrobach nieakcyzowych będzie skażony w sposób określony w rozporządzeniu Komisji (WE) 3199/93 z późniejszymi zmianami (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 162/2013 z dnia 21 lutego 2013 r.).

Alkohol etylowy skażony o kodzie CN 2207 20 będzie skażony w przypadku:

  • zakupu od polskiego producenta w sposób określony dla Polski lub procedurą stosowaną przez wszystkie państwa członkowskie, tj. IPA, MEK i benzoesan denatonium,
  • nabycia wewnątrzwspólnotowego w sposób określony dla kraju pochodzenia wyrobu lub procedurą stosowaną przez wszystkie państwa członkowskie, tj. IPA, MEK i benzoesan denatonium, przy czym nie ma dla Zainteresowanego znaczenia kraj pochodzenia wyrobu. Alkohol etylowy musi być skażony zgodnie z procedurą obowiązującą w miejscu jego skażenia, ale późniejszy jego obrót może odbywać się w dowolnym państwie UE i będzie korzystał ze zwolnienia z podatku akcyzowego na zasadach określonych w art. 30 ustawy akcyzowej. Wnioskodawca może np. od niemieckiego dostawcy zakupić alkohol etylowy, który został skażony np. we Włoszech na zasadach przyjętych dla Włoch,
  • importu w jakikolwiek sposób określony w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 162/2013.

Wyroby te Zainteresowany będzie nabywał w cysternach lub innych mniejszych opakowaniach i sprzedawał w niezmienionej postaci, lub przetwarzał w wyroby nieakcyzowe takie, jak produkty zapachowe do saun, spryskiwacze i inne wyroby nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi np. o kodach CN 3820 lub 3814. Przetwarzanie nie będzie miało wpływu na skażenie alkoholu etylowego. Wyrób o kodzie CN 2207 20, jak i wyroby powstałe w wyniku jego przetworzenia Spółka będzie oferowała polskim, wewnątrzwspólnotowym i spoza Unii odbiorcom w opakowaniach o pojemności od 0,1 l do 1000 l, bądź luzem.

Spółka nie posiada zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, nie jest zarejestrowanym odbiorcą/wysyłającym, nie jest podmiotem pośredniczącym.

Alkohol etylowy określany, jako wyrób o kodzie CN 2207 20, wskazany w opisie sprawy jest alkoholem skażonym zgodnie z normami określonymi w rozporządzeniu Komisji WE 3199/93 z późniejszymi zmianami.

Wyroby uzyskane z przetworzenia wyrobu o kodzie CN 2207 20 oznaczają wyroby powstałe z przetworzenia alkoholu etylowego całkowicie skażonego zgodnie z normami określonymi w rozporządzeniu Komisji WE 3199/93 z późniejszymi zmianami i są to produkty zapachowe do saun, spryskiwacze i inne wyroby nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi np. o kodach CN 3820 lub 3814.

Zainteresowany ma wątpliwości dotyczące podlegania regulacjom ustawy o podatku akcyzowym w przypadku obrotu alkoholem etylowym, który został całkowicie skażony w prawidłowy sposób zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 162/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. zmieniającego załącznik do rozporządzenia (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Analiza zapisów ww. załącznika do rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 wskazuje, że na terenie Polski mogą być stosowane wyłącznie dwie procedury całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia od podatku akcyzowego.

Zwrócić należy bowiem uwagę na odmienny sposób uregulowania kwestii substancji skażających i ich wykorzystania w Państwach Członkowskich.

Budowa tego załącznika jednoznacznie wskazuje na dwie procedury.

Jedna z procedur skażania do stosowana we wszystkich państwach członkowskich Unii określona została w pkt I załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 162/2013.

W procedurze tej należy stosować na hektolitr etanolu absolutnego:

  • 3 litry alkoholu izopropylowego (IPA),
  • 3 litry ketonu metylowo-etylowego (MEK),
  • 1 gram benzoesanu denatonium.

Państwom członkowskim zezwala się, w zakresie rynku wewnętrznego, na dodawanie barwnika w celu nadania produktowi charakterystycznej barwy, która sprawia, że jest on natychmiast rozpoznawalny.

Z kolei druga z procedur skażania, co do której ma wątpliwości Spółka, określona została w pkt II ww. załącznika. Dla „Polski” przewidziano, że należy stosować na hektolitr etanolu absolutnego, którąkolwiek z następujących substancji:

  1. 0,75 litra mieszaniny ketonów, składającej się z:
    • 95–96 % masowych ketonu metylowo-etylowego (MEK),
    • 2,5–3 % masowych ketonu metylowo-izopropylowego,
    • 1,5–2 % masowych ketonu etylowo-sec-amylowego,
    wraz z 0,25 litra zasad pirydynowych;
  2. 1 litr mieszaniny ketonów, składającej się z:
    • 95–96 % masowych ketonu metylowo-etylowego (MEK),
    • 2,5–3 % masowych ketonu metylowo-izopropylowego,
    • 1,5–2 % masowych ketonu etylowo-sec-amylowego,
    wraz z 1 gramem benzoesanu denatonium.

Prawodawca wspólnotowy rozdzielił, zatem procedury skażania na:

  • stosowane we wszystkich państwach członkowskich,
  • stosowane w niektórych państwach członkowskich.

Cel wprowadzenia tego wyraźnego rozdzielenia zapisano w pkt 5 uwag wprowadzających rozporządzenie wykonawcze Komisji nr 162/2013.

Zgodnie z nim, w swoim sprawozdaniu końcowym opublikowanym w lipcu 2011 r. grupa projektowa zaproponowała, że można by rozważyć przyjęcie procedury skażania z wykorzystaniem trzech litrów alkoholu izopropylowego (IPA), trzech litrów ketonu metylowo -etylowego (MEK) oraz jednego grama benzoesanu denatonium na hektolitr absolutnego alkoholu jako wspólnej procedury skażania do celów całkowitego skażania alkoholu. Jedną z głównych korzyści proponowanej wspólnej procedury jest to, że ma ona zastąpić liczne procedury stosowane w sposób niezależny w różnych państwach członkowskich. Dlatego też procedurę tę należy stosować jako wspólną procedurę dla wszystkich państw członkowskich do celów całkowitego skażania alkoholu w celu zapobiegnięcia uchylaniu się od opodatkowania, unikaniu opodatkowania i nadużyciom w tej dziedzinie.

Zatem stwierdzić należy, że Wnioskodawca w przypadku obrotu alkoholem etylowym, który został całkowicie skażony w prawidłowy sposób zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 162/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. zmieniającego załącznik do rozporządzenia (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, nie będzie musiał stosować się do przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

Mając na względzie uregulowania art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa odstąpiono od szczegółowego uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj