Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1472/13/UH
z 24 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 25 listopada 2013 r. (data wpływu 28 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.) oraz pismem z dnia 13 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania otrzymanego na realizację projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania dofinansowania otrzymanego na realizację projektu pn. „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 17 stycznia 2014 r. znak: IBPP3/443-1472/13/UH oraz pismem z 13 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.) znak: IBPP3/443-1472/13/UH będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 3 marca 2014 r. znak: IBPP3/443-1472/13/UH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (uzupełnione pismami z 28 stycznia 2014 r. oraz z 13 marca 2014 r.):

Misją … (Wnioskodawca) jest wspieranie rozwoju nowoczesnej gospodarki …. Wnioskodawca wraz z Województwem … planuje realizację projektu w ramach europejskich sieci współpracy nawiązywanej pomiędzy … (dalej …, Spółka, Wnioskodawca), Województwem … (dalej …), Gminą Miejską …-Urzędem Miasta … (dalej …) oraz partnerami zagranicznymi reprezentującymi dwa europejskie „miasta smart”.

Projekt „…”, został wybrany do dofinansowania przez Zarząd Województwa .. w ramach … Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2001–2013, Oś priorytetowa 8 Współpraca międzyregionalna, Działanie 8.2 Budowanie pozycji … w europejskich sieciach współpracy Okres realizacji projektu od 1 lipca 2013 r. do 30 czerwca 2015 r.

Lider Projektu – Wnioskodawca i Partner Projektu – Województwo … realizują przydzielone im we wniosku o dofinansowanie zadania indywidualne, ponosząc samodzielnie wydatki związane z realizacją tych zadań w ramach środków przewidzianych dla poszczególnych kategorii w budżecie projektu. Instytucja Zarządzająca … przekazuje dofinansowanie stanowiące 85% dofinansowania projektu. Przy czym 85% dofinansowania projektu stanowią środki europejskie pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dofinansowania projektu stanowi współfinansowanie projektu z budżetu państwa. Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana jako dopłata do ceny usług. W całości natomiast służy sfinansowaniu działań w ramach projektu. Zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów w związku z realizowanym projektem. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7.

Lider Projektu będzie wskazany jako nabywca towarów i usług w fakturach związanych z realizacją zadań projektowych. Cele ogólne projektu „…” są zdefiniowane w następujący sposób: Głównym celem projektu jest wzrost konkurencyjności i atrakcyjności ... na rynku krajowym i zagranicznym, zrównoważony rozwój gospodarczy regionu przez stworzenie strategii … oraz opracowanie dwóch projektów pilotażowych w ramach europejskiej sieci współpracy. Cel ten jest zgodny z celem wskazanym w uszczegółowieniu … na lata 2007–2013.

W ramach projektu podejmowane będą następujące działania:

  • zbudowanie pozycji … poprzez przystąpienie do europejskich sieci współpracy na rzecz rozwiązań smart city,
  • zwiększenie świadomości na temat funkcjonalności smart city wśród mieszkańców poprzez podmioty zaangażowane we wdrożenie tych rozwiązań,
  • opracowanie strategii …, która definiować będzie narzędzia możliwe do wykorzystania w ramach adaptacji opracowanych rozwiązań na poziomie aglomeracji,
  • wdrożenie przygotowanych w ramach przedsięwzięcia programów pilotażowych smart city wpłynie na lepsze funkcjonowanie miasta, podniesienie jakości życia mieszkańców, pozwoli ograniczyć wydatki publiczne,
  • tworzenie nowych i innowacyjnych rozwiązań poprzez opracowanie nowych funkcjonalności typu smart z udziałem wiedzy i doświadczenia Partnerów zagranicznych, które będą stanowiły innowacje w skali kraju,
  • podniesienie kwalifikacji uczestników projektu poprzez udział w warsztatach, spotkaniach eksperckich oraz wizytach studyjnych w zagranicznych „miastach smart” co umożliwi wzajemną wymianę wiedzy, know-how, dobrych praktyk i doświadczenia
  • zrównoważony rozwój gospodarczy regionu poprzez stworzenie strategii … oraz opracowanie dwóch projektów pilotażowych w ramach europejskiej sieci współpracy.

W efekcie działań projektowych zostanie opracowana strategia …, będąca mapą drogową wdrożenia rozwiązań smart city w … i jego obszarze metropolitalnym, w tym dobre praktyki wiodących miast smart mogących być inspiracją dla …. Powstaną również dwa projekty pilotażowe: podraporty, opisujące w szczegółowy sposób dwa wybrane rozwiązania wskazujące na możliwe źródła finansowania i potencjalny model ich wdrożenia.

Efekty projektu będą ogólnodostępne i nieodpłatne, nie będą tym samym podlegać opodatkowaniu. Udostępnienie efektów projektu będzie odbywać się przez rozsyłanie instytucjom i osobom prywatnym w formie papierowej a także w formie pdf dostępnej na stronie Lidera.

Wnioskodawca będzie dokonywał zakupu usług w ramach realizacji projektu a przyznane dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie konkretnych zadań w projekcie. Zakup usług nie jest związany z podstawową działalnością Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie będzie dokonywał zakupu środków trwałych w ramach realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego projektu nie będzie stanowić obrotu, czyli nie będzie zwiększało podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Otrzymane dofinansowanie w ramach projektu „…” współfinansowanego z ... Regionalnego Programu Operacyjnego, Działanie 8.2 Budowanie pozycji ... na arenie międzynarodowej ma na celu pokrycie części kosztów poniesionych w związku z realizowanym projektem, który dla Wnioskodawcy jest wypełnieniem misji statutowej i nie będzie generował przychodów. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, nie będą zatem stanowiły odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, jak również nie mogą być traktowane jako takie w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym otrzymane dofinansowanie nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe, jednakże w oparciu o inne argumenty niż wskazane we wniosku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 29 ustawy o VAT obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29a ustawy o VAT dodanego przez art. 1 pkt 24 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35, ost. zm. Dz.U.2013 r, poz. 1027) obowiązującego od 1 stycznia 2014 r., podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Powołany art. 29a ustawy o VAT, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Z treści tego przepisu wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74–77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Dla określenia, czy dane subwencje (dotacje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót (podstawę opodatkowania) stanowi zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie subwencje, dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu. Nie jest więc obrotem (nie zwiększa podstawy opodatkowania) ogólna subwencja (dotacja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.

Z powyższych unormowań wynika zatem, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotacje) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny), wówczas tego rodzaju dofinansowanie pomniejszone o kwotę podatku uznaje się za obrót podlegający opodatkowaniu (zwiększający podstawę opodatkowania). Aby jednak tak było, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z dostawą konkretnego towaru lub świadczeniem konkretnej usługi. Natomiast w przypadku braku bezpośredniego związku, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca, realizuje projekt pn. „…”. Projekt ten został wybrany do dofinansowania w ramach ... Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2001–2013, Oś priorytetowa 8 Współpraca międzyregionalna, Działanie 8.2 Budowanie pozycji …. w europejskich sieciach współpracy. Dofinansowanie projektu w wysokości 85% stanowią środki europejskie pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dofinansowania projektu pochodzi z budżetu państwa.

Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana jako dopłata do ceny usług. W całości natomiast służy sfinansowaniu działań w ramach projektu. Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów w związku z realizowanym projektem. W efekcie działań projektowych zostanie opracowana strategia …, będąca mapą drogową wdrożenia rozwiązań smart city w …i jego obszarze metropolitalnym, w tym dobre praktyki wiodących miast smart mogących być inspiracją dla ….

Efekty projektu będą ogólnodostępne i nieodpłatne, nie będą tym samym podlegać opodatkowaniu. Wnioskodawca będzie dokonywał zakupu usług w ramach realizacji projektu a przyznane dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie konkretnych zadań w projekcie.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że dotacja, którą otrzyma Wnioskodawca nie będzie stanowić dopłaty do ceny świadczonych usług oraz nie będzie stanowić zapłaty za jakiekolwiek świadczenie usług wykonywane przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca podał, że otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana jako dopłata do ceny usług. Dotacja ta będzie zatem dofinansowaniem ogólnym i będzie stanowić zwrot kosztów faktycznie poniesionych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu.

W konsekwencji, w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja na sfinansowanie działań w ramach projektu pn. „…” nie będzie zwiększała podstawy opodatkowania, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy nadmienić, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie podniesione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone. Tym samym interpretacja nie rozstrzyga czy czynności wykonywane w ramach projektu nie będą stanowiły odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług ani, że nie mogą być traktowane jako takie w świetle art. 8 ust. 2 ustawy ponieważ nie było to przedmiotem wniosku.

W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj