Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-630/13/LG
z 24 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 3 grudnia 2013 r. (data wpływu 9 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismami z 10 marca 2014 r. (data wpływu 13 i 17 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów gazowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów gazowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismami z 10 marca 2014 r. (data wpływu 13 i 17 marca 2014 r.) będącymi odpowiedzią na wezwanie Organu znak: IBPP4/443-630/13/LG z 27 lutego 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa „X” zakupuje gaz ziemny wysokometanowy grupy E (kod CN 2711 21 00) do 3 własnych kotłowni do celów opałowych budynków wielorodzinnych (c.o.i c.w.u.) na potrzeby gospodarstw domowych osób będących i nie będących członkami Spółdzielni, lokali użytkowych i podmiotu - Zarząd Gospodarki Mieszkaniowej.

Kotłownie własne gazowe umiejscowione w budynkach … przy ul. A 1, ul. B 18 - gospodarstwa domowe osób będących i nie będących członkami Spółdzielni, lokale użytkowe.

Kotłownia gazowa (urządzenia grzewcze Spółdzielni) zlokalizowana …, ul. A 3 kl. III, z której ciepło wytwarzane jest na potrzeby lokali mieszkalnych (gospodarstw domowych) Zarządu Budynków Komunalnych w ... ZBK od Spółdzielni odkupiło lokale mieszkalne w kl. II i III oraz pomieszczenie kotłowni bez urządzeń grzewczych.

TABELA - załącznik pdf - s. 3.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z 10 marca 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że jest spółdzielnią mieszkaniową w rozumieniu przepisów ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Wnioskodawca zgodnie z przepisami art. 1 ust. 3 oraz art. 27 ust. 2 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych a także odnośnymi postanowieniami statutu Wnioskodawcy, prowadzi działalność statutową, w zakresie zarządzania budynkami wielomieszkaniowymi, w których jest współwłaścicielem nieruchomości wspólnych (tj. które należą, do zasobów mieszkaniowych Wnioskodawcy).

W ramach zarządzania powyższymi budynkami Wnioskodawca obsługuje lokale kotłownie gazowe zainstalowane w ww. budynkach, i za ich pomocą, wytwarza energię cieplną, którą dostarcza do budynków.

Równocześnie w powyższych kotłowniach wytwarza również energię cieplną, która, dostarcza właścicielom nieruchomości sąsiednich - Gminie Miejskiej … oraz …Spółdzielni Mieszkaniowej.

Wyroby gazowe przez Wnioskodawcę są w całości i wyłącznie zużywane w ww. lokalnych kotłowniach gazowych: do celów opałowych, to jest do celów produkcji energii cieplnej.

Energia ta zużywana jest w całości i wyłącznie do ogrzewania budynków („CO”) oraz do podgrzewania wody użytkowej („CWU”) - w budynkach zarządzanych przez samego Wnioskodawcę oraz w ww. budynkach sąsiednich zarządzanych przez Gminę Miejską … oraz … Spółdzielnię Mieszkaniową.

W związku z obsługą ww. lokalnych kotłowni gazowych - Wnioskodawca jest nabywcą wyrobów gazowych w rozumieniu art. 1 ust. 1b ustawy z dnia 29 kwietnia 2011 r. o podatku akcyzowym („Ustawa”), o kodzie CN 2711 21 00. Wielkość prognozowanego i rzeczywistego nabycia wyrobów gazowych przez Wnioskodawcę przekracza progi wskazane w art. 31b ust. 6 pkt 1 Ustawy. Równocześnie Wnioskodawca jako nabywca wyrobów gazowych złożył sprzedawcy wyrobów gazowych oświadczenie, iż nabywanych wyrobów gazowych Wnioskodawca nie używa na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z dostarczaniem w jednostkowych przypadkach energii cieplnej również do lokali użytkowych, biorąc za podstawę stosunek powierzchni tych lokali użytkowych do powierzchni łącznej lokali mieszkalnych Wnioskodawca złożył oświadczenie, iż na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określonej przez Wnioskodawcę proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych - Wnioskodawca zużywa ilości wyrobów gazowych mniejsze niż wskazane w art. 31b ust. 6 pkt 1 Ustawy.

Równocześnie oświadczenia o treści zużywania paliw gazowych dla celów opałowych gospodarstw domowych - wytwarzania energii cieplnej przez Wnioskodawcę w wyżej wskazanych lokalnych kotłowniach wyłącznie do celów CO i CWU w lokalach mieszkalnych zostały złożone Wnioskodawcy przez podmioty zarządzające nieruchomościami sąsiednimi - Gminę Miejską … oraz … Spółdzielnię Mieszkaniową.

Na podstawie powyższego oświadczenia Wnioskodawcy - sprzedawca wyrobów gazowych jako podatnik podatku akcyzowego stosuje dla sprzedaży Wnioskodawcy wyrobów gazowych zwolnienie od opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów gazowych, o którym to zwolnieniu mowa w art. 31 b ust. 2 pkt 1 Ustawy.

Równocześnie Wnioskodawca dokonując wyłącznie spalania wyrobów gazowych w ww. kotłowniach gazowych a tym samym nie dokonując dalszej ich sprzedaży, winien rozstrzygnąć ewentualność opodatkowania podatkiem akcyzowym zużycia przez Wnioskodawcę wyrobów gazowych, dla którego obowiązek podatkowy powstawałby po stronie Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazał ponadto, iż biorąc za podstawę obliczenia stosunek znajdujących się w budynkach zaopatrywanych w energię cieplna, do celów CO i CWU powierzchni lokali użytkowych do powierzchni łącznej lokali mieszkalnych, uwzględniając moc urządzeń grzewczych oraz prognozowane i faktyczne zużycie wyrobów gazowych - Wnioskodawca dla celów opałowych związanych z dostawą energii do lokali użytkowych zużywa mniej niż 10 m³/h - gazu ziemnego wysokometanowego grupy E, nie więcej niż 8.000 metrów sześciennych rocznie, co spełnia wymóg wprowadzony art. 31b ust. 6 pkt 1 lit. a Ustawy adekwatny do powyższego wyrobu gazowego. Równocześnie lokale użytkowe nie znajdują się w każdej nieruchomości, do której następuje dostawa energii (to znaczy takie lokale znajdują się wyłącznie w niektórych nieruchomościach).

Równocześnie Spółdzielnia w niewielkim zakresie dostarcza energię cieplna, do powierzchni wspólnych budynków mieszkalnych (ogrzewanie klatek schodowych oraz ogrzewanie wody do celów sprzątania powierzchni wspólnych i otoczenia budynków).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku z 10 marca 2014 r.):

  1. Czy zużycie przez Wnioskodawcę nabytych w warunkach zwolnienia z akcyzy - wyrobów gazowych do celów dostarczania energii cieplnej do celów CO i CWU budynków wielomieszkaniowych stanowi zużycie wyrobów gazowych do celów opałowych gospodarstw domowych, również w przypadku, kiedy energia dostarczana jest również do lokali użytkowych z zastrzeżeniem jednak, że nie jest spełniony warunek art. 31b ust. 8, Ustawy a tym samym stanowi zużycie zgodne z warunkami utrzymania zwolnienia od podatku akcyzowego, o których mowa w art. 31b ust. 2 pkt 1 Ustawy?
  2. W razie negatywnej odpowiedzi na pytanie 1: Czy w przypadku jeżeli w danym budynku znajdują się lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe - możliwe jest stosowanie zwolnienia z akcyzy całego zużycia wyrobów gazowych z uwagi na fakt, iż nie da się wydzielić zużycia wyrobów gazowych na potrzeby lokali użytkowych z całego zużycia wyrobów gazowych?
  3. W razie negatywnej odpowiedzi na pytanie 2: Czy Wnioskodawca winien naliczyć i odprowadzić podatek akcyzowy od zużycia wyrobów gazowych na potrzeby lokali użytkowych proporcjonalnie do udziału powierzchni lokali użytkowych w całkowitej powierzchni lokali w budynku, czy może ustalić zużycie wyrobów gazowych dla celów lokali użytkowych w oparciu w wskazania ciepłomierzy zamontowanych w tych lokalach?

Zdaniem Wnioskodawcy (przeformułowane w uzupełnieniach wniosku z 10 marca 2014 r.).

Pytanie nr 1

Generalną zasadą w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi zgodnie z art. 1 ust. 1 Ustawy, jest opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, miedzy innymi wyrobów akcyzowych.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy, użyte w ustawie określenie „wyroby akcyzowe” oznacza w szczególności paliwa gazowe, w tym – wyroby energetyczne o kodach CN 2711 11 00 które w swojej działalności zużywa Wnioskodawca.

Wnioskodawca nabywa paliwo gazowe w warunkach zwolnienia o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 1 Ustawy.

W myśl art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31 b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31 b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31 b ust. 1-4.

Zgodnie z art. 9c ust. 2 ustawy, za sprzedaż finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8, a zatem:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. –Kodeks cywilny;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. –Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. –Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników.

Stosownie do art. 9c ust. 3 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych, zgodnie z art. 9c ust. 4 i 5 ustawy, sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu oraz może zażądać od nabywcy przedstawienia potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, a w razie odmowy jego przedstawienia przez nabywcę – może odmówić sprzedaży wyrobów gazowych po cenie nieuwzględniającej akcyzy. W okolicznościach sprawy Wnioskodawca przedstawił sprzedawcy takie oświadczenie.

Z powyższych przepisów wynika, iż zasadą jest opodatkowanie obrotu wyrobami gazowymi. Tym niemniej ustawodawca przewidział również określone wyłączenia od zasady opodatkowania obrotu wyrobami gazowymi. Zgodnie z art. 31 b ust. 2 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe m.in. o kodach CN 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwa domowe.

Stosownie do art. 31b ust. 8 ustawy, na potrzeby zastosowania zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, za gospodarstwo domowe nie uznaje się nieruchomości w całości wykorzystywanej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, w którym użycie wyrobów, o których mowa w ust. 6 pkt 1 lub 2, nie przekracza ilości określonych w tych przepisach.

Wnioskodawca jako Spółdzielnia Mieszkaniowa zużywa paliwo gazowe o kodzie CN 2711 21 00 do celów opałowych na potrzeby ogrzania gospodarstw domowych, stanowiących lokale znajdujące się w zasobach Wnioskodawcy oraz w celu dostarczenia do tych gospodarstw domowych ciepłej wody. Spółdzielnia nie posiada lokali, w których prowadzona jest działalność gospodarcza.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielnia spełnia warunki do zastosowania zwolnienia z art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy.

Należy stwierdzić, że zgodnie z art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu – w tym przypadku Spółdzielni, zaś użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego jest przedmiotem opodatkowania jedynie w ściśle określonych przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5 ustawy.

Zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwa domowe, przy zachowaniu warunków przewidzianych w art. 31b ust. 6 i 7 ustawy. Wnioskodawca wskazał kod CN dla gazu nabywanego przez Spółdzielnię jako CN 2711 21 00.

Zgodnie z art. 31b ust. 6 ustawy, warunkiem zwolnienia o którym mowa w ust. 2 pkt 1, jest:

  1. w przypadku wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 – sprzedaż tych wyrobów w ilościach nieprzekraczających:
    1. 10 m3/h - gazu ziemnego wysokometanowego grupy E, nie więcej niż 8000 metrów sześciennych rocznie, albo
    2. 25 m3/h - gazu ziemnego zaazotowanego grupy Lw, grupy Ls, grupy Ln albo grupy Lm, nie więcej niż 10 650 metrów sześciennych rocznie;
  2. w przypadku wyrobów gazowych o kodzie ex CN 2711 29 00 - sprzedaż tych wyrobów w ilościach nieprzekraczających:
    1. 10 m3/h - wyrobu gazowego propan-butan-powietrze, nie więcej niż 5000 metrów sześciennych rocznie, albo
    2. 10 m3/h - wyrobu gazowego propan-butan-rozprężony, nie więcej niż 1000 metrów sześciennych rocznie;

  3. w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych:
    1. kodach CN 2705 00 00 i 2711 11 00,
    2. kodzie CN 2711 21 00 w ilościach większych niż określone w pkt 1,
    3. kodzie ex CN 2711 29 00 w ilościach większych niż określone w pkt 2

    - uzyskanie od nabywcy tych wyrobów oświadczenia, że nie używa tych wyrobów na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, albo oświadczenia o ilości tych wyrobów używanych na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określonej przez nabywcę proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych.

Zatem w zależności od rodzaju i grupy gazu ziemnego, sprzedaż gazu finalnemu nabywcy gazowemu w ilościach nieprzekraczajacych powyższych limitów, jest zwolniona od akcyzy.

Natomiast w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 w ilościach większych niż określone w pkt 1, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, zgodnie z art. 31b ust. 6 pkt 3 lit. b ustawy, jest uzyskanie od nabywcy tych wyrobów oświadczenia, że nie używa tych wyrobów na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, albo oświadczenia o ilości tych wyrobów używanych na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określonej przez nabywcę proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych.

Należy stwierdzić, że ustawodawca wskazał w art. 31b ust. 8 ustawy, co nie jest uznawane za gospodarstwo domowe w rozumieniu ustawy, jednakże ustawa nie zawiera definicji legalnej pojęcia „gospodarstwo domowe”. Zatem należy odwołać się do jego znaczenia językowego. Z Małego słownika języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1999, str. 231 wynika, iż „gospodarstwo” to m.in. posiadłość wiejska obejmująca grunty i zabudowania, natomiast „domowy” - str. 144 - to w szczególności odnoszący się do domu. Dom to pomieszczenia mieszkalne, miejsce stałego zamieszkania, jak i ogół spraw, obowiązków rodzinnych domowych, gospodarstwo domowe. Gospodarstwo domowe to przede wszystkim pomieszczenia mieszkalne (służy jako miejsce stałego zamieszkania, w którym koncentruje się ogół spraw, obowiązków rodzinnych, domowych).

Zatem zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy, aby czynności podlegające co do zasady opodatkowaniu akcyzą, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00, mogły być zwolnione od akcyzy, ww. wyroby gazowe powinny być przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwa domowe (pomieszczenia mieszkalne). W świetle art. 1 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2013 r., poz. 1222), celem spółdzielni mieszkaniowej (…) jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Z powyższych okoliczności oraz z przedstawionych przepisów prawa wynika, że Spółdzielnia, jako finalny nabywca gazowy, działający w imieniu członków Spółdzielni i ich rodzin, prowadzących gospodarstwa domowe, może nabyć wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00 w zwolnieniu od akcyzy, w przypadku gdy będą przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwa domowe będące w zasobach Spółdzielni; przy czym zwolniona będzie m.in. sprzedaż tych wyrobów w ilościach nieprzekraczajacych 10 m³/h - gazu ziemnego wysokometnowego grupy E, nie więcej niż 8.000 metrów sześciennych rocznie, albo sprzedaż co do której Wnioskodawca oświadczył iż będące jej przedmiotem wyroby gazowe są wykorzystywane na użytek gospodarstw domowych.

Należy wskazać, że co do zasady dopuszczalność takiej kwalifikacji zużycia wyrobów akcyzowych została stwierdzona w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego IPTPP3/443A-71/13-5/BJ.

Zatem w przypadku, gdy sprzedaż ww. wyrobów gazowych będzie mieścić się w powyższych limitach, ustawodawca nie przewidział dodatkowych warunków zwolnienia od akcyzy.

Natomiast w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 w ilościach większych niż powyżej wskazane, warunkiem zwolnienia będzie złożenie przez Spółdzielnię nabywającą ww. wyroby gazowe oświadczenia, że nie używa tych wyrobów na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, albo oświadczenia o ilości tych wyrobów używanych na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określonej przez nabywcę proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych. Oświadczenie powyższe Wnioskodawca złożył zakładając, iż właściwe stosowanie przepisu art. 31b ust. 6 pkt 3 prowadzi do stanu, kiedy dostarczając energię cieplną zarówno do lokali mieszkalnych jak i użytkowych - Wnioskodawca nie zużywa wyrobów gazowych wyłącznie na potrzeby nieruchomości niemieszkalnych, a tym samym art. 31b ust. 8 nie znajduje zastosowania. Konsekwentnie Wnioskodawca twierdzi, iż z uwagi na treść złożonego oświadczenia oraz dostarczanie energii cieplnej do różnych lokali (w tym użytkowych) - Wnioskodawca nie jest zobowiązany do opodatkowania akcyzą zużycia wyrobu gazowego na potrzeby mieszane tj. mieszkalne i niemieszkalne. Powyższe przesądza zaś o prawidłowości zastosowanego zwolnienia oraz braku opodatkowania zużycia wyrobów gazowych przez Wnioskodawcę.

Pytanie nr 2

Opierając się na przepisach prawa przytoczonych w stanowisku odnośnie pytania pierwszego oraz konsekwentnie do zaprezentowanych powyżej wniosków, Wnioskodawca uznaje co do zasady powyższe pytanie za bezprzedmiotowe. W przypadku jednak zajęcia przez Dyrektora Izby Skarbowej innego stanowiska, Wnioskodawca wskazuje, iż w jego przypadku nie sposób faktycznie oddzielić zużycia wyrobów gazowych na cele opałowe gospodarstw domowych od zużycia wyrobów gazowych na potrzeby lokali użytkowych. Możliwe jest co prawda ustalenie ile ciepła zostało dostarczone do poszczególnych rodzajów lokali (o czym mowa poniżej), jednakże ta okoliczność nie obrazuje bezpośrednio zużycia wyrobów gazowych. W związku z technicznymi uwarunkowaniami konstrukcji instalacji grzewczych w poszczególnych budynkach (np. odległości danego lokalu od kotłowni) — dostarczenie określonej jednostki energii do różnych lokali wiąże się ze zużyciem różnej ilości wyrobów gazowych. W tych okolicznościach Wnioskodawca nie jest w stanie precyzyjnie oddzielić zużycia wyrobów gazowych na cele dostarczania energii cieplnej do poszczególnych lokali. Uznaje w związku z powyższym, iż w związku z minimalnym udziałem lokali użytkowych w liczbie lokali ogółem - winien całe zużycie wyrobów gazowych traktować jako dokonane na cele opałowe gospodarstw domowych.

Pytanie nr 3

W przypadku uznania przez Dyrektora Izby Skarbowej stanowiska Wnioskodawcy zawartego w odpowiedzi na pytanie drugie - za błędne, Wnioskodawca winien wypracować model wydzielenia zużycia wyrobów gazowych na cele opałowe gospodarstw domowych od zużycia wyrobów gazowych na cele lokali użytkowych. Stosując odpowiednio postanowienia art. 31b ust. 6 in fine, Wnioskodawca może ustalić w danym budynku proporcję powierzchni lokali użytkowych do powierzchni wszystkich lokali (tj. mieszkalnych i użytkowych) w tym budynku. Biorąc jednak pod uwagę, iż Wnioskodawca dostarcza do lokali energię cieplna, nie tylko na potrzeby CO ale również na potrzeby CWU, jako bliższy rzeczywistemu zużyciu wyrobów gazowych na poszczególne cele wydaje się podział dokonany w oparciu o wskazania liczników ciepła zamontowanych w poszczególnych lokalach. Równocześnie ustalanie zużycia wyrobów gazowych na cele lokali użytkowych w oparciu o wskazania liczników nie jest przewidziane przepisami Ustawy, w związku z czym Wnioskodawca powziął wątpliwość co do możliwości stosowania takiego kryterium wydzielenia. W rezultacie Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zakładając że jest obciążony obowiązkiem podatkowym w zakresie akcyzy od zużycia wyrobów gazowych na cele dostarczania ciepła do lokali użytkowych -powinien naliczać i odprowadzać ten podatek proporcjonalnie w oparciu o udział powierzchni lokali użytkowych do ogólnej powierzchni lokali w danym budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej ustawą (Dz.U. z 2011 r., nr 108, poz. 626 ze zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie „wyroby akcyzowe” oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, określenie „wyroby gazowe” oznacza - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zakres opodatkowania akcyzą wyrobów energetycznych, w tym również wyrobów gazowych, został określony w rozdziale 1 działu IV ustawy.

Stosownie do art. 86 ust.1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby (…) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.

W ww. załączniku nr 1, stanowiącym Wykaz wyrobów akcyzowych, umieszczono pod pozycją nr 28, z kodem CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

W myśl art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
  6. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
  7. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
  8. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Zgodnie z art. 9c ust. 2 ustawy, za sprzedaż finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8, a zatem:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników.

Stosownie do art. 9c ust. 3 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych, zgodnie z art. 9c ust. 4 i 5 ustawy, sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu oraz może zażądać od nabywcy przedstawienia potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, a w razie odmowy jego przedstawienia przez nabywcę - może odmówić sprzedaży wyrobów gazowych po cenie nieuwzględniającej akcyzy.

Stosownie do art. 88 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne, w tym na wyroby gazowe zostały określone w art. 89 ust. 1 i 2 ustawy. Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy, stawka akcyzy dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych – wynosi 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Z powyższych przepisów wynika, iż zasadą jest opodatkowanie obrotu wyrobami gazowymi. Tym niemniej ustawodawca przewidział również określone wyłączenia od zasady opodatkowania obrotu wyrobami gazowymi.

Zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwa domowe.

W myśl art. 31b ust. 6 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, jest:

  1. w przypadku wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 – sprzedaż tych wyrobów w ilościach nieprzekraczających:
    1. 10 m3/h - gazu ziemnego wysokometanowego grupy E, nie więcej niż 8000 metrów sześciennych rocznie, albo
    2. 25 m3/h - gazu ziemnego zaazotowanego grupy Lw, grupy Ls, grupy Ln albo grupy Lm, nie więcej niż 10 650 metrów sześciennych rocznie;
  2. w przypadku wyrobów gazowych o kodzie ex CN 2711 29 00 - sprzedaż tych wyrobów w ilościach nieprzekraczających:
    1. 10 m3/h - wyrobu gazowego propan-butan-powietrze, nie więcej niż 5000 metrów sześciennych rocznie, albo
    2. 10 m3/h - wyrobu gazowego propan-butan-rozprężony, nie więcej niż 1000 metrów sześciennych rocznie;

  3. w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych:
    1. kodach CN 2705 00 00 i 2711 11 00,
    2. kodzie CN 2711 21 00 w ilościach większych niż określone w pkt 1,
    3. kodzie ex CN 2711 29 00 w ilościach większych niż określone w pkt 2

    - uzyskanie od nabywcy tych wyrobów oświadczenia, że nie używa tych wyrobów na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, albo oświadczenia o ilości tych wyrobów używanych na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określonej przez nabywcę proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych.

Stosownie do art. 31b ust. 8 ustawy, na potrzeby zastosowania zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, za gospodarstwo domowe nie uznaje się nieruchomości w całości wykorzystywanej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, w którym użycie wyrobów, o których mowa w ust. 6 pkt 1 lub 2, nie przekracza ilości określonych w tych przepisach.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca jako Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi działalność statutową w zakresie zarządzania budynkami wielomieszkaniowymi, w których jest współwłaścicielem nieruchomości wspólnych, tj. które należą do zasobów mieszkaniowych Wnioskodawcy. W ramach zarządzania Wnioskodawca obsługuje kotłownie gazowe i za ich pomocą wytwarza energię cieplną dostarczaną do ww. budynków ww. budynkach oraz do sąsiednich zarządzanych przez Gminę Miejską … oraz … Spółdzielnię Mieszkaniową. W tym celu Wnioskodawca zakupuje gaz o kodzie CN 2711 21 00 (gaz ziemny wysokometanowy grupy E). Wyroby gazowe są w całości wyłącznie zużywane do celów opałowych, do produkcji energii cieplnej, która jest zużywana w całości do ogrzewania budynków i podgrzania wody. Wnioskodawca jako nabywca wyrobów gazowych złożył sprzedawcy wyrobów gazowych oświadczenie, że nabywanych wyrobów gazowych nie używa na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Ponadto w związku z dostarczaniem w jednostkowych przypadkach energii cieplnej również do lokali użytkowych, biorąc za podstawę stosunek powierzchni tych lokali użytkowych do powierzchni łącznej lokali mieszkalnych Wnioskodawca złożył oświadczenie, iż na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określonej przez Wnioskodawcę proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych - Wnioskodawca zużywa ilości wyrobów gazowych mniejsze niż wskazane w art. 31b ust. 6 pkt 1 Ustawy. Równocześnie oświadczenia o treści zużywania paliw gazowych dla celów opałowych gospodarstw domowych - wytwarzania energii cieplnej przez Wnioskodawcę w wyżej wskazanych lokalnych kotłowniach wyłącznie do celów CO i CWU w lokalach mieszkalnych zostały złożone Wnioskodawcy przez podmioty zarządzające nieruchomościami sąsiednimi - Gminę Miejską … oraz … Spółdzielnię Mieszkaniową. Jak zaznaczono w opisie sprawy, na podstawie powyższego oświadczenia Wnioskodawcy, sprzedawca wyrobów gazowych jako podatnik podatku akcyzowego stosuje dla sprzedaży Wnioskodawcy wyrobów gazowych zwolnienie od opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów gazowych, o którym to zwolnieniu mowa w art. 31 b ust. 2 pkt 1 Ustawy.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że biorąc za podstawę obliczenia stosunek znajdujących się w budynkach zaopatrywanych w energię cieplna, do celów CO i CWU powierzchni lokali użytkowych do powierzchni łącznej lokali mieszkalnych, uwzględniając moc urządzeń grzewczych oraz prognozowane i faktyczne zużycie wyrobów gazowych - dla celów opałowych związanych z dostawą energii do lokali użytkowych zużywa mniej niż 10 m³/h - gazu ziemnego wysokometanowego grupy E, nie więcej niż 8.000 metrów sześciennych rocznie, co spełnia wymóg wprowadzony art. 31b ust. 6 pkt 1 lit. a ustawy adekwatny do powyższego wyrobu gazowego. Spółdzielnia w niewielkim zakresie dostarcza energię cieplną do powierzchni wspólnych budynków mieszkalnych (ogrzewanie klatek schodowych oraz ogrzewanie wody do celów sprzątania powierzchni wspólnych i otoczenia budynków).

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na treść złożonego oświadczenia oraz dostarczanie energii cieplnej do różnych lokali (w tym użytkowych) - Wnioskodawca nie jest zobowiązany do opodatkowania akcyzą zużycia wyrobu gazowego. W sytuacji natomiast gdy zużycie gazu w celu dostarczenia ciepła do lokali użytkowych podlega opodatkowaniu, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że powinien naliczyć i odprowadzić akcyzę proporcjonalnie w oparciu o udział powierzchni lokali użytkowych do ogólnej powierzchni lokali w danym budynku.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu – w tym przypadku Spółdzielni, zaś użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego jest przedmiotem opodatkowania jedynie w ściśle określonych przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5 ustawy.

Zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwa domowe, przy zachowaniu warunków przewidzianych w art. 31b ust. 6 i 7 ustawy. Wnioskodawca wskazał kod CN dla gazu nabywanego przez Spółdzielnię jako CN 2711 21 00.

Zgodnie z art. 31b ust. 6 pkt 1 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, jest w przypadku wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 - sprzedaż tych wyrobów w ilościach nieprzekraczających:

  1. 10 m3/h - gazu ziemnego wysokometanowego grupy E, nie więcej niż 8.000 metrów sześciennych rocznie, albo
  2. 25 m3/h - gazu ziemnego zaazotowanego grupy Lw, grupy Ls, grupy Ln albo grupy Lm, nie więcej niż 10.650 metrów sześciennych rocznie.

Zatem w zależności od rodzaju i grupy gazu ziemnego, sprzedaż gazu (przeznaczonego do celów opałowych przez gospodarstwa domowe)finalnemu nabywcy gazowemu w ilościach nieprzekraczających powyższych limitów, jest zwolniona od akcyzy.

Natomiast w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 w ilościach większych niż określone w pkt 1, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, zgodnie z art. 31b ust. 6 pkt 3 lit. b ustawy, jest uzyskanie od nabywcy tych wyrobów oświadczenia, że nie używa tych wyrobów na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, albo oświadczenia o ilości tych wyrobów używanych na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określonej przez nabywcę proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych.

Należy stwierdzić, że ustawodawca wskazał w art. 31b ust. 8 ustawy, co nie jest uznawane za gospodarstwo domowe w rozumieniu ustawy, jednakże ustawa nie zawiera definicji legalnej pojęcia „gospodarstwo domowe”. Zatem należy odwołać się do jego znaczenia językowego. Z Małego słownika języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1999, str. 231 wynika, iż „gospodarstwo” to m.in. posiadłość wiejska obejmująca grunty i zabudowania, natomiast „domowy” - str. 144 - to w szczególności odnoszący się do domu. Dom to pomieszczenia mieszkalne, miejsce stałego zamieszkania, jak i ogół spraw, obowiązków rodzinnych domowych, gospodarstwo domowe. Gospodarstwo domowe to przede wszystkim pomieszczenia mieszkalne (służy jako miejsce stałego zamieszkania, w którym koncentruje się ogół spraw, obowiązków rodzinnych, domowych).

Zatem zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy, aby czynności podlegające co do zasady opodatkowaniu akcyzą, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00, mogły być zwolnione od akcyzy, ww. wyroby gazowe powinny być przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwa domowe (pomieszczenia mieszkalne).

W świetle art. 1 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1222), celem spółdzielni mieszkaniowej (…) jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Z powyższych okoliczności oraz z przedstawionych przepisów prawa wynika, że Spółdzielnia, jako finalny nabywca gazowy, działający w imieniu członków Spółdzielni i ich rodzin, prowadzących gospodarstwa domowe, może nabyć wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00 (gazu ziemnego wysokometanowego grupy E) w zwolnieniu od akcyzy odnośnie lokali należących do zasobów mieszkaniowych Wnioskodawcy – Spółdzielni do wysokości limitu 8.000 m³ rocznie. Po przekroczeniu limitu 8.000 m³ Wnioskodawca chcąc nadal nabywać gaz w zwolnieniu składa sprzedawcy oświadczenie o ilości tych wyrobów używanych na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określonej przez nabywcę proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych. Wówczas może dokonać nabycia w zwolnieniu gazu w części przypadającej na lokale mieszkalne. Odnośnie natomiast uwzględnionej w tym oświadczeniu części gazu przypadającego na lokale użytkowe prawidłowym jest nabycie tego gazu z naliczoną akcyzą.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nabywa wyrób gazowy w ilości większej niż wskazana powyżej. Tym samym Wnioskodawca w celu nabycia wyrobu gazowe z zastosowaniem zwolnienia winien złożyć sprzedawcy tych wyrobów stosowne oświadczenie.

Z powyższego zatem wynika, że wyrób gazowy nabyty przez Wnioskodawcę objęty jest zwolnieniem w sytuacji gdy jest on zużywany do celów mieszkaniowych w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych będących w zasobach spółdzielni. Zwolnieniem nie będzie zaś objęty wyrób gazowy zużywany przez Wnioskodawcę w celu dostarczenia ciepła do lokali użytkowych będących w zasobach spółdzielni. W tej sytuacji Wnioskodawca, zgodnie z art. 31b ust. 6 lit. b ustawy, chcąc nabywać gaz z zastosowaniem zwolnienia winien złożyć sprzedawcy stosowne oświadczenie, w którym zużycie gazu na cele lokali użytkowych winno być określone proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni z uwzględnieniem mocy grzewczych tych urządzeń, a nie jak wskazuje Wnioskodawca tylko proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni. Powyższe określenie zużycia gazu na cele lokali użytkowych jest zgodne z brzmieniem ustawy. Natomiast proponowane przez Wnioskodawcę określenie zużycia wyrobu gazowego na podstawie liczników ciepła zamontowanych w poszczególnych lokalach wydaje się nie odzwierciedlać całkowitego zużycia gazu na cele lokali użytkowych, gdyż liczniki te nie uwzględniają zużycia gazu do celów opałowych związanych z podgrzewaniem ciepłej wody zużywanej przez te lokale. Ponadto oświadczenie składane sprzedawcy dotyczy przyszłych nabyć wyrobu gazowego przez Wnioskodawcę, a nie zużytego wyrobu gazowego

Zwolnieniem z akcyzy nie będzie również objęte zużycie przez Wnioskodawcę gazu w celu wytworzenia ciepła dostarczanego właścicielom nieruchomości sąsiednich tj. Gminie Miejskiej … oraz … Spółdzielni Mieszkaniowej. Brak jest bowiem w tej sytuacji podstaw prawnych, aby uznać, że w przypadku spółdzielni ma zastosowanie zwolnienie o podatku akcyzowego określone w art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy. Spółdzielnia nie zużywa gazu dla potrzeb lokali mieszkalnych (gospodarstw domowych) znajdujących się w jej zasobach, ale na potrzeby podmiotów trzecich. Wnioskodawca w takiej sytuacji występuje jako dostawca ciepła, działa w charakterze „ciepłowni”, co skutkuje brakiem możliwości zastosowania zwolnienia.

Podobna sytuacja wystąpi również w przypadku, w którym Wnioskodawca jako podmiot zarządzający nieruchomością dostarcza ciepło z własnej kotłowni na rzecz Zarządu Budynków Komunalnych w … (budynku w którym wszystkie lokale łącznie z pomieszczeniem kotłowni są własnością ZBK). W tym wypadku bowiem Wnioskodawca działa jako „pośrednik” i dostarcza media (ciepło) jako podmiot zewnętrzny w stosunku do końcowego konsumenta.

Należy zaznaczyć również, że w przypadku gdy Wnioskodawca nabył od sprzedawcy z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy gaz, i zużył go do innych celów niż zwolnione, to myśl art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy w związku z art. 11b ust 1 pkt 4 względem użytego wyrobu gazowego powstanie obowiązek podatkowy i Wnioskodawca stanie się, na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy, podatnikiem podatku akcyzowego zobowiązanym do zapłaty podatku akcyzowego od użytego niezgodnie ze zwolnieniem gazu.

Reasumując, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należy je uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj