Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1151/13-2/SM
z 12 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Agencji przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2013 r. (data wpływu 13 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku nabywanych wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku nabywanych wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca został powołany ustawą i działa na jej podstawie:


  • ustawy z dnia 29 października 2010 r. o rezerwach strategicznych,
  • ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z 2012 r., poz, 1190, z późn. zm.),
  • Statutu Wnioskodawcy nadanego Zarządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 11 marca 2011 r. (z późn. zm).


Wnioskodawca realizuje wynikające z ustaw zadania w zakresie gospodarowania rezerwami strategicznymi tworzonymi na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa i obronności państwa, bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego oraz wystąpienia klęski żywiołowej lub sytuacji kryzysowej oraz utrzymywania zapasów państwowych ropy naftowej i produktów naftowych tworzonych na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa oraz wypełniania zobowiązań międzynarodowych dotyczących zaopatrzenia rynku w ropę naftową i produkty naftowe. Działalnością Agencji kieruje Prezes, powoływany przez Prezesa Rady Ministrów, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki Prezes Rady Ministrów odwołuje Prezesa Agencji.


Wnioskodawca jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o rezerwach strategicznych i ustawie o finansach publicznych. Zgodnie z art. 37 ust. 2 pkt 2 ustawy o rezerwach strategicznych Agencja otrzymuje dotację podmiotową na dofinansowanie bieżącej działalności.


W ramach prowadzonej działalności Agencja dokonuje zakupu wyrobów gazowych, o których mowa art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r., Nr 108, poz. 626, z późn. zm., dalej: „ustawa o podatku akcyzowym”) i przeznacza je do celów opałowych.


Zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone dla celów opałowych przez organy administracji publicznej.


Ustawa o podatku akcyzowym nie definiuje, co należy rozumieć przez organ administracji publicznej dla celów zastosowania zwolnienia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w rozumieniu art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym zwolnione są od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez Wnioskodawcę powołanych ustawą?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Wnioskodawca planuje dokonać weryfikacji umów na zakup wyrobów gazowych wykorzystywanych do celów opałowych pod kątem dostosowania ich treści do zapisów art. 31b ust. 5 w związku z art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Ustawa o podatku akcyzowym nie definiuje podmiotu, którym dla celów zastosowania zwolnienia jest „organ administracji publicznej”.


Przepis art. 5 § 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267) wprowadza definicję organu administracji publicznej. Rozumie się przez to ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i podmioty powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do załatwiania spraw indywidualnych w drodze decyzji administracyjnych.


Jak z powyższego wynika, dokonanie wyczerpującej wykładni pojęcia „organ administracji publicznej” na gruncie k.p.a. nie jest możliwe z uwagi na to, iż kodeksowe ujęcie tego zagadnienia wykracza poza organy administracji publicznej w znaczeniu ustrojowym. W takim też zakresie nie ma możliwości dokonania wyczerpującego wyliczenia organów (podmiotów), o których mowa w art. 1 pkt 2 k.p.a., tj. przyjęcie za kryterium rozróżnienia organów i podmiotów powołanych z mocy prawa lub na podstawie porozumień do załatwiania spraw indywidualnych w drodze decyzji administracyjnych.


W omawianym zakresie kwestię zdaje się rozstrzygać wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 marca 2012 r. (I OSK 2370/11). Sąd stwierdza mianowicie, że przypisanie kompetencji organowi administracji publicznej ma tę konsekwencję prawną, że w postępowaniu administracyjnym ma on zawsze pozycję organu, nigdy pracownika. Nie można z przepisów ustaw, np. ustawy z 1974 r. - Kodeks pracy, ustawy z 2008 r. o służbie cywilnej, wyprowadzać, że organ administracji publicznej jest pracownikiem organu. Niezbędne jest wyraźne rozróżnienie organu od obsady personalnej organu administracji publicznej. Organ administracji publicznej wykonując zadania publiczne działa w imieniu państwa lub wspólnoty samorządowej, jest organem państwa lub organem wspólnoty samorządowej, któremu dla realizacji tych zadań przyznano określony zakres kompetencji.


W ocenie Agencji wszystkie powyższe cechy organu spełnia Wnioskodawca działając w oparciu o ustawę oraz Prezes Agencji - jako jej organ decyzyjny.


W świetle powyższego jej zdaniem Wnioskodawca jest organem administracji publicznej, tym samym zwolnione są od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, w rozumieniu art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez Agencję Rezerw Materiałowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zatem stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj