Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1110/13-3/AO
z 10 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 8 października 2013 r. (data wpływu 11 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT do dostawy budynków zakwalifikowanych jako PKOB 111 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 października 2013 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT do dostawy budynków zakwalifikowanych jako PKOB 111.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca - Spółka A. Sp. z o.o. planuje zakup nieruchomości, na której realizowana jest inwestycja polegająca na budowie zespołu budynków mieszkalno-usługowych (1 lokal mieszkalny + 1 lokal usługowy o powierzchni powyżej 30% całkowitej powierzchni budynku) oraz budynków jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej z garażami w bryłach budynków wraz z drogami wewnętrznymi, infrastrukturą techniczną i studniami.

Funkcje usługowe w poszczególnych budynkach mieszkalnych zostały określone jako: usługi księgowe, biurowe, siedziby małych firm, siedziby osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nieuciążliwą dla środowiska i otoczenia. Funkcje mieszkaniowe oraz usługowe będą przypisane do poszczególnych budynków mieszkalnych, a część przeznaczona do realizacji funkcji usługowych nie będzie fizycznie wyodrębniona jako odrębny lokal użytkowy.

Decyzją Prezydenta Miasta o pozwoleniu na budowę zespołu budynków mieszkalno usługowych oraz budynków mieszkalnych jednorodzinnych o zabudowie bliźniaczej - wszystkie obiekty budowlane objęte pozwoleniem na budowę zostały zakwalifikowane jako: „PKOB 111 Budynki mieszkalne jednorodzinne” co wynika z faktu, iż udział części budynków, które mogą być przeznaczone na cele użytkowe nie przekracza 35% powierzchni użytkowej tych budynków. Łączna powierzchnia użytkowa każdego z budynków nie przekracza 300 m2.


W związku z powyższym opiem zadano następujące pytania:


Czy do dostawy Budynków klientom Spółki A. będzie miała zastosowanie preferencyjna stawka podatku VAT w związku ze statusem Budynków jako obiektów budownictwa mieszkaniowego?

Jak będzie się kształtować wysokość preferencyjnej stawki podatku VAT od dnia 01.01.2014 r.?


Stanowisko Wnioskodawcy,


Zdaniem Spółki - A. z uwagi na określoną w projekcie budowlanym kwalifikację Budynków jako PKOB 111 „budynki mieszkalne jednorodzinne” do dostawy Budynków będzie miała zastosowanie preferencyjna stawka VAT z uwagi na treść art. 41 ust. 2 w związku z art. 41 ust. 12 oraz art. 146a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z treścią interpretacji indywidualnej o sygn.: IPPP3/443-1282/10-2/KC, której zakres przedmiotowy obejmował tożsamy zespół budynków - „w przypadku, gdy przedmiotem dostawy będzie cały budynek mieszkalno-usługowy oraz budynek jednorodzinny w zabudowie bliźniaczej klientom Wnioskodawcy, zastosowanie będzie miała preferencyjna stawka podatku w wysokości 8%, zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a ustawy.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przez towary - w myśl art. 2 pkt 6 cytowanej ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Według art. 2 pkt 22 ww. ustawy sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże - stosownie do art. 146a pkt 1 tej ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku. Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie lub w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Jak stanowi art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na mocy art. 41 ust. 12 cyt. ustawy stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.


Stosownie do art. 41 ust. 12b ww. ustawy do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ww. ustawy w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - jak stanowi art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług - rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zgodnie z objaśnieniami wstępnymi tej klasyfikacji, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne - jak stanowi ww. rozporządzenie - to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne. Dział 11 dzieli się na grupy gdzie grupa 111 - to budynki mieszkalne jednorodzinne.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje zakup nieruchomości, na której realizowana jest inwestycja polegająca na budowie zespołu budynków mieszkalno usługowych (1 lokal mieszkalny + 1 lokal usługowy o powierzchni powyżej 30% całkowitej powierzchni budynku) oraz budynków jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej z garażami w bryłach budynków wraz z drogami wewnętrznymi, infrastrukturą techniczną i studniami. Funkcje mieszkaniowe oraz usługowe będą przypisane do poszczególnych budynków mieszkalnych, a część przeznaczona do realizacji funkcji usługowych nie będzie fizycznie wyodrębniona jako odrębny lokal użytkowy. Decyzją Prezydenta Miasta o pozwoleniu na budowę zespołu budynków mieszkalno usługowych oraz budynków mieszkalnych jednorodzinnych o zabudowie bliźniaczej - wszystkie obiekty budowlane objęte pozwoleniem na budowę zostały zakwalifikowane jako: „PKOB 111 Budynki mieszkalne jednorodzinne” co wynika z faktu, iż udział części budynków, które mogą być przeznaczone na cele użytkowe nie przekracza 35% powierzchni użytkowej tych budynków. Łączna powierzchnia użytkowa każdego z budynków nie przekracza 300 m2.

Z przywołanego wyżej przepisu art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że warunkiem zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze - zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku. Ponadto w art. 41 ust. 12b ustawy o podatku od towarów i usług zawarto wyłączenie dotyczące budynków mieszkalnych jednorodzinnych, które posiadają powierzchnię użytkową przekraczającą limity określone w ustawie tj. 300 m2.

Przedmiotem dostawy w niniejszych okolicznościach będą budynki jako całość (bez wyodrębnienia poszczególnych części), zakwalifikowane jako „Budynki mieszkalne jednorodzinne” w dziale 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Ponadto łączna powierzchnia użytkowa każdego z budynków nie przekracza 300 m2. Do dostawy tych budynków - na podstawie zapisu art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług - będzie miała więc zastosowanie preferencyjna stawka podatku VAT.


Z uwagi na przywołane uregulowania w świetle przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że skoro przedmiotem dostawy będą budynki mieszkalno-usługowe oraz budynki jednorodzinne w zabudowie bliźniaczej z garażami w bryłach budynków sklasyfikowane jako „Budynki mieszkalne jednorodzinne” w dziale 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zatem do dostawy tych budynków klientom Wnioskodawcy zastosowanie znajdzie preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 8%. Stawka ta będzie miała zastosowanie do dostawy budynków mieszkalno-usługowych, o których mowa we wniosku również po 1 stycznia 2014r., zgodnie ze znowelizowaną treścią art. 146a pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj