Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-101/13-2/TW
z 25 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko SPÓŁKI AKCYJNEJ, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obliczania proporcji zużycia wyrobów gazowych do celów zwolnionych i opodatkowanych przez finalnego nabywcę gazowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obliczania proporcji zużycia wyrobów gazowych do celów zwolnionych i opodatkowanych przez finalnego nabywcę gazowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi działalność o charakterze gospodarczym na rzecz krzewienia kultury fizycznej, rekreacji i turystki poprzez prowadzenie parku wodnego wraz z infrastrukturą rekreacyjno-sportowo-rehabilitacyjną. W strukturach Spółki znajduje się podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

Wnioskodawca posiada własną kotłownię gazową przeznaczoną na cele opałowe całego obiektu. W tym celu nabywa paliwo gazowe o kodzie CN 2711 21 00. Nabywane paliwo gazowe Zainteresowany zużywa tylko na cele prowadzenia działalności Spółki (w tym działalności leczniczej), nie dokonuje on odsprzedaży. Spółka nie posiada urządzeń pomiarowo -rozliczeniowych w celu ustalenia ilości zużywanego paliwa gazowego przez podmiot leczniczy. Działalność podmiotu leczniczego prowadzona jest w wielu pomieszczeniach w różnych miejscach na obiekcie, które są również częściami wspólnymi, gdzie prowadzi się mieszaną działalność gospodarczą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. W jaki sposób ustalić udział procentowy w całkowitym nabyciu paliwa gazowego przeznaczonego na cele opałowe objęte zwolnieniem od akcyzy oraz nieobjęte zwolnieniem w przypadku braku urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych?
  2. Czy Spółka jest zdefiniowana zgodnie z przepisami art. 2 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym jako pośredniczący podmiot gazowy i ma obowiązek powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego, czy też jako finalny nabywca gazowy?

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowiska.

ad. 1

Przepis art. 31b ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym określa tylko sposób liczenia udziału procentowego w przypadkach zużywania paliwa gazowego w celach opałowych na potrzeby gospodarstwa domowego, gdzie ilość używanych na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określa się proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych.

Natomiast w pozostałych przypadkach zwolnień, o których mowa w art. 31b ust. 2 przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie precyzują kwestii obliczania udziału procentowego w sytuacji, kiedy odbiorca zużywa paliwo gazowe zarówno na cele zwolnione, jak również niezwolnione od podatku akcyzowego, nie mając do tego celu urządzeń pomiarowych i rozdzielników nośników gazu na poszczególne działalności.

Spółka zużywa paliwo na różne cele określone na potrzeby naliczenia podatku akcyzowego, m.in. również na cele podmiotu leczniczego, który zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 6 ustawy zwolniony jest od akcyzy. Zainteresowany nie posiada urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych w celu ustalenia zużycia gazu tylko na działalność leczniczą. Ponadto pomieszczenia wykorzystywane przez podmiot leczniczy są w wielu przypadkach częścią wspólną z pozostałą działalnością, na którą przeznaczenie paliwa gazowego objęte jest podatkiem akcyzowym.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki zobowiązana jest ona określić w oświadczeniu do umowy ze sprzedawcą paliwa gazowego, że całość wolumenu nabywanego paliwa gazowego przeznaczonego na cele opałowe obiektu podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w 100% według stawki 1,28 zł/GJ.

ad. 2

Zdaniem Spółki nie jest ona pośredniczącym podmiotem gazowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy, ponieważ nie ma możliwości wydzielenia udziału zużycia gazu na cele opałowe podmiotu leczniczego w odniesieniu do całości wolumenu pobieranego paliwa gazowego, w związku z tym nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 2.

Spółka jest podmiotem mającym siedzibę na terytorium kraju nabywającym i zużywającym wyroby gazowe na cele opałowe dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, nie dokonuje ich dalszej odsprzedaży. Wobec powyższego Zainteresowany nie jest zobowiązany powiadamiać właściwego naczelnika Urzędu Celnego.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy o podatku akcyzowym Spółka zdefiniowana jest jako finalny nabywca gazowy.

Wnioskodawcy nie obejmuje również obowiązek wynikający z art. 9c ust. 1 ustawy o podatku o akcyzowym odnośnie opodatkowania akcyzą wyrobów gazowych używanych przez pośredniczący podmiot gazowy oraz przez finalnego nabywcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają wyroby akcyzowe – wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu.

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne – jak stanowi art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy – wynoszą dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych – 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że w strukturach Spółki znajduje się podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

Wnioskodawca posiada własną kotłownię gazową przeznaczoną na cele opałowe całego obiektu. W tym celu nabywa paliwo gazowe o kodzie CN 2711 21 00. Nabywane paliwo gazowe Zainteresowany zużywa tylko na cele prowadzenia działalności Spółki (w tym działalności leczniczej), nie dokonuje on odsprzedaży. Spółka nie posiada urządzeń pomiarowo -rozliczeniowych w celu ustalenia ilości zużywanego paliwa gazowego przez podmiot leczniczy. Działalność podmiotu leczniczego prowadzona jest w wielu pomieszczeniach w różnych miejscach na obiekcie, które są również częściami wspólnymi, gdzie prowadzi się mieszaną działalność gospodarczą.

Wyjaśnić zatem należy, że z ustawy o podatku akcyzowym wynika, że zużycie gazu w celach opałowych w określonych przypadkach jest zwolnione od akcyzy.


Podstawowe zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych określone zostały w art. 31b ust. 1 ustawy. W opisanym przypadku zastosowanie znajduje natomiast uregulowanie art. 31b ust. 2 pkt 6 ustawy, w świetle którego zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności lecznicze.

Z powyższego uregulowania jednoznacznie wynika, że przeznaczone do celów opałowych wyrobów gazowych przez ww. podmioty lecznicze uprawnia do zwolnienia od podatku. Posiadana przez Zainteresowanego kotłowania, w której zużywany jest wyrób gazowy, jak i status podmiotu leczniczego uprawniają do korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

Przy czym przepisy prawa akcyzowego nie regulują sposobu określania ilości wyrobów gazowych zużytych do celów zwolnionych oraz opodatkowanych. Jak trafnie zauważa Wnioskodawca prawodawca w art. 31b ust. 6 ustawy wskazał m.in., że ilości wyrobów gazowych używanych na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określa nabywcę proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych.

W opinii tut. Organu w analogiczny sposób powinien postąpić również Zainteresowany – pomimo braku odesłania do tego przepisu – gdyż wskazany przez prawodawcę sposób obliczania proporcji wyrobów zwolnionych i opodatkowanych akcyzą uznać należy za właściwy.

W kwestii drugiego z zadanych pytań wyjaśnić należy, że Wnioskodawca jest finalnym nabywcą gazowym i nie ma obowiązku powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają: finalny nabywca gazowy – podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

– niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

W związku z tym, że Zainteresowany nabywa na terytorium kraju wyroby gazowe – w świetle art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy – spełnia warunki do uznania go za finalnego nabywcę gazowego. Przy czym po określeniu ilości wyrobów uprawnionych do zwolnienia i opodatkowanych Zainteresowany powinien nabywać te wyroby gazowe odpowiednio w systemie zwolnień i z zapłaconą akcyzą.

Zgodnie z art. 16 ust. 3a ustawy, podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot węglowy, pośredniczący podmiot gazowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy, zamiast złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany powiadomić o tym pisemnie właściwego naczelnika urzędu celnego przed dniem rozpoczęcia tej działalności. Powiadomienie powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, NIP lub REGON albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie siedziby lub zamieszkania podmiotu oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że Wnioskodawca – nabywając zarówno wyroby gazowe zwolnione od podatku jak i opodatkowane akcyzą – nie ma obowiązku powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego w trybie art. 16 ust. 3a ustawy.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj