Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-864/13-2/MK
z 19 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania towaru (prezentu) – jest prawidłowe;
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towaru (prezentu) przeznaczonego do nieodpłatnego przekazania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej:

  • podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania towaru (prezentu);
  • podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towaru (prezentu) przeznaczonego do nieodpłatnego przekazania;
  • podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej prowadzi Okręgową Stację Kontroli Pojazdów zlokalizowaną przy stacji paliw, której jestem właścicielem i w ramach prowadzonej działalności prowadzę sprzedaż paliw. Stacja kontroli wykonuje wszystkie typy przeglądów pojazdów samochodowych za które pobierana jest opłata zgodnie ze stawką urzędową.

Od niedawna aby stać się bardziej konkurencyjnym na rynku i zdobyć nowych klientów co przyczyni się do zwiększenia sprzedaży klienci SKP, którzy dokonują przeglądu na stacji, a koszt przeglądu wynosi 98,00 zł. i więcej otrzymują prezent w postaci 5 litrów benzyny lub oleju napędowego lub 10 litrów gazu LPG. Wartość prezentu to około 27,00 zł. brutto.

Nagrody otrzymują klienci, którzy nabyli usługi świadczone przez SKP oraz spełnili określone warunki zakupu zawarte w Regulaminie przyznawania nagród w ramach promocji.

Dla osób obdarowanych prowadzona jest ewidencja pozwalająca na ustalenie tożsamości tych osób, ponadto rodzaj paliwa wydanego ze stacji oraz jego wartość określa dokument wydania ze stacji paliw z adnotacją „PROMOCJA SKP”.

Łączna wartość prezentu przekazana jednej osobie w roku podatkowym nie przekracza wartości 100,00 zł, a nieodpłatne przekazanie towarów kontrahentom następuje na cele związane z działalnością gospodarczą.

Przy nabyciu towarów przekazywanych jako prezenty, firmie przysługiwało prawo do obniżenia w całości kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe.

Koszty uzyskania przychodów są ewidencjonowane metodą memoriałową a formą opodatkowania jest podatek liniowy.

Wydawanie prezentów klientom jest związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (oznaczone we wniosku nr 1 i nr 3).

  1. Czy od wartości przekazanego paliwa należy odprowadzić podatek VAT...
  2. Czy wartość podatku VAT naliczonego od wydanego paliwa podlega odliczeniu...

Stanowisko Wnioskodawcy.

Ad. 1.

Z uwagi na obowiązujące wyłączenia z opodatkowania prezentów małej wartości art. 7 ust.4 ustawy o VAT Wnioskodawca uważa, że od wartości wydanego paliwa w ramach promocji w przypadkach gdzie wartość ta na rzecz jednej osoby nie przekracza w roku podatkowym kwoty 100,00 zł i jest prowadzona ewidencja pozwalająca ustalenie tożsamości tych osób Wnioskodawca nie musi odprowadzać podatku VAT należnego.

Ad. 2.

Wydatki związane z promocją pozostają w związku z prowadzaną działalnością opodatkowaną (dzięki organizowanym działaniom wzrasta opodatkowaniu VAT obrót z tytułu sprzedaży) w związku z tym Wnioskodawca uważa, że przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Tut. Organ wskazuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego, zatem została wydana w oparciu o przepisy obowiązujące do 31.12.2013 r.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. (ust. 3)

W myśl ust. 4 cyt. artykułu, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.


Nie jest zatem opodatkowane przekazanie klientom towarów, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekracza 10 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy zakłada, że jeżeli łączna wartość wydawanego jednej osobie towaru nie przekracza w roku podatkowym kwoty 100 zł oraz podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na identyfikację tych osób, to wydanie tego towaru nie będzie podlegać opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej prowadzi Okręgową Stację Kontroli Pojazdów zlokalizowana przy stacji paliw, której jest również właścicielem. Od niedawna by stać się bardziej konkurencyjnym oraz przyciągnąć nowych klientów Wnioskodawca przekazuje klientom SKP, którzy dokonują przeglądu, prezent w postaci 5 litrów benzyny lub oleju napędowego lub 10 litrów gazu LPG. Wartość prezentu to ok. 27,00 zł brutto. Dla osób obdarowanych prowadzona jest ewidencja pozwalająca na ustalenie tożsamości tych osób, ponadto rodzaj paliwa wydanego ze stacji oraz jego wartość określa dokument wydania ze stacji paliw z adnotacją „PROMOCJA SKP”. Łączna wartość prezentu przekazana jednej osobie w roku podatkowym nie przekracza wartości 100,00 zł, a nieodpłatne przekazanie towarów kontrahentom następuje na cele związane z działalnością gospodarczą. Przy nabyciu towarów przekazywanych jako prezenty firmie przysługiwało prawo do obniżenia w całości kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe. Wydawanie prezentów klientom jest związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazywanie przez Wnioskodawcę jednej osobie towarów (prezentów), których łączna wartość w roku podatkowym nie przekracza kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Tym samym, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać je za prawidłowe.

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towaru (prezentu) przeznaczonego do nieodpłatnego przekazania należy wskazać, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powyższe regulacje oznaczają, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Natomiast o związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami. Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni musi istnieć związek przyczynowo – skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Zaznacza się, iż w świetle art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7.

Ustawa przewiduje szczególny przypadek, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy, w którym podatnikowi przyznano prawo do odliczenia, mimo że prawo to nie przysługiwałoby mu na zasadach ogólnych.

Jak wskazał Wnioskodawca, w ramach prowadzonej promocji będzie przekazywał swoim klientom dokonującym na Okręgowej Stacji Kontroli przeglądu, prezent w postaci paliwa. Powyższe działania promocyjne Zainteresowany prowadzi w ramach działalności gospodarczej, a promocyjne wydawanie towarów jest związane ze sprzedażą opodatkowaną i ma na celu zwiększenie sprzedaży.

Zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów, które następnie zostały nieodpłatnie przekazane jako prezenty o małej wartości w ramach promocyjnego wydania towarów związanego ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie podatku od towarów i usług w kwestii braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania towaru oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towaru (prezentu) przeznaczonego do nieodpłatnego przekazania.

Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w kwestii kosztów uzyskania przychodów zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj