Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-694/13-4/KO
z 14 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2013 r. (data wpływu 6 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 24 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 13 stycznia 2014 r., Nr IPTPB1/415-694/13-2/KO, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 13 stycznia 2014 r. (data doręczenia 16 stycznia 2014 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 24 stycznia 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie nauki języków obcych. Dochody z działalności gospodarczej opodatkowuje na zasadach ogólnych, natomiast ewidencja księgowa dokonywanych operacji prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Na podstawie umowy zawartej z Instytucją Pośredniczącą (Samorządem Województwa/Biurem Rozwoju Regionalnego), Wnioskodawczyni jako Beneficjent Projektu realizuje Projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt realizowany jest w Priorytecie IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie, działanie 9.6 Upowszechnienie uczenia się dorosłych, poddziałanie 9.6.2 Podwyższenie kompetencji osób dorosłych w zakresie ICT i znajomości języków obcych.

Wnioskodawczyni realizuje Projekt polegający na przeprowadzeniu szkoleń z języka angielskiego dla uczestników (uczestnicy projektu nie wnoszą opłat za uczestnictwo w szkoleniu), którego celem jest nabycie oraz podniesienie poziomu znajomości języka angielskiego.

Przyznane dofinansowanie na realizację Projektu w wartości stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu odbywa się w proporcji 85% ze środków europejskich (ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, wypłaconych przez Bank Gospodarstwa Krajowego) i 15% jako dotacja celowa z budżetu krajowego. Realizacja Projektu nie prowadzi do powstania bądź zwiększenia sprzedaży zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników Projektu, jak również w ramach całej prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z zawartą umową na realizację Projektu, koszty bezpośrednie na szkolenia z języka angielskiego są rozliczane na podstawie stawek jednostkowych (tj. kwota wydatków kwalifikowalnych ustalana jest na podstawie przemnożenia ustalonej stawki jednostkowej przez liczbę usług faktycznie zrealizowanych w ramach Projektu).

Wysokość stawek jednostkowych jest określona w załączniku nr 2 i nr 3 do Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, do stosowania których Wnioskodawczyni zobowiązała się w umowie o dofinansowanie. Dla szkolenia z języka angielskiego stawka została wskazana w załączniku nr 2 do Wytycznych. Stawka jednostkowa obejmuje wystandaryzowaną usługę w następującym zakresie: 60 godzin lekcyjnych szkolenia jednej osoby przy liczebności grupy nieprzekraczającej 12 osób, koszty wykładowcy, a także sali. W przypadku realizacji przez Beneficjenta szkolenia językowego w wymiarze będącym wielokrotnością wymiaru objętego ww. standaryzacją, rozliczenie kosztów następuje w oparciu o odpowiednią wielokrotność stawki jednostkowej wynikającej z załącznika nr 2 do Wytycznych (np. trzykrotność stawki w przypadku 180 godzin zajęć). Koszt kwalifikowalny, za szkolenia z języka angielskiego w ramach Projektu jest ustalany w oparciu o wynik przemnożenia ustalonej stawki zgodnej z Wytycznymi, przez liczbę usług faktycznie zrealizowanych, a nie o rzeczywiście poniesione wydatki. Jeżeli zostanie wykonana mniejsza od założonej liczba usług we wniosku o dofinansowanie, to we wniosku o płatność - wniosku rozliczeniowym, rozliczeniu podlega jedynie ta zrealizowana liczba usług. Przy rozliczeniu Projektu ma znaczenie ilość zrealizowanych usług, a nie faktycznie poniesiony wydatek na realizację usługi. Beneficjent ma obowiązek udokumentować faktyczne wykonanie liczby usług objętych stawką jednostkową, które wykazuje we wniosku o płatność. Dowodem wykonania usługi przy stawkach jednostkowych na szkolenia z języka angielskiego jest, np. certyfikat ukończenia szkolenia lub zdania egzaminu oraz lista obecności na szkoleniu. W Rozdziale 4 Podrozdziale 2 Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 14 sierpnia 2012 r. wskazano, że koszty bezpośrednie mogą być rozliczane ryczałtem w oparciu o kwoty ryczałtowe lub stawki jednostkowe. Koszty bezpośrednie rozliczane ryczałtem traktowane są jako wydatki poniesione. Beneficjent nie ma obowiązku zbierania ani opisywania dokumentów księgowych w ramach Projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane jako wydatki bezpośrednie rozliczane ryczałtem, w związku z tym dokumenty te nie podlegają kontroli na miejscu. Beneficjent zobowiązany jest posiadać odpowiednią, określoną w umowie o dofinansowanie Projektu, dokumentację potwierdzającą wykonanie rezultatów, produktów lub zadań, zgodnie z uzgodnionym wnioskiem o dofinansowanie Projektu, np. zaświadczenia o ukończeniu szkolenia. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w piśmie z dnia 22 listopada 2012 r., znak … stwierdza, że w indywidualnych przypadkach może wystąpić rozliczenie w projekcie kwot mniejszych lub większych niż wydatki rzeczywiście poniesione przez Beneficjenta. Jednak nie może mieć to wpływu na poprawność realizacji projektu. Instytucja Zarządzająca PO KL w ww. piśmie wyjaśnia, że w przypadku niższej wartości rzeczywiście poniesionych wydatków, niż wartość stawki jednostkowej lub kwoty ryczałtowej, powstała różnica nie stanowi oszczędności w projekcie, a sposób jej zaksięgowania zależy od polityki rachunkowości Beneficjenta.

W ramach realizowanego Projektu, Wnioskodawczyni - osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, pełni również funkcję Kierownika Projektu, do którego obowiązków należy nadzór nad prawidłowym wdrażaniem Projektu, zgodnie z umową o dofinansowanie, rozliczanie osób z wykonywania zadań poprzez weryfikację terminowości oraz jakości wykonania prac, bieżące zarządzanie Projektem itd. Kierownik Projektu należy do kadry bezpośrednio zaangażowanej w realizację Projektu, a jego wynagrodzenie jest przekazywane w ramach dofinansowania na realizację Projektu. Udokumentowanie, na podstawie którego dokonywane jest przekazanie środków (w ramach realizacji Projektu) na wynagrodzenie, odbywa się za pomocą wystawionej noty obciążeniowej.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 stycznia 2014 r. Wnioskodawczyni wskazała, że otrzymała dofinansowanie na realizację Projektu na podstawie umowy z dnia 18 grudnia 2012 r., zawartej z Samorządem Województwa/Biurem Rozwoju Regionalnego, zgodnie z Priorytetem IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie, Działanie 9.6 Upowszechnienie uczenia się dorosłych, Poddziałanie 9.6.2 Podwyższenie kompetencji osób dorosłych w zakresie ICT i znajomości języków obcych. Umowa z Instytucją Pośredniczącą na realizację Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki została zawarta dnia 18 grudnia 2012 r. Wnioskodawczyni otrzymała środki na realizację Projektu w dniach: 11 lutego 2013 r., 25 marca 2013 r., 30 sierpnia 2013 r. Finansowanie odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacanych w 85% przez Bank Gospodarstwa Krajowego i 15% przez budżet państwa jako dotacja celowa. Otrzymane środki w części, w której są rozliczane na podstawie stawek jednostkowych, zostały przeznaczone na realizację szkoleń językowych, w tym m.in. na wynagrodzenie lektora, wynajem sali szkoleniowej. W części dotyczącej stawek jednostkowych otrzymane środki nie zostały przeznaczone na nabycie lub wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wnioskodawczyni nie jest obowiązana do zwrotu nadwyżki dotacji powstałej w wyniku mniejszych wydatków na określoną liczbę usług (wynikających z niższych cen usług), niż kwota otrzymanej dotacji na taką samą liczbę usług wynikającą z przemnożenia ilości usług i stawki jednostkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy przychód powstały w wyniku mniejszych wydatków na określoną liczbę usług dotyczących szkoleń z języka angielskiego (wynikający z niższych cen usług), niż kwota otrzymanej dotacji na taką samą liczbę usług wynikająca z przemnożenia ilości usług i stawki jednostkowej, jest dla Wnioskodawczyni przychodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz czy powinien być wpisany do podatkowej księgi przychodowi rozchodów...
  2. Czy wynagrodzenie dla Wnioskodawczyni pełniącej funkcję Kierownika Projektu realizowanego przez Wnioskodawczynię - Beneficjenta Projektu, stanowi przychód z prowadzonej działalności gospodarczej i powinno być wpisane do podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz opodatkowane w jej ramach...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1. W zakresie pytania nr 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Wnioskodawczyni - osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą jako Beneficjent realizujący Projekt uważa, że otrzymaną część środków z budżetu państwa (tj. kwota stanowiąca różnicę wynikającą z mniejszego kosztu zrealizowania określonej liczby usług niż wynika to z przemnożenia tej samej liczby usług przez stawkę jednostkową), stanowi dla Niej przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie podlega wpisowi do podatkowej księgi przychodów i rozchodów na podstawie ww. przepisów.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego.

Wnioskodawczyni - osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą jako Beneficjent realizujący Projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, na realizację którego otrzymała środki, uważa, że środki w części w jakiej dofinansowanie pochodziło ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej (tj. kwota stanowiąca różnicę wynikającą z mniejszego kosztu zrealizowania określonej liczby usług niż wynika to z przemnożenia tej samej liczby usług przez stawkę jednostkową) są przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie ww. przepisów i nie podlegają wpisowi do podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Rozważając charakter środków pieniężnych, o których mowa w ww. przepisach, należy odnieść się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 powyższej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b), tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z dnia 9 listopada 2006 r., str. 1).

Należy tutaj dodać, że funduszami strukturalnymi są fundusze tworzone w budżecie Unii Europejskiej umożliwiające pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich drogą interwencji w kluczowych sektorach i regionach (poprawa struktury). Są one wskazane w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającym rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., s. 25 ze zm.).

Obecnie działają dwa fundusze strukturalne:

  1. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (rozporządzenie (WE) Nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1783/1999; Dz.Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., s. 1 ze zm.);
  2. Europejski Fundusz Społeczny (rozporządzenie (WE) Nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1784/1999; Dz.Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., s. 12 ze zm.).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 ww. ustawy, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, że zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, że w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Stosownie do art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (…).

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

W myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie nauki języków obcych. Na podstawie umowy z dnia 18 grudnia 2012 r. zawartej z Instytucją Pośredniczącą (Samorządem Województwa/Biurem Rozwoju Regionalnego), Wnioskodawczyni jako Beneficjent Projektu, realizuje Projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt realizowany jest w Priorytecie IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie, działanie 9.6 Upowszechnienie uczenia się dorosłych, poddziałanie 9.6.2 Podwyższenie kompetencji osób dorosłych w zakresie ICT i znajomości języków obcych. Środki na realizację Projektu otrzymała w dniach: 11 lutego 2013 r., 25 marca 2013 r., 30 sierpnia 2013 r.

Realizacja Projektu polega na przeprowadzeniu szkoleń z języka angielskiego dla uczestników (uczestnicy projektu nie wnoszą opłat za uczestnictwo w szkoleniu), którego celem jest nabycie oraz podniesienie poziomu znajomości języka angielskiego. Przyznane dofinansowanie na realizację Projektu w wartości stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu odbywa się w proporcji 85% ze środków europejskich (ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego wypłaconych przez Bank Gospodarstwa Krajowego) i 15%, jako dotacja celowa z budżetu krajowego. Zgodnie z zawartą umową na realizację Projektu, koszty bezpośrednie na szkolenia z języka angielskiego są rozliczane na podstawie stawek jednostkowych (tj. kwota wydatków kwalifikowalnych ustalana jest na podstawie przemnożenia ustalonej stawki jednostkowej przez liczbę usług faktycznie zrealizowanych w ramach Projektu). Wysokość stawek jednostkowych jest określona w załączniku nr 2 i nr 3 do Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki do stosowania, których Wnioskodawczyni zobowiązała się w umowie o dofinansowanie. Dla szkolenia z języka angielskiego stawka została wskazana w załączniku nr 2 do Wytycznych. Stawka jednostkowa obejmuje wystandaryzowaną usługę w następującym zakresie: 60 godzin lekcyjnych szkolenia jednej osoby przy liczebności grupy nieprzekraczającej 12 osób, koszty wykładowcy a także sali. W przypadku realizacji przez Beneficjenta szkolenia językowego w wymiarze będącym wielokrotnością wymiaru objętego ww. standaryzacją rozliczenie kosztów następuje w oparciu o odpowiednią wielokrotność stawki jednostkowej wynikającej z załącznika nr 2 do Wytycznych (np. trzykrotność stawki w przypadku 180 godzin zajęć). Koszt kwalifikowalny, za szkolenia języka angielskiego w ramach Projektu jest ustalany w oparciu o wynik przemnożenia ustalonej stawki zgodnej z Wytycznymi, przez liczbę usług faktycznie zrealizowanych a nie o rzeczywiście poniesione wydatki. Jeżeli zostanie wykonana mniejsza od założonej liczba usług we wniosku o dofinansowanie, to we wniosku o płatność - wniosku rozliczeniowym, rozliczeniu podlega jedynie ta zrealizowana liczba usług.

Otrzymane środki w części, w której są rozliczane na podstawie stawek jednostkowych, zostały przeznaczone na realizację szkoleń językowych, w tym m.in. na wynagrodzenie lektora, wynajem sali szkoleniowej. W części dotyczącej stawek jednostkowych otrzymane środki nie zostały przeznaczone na nabycie lub wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wnioskodawczyni nie jest obowiązana do zwrotu nadwyżki dotacji powstałej w wyniku mniejszych wydatków na określoną liczbę usług (wynikających z niższych cen usług), niż kwota otrzymanej dotacji na taką samą liczbę usług wynikającą z przemnożenia ilości usług i stawki jednostkowej.

Mając na względzie przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz cytowane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że jeżeli w świetle odrębnych przepisów niebędących przepisami prawa podatkowego, a tym samym niemogących być przedmiotem interpretacji indywidualnej, Wnioskodawczyni nie została zobowiązana do zwrotu tej części dotacji powstałej w wyniku zastosowania mniejszych wydatków na określoną liczbę usług dotyczących szkoleń z języka angielskiego (wynikającą z niższych cen usług), niż kwota otrzymanej dotacji na taka samą liczbę usług wynikającą z przemnożenia ilości usług i stawki jednostkowej, środki które otrzymała na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, sfinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa, realizowanego na podstawie umowy, która zawarta została z Biurem Rozwoju Regionalnego, stanowią dla Wnioskodawczyni przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie:

  • art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodzi z dotacji celowej z budżetu państwa,
  • art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy – w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodzi ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej „księgą”, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Z wyżej przytoczonego przepisu wynika obowiązek prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych.

Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawczyni prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, w której obowiązana jest ewidencjonować przychody i koszty mające wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku.

Sposób prowadzenia księgi określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r., Nr 152, poz. 1475, z późn. zm.). Zawarte w rozporządzeniu „Objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów” określają w jakich kolumnach wpisywać przychody i rozchody.

Mając na względzie powyższe, przychody i koszty, których wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, a więc w części objętej zwolnieniem przedmiotowym, nie muszą być w księdze ujmowane. Wynika to m.in. także z treści pkt 13 „Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów”, w myśl którego „Kolumna 13 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.”

Zgodnie z objaśnieniami do księgi, jedynym miejscem, gdzie fakultatywnie można księgować otrzymane dotacje oraz wydatki, które nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, jest kolumna 16 (Uwagi), gdzie mogą być ewidencjonowane faktycznie otrzymane przez podatnika przychody, a także dotyczące tego przychodu wydatki. Poza tą kolumną dotacje oraz wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów nie powinny być w księdze ewidencjonowane jako niemające wpływu na ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

W konsekwencji, przychody te (dochody) nie podlegają ujęciu w prowadzonej przez Wnioskodawczynię podatkowej księdze przychodów i rozchodów, ponieważ nie mają one wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego. Przychody (dochody) te mogą być jednak ujęte w kolumnie 16 Księgi „Uwagi”.

Podsumowując należy stwierdzić, że w przedstawionym opisie stanu faktycznego oraz w świetle cytowanych wyżej przepisów, przychód powstały w wyniku mniejszych wydatków na określoną liczbę usług dotyczących szkoleń z języka angielskiego (wynikający z niższych cen usług), niż kwota otrzymanej dotacji na taka samą liczbę usług wynikającą z przemnożenia ilości usług i stawki jednostkowej, stanowi dla Wnioskodawczyni przychód z pozarolniczej działalności, jednakże w całości zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie wyżej cytowanych przepisów art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w części w jakiej dofinansowanie pochodziło z dotacji celowej z budżetu państwa, oraz art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy – w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodziło ze środków Unii Europejskiej.

Ponadto, Wnioskodawczyni nie ma obowiązku ujmowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów kwoty otrzymanej dotacji i sfinansowanych z niej wydatków, niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, których wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, a więc w części objętej zwolnieniem przedmiotowym. Dotacji tej Wnioskodawczyni nie ujmuje również w składanym zeznaniu rocznym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj