Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-1101/13/AK
z 31 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 5 listopada 2013 r. (data otrzymania 8 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie:

  • konieczności dołączenia do wniosku o zwrot tytułu prawnego do nieruchomości – jest prawidłowe,
  • możliwości złożenia wniosku o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, jeżeli materiały te nie zostały wykorzystane do budowy budynku mieszkalnego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2013 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie konieczności dołączenia do wniosku o zwrot tytułu prawnego do nieruchomości oraz możliwości składania wniosku o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, jeżeli materiały te nie zostały wykorzystane do budowy budynku mieszkalnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zwrócić się do Naczelnika Urzędu Skarbowego z wnioskiem VZM-1 o zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym poniesionych przez osobę fizyczną przed faktycznym wykorzystaniem na cele budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego zakupionych i zafakturowanych (przed zakończeniem 2013 r.) materiałów budowlanych. Jak wynika z art. 38 podpisanej przez Prezydenta RP 31 października 2013 r. ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi – traci moc ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Powyższy przepis – zgodnie z art. 39 ustawy wprowadzającej nowe regulacje – wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. Niemniej jednak na mocy art. 32 ust. 1 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi – osoba fizyczna, która przed dniem 1 stycznia 2014 r. poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych, o których mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 177, poz. 1468 ze zm.), ma prawo ubiegać się po dniu 31 grudnia 2013 r. o zwrot części tych wydatków na dotychczasowych zasadach. Zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 27 września 2013 r. – wniosek o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych i udokumentowanych fakturą wystawioną dla osoby fizycznej w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. składa się nie później niż do dnia 31 grudnia 2018 r.

W związku z planowanym na 2014 r. rozpoczęciem faktycznej realizacji budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego, na podstawie uzyskanego w miesiącu listopadzie 2013 r. pozwolenia na budowę, w celu skorzystania z możliwości zwrotu części VAT-u, Wnioskodawca zamierza dokonać wydatków na cele mieszkaniowe, umożliwiających w przyszłości odliczenie części podatku VAT, w postaci zakupu niektórych materiałów budowlanych umieszczonych w załączniku do Obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2010 r. „w sprawie ogłoszenia obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT”. W szczególności zostaną zakupione takie materiały jak: beton, dachówka ceramiczna, blacha, cegła klinkierowa, bloczki z betonu komórkowego, wełna mineralna, okna dachowe. Powyższe wydatki zostaną dokonane do 31 grudnia 2013 r., przy czym udokumentowane będą fakturą wystawioną na nazwisko Wnioskodawcy. Niemniej jednak materiały budowlane, których zakup jest planowany, nie zostaną wykorzystane do budowy budynku mieszkalnego przed planowaną datą złożenia wniosku VZM-1, w którym to wydatki na nie zostaną przedstawione jako podstawa do zwrotu części VAT-u (na podstawie załączonych faktur VAT). Zakupione materiały budowlane zostaną w całości zużyte do budowy budynku mieszkalnego w trakcie 2014 r.

W związku z powyższym zdarzeniem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca może ubiegać się o zwrot części podatku VAT w związku z poniesieniem wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w sytuacji, kiedy zapłacił za materiały budowlane (na które zgodnie z przepisami przysługuje zwrot) i otrzymał fakturę wystawioną do końca 2013 r., a jednocześnie do dnia złożenia wniosku jeszcze nie wykorzystał zakupionych materiałów budowlanych do budowy budynku mieszkalnego – przy spełnieniu innych warunków, od których ustawa uzależnia dokonanie zwrotu?
  2. Czy w celu ubiegania się o zwrot części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – z tytułu budowy budynku mieszkalnego – należy obligatoryjnie – obok pozwolenia na budowę – załączyć do wniosku VZM-1 również tytuł prawny do nieruchomości, na której posadowiony będzie projektowany budynek mieszkalny?

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, z punktu widzenia zasadności dokonania zwrotu części VAT (na podstawie wniosku VZM-1) nie ma znaczenia czy materiały budowlane (o ile mieszczą się wśród grup materiałów uwzględnionych w ww. załączniku do obwieszczenia Ministra Infrastruktury) zostały zużyte do budowy budynku mieszkalnego na dzień złożenia wniosku VZM-1, w którym ubiega się o dokonanie zwrotu części podatku w związku z ich zakupem. Istotne jest tylko czy w zamierzeniu inwestora (Wnioskodawcy) mają one być przeznaczone na cel mieszkaniowy (budowę budynku jednorodzinnego), a także czy były przedmiotem zakupu udokumentowanego fakturą VAT. Ustawodawca bowiem nie uzależnił możliwości ubiegania się o zwrot VAT od tego czy materiały zostały wykorzystane do budowy budynku mieszkalnego już w chwili składania wniosku VZM-1. Ważne, aby ich przeznaczenie zostało spełnione zgodnie z zamierzeniem inwestorów, a więc jak stanowi ustawa o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – w związku z poniesieniem wydatków na zakup materiałów budowlanych przez te osoby dotyczących m.in. budowy budynku mieszkalnego (art. 1 ust. 1 ww. ustawy). Również art. 3 ust. 2 tej ustawy stanowi, że zwrot, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. O przysługującym zwrocie części wydatków nie decyduje zatem data użycia (wbudowania) nabytych materiałów. Można ubiegać się o zwrot wydatków na materiały budowlane kupione do całej inwestycji, na przykład budowy domu, jeszcze przed wykorzystaniem ich do tej budowy.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca nie przewidział przy ubieganiu się we wniosku VZM-1 o zwrot części VAT-u w związku z poniesieniem wydatków na budowę budynku mieszkalnego, konieczności załączenia do wniosku tytułu prawnego do nieruchomości gruntowej, na której będzie posadowiony planowany budynek mieszkalny. Należy załączyć jedynie kopię pozwolenia na budowę, co nie oznacza, że nie należy posiadać również prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, gdyż taki warunek trzeba spełnić (również choćby po to, aby zgodnie z prawem pozwolenie na budowę uzyskać). Nie trzeba go jedynie dokumentować składając wniosek
VZM-1 do Naczelnika Urzędu Skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest częściowo prawidłowe a częściowo nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 38 i art. 39 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz.U. z 2013 r. poz. 1304) – z dniem 1 stycznia 2014 r. straciła moc ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 177, poz. 1468 ze zm.) regulująca zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.

Jednakże na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi – osoba fizyczna, która przed dniem 1 stycznia 2014 r. poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych, o których mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 177, poz. 1468 ze zm.) ma prawo ubiegać się po dniu 31 grudnia 2013 r. o zwrot części wydatków na dotychczasowych zasadach.

Z przywołanych powyżej przepisów przejściowych i końcowych wynika, że choć z 1 stycznia 2014 r. straciła moc ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 177, poz. 1468 ze zm.) regulująca zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części, to jej postanowienia znajdują zastosowanie do tych osób fizycznych, które przed 1 stycznia 2014 r. poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że przed 1 stycznia 2014 r. Wnioskodawca miał zamiar ponieść wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z planowaną budową budynku mieszkalnego. Wydatki te zostaną udokumentowane fakturą wystawioną na nazwisko Wnioskodawcy. Oznacza to, że na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi Wnioskodawca ma prawo ubiegać się po dniu 31 grudnia 2013 r. o zwrot części tych wydatków na dotychczasowych zasadach, tj. określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – o ile zasady te zostaną przez niego spełnione. Należy zatem ustalić czy Wnioskodawca będzie spełniał warunki określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym uprawniające go do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

W art. 2 pkt 1 ww. ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym została zawarta definicja budynku mieszkalnego. W myśl tego przepisu – ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym rozumie się przez to budynek lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, oraz związane z nimi urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków.

Stosownie do treści art. 3 ust. 2 ww. ustawy – zwrot, o którym mowa w ust. 1 dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r.

Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, tj. stawką 22% i wyższą (art. 3 ust. 3 w zw. z art. 11a ust. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 3 ust. 4 ww. ustawy – dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej. Z kolei w myśl art. 2 pkt 3 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – ilekroć w ustawie jest mowa o fakturze rozumie się przez to fakturę VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, dokumentującą zakupy, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. ustawy – prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

W myśl art. 4 ust. 2 ww. ustawy – prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:

  1. prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;
  2. pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Z kolei z treści art. 5 ust. 1 ww. ustawy wynika, że zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym, który to wniosek może być składany nie częściej niż raz w roku (art. 5 ust. 3 ww. ustawy).

Przy czym wniosek o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych i udokumentowanych fakturą wystawioną dla osoby fizycznej w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. – składa się nie później niż do dnia 31 grudnia 2018 r. (art. 32 ust. 2 pkt 5 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi).

Zgodnie z art. 32 ust. 3 ww. ustawy – w przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 2, składany jest po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2013 r., limity kwoty zwrotu obliczone zgodnie z zasadami określonymi w art. 3 ust. 5 i 6 ustawy wymienionej w ust. 1 dotyczą okresów liczonych od dnia złożenia tego wniosku do dnia 31 grudnia 2018 r.

Stosownie do art. 5 ust. 4 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – wniosek złożony w urzędzie skarbowym powinien zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko, identyfikator podatkowy, a w przypadku gdy osobie fizycznej składającej wniosek nie nadano go - rodzaj i numer dokumentu tożsamości tej osoby, w tym również wystawionego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska, adres zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżonków - obojga małżonków;
  2. wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;
  3. rodzaj poniesionych wydatków, zgodnie z art. 3 ust. 1;
  4. rok rozpoczęcia inwestycji;
  5. wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków na cele, o których mowa w art. 3 ust. 1;
  6. kwotę zwrotu, obliczoną zgodnie z art. 3 ust. 5-7;
  7. oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę;
  8. wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić na rachunek bankowy – wskazanie numeru rachunku osoby fizycznej składającej wniosek, a w przypadku wspólnego wniosku małżonków – numeru rachunku obojga lub jednego z nich, na który ma być dokonany zwrot;
  9. podpis osoby fizycznej ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku małżonków – podpisy obojga małżonków bez względu na sposób złożenia wniosku: wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez każdego z małżonków.


W myśl art. 5 ust. 5 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – do wniosku o zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym składanego w urzędzie skarbowym należy załączyć kopię:

  1. pozwolenia na budowę albo – w przypadku remontu, o którym mowa w ust. 4 pkt 7 – dokumentu potwierdzającego tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;
  2. faktur dokumentujących poniesione wydatki, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – w sprawie zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, urząd skarbowy wydaje decyzję, w której określa kwotę zwrotu, z zastrzeżeniem ust. 3. Decyzję, o której mowa w ust. 1, urząd skarbowy wydaje w terminie 4 miesięcy od dnia złożenia wniosku (art. 6 ust. 2 ww. ustawy). Jeżeli prawidłowość złożonego przez osobę fizyczną wniosku, o którym mowa w art. 5 ust. 1, nie budzi wątpliwości, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty wykazanej we wniosku bez wydania decyzji (art. 6 ust. 3 ustawy).

Wykaz materiałów budowlanych, których zakup uprawnia do otrzymania zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, zawiera obowiązujący od 1 stycznia 2011 r. załącznik do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2010 r. w sprawie ogłoszenia obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (Dz. Urz. Min. Infrastruktury Nr 11, poz. 35).

Z przepisów ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym wynika jednoznacznie, że osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych m.in. w związku z budową budynku mieszkalnego. Ustawa wymaga więc, aby istniał związek pomiędzy ponoszonymi wydatkami na zakup materiałów budowlanych z budową budynku mieszkalnego. Oznacza to, że prawo do ubiegania się o zwrot części podatku VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych przysługuje, ale nie w związku z samym faktem poniesienia przez osobę fizyczną wydatku na zakup materiałów budowlanych a w związku z budową przez tę osobę budynku mieszkalnego i poniesieniem wydatku. Tym samym uprawnioną do złożenia wniosku o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych będzie wyłącznie osoba, która rozpoczęła już realizację inwestycji budowlanej polegającej np. na budowie budynku mieszkalnego i zużyła w tym celu zakupione materiały budowlane, na które przysługuje zwrot. W przeciwnym wypadku mogłoby się okazać, że zwrot części podatku VAT otrzyma osoba, która tylko zakupiła materiały budowlane, ale nigdy budowy nie rozpocznie i w związku z tą budową ich nie zużyła a materiały wykorzysta w innym celu. Za przedwczesne należy zatem uznać składanie wniosku o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku mieszkalnego, jeżeli materiały te nie zostały jeszcze do budowy zużyte.

Z tego powodu Organ nie potwierdzi stanowiska Wnioskodawcy, że nie ma znaczenia czy materiały budowlane (o ile mieszczą się wśród grup materiałów uwzględnionych w załączniku do obwieszczenia Ministra Infrastruktury) zostały zużyte do budowy budynku mieszkalnego na dzień złożenia wniosku VZM-1, w którym ubiegał się będzie o dokonanie zwrotu części podatku w związku z ich zakupem.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do pytania nr 2 – o konieczność obligatoryjnego załączenie do wniosku VZM-1 (obok pozwolenia na budowę) tytułu prawnego do nieruchomości, na której posadowiony będzie budynek mieszkalny – wskazać należy, że ustawa o zwrocie osobom fizycznym części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w art. 5 ust. 5 pkt 1 stanowi, że do wniosku, o którym mowa w ust. 1 (czyli do wniosku o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych) należy dołączyć kopię pozwolenia na budowę albo – w przypadku remontu, o którym mowa w ust. 4 pkt 7 (czyli takiego, który nie wymaga pozwolenia na budowę) – dokumentu potwierdzającego tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Przywołany przepis stanowi, że prawo do ubiegania się o zwrot części podatku od towarów i usług zawartego w cenie materiałów przysługuje m.in. pod warunkiem, że osoba fizyczna dołączy do wniosku składanego w urzędzie skarbowym kopię pozwolenia na budowę albo w przypadku remontu nie wymagającego pozwolenia na budowę kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny tej osoby do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz kopię faktur, które potwierdzają poniesienie wydatków i są wystawione na osobę fizyczną ubiegającą się o zwrot.

Przepis posługuje się spójnikiem „albo”, który oznacza zastosowanie przez ustawodawcę instytucji alternatywy rozłącznej (wykluczającej). Tym samym rozróżnione zostały przypadki kiedy do wniosku o zwrot należy dołączyć pozwolenie na budowę od przypadków kiedy do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Skoro w omawianej sprawie Wnioskodawca ma zamiar ubiegać się o zwrot części podatku od towarów i usług zawartego w cenie materiałów budowlanych w związku z budową budynku mieszkalnego, to do wniosku powinien dołączyć wyłącznie kopię pozwolenia na budowę bez koniczności dołączenia tytułu prawnego do nieruchomości.

Jednakże w przypadku inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego Wnioskodawca powinien również posiadać prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Ustawa ta zgodnie z art. 3 pkt 11 definiuje prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane jako tytuł prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych. Prawa tego nie musi jednak Wnioskodawca dołączyć do wniosku o zwrot składanego do urzędu skarbowego.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj