Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1068/13-4/EK
z 10 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., z późn. zm.. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 6 grudnia 2013 r. (data wpływu 10 grudnia 2013 r.) na wezwanie Organu z dnia 28 listopada 2013 r. (skutecznie doręczone 2 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia usług kształcenia zawodowego świadczonych przez podwykonawcę podwykonawcy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia usług kształcenia zawodowego świadczonych przez podwykonawcę podwykonawcy. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 06 grudnia 2013 r. (data wpływu 10 grudnia 2013 r.) na wezwanie Organu z dnia 28 listopada 2013 r. (skutecznie doręczone 02 grudnia 2013 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, podatnikiem czynnym VAT. Świadczy usługi w zakresie certyfikacji E. (E). Certyfikat jest potwierdzeniem wiedzy i umiejętności powiązanych z używaniem komputerów i jest elementem kształcenia zawodowego (w celu jego uzyskania należy zdać egzamin i osiągnąć co najmniej 10% punktów możliwych do zdobycia). Swoje usługi Strona świadczy na rzecz osób fizycznych i na rzecz różnego typu jednostek, zarówno publicznych, jak i prywatnych. Chcąc dotrzeć do większej ilości podmiotów swoje usługi świadczy poprzez Centra Egzaminacyjne (zewnętrzne firmy, które posiadają akredytację Wnioskodawcy na przeprowadzanie egzaminów). W przypadku, gdy usługi finansowane są co najmniej w 70% ze środków publicznych (w tym z dotacji) Wnioskodawca stosuje zwolnienie od podatku VAT. W pozostałych przypadkach Wnioskodawca nalicza podatek według stawki podstawowej (23%). Problemy Wnioskodawcy sprawia poprawne rozliczenie przypadków, gdy Wnioskodawca nie świadczy usług bezpośrednim beneficjentom dotacji, tylko na rzecz podwykonawców (podmiotów otrzymujących środki publiczne od bezpośredniego beneficjenta). Opis typowej sytuacji jest następujący:

Podmiot X (beneficjent) otrzymuje dotacje na szkolenie i opłacenie egzaminów E. określonej grupy osób. Dotacje wypłacane są w ramach projektów unijnych. Beneficjent wybiera firmę szkoleniową i z otrzymanej dotacji opłaca jej usługi. Firma szkoleniowa (podwykonawca) przeprowadza szkolenie i opłaca - na podstawie faktury wystawionej przez Wnioskodawcę - egzaminy przeprowadzone następnie przez Centrum Egzaminacyjne Wnioskodawcy, a Wnioskodawca opłaca fakturę Centrum Egzaminacyjnego za przeprowadzone egzaminy (zgodnie z umową z Centrum Egzaminacyjnym, od każdego przeprowadzonego przez nich egzaminu przysługuje im opłata). Strona podkreśla, że Wnioskodawca ma wyłączność na certyfikację E. w Polsce, co oznacza, że żaden podmiot nie może wystawiać faktur za certyfikację E. poza Wnioskodawcą.


W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał, że nie jest objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na przeprowadzenie egzaminów E.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy podmiot faktycznie świadczący usługi kształcenia zawodowego (w tym przypadku P. jako podwykonawca podwykonawcy) na rzecz beneficjenta środków publicznych może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT?


Podwykonawca świadczący usługi kształcenia zawodowego na rzecz podwykonawcy beneficjenta środków publicznych może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.


Uzasadnienie


Dotacja, to niewątpliwie środki publiczne. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 poz. 885 z późn. zm.) środkami publicznymi są między innymi środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz inne środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi.

Jeżeli otrzymuje ją bezpośrednio firma szkoleniowa, to mamy do czynienia ze sfinansowaniem usługi szkoleniowej (w przypadku P. usługi kształcenia zawodowego) ze środków publicznych, wobec czego, można skorzystać ze zwolnienia od VAT, jeżeli dotacja pokrywa co najmniej 70% kosztów szkolenia.

Jeżeli dotację otrzymuje podmiot który jest nabywcą usługi szkoleniowej (beneficjent), firma szkoleniowa, która realizuje usługi kształcenia zawodowego, również może skorzystać ze zwolnienia, o ile mamy do czynienia z przepływem środków publicznych. Przepływ środków publicznych ma miejsce w szczególności, gdy dotacja była celowa, wyraźnie przeznaczona na pokrycie kosztów szkolenia i egzaminów. Beneficjent występuje wtedy w roli pośrednika - otrzymuje środki publiczne, ale może je wydać tylko w jeden sposób (finansując usługę szkoleniową), w związku z czym firma szkoleniowa otrzymuje środki publiczne za pośrednictwem beneficjenta. Jeżeli otrzymane w ten sposób środki stanowią co najmniej 70% wartości usługi, firma szkoleniowa może skorzystać ze zwolnienia od VAT.

Inna sytuacja byłaby, gdyby dotacja miała charakter ogólny. Beneficjent, który otrzymałby taką dotację, może dowolnie dysponować takimi środkami. Tym samym uznać należy, że jeżeli beneficjent jest spoza sektora publicznego, środki tracą publiczny charakter (w przypadku podmiotów sektora publicznego, wszelkie posiadane przez nie środki mają charakter publiczny). W efekcie beneficjent z sektora prywatnego wydaje środki prywatne, wobec czego usługa szkoleniowa świadczona na rzecz takiego podmiotu nie korzysta ze zwolnienia i powinna być opodatkowana według stawki podstawowej (23%).

W przedmiotowej sytuacji problem jednak jest bardziej skomplikowany. Beneficjent otrzymuje dotację (są to środki publiczne). Dotacja jest przeznaczona na sfinansowanie egzaminów E., czyli P. jako jednostka certyfikująca (jedyna w Polsce) otrzymuje za pośrednictwem podwykonawcy środki publiczne. Centrum Egzaminacyjne przeprowadza egzaminy w imieniu Wnioskodawcy, na podstawie licencji Wnioskodawcy, korzystając z komputerowego systemu egzaminacyjnego i zestawów pytań i zadań egzaminacyjnych Wnioskodawcy, a Zainteresowany wystawia certyfikaty E. i prowadzi rejestr osób zdających egzaminy. Tym samym Wnioskodawca bierze udział w świadczeniu usługi, ale rozlicza się z podwykonawcą. Skoro zaś otrzymane środki mają charakter publiczny, to jeżeli tylko pokrywają one co najmniej 70% kosztów certyfikacji, to Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia od VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym przepisie wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje m.in. usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.


W świetle art. 43. ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się również od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych,

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 17a ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ((Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (§ 13 ust. 8 rozporządzenia).


Na mocy § 13 ust. 9 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Ponadto należy wskazać, że dostawa towarów i usług, związana z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, by korzystała ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 17a ustawy lub w § 13 ust. 9 rozporządzenia, winna być dokonana przez ten sam podmiot, co wyświadczył usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Natomiast zapis „finansowana w całości ze środków publicznych” nie odnosi się do podmiotów dysponujących środkami, lecz rzeczywistego w kontekście ekonomicznym źródła finansowania środkami, które nie zostały uzyskane przez podmiot jako przychód z działalności gospodarczej.


W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zgodnie z art. 5 ust. 3 ww. ustawy, zalicza się:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (…),
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
  5. środki przeznaczone na realizację:
    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1),
    3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
    4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
    5. inne środki.


W tym miejscu należy wskazać, że art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.L Nr 77 str. 1), wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Ze stany faktycznego opisanego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem czynnym VAT, świadczącym usługi w zakresie certyfikacji E. Certyfikat jest potwierdzeniem wiedzy i umiejętności powiązanych z używaniem komputerów i jest elementem kształcenia zawodowego (w celu jego uzyskania należy zdać egzamin i osiągnąć co najmniej 10% punktów możliwych do zdobycia). Wnioskodawca świadczy swoje usługi przez Centra Egzaminacyjne (zewnętrzne firmy, które posiadają akredytację Wnioskodawcy na przeprowadzenie egzaminów) na rzecz osób fizycznych i na rzecz różnego typu jednostek, zarówno publicznych, jak i prywatnych. W przypadku, gdy usługi finansowane są co najmniej w 70% ze środków publicznych (w tym z dotacji) Wnioskodawca stosuje zwolnienie od podatku VAT. W pozostałych przypadkach Wnioskodawca nalicza podatek według stawki podstawowej (23%). Wnioskodawca świadczy również usługi na rzecz podwykonawców (podmiotów otrzymujących środki publiczne od bezpośredniego beneficjenta) wówczas podmiot X (beneficjent) otrzymuje dotacje na szkolenie i opłacenie egzaminów E. określonej grupy osób. Dotacje wypłacane są w ramach projektów unijnych. Beneficjent wybiera firmę szkoleniową i z otrzymanej dotacji opłaca jej usługi. Firma szkoleniowa (podwykonawca) przeprowadza szkolenie i opłaca - na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury - egzaminy przeprowadzone następnie przez Centrum Egzaminacyjne, a Wnioskodawca opłaca fakturę Centrum Egzaminacyjnego za przeprowadzone egzaminy (zgodnie z umową z Centrum Egzaminacyjnym, od każdego przeprowadzonego przez nich egzaminu przysługuje im opłata). W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał, że nie jest objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na przeprowadzenie egzaminów E.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z opisu sprawy wynika również, że Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Zatem dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług nie jest możliwe zastosowanie zwolnienia od podatku o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Należy podkreślić, że problematyka zwolnień w kontekście usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych sprowadza się przede wszystkim do dokonania oceny, czy dana usługa stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz czy i w jakiej części jest ona finansowana ze środków publicznych. W ocenie Organu Wnioskodawca nie świadczy usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Przedmiotem usług świadczonych przez Stowarzyszenie na rzecz zleceniodawcy Beneficjenta środków publicznych jest jedynie przeprowadzenie egzaminu. O usługach kształcenia możemy mówić wyłącznie wtedy, jeśli podwykonawca faktycznie świadczy usługę szkoleniową, czyli m.in. organizuje szkolenia, odpowiada za przeprowadzenie szkoleń, nadzoruje przebieg szkolenia. Takich usług Wnioskodawca nie świadczy. Wnioskodawca, jako podwykonawca podwykonawcy nie świadczy usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego a jedynie przeprowadza egzamin, usługi świadczone są przez podwykonawcę (firmę szkoleniową). Zatem w opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca zastosowanie zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie świadczy bowiem usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego. Nie jest zatem możliwe, w analizowanej sprawie, zastosowanie zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie jest również uprawniony do zastosowania zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 17 i 17a ustawy lub § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia, gdyż jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca nie jest podmiotem świadczącym usługi podstawowe, tj. usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę (jako podwykonawca podwykonawcy) usługi przeprowadzania egzaminów opodatkowane będą podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., z późn. zm. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj