Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-760/13-6/MG
z 21 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2013 r. (data wpływu 7 października 2013 r.) uzupełnionym pismami z dnia 12 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.) oraz z dnia 8 stycznia 2014 r. (data wpływu 13 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT kompleksowej usługi świadczonej w ramach projektu pn. „…” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT kompleksowej usługi świadczonej w ramach projektu pn. „…”.

Pismami z dnia 12 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.) oraz z dnia 8 stycznia 2014 r. (data wpływu 13 stycznia 2014 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zakład jest organem prowadzącym jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty, które świadczą usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) posiadają wszystkie jednostki organizacyjne Zakładu w tym również Ośrodek.

Zakład oświadcza ponadto, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zakład, Ośrodek zamierza złożyć ofertę na zorganizowanie i przeprowadzenie szkoleń zawodowych dla Ośrodka wg Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanego z budżetu Unii Europejskiej i budżetu państwa, czyli w całości ze środków publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Zorganizowanie i przeprowadzenie szkoleń zawodowych dla kobiet i mężczyzn, miałyby na celu uzyskanie kwalifikacji zawodowych umożliwiających wejście na rynek pracy oraz podniesienie własnej wartości i samooceny, korzystających z pomocy społecznej w następujących zakresach:

  • warsztaty z zakresu aktywizacji zawodowej - 8 godzin, czas trwania: 2 spotkania po 2 godziny;
  • warsztaty z zakresu komunikacji społecznej - 8 godzin, czas trwania: 2 spotkania po 2 godziny;
  • indywidualne poradnictwo psychologiczne – 28 godzin, 2 godziny/osobę; spotkania indywidualne dla wszystkich uczestników projektu. Działania te będą miały na celu przełamanie barier związanych z szeroko rozumianym stresem;
  • szkolenie zawodowe dla 7 kobiet i 2 mężczyzn obejmujące 130 godzin +30 godz./osobę. Program szkolenia zakłada zajęcia teoretyczne i praktyczne. Ma on na celu aktywizację zawodową umożliwiającą poszerzenie, uzyskanie lub przywrócenie sprawności do zatrudnienia i powrotu na rynek pracy. Badania lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na wskazanym stanowisku zapewnia i organizuje wykonawca na koszt własny;
  • szkolenie zawodowe dla 5 mężczyzn, obejmujące 133 godziny. Program szkolenia zakłada zajęcia teoretyczne i praktyczne. Ubrania ochronne dla uczestników szkolenia zapewnia wykonawca oraz badania lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonania pracy na wskazanym stanowisku na koszt wykonawcy.

Podczas powyższych szkoleń i warsztatów wykonawca ma obowiązek zapewnić:

  • ubezpieczenie uczestnikom;
  • serwis kawowy w postaci: wody, soków, ciastek, obiad dwudaniowy z wodą, napojem lub sokiem;
  • przygotowanie szczegółowego programu oraz harmonogramu szkoleń;
  • wystawienie uczestnikom szkolenia certyfikatów/zaświadczeń o ukończeniu szkoleń zawierających informację o jego terminie, wymiarze godzin oraz potwierdzenie zdobytych umiejętności zawodowych;
  • oznaczone logo POKL, EFS, ŚBRR – listy skorzystania z cateringu na zajęciach – oznaczenie logo POKL, EFS, ŚBRR – listy odbioru materiałów szkoleniowych – oznaczone logo POKL, EFS, ŚBRR – listy odbioru zaświadczeń/certyfikatów – dokumentacja fotograficzna z każdego szkolenia i warsztatów - prowadzenie niezbędnej dokumentacji tj. dzienników kursu, listy obecności - sporządzenie ankiet ewaluacyjnych z każdego etapu, oznaczone logo POKL, EFS, ŚBRR;
  • zorganizowanie autokarem trzech wyjazdów edukacyjnych i integracyjnych dla 14 dzieci uczestników projektu, dla 14 dzieci uczestników projektu i dla 14 dzieci oraz 14 osób biorących udział w projekcie (ubezpieczenie NW) z wyżywieniem – obiad (zupa – drugie danie) – woda do picia. Program wycieczki winien zawierać: przejażdżkę kolejką lub wozem turystycznym, kino 5D, warsztaty paleontologiczno-plastyczne z malowaniem amonitów, ognisko z kiełbaskami, zwiedzanie Parku.

Program wycieczki: przejście trasą, Podziemną Trasę, Rynek, katedrę, Muzeum. Na szlaku postój przy budynkach, które „zagrały w serialu” - opowieści o nich. Zwiedzanie Podziemnej Trasy, Bramy, Muzeum. Rejs,

Program wycieczki: zwiedzanie Drogi, Placu, Pomnika, Rynku, Kościoła, Kościoła, Dzielnicy, Kościoła, ul. , Wzgórza – dziedziniec zewnętrzny i wewnętrzny, Katedry – wnętrze, , Grobów, pomnika.

Usługi będące przedmiotem wniosku będą świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie jednej umowy zawartej pomiędzy Ośrodkiem a Zakładem - Ośrodkiem, w której zamawiający powierza, a wykonawca przyjmuje do wykonania zadanie pn. X wg Projektu, a wynagrodzenie dla wykonawcy, czyli Zakładu – Ośrodka płatne będzie na podstawie jednej faktury po zrealizowaniu całego zamówienia.

Usługi poradnictwa psychologicznego, które byłyby świadczone przez jednostkę nie są usługami w zakresie opieki medycznej, nie służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a ponadto ww. usługi nie są świadczone w ramach wykonywania zawodu lekarza lub zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U Nr 112, poz. 654). Część usługi w zakresie szkolenia zawodowego pn. X oraz Y są usługami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.

Według oceny Wnioskodawcy usługi w zakresie szkolenia pn. X oraz warsztaty pn. Y są usługami podstawowymi, a usługi w zakresie indywidualnego poradnictwa psychologicznego oraz zorganizowanie wyjazdów edukacyjnych i integracyjnych są usługami związanymi. Według oceny Usługobiorcy usługi związane z usługami podstawowymi są niezbędne do wykonania usługi podstawowej. Usługobiorca w warunkach przetargowych zobowiązał Wykonawcę do ich wykonania razem z usługami podstawowymi.

Wnioskodawca świadcząc usługi wyjazdów edukacyjnych i integracyjnych działa w imieniu własnym i na własny rachunek, a bezpośrednim nabywcą usługi wyjazdów edukacyjnych i integracyjnych jest Ośrodek. Wnioskodawca nabywałby niektóre usługi składające się na usługi będące przedmiotem wniosku od innych podatników dla potrzeb Usługobiorcy, którym jest Ośrodek; np. transport, posiłek, czy też bilety wstępu do miejsc wskazanych przez Ośrodek w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.

Usługi opisane we wniosku zdaniem Wnioskodawcy mieszczą się w następujących ugrupowaniach:

  • Warsztaty z zakresu aktywizacji zawodowej, Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, szkolenie zawodowe: X oraz Y w budownictwie PKWiU 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • Indywidualne poradnictwo psychologiczne oraz wyjazdy edukacyjne i integracyjne uczestników projektu i ich dzieci PKWiU 85.60.10.0 Usługi wspomagające edukację.

Ośrodek jest jednostką organizacyjną osoby prawnej, tj. Zakładu nie będącym organizacją pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ośrodek nie sporządza samodzielnie sprawozdania finansowego i nie jest podatnikiem za zgodą naczelnika urzędu skarbowego.

Zakład nie jest jednostką objętą systemem oświaty, jest organem prowadzącym jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty, które świadczą usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) posiadają wszystkie jednostki organizacyjne Zakładu, w tym również Ośrodek.

Usługi będące przedmiotem wniosku nie są świadczone przez Wnioskodawcę, tylko przez jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy, tj. Ośrodek, który jest jednostką objętą systemem oświaty.

Usługi szkoleniowe będące przedmiotem wniosku nie są świadczone przez Wnioskodawcę lecz przez Ośrodek, który jest jednostką objętą systemem oświaty i posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Część usługi w zakresie szkolenia zawodowego pn. X oraz Y, które świadczone byłyby przez jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy, czyli Ośrodek są usługami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługi będące przedmiotem wniosku nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach jak również w zakresie przedmiotowych usług Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji.

Jednostka organizacyjna Zakładu, czyli Ośrodek, która byłaby bezpośrednim wykonawcą umowy zapewniałaby kompleksowe szkolenia, czyli sale, materiały, wykładowców, a po szkoleniach uczestnicy otrzymaliby zaświadczenia o ukończeniu szkoleń zawierających informację o jego terminie, wymiarze godzin oraz potwierdzenie zdobytych umiejętności zawodu.

Zakład Ośrodek zawarł umowę na zorganizowanie i przeprowadzenie szkoleń zawodowych dla Ośrodka według Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, wobec tego beneficjentem środków publicznych przeznaczonych na realizację projektu jest Ośrodek.

Ponieważ Zakład jest podatnikiem podatku VAT, a podatnikiem podatku VAT nie jest jednostka organizacyjna Zakładu, czyli Ośrodek to faktury zakupowe byłyby wystawiane na Zakład, natomiast faktura sprzedaży wystawiona byłaby po zrealizowaniu całego zamówienia, gdzie sprzedawcą byłby Zakład, a wystawcą Zakład Ośrodek.

Według oceny Wnioskodawcy usługi w zakresie szkolenia oraz warsztaty z zakresu aktywizacji zawodowej i Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej są usługami podstawowymi, a usługi w zakresie Indywidualnego poradnictwa psychologicznego oraz zorganizowanie wyjazdów edukacyjnych i integracyjnych są usługami związanymi. Według oceny beneficjenta środków publicznych usługi związane z usługami podstawowymi są niezbędne do wykonywania usługi podstawowej. Beneficjent w warunkach przetargowych zobowiązał Wykonawcę do ich wykonania razem z usługami podstawowymi.

Usługi w zakresie: Warsztaty z zakresu aktywizacji zawodowej oraz Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o jakim mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku VAT i będą świadczone przez Ośrodek, który jest jednostką systemu oświaty.

Usługi w zakresie indywidualnego poradnictwa psychologicznego nie są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o jakim mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku VAT, ale z uwagi na kompleksowy charakter usługi, na którą składa się ciąg usług wymienionych we wniosku, kwalifikowane są przez Wnioskodawcę jako usługi pomocnicze (wspomagające edukację) i będą świadczone przez Ośrodek.

Usługi w zakresie szkolenia zawodowego X oraz szkolenia zawodowego Y są usługami w zakresie kształcenia zawodowego mającymi na celu uzyskanie wiedzy dla celów zawodowych, o jakich mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c i będą świadczone przez Ośrodek.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy opisana w poz. 68 usługa, która jest złożona z kilku usług, w której usługa kształcenia jest usługą podstawową, a pozostałe usługi są usługami uzupełniającymi jest zwolniona z podatku od towarów i usług, czy też zwolniona z podatku VAT jest tylko usługa podstawowa, a usługi uzupełniające podlegają opodatkowaniu?

Zdaniem Wnioskodawcy usługa polegająca na zorganizowaniu i przeprowadzeniu szkoleń zawodowych dla kobiet i mężczyzn z Ośrodka, uczestników Projektu do sukcesu będzie zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. l pkt 26 lit. a ustawy.

Powyższe założenie oparte jest na opisanym powyżej stanie faktycznym, z którego wynika, że przedmiotem zamówienia jest usługa kształcenia zawodowego, która składa się z głównej usługi szkoleniowej polegającej na przeprowadzeniu szkoleń i warsztatów mających na celu uzyskanie kwalifikacji zawodowych umożliwiających wejście na rynek pracy oraz podniesienie własnej wartości i samooceny oraz usługi ściśle związanej z usługą podstawową, czyli w postaci trzech wyjazdów edukacyjnych i integracyjnych. Ponieważ Zamawiający traktuje całą usługę jako kompleksową usługę szkoleniową a zorganizowanie wyjazdów edukacyjnych i integracyjnych jako usługę ściśle związaną z usługą podstawową, realizowaną przez jedną z jednostek organizacyjnych Zakładu (tj. Ośrodek), która jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, zatem usługa w całości będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a.

Przy formułowaniu własnego stanowiska wnioskodawca brał pod uwagę interpretację przepisów podatkowych w zakresie podatku VAT zawartą w wyroku Trybunału Sprawiedliwości z dnia 17 stycznia 2013 r. w sprawie C-224/11 BGŻ Leasing sp. z o. o. przeciwko Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, a także w wyroku w sprawie pomiędzy Card Protection Plan Ltd (CPP) a Commissioners of Customs and Excise, Sygn. C-349/96.

W wyrokach tych formułuje się zasadę, że przy świadczeniach usług złożonych, tj. takich, gdzie usługa składa się z kilku usług, w których jedna ma charakter podstawowy, a pozostałe usługi charakter pomocniczy, sposób opodatkowania usługi podstawowej przesądza o sposobie opodatkowania usług pomocniczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22–24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22–24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto przepisem art. 43 ust. 17a ustawy ustawodawca doprecyzował zwolnienie dotyczące dostawy towarów i świadczenia usług związanych z wymienionymi wyżej usługami, wskazując, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Jednocześnie, stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013 r., poz. 1722), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, stosownie do § 3 ust. 8 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19 stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Na mocy § 3 ust. 9 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19 nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19 lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z opisu sprawy wnika, że Wnioskodawca jest organem prowadzącym jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty, które świadczą usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty posiadają wszystkie jednostki organizacyjne Zakładu w tym również Ośrodek.

Zakład Ośrodek zamierza złożyć ofertę na zorganizowanie i przeprowadzenie szkoleń zawodowych dla Ośrodka wg Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanego z budżetu Unii Europejskiej i budżetu państwa, czyli w całości ze środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Zorganizowanie i przeprowadzenie szkoleń zawodowych dla kobiet i mężczyzn, miałyby na celu uzyskanie kwalifikacji zawodowych umożliwiających wejście na rynek pracy oraz podniesienie własnej wartości i samooceny, korzystających z pomocy społecznej w następujących zakresach:

  • warsztaty z zakresu aktywizacji zawodowej – 8 godzin, czas trwania: 2 spotkania po 2 godziny;
  • warsztaty z zakresu komunikacji społecznej – 8 godzin, czas trwania: 2 spotkania po 2 godziny;
  • indywidualne poradnictwo psychologiczne – 28 godzin, 2 godziny/osobę; spotkania indywidualne dla wszystkich uczestników projektu. Działania te będą miały na celu przełamanie barier związanych z szeroko rozumianym stresem;
  • szkolenie zawodowe dla 7 kobiet i 2 mężczyzn obejmujące 130 godzin +30 godz./osobę. Program szkolenia zakłada zajęcia teoretyczne i praktyczne. Ma on na celu aktywizację zawodową umożliwiającą poszerzenie, uzyskanie lub przywrócenie sprawności do zatrudnienia i powrotu na rynek pracy. Badania lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na wskazanym stanowisku zapewnia i organizuje wykonawca na koszt własny;
  • szkolenie zawodowe dla 5 mężczyzn, obejmujące 133 godziny. Program szkolenia zakłada zajęcia teoretyczne i praktyczne. Ubrania ochronne dla uczestników szkolenia zapewnia wykonawca oraz badania lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonania pracy na wskazanym stanowisku na koszt wykonawcy.

Podczas powyższych szkoleń i warsztatów wykonawca ma obowiązek zapewnić:

  • ubezpieczenie uczestnikom;
  • serwis kawowy w postaci: wody, soków, ciastek, obiad dwudaniowy z wodą, napojem lub sokiem;
  • przygotowanie szczegółowego programu oraz harmonogramu szkoleń;
  • wystawienie uczestnikom szkolenia certyfikatów/zaświadczeń o ukończeniu szkoleń zawierających informację o jego terminie, wymiarze godzin oraz potwierdzenie zdobytych umiejętności zawodowych;
  • oznaczone logo POKL, EFS, ŚBRR – listy skorzystania z cateringu na zajęciach – oznaczenie logo POKL, EFS, ŚBRR – listy odbioru materiałów szkoleniowych – oznaczone logo POKL, EFS, ŚBRR – listy odbioru zaświadczeń/certyfikatów – dokumentacja fotograficzna z każdego szkolenia i warsztatów - prowadzenie niezbędnej dokumentacji tj. dzienników kursu, listy obecności - sporządzenie ankiet ewaluacyjnych z każdego etapu, oznaczone logo POKL, EFS, ŚBRR;
  • zorganizowanie autokarem trzech wyjazdów edukacyjnych i integracyjnych dla 14 dzieci uczestników projektu, dla 14 dzieci uczestników projektu i dla 14 dzieci oraz 14 osób biorących udział w projekcie (ubezpieczenie NW) z wyżywieniem – obiad (zupa – drugie danie) – woda do picia. Program wycieczki winien zawierać: przejażdżkę kolejką lub wozem turystycznym, kino 5D, warsztaty paleontologiczno-plastyczne z malowaniem amonitów, ognisko z kiełbaskami, zwiedzanie Parku.

Usługi będące przedmiotem wniosku będą świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie jednej umowy zawartej pomiędzy Ośrodkiem a Zakładem– Ośrodkiem, wynagrodzenie dla wykonawcy płatne będzie na podstawie jednej faktury po zrealizowaniu całego zamówienia.

Usługi poradnictwa psychologicznego nie są usługami w zakresie opieki medycznej, nie służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a ponadto ww. usługi nie są świadczone w ramach wykonywania zawodu lekarza lub zawodów medycznych.

Część usługi w zakresie szkolenia zawodowego, które świadczone byłyby przez jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy, czyli Ośrodek są usługami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługi będące przedmiotem wniosku nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach jak również w zakresie przedmiotowych usług Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji.

Jednostka organizacyjna zapewniałaby kompleksowe szkolenia, czyli sale, materiały, wykładowców, a po szkoleniach uczestnicy otrzymaliby zaświadczenia o ukończeniu szkoleń zawierających informację o jego terminie, wymiarze godzin oraz potwierdzenie zdobytych umiejętności zawodu.

Faktury zakupowe byłyby wystawiane na Zakład, natomiast faktura sprzedaży wystawiona byłaby po zrealizowaniu całego zamówienia, gdzie sprzedawcą byłby Zakład, a wystawcą Zakład Ośrodek.

Według oceny Wnioskodawcy usługi w zakresie szkolenia oraz warsztaty z zakresu aktywizacji zawodowej i z zakresu komunikacji społecznej są usługami podstawowymi, a usługi w zakresie Indywidualnego poradnictwa psychologicznego oraz zorganizowanie wyjazdów edukacyjnych i integracyjnych są usługami związanymi. Według oceny beneficjenta środków publicznych usługi związane z usługami podstawowymi są niezbędne do wykonywania usługi podstawowej. Beneficjent w warunkach przetargowych zobowiązał Wykonawcę do ich wykonania razem z usługami podstawowymi.

Usługi w zakresie: Warsztaty z zakresu aktywizacji zawodowej oraz Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o jakim mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku VAT i będą świadczone przez Ośrodek, który jest jednostką systemu oświaty.

Usługi w zakresie indywidualnego poradnictwa psychologicznego nie są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o jakim mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku VAT, ale z uwagi na kompleksowy charakter usługi, na którą składa się ciąg usług wymienionych we wniosku, kwalifikowane są przez Wnioskodawcę jako usługi pomocnicze (wspomagające edukację) i będą świadczone przez Ośrodek.

Usługi w zakresie szkolenia zawodowego oraz szkolenia zawodowego są usługami w zakresie kształcenia zawodowego mającymi na celu uzyskanie wiedzy dla celów zawodowych, o jakich mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c i będą świadczone przez Ośrodek.

Mając na uwadze wyżej powołane przepisy, dla oceny tego, czy usługi wykonywane przez Zainteresowanego są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub
  2. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
    1. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
    2. czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub
    3. czy szkolenia finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych.


Zgodnie z przepisem art. 43 ust.1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Stosownie do art. 2 pkt 3a i 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych oraz zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli.

Z kolei art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

W świetle art. 5 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a–3e, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

Natomiast art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty stanowi, iż osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Na podstawie art. 1 pkt 8 ww. ustawy, system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Zgodnie z art. 3 ust 16 ustawy o systemie oświaty, przez kształcenie ustawiczne należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Stosownie do § 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2012 r., poz. 186, z późn. zm.), kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:

  1. kwalifikacyjny kurs zawodowy;
  2. kurs umiejętności zawodowych;
  3. kurs kompetencji ogólnych;
  4. turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
  5. kurs, inny niż wymienione w pkt 1–3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Jak wynika z opisu sprawy, usługi w zakresie: Warsztaty z zakresu aktywizacji zawodowej oraz Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o jakim mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku VAT i będą świadczone przez Ośrodek, który jest jednostką systemu oświaty.

Odnosząc zatem przytoczone wyżej regulacje prawne do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi przeprowadzenia warsztatów z zakresu aktywizacji zawodowej oraz z zakresu komunikacji społecznej dla uczestników projektu, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

W odniesieniu natomiast do usług w zakresie szkolenia zawodowego oraz szkolenia zawodowego zauważyć należy, że Wnioskodawca wskazał, iż są to usługi w zakresie kształcenia zawodowego mającymi na celu uzyskanie wiedzy dla celów zawodowych. Zatem, skoro Wnioskodawca nie będzie świadczył tych usług jako jednostka objęta systemem oświaty, należy rozważyć możliwość zastosowania zwolnienia tych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a–c powyższego przepisu.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Zwolnieniu podlegają również usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, o czym stanowi § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 31 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Zatem dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy lub § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia kształcenia zawodowego i „przekwalifikowania zawodowego”, wobec tego należy wskazać, iż w dniu 01 lipca 2011r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15.03.2011 (Dz. U. UE.L. Nr 77 poz. 1) ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie to przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach ww. dyrektywy.

Rozporządzenie wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl art. 44 omawianego rozporządzenia, sługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W tym miejscu podkreślić należy, że Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał, że usługi w zakresie szkoleń zawodowych są usługami w zakresie kształcenia zawodowego mającymi na celu uzyskanie wiedzy dla celów zawodowych. Jednocześnie Zainteresowany poinformował, że świadczone usługi nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz w zakresie przedmiotowych usług Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Jednakże Zainteresowany oświadczył, że szkolenia te będą w całości finansowane ze środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych;
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Natomiast stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że przedmiotowe usługi w zakresie szkolenia oraz szkolenia będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Jak wskazano w opisie stanu sprawy Wnioskodawca podczas szkoleń i warsztatów ma obowiązek zapewnić ich uczestnikom szereg świadczeń dodatkowych, które są ściśle związane z usługami podstawowymi.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że zwolnienia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 29 ustawy, stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową, pod warunkiem że:

  • są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej,
  • ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zatem świadczenia dodatkowe związane z usługami wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 26, i pkt 29 ustawy, korzystają również ze zwolnienia od podatku pod warunkiem, że będą ściśle związane z wykonywaniem usługi podstawowej, tj. usługi szkoleniowej lub wręcz będą elementem złożonej usługi szkoleniowej.

Aby ustalić, czy dana czynność ma ścisły związek z usługami kształcenia i wychowania lub kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 1170), „związek” to stosunek różnych elementów łączących się ze sobą, wpływających na siebie, oddziaływających na siebie; spójność, łączność, powiązanie.

Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak z brzmienia art. 43 ust. 17 ustawy oraz z § 13 ust. 9 rozporządzenia, wynika, że nie dotyczą one usług, które nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub których głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnął, że świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.

Wskazać należy, że zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą Trybunału, całe świadczenie kompleksowe podlega takim regulacjom opodatkowania VAT, w tym w zakresie stosowania właściwej stawki VAT, jakie dotyczą świadczenia głównego. Oznacza to, że opodatkowanie świadczeń pomocniczych, składających się na świadczenie kompleksowe, podlega takim samym zasadom opodatkowania, jakim podlega świadczenie główne. Pogląd taki został ukształtowany w orzeczeniu TSUE w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP), w którym Trybunał stwierdził, że „Z jedną usługą mamy do czynienia zwłaszcza wtedy, gdy jeden lub kilka elementów należy uznać za usługę główną, a jeden lub kilka elementów za usługi pomocnicze, objęte tym samym reżimem podatkowym, co usługa główna.” (podobnie w orzeczeniu w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV).

Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne czynności pomocnicze. Natomiast, czynność należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza czynność traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia czynności pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez czynności pomocniczej usługi głównej. Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że usługa indywidualnego poradnictwa psychologicznego, ubezpieczenie uczestników, serwis kawowy, przygotowanie programu oraz harmonogramu szkoleń, wystawienie certyfikatów/zaświadczeń o ukończeniu szkoleń, listy skorzystania z cateringu, odbioru materiałów szkoleniowych, obioru zaświadczeń o ukończeniu kursu, dokumentacja fotograficzna ze szkoleń i warsztatów, niezbędna dokumentacja dotycząca kursów, ankiety ewaluacyjne będą usługami ściśle związanymi z usługą warsztatów bądź szkolenia. Głównym celem tych usług będzie bowiem zapewnienie kompleksowej usługi szkoleniowej, a nie uzyskanie dodatkowego dochodu. Tym samym przedmiotowe świadczenia jako usługi ściśle związane z usługami podstawowymi również podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a i pkt 29 lit. c w związku z art. 43 ust. 17 i ust. 17a ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika równocześnie, że Wnioskodawca oprócz usług przeprowadzenia warsztatów oraz szkoleń świadczy także inne usługi takie jak zorganizowanie trzech wyjazdów edukacyjnych i integracyjnych dla dzieci uczestników projektu oraz uczestników projektu, które to czynności – w ocenie Zainteresowanego – będą ściśle związane z usługą szkoleniową i będą wliczone w jej cenę.

Kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy zawodowej przez uczestnika szkolenia.

Mając na względzie powyższą definicję, organizowanych przez Wnioskodawcę wyjazdów, nie można uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników oraz nauczanie mające na celu uzyskanie, bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Ponadto zauważyć należy, że zwiedzanie atrakcji turystycznych przewidzianych w programach wycieczek również nie będzie miało zawodowego charakteru w odniesieniu do planowanych szkoleń i warsztatów, tym samym nie można mówić w tym przypadku o zdobywaniu wiedzy do celów zawodowych.

Stąd też przedmiotowych usług nie można uznać za usługi ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego.

Zatem biorąc pod uwagę treść przepisów art. 43 ust. 17 i 17a ustawy, usługa organizowania wycieczek stanowi świadczenia odrębne od właściwej usługi szkoleniowej. Tym samym usługi te nie będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT jako usługi ściśle związane z usługami szkoleniowymi.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie przeprowadzenia warsztatów z zakresu aktywizacji zawodowej i komunikacji społecznej oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związane z tymi usługami będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, zaś usługi w zakresie przeprowadzenia szkoleń zawodowych wraz z dostawą towarów i świadczeniem usług ściśle związanych z tymi usługami będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Natomiast usługi zorganizowania wyjazdów edukacyjnych i integracyjnych nie będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, lecz będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, z którego wynika, że usługa polegająca na zorganizowaniu i przeprowadzeniu szkoleń zawodowych będzie zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. l pkt 26 lit. a ustawy, ponieważ Zamawiający traktuje całą usługę jako kompleksową usługę szkoleniową a zorganizowanie wyjazdów edukacyjnych i integracyjnych jako usługę ściśle związaną z usługą podstawową, realizowaną przez jedną z jednostek organizacyjnych Zakładu (tj. Ośrodek), która jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, zatem usługa w całości będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Zgodnie z art. 14b § 1 Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj