Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-825/13-6/IM
z 25 października 2013 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr DD9/033/339/BRT/2014/RWPD-38458 w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniach 11 i 21 października 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 4 października 2013 r., znak ILPB1/415-825/13-2/IM, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 7 października 2013 r., a w dniu 11 października 2013 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 9 października 2013 r.).

Jednakże podpis pod uzupełnieniem złożył „A”. Do pisma nie dołączono dokumentu, z którego wynikałoby upoważnienie do działania w imieniu Wnioskodawczyni przez „A”.

W związku z powyższym pismem z dnia 14 października 2013 r. nr ILPB1/415-825/13-4/IM, tutejszy Organ wezwał do przedstawienia pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika, że osoba podpisana na uzupełnieniu wniosku ma prawo do składania oświadczeń woli w imieniu Wnioskodawcy.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 17 października 2013 r., a w dniu 21 października 2013 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 16 października 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik zamierza współpracować z Spółką z o.o., producentem programów telewizyjnych. Zakres współpracy będzie obejmować:

  • opracowanie scenariusza określonych odcinków audycji telewizyjnych,
  • opracowanie reżyserii określonych odcinków audycji telewizyjnych,
  • wykonanie reżyserii określonych odcinków audycji telewizyjnych,
  • przygotowanie analizy rynku telewizyjnego polskiego i zagranicznego na potrzeby przyszłych produkcji Zleceniodawcy,
  • wykonania określonej liczby prezentacji z analiz rynku telewizyjnego,
  • zapewnienia organizacji planu zdjęciowego, w ramach odcinków,
  • zapewnienia obsługi technicznej, kostiumograficznej, księgowej (analitycznej), sekretaryjnej i sprzątającej planu zdjęciowego, w ramach odcinków,
  • opracowania projektów scenografii w ramach odcinków,
  • wybór projektów kostiumów przedstawionych przez kostiumografa, w ramach odcinków.

Współpraca będzie uregulowana jedną umową, obejmującą cały zakres współpracy, lub grupą umów, z których każda będzie regulowała współpracę w wyodrębnionym obszarze, na opracowanie reżyserii, opracowanie scenariusza, opracowanie analizy rynku telewizyjnego.

Podatnik zrealizuje cały zakres umowy (lub umów) wspólnie z Zespołem współpracowników. W zakresie opracowania scenariusza, zespół współpracowników obejmie dwóch lub trzech współautorów. W całym pozostałym zakresie, Zespół współpracowników obejmie:

  • reżysera współpracującego,
  • zastępcę asystentów reżysera,
  • pracowników obsługi technicznej oraz sekretariatu,
  • kostiumografa,
  • księgowego.

Zespół współpracowników będzie współpracował z Podatnikiem na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych (umowa o dzieło, umowa zlecenia, umowa stałej współpracy).

Członkowie Zespołu współpracowników zawrą umowę z Podatnikiem albo z Spółką z o.o. i będą zobowiązani do współpracy z Podatnikiem.

Z tytułu usług reżyserskich oraz z tytułu opracowania scenariusza, Podatnikowi przysługiwać będzie jako współtwórcy udział w dziele wspólnym.

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą, która obejmuje swoim zakresem cały zakres planowanej Umowy (planowanych umów), tj. usługi reżyserskie, analizy rynku telewizyjnego itp.

Wynagrodzenie umówione przez Spółkę z o.o. oraz Podatnika będzie mieć charakter ryczałtowy i będzie obejmować całość kwoty należnej Wykonawcy z tytułu wszystkich elementów umowy, z wyodrębnieniem kwoty za przeniesienie nieograniczonych praw autorskich (współautorskich) majątkowych do wyreżyserowanej części dzieła.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że niżej wymienione czynności opisane we wniosku są przedmiotem prawa autorskiego w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

  • opracowanie scenariusza określonych odcinków audycji telewizyjnych,
  • opracowanie reżyserii określonych odcinków audycji telewizyjnych,
  • wykonanie reżyserii określonych odcinków audycji telewizyjnych,
  • zapewnienie obsługi kostiumograficznej w ramach odcinków,
  • opracowanie projektów scenografii w ramach odcinków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Podatnik prawidłowo zamierza kwalifikować przychody osiągane w ramach planowanej umowy (planowanych umów), jako przychody z odpłatnego zbycia praw majątkowych oraz przychody z działalności gospodarczej...
  2. Czy dla kwalifikacji do źródła przychodów Podatnika istotne jest kto jest drugą stroną umowy podpisanej przez członków Zespołu współpracowników, tj. czy drugą stroną umowy będzie Podatnik, czy Spółka z o.o. a prawo Podatnika do wydawania poleceń będzie wynikało z treści umowy łączącej Spółka z o.o. oraz poszczególnych członków Zespołu współpracowników...
  3. Czy dla kwalifikacji do źródła przychodów Podatnika istotny jest zakres współpracy, tj. czy współpraca obejmie swoim zakresem cały planowany zakres, czy też ostatecznie strony będą współpracowały w węższym zakresie, np. tylko w zakresie opracowania scenariusza...
  4. Czy dla kwalifikacji do źródła przychodów Podatnika istotne jest, czy współpraca będzie uregulowana jedną umową dla całego zakresu współpracy, czy też szeregiem umów obejmujących swoim zakresem wyodrębnione zakresy współpracy...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody wyodrębnione w Umowach z tytułu przeniesienia praw autorskich należy zakwalifikować jako przychody z praw majątkowych (art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), przychody w pozostałym zakresie należy zakwalifikować do przychodów z działalności gospodarczej.

Zdaniem Podatnika, nieistotny dla kwalifikacji do źródła przychodów jest sposób rozliczeń pomiędzy członkami Zespołu współpracowników, a Spółką z o.o. Oznacza to, że nie ma znaczenia, czy członkowie Zespołu współpracowników podpiszą umowę z Spółką z o.o. czy z Podatnikiem.

Zdaniem Podatnika, nieistotny dla kwalifikacji do źródła przychodów jest ostateczny zakres współpracy, tj. czy współpraca będzie obejmowała cały planowany zakres, czy też ostatecznie strony będą współpracowały w węższym zakresie np. opracowania scenariusza.

Zdaniem Podatnika, nieistotny dla kwalifikacji do źródła przychodów jest, czy współpraca będzie oparta na jednej umowie, obejmującej swoim zakresem cały zakres planowanej współpracy:

  • opracowanie scenariusza określonych odcinków audycji telewizyjnych,
  • opracowanie reżyserii określonych odcinków audycji telewizyjnych,
  • wykonanie reżyserii określonych odcinków audycji telewizyjnych,
  • przygotowanie analizy rynku telewizyjnego polskiego i zagranicznego na potrzeby przyszłych produkcji Zleceniodawcy,
  • wykonania określonej liczby prezentacji z analiz rynku telewizyjnego,
  • zapewnienia organizacji planu zdjęciowego, w ramach odcinków,
  • zapewnienia obsługi technicznej, kostiumograficznej, księgowej (analitycznej), sekretaryjnej i sprzątającej planu zdjęciowego w ramach odcinków,
  • opracowania projektów scenografii w ramach odcinków,
  • wybór projektów kostiumów przedstawionych przez kostiumografa w ramach odcinków,

czy też zawartych będzie kilka umów i każda z umów będzie regulowała współpracę odrębnie dla wyodrębnionego zakresu współpracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 i 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) odrębnymi źródłami przychodów są m.in.

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3) oraz
  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (pkt 7).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera własną definicję pozarolniczej działalności gospodarczej. W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei w myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Aby zatem przychód uzyskany z prowadzonej działalności mógł być uznany za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, działalność ta musi spełniać następujące przesłanki:

  • musi być działalnością zarobkową,
  • musi być działalnością wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową działalnością polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż lub działalnością polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • musi być działalnością prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły,
  • działalność ta nie może polegać na wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 5b ust. 1 ww. ustawy,
  • przychody z niej uzyskane nie mogą być zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2, 4-9 tej ustawy.

Z powyższej definicji działalności gospodarczej wynika, że jeżeli ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza określony przychód do innego źródła niż pozarolnicza działalność gospodarcza, przychód ten stanowi przychód z tego źródła, a nie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, niezależnie od tego, czy zdarzenie, które powoduje powstanie tego przychodu ma związek z działalnością wykonywaną przez przedsiębiorcę (podmiot gospodarczy). Wyłączenie powyższe obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 cytowanej powyżej ustawy, zgodnie z którym odrębnym źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca zamierza współpracować z Spółką z o.o., producentem programów telewizyjnych. Zakres współpracy będzie obejmować opracowanie scenariusza określonych odcinków audycji telewizyjnych, opracowanie reżyserii określonych odcinków audycji telewizyjnych, wykonanie reżyserii określonych odcinków audycji telewizyjnych, przygotowanie analizy rynku telewizyjnego polskiego i zagranicznego na potrzeby przyszłych produkcji Zleceniodawcy, wykonania określonej liczby prezentacji z analiz rynku telewizyjnego, zapewnienia organizacji planu zdjęciowego, w ramach odcinków, zapewnienia obsługi technicznej, kostiumograficznej, księgowej (analitycznej), sekretaryjnej i sprzątającej planu zdjęciowego w ramach odcinków, opracowania projektów scenografii w ramach odcinków, wybór projektów kostiumów przedstawionych przez kostiumografa, w ramach odcinków.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, która obejmuje swoim zakresem cały zakres planowanej Umowy (planowanych umów), tj. usługi reżyserskie, analizy rynku telewizyjnego itp. Wynagrodzenie umówione przez Spółkę z o.o. oraz Podatnika będzie mieć charakter ryczałtowy i będzie obejmować całość kwoty należnej Wykonawcy z tytułu wszystkich elementów umowy, z wyodrębnieniem kwoty za przeniesienie nieograniczonych praw autorskich (współautorskich) majątkowych do wyreżyserowanej części dzieła.

Wnioskodawca wskazał, że opracowanie scenariusza określonych odcinków audycji telewizyjnych, opracowanie reżyserii określonych odcinków audycji telewizyjnych, wykonanie reżyserii określonych odcinków telewizyjnych, zapewnienie obsługi kostiumograficznej w ramach odcinków, opracowanie projektów scenografii w ramach odcinków są przedmiotem prawa autorskiego w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Zgodnie z treścią art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw. Wyliczenie zawarte w ww. przepisie nie ma charakteru zamkniętego, na co wskazuje użycie wyrażenia „w szczególności”, jednakże wprost zalicza do przychodów z praw majątkowych przychody uzyskiwane z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, a także z odpłatnego zbycia tych praw. W konsekwencji, przychodem z praw majątkowych są nie tylko przychody z odpłatnego zbycia praw autorskich i praw pokrewnych, lecz także z korzystania z tych praw, a zatem z czynności i zdarzeń, których podstawą są posiadane przez podatnika prawa autorskie i prawa pokrewne.

Odrębnymi przepisami, o których mowa w cyt. art. 18 ww. ustawy, są natomiast regulacje zawarte w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006 r., Nr 90, poz. 631 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 tej ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Z kolei w świetle art. 1 ust. 2 ww. ustawy w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

  1. wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
  2. plastyczne;
  3. fotograficzne;
  4. lutnicze;
  5. wzornictwa przemysłowego;
  6. architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
  7. muzyczne i słowno-muzyczne;
  8. sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
  9. audiowizualne (w tym filmowe).

Stosownie do treści art. 69 powołanej ustawy współtwórcami utworu audiowizualnego są osoby, które wniosły wkład twórczy w jego powstanie, a w szczególności: reżyser, operator obrazu, twórca adaptacji utworu literackiego, twórca stworzonych dla utworu audiowizualnego utworów muzycznych lub słowno-muzycznych oraz twórca scenariusza.

Zatem, jak wynika z powołanego art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami z odrębnego źródła przychodów jakim są prawa majątkowe są wszelkiego rodzaju korzyści, których podstawą uzyskania są posiadane przez podatnika prawa majątkowe, w tym prawa autorskie do utworów.

Mając na względzie ww. przepisy w odniesieniu do przedstawionych we wniosku informacji stwierdzić należy, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku w części dotyczącej opracowania scenariusza określonych odcinków audycji telewizyjnych, opracowania reżyserii określonych odcinków audycji telewizyjnych, wykonania reżyserii określonych odcinków telewizyjnych, zapewnienia obsługi kostiumograficznej w ramach odcinków, opracowania projektów scenografii w ramach odcinków wniosku Zainteresowany wskazał, że ww. czynności są przedmiotem prawa autorskiego w rozumieniu ustawy z dnia z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Konsekwencją powyższego jest to, że przychody uzyskane z ww. tytułu zaliczane są do źródła przychodów, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są bowiem przychodem z praw autorskich.

Oznacza to, że na mocy wyłączenia, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody te nie stanowią przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W konsekwencji, w sytuacji w której przedmiotem umowy jest świadczenie objętych prawami autorskimi usług, to przychody uzyskane z tego tytułu (rozporządzania tymi prawami) zaliczane są do przychodów z praw majątkowych niezależnie od faktu, czy rozporządzania tymi prawami dokonuje osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, czy też działalności takiej nie prowadząca. Tym samym jeżeli Wnioskodawca świadczy usługi polegające na opracowaniu scenariusza określonych odcinków audycji telewizyjnych, opracowaniu reżyserii określonych odcinków audycji telewizyjnych, wykonaniu reżyserii określonych odcinków telewizyjnych, zapewnieniu obsługi kostiumograficznej w ramach odcinków, opracowaniu projektów scenografii w ramach odcinków oraz przenosi prawa do wkładu twórczego, to uzyskany przychód należy zaliczyć do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozliczyć według zasad właściwych dla tego źródła przychodów.

Zatem, podatnik prawidłowo zamierza kwalifikować przychody osiągane w ramach planowanej umowy (planowanych umów), jako przychody z odpłatnego zbycia praw majątkowych oraz przychody z działalności gospodarczej. Przychody wyodrębnione w Umowach z tytułu przeniesienia praw autorskich (opracowanie scenariusza określonych odcinków audycji telewizyjnych, opracowanie reżyserii określonych odcinków audycji telewizyjnych, wykonanie reżyserii określonych odcinków telewizyjnych, zapewnienie obsługi kostiumograficznej w ramach odcinków, opracowanie projektów scenografii w ramach odcinków) należy zakwalifikować jako przychody z praw majątkowych – art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody w pozostałym zakresie należy zakwalifikować do przychodów z działalności gospodarczej.

Ponadto analiza przedstawionej sprawy wskazuje, że przedmiotem zapytań w pozostałej części jest kwestia kwalifikacji do źródła przychodów ze względu na:

  • drugą stronę podpisanej umowy,
  • zakres współpracy,
  • ilość umów regulujących zakres współpracy.

Tutejszy Organ podaje, że powyższe elementy są nieistotne dla kwalifikacji do źródła przychodów. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 10 szczegółowo wymienia specyfikację źródeł przychodów, a do podatnika należy właściwa kwalifikacja przychodów do odpowiedniego źródła. Jeżeli przedmiotem umowy Podatnika są prawa autorskie to przychody z tego tytułu zalicza się do praw majątkowych.

Ponadto zasady sporządzania, formułowania i zawierania umów regulują przepisy ustawy niepodatkowej, tj. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Reasumując, dla kwalifikacji do źródła przychodów Podatnika nie jest istotne kto jest drugą stroną umowy podpisanej przez członków Zespołu współpracowników, tj. czy drugą stroną umowy będzie Podatnik, czy Spółka z o.o. a prawo Podatnika do wydawania poleceń będzie wynikało z treści umowy łączącej Spółkę z o.o. oraz poszczególnych członków Zespołu współpracowników. Jeżeli Podatnik będzie osiągał przychody z praw majątkowych to musi je zakwalifikować do tego źródła przychodów bez względu na podmiot z którym została zawarta umowa.

Ponadto dla kwalifikacji do źródła przychodów Podatnika nie jest istotny zakres współpracy, tj. czy współpraca obejmie swoim zakresem cały planowany zakres, czy też ostatecznie strony będą współpracowały w węższym zakresie, np. tylko w zakresie opracowania scenariusza.

Jak również dla kwalifikacji do źródła przychodów Podatnika nie jest istotne, czy współpraca będzie uregulowana jedną umową dla całego zakresu współpracy, czy też szeregiem umów obejmujących swoim zakresem wyodrębnione zakresy współpracy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj