Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-853/13-2/AJ
z 4 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2013 r. (data wpływu 4 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych w związku z zawarciem umowy uaktywniającej z nianią – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych w związku z zawarciem umowy uaktywniającej z nianią.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej. Zainteresowany zawarł z inną osobą fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej (dalej: Niania) umowę uaktywniającą, o której mowa w art. 50 ust. 1 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (dalej: Umowa) w celu sprawowania opieki nad dzieckiem Wnioskodawcy.

Z tytułu realizacji powyższej Umowy Zainteresowany wypłaca Niani odpowiednie wynagrodzenie określone w Umowie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z zawarciem oraz realizacją Umowy na Wnioskodawcy nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie PDOF?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z zawarciem oraz realizacją Umowy na Zainteresowanym nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W szczególności Wnioskodawca nie będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypłacanego na rzecz Niani na podstawie Umowy wynagrodzenia, jak również nie będzie zobowiązany sporządzania jakichkolwiek deklaracji lub informacji podatkowych, w szczególności PIT-11, PIT-8C, itp.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Oznacza to, że uzyskane przez Nianię na podstawie Umowy dochody podlegają co do zasady opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Dochody uzyskane na podstawie umowy uaktywniającej nie są wskazane w ww. ustawie jako odrębne źródło przychodów. Ze względu na fakt, że umowa uaktywniająca jest odrębnym rodzajem umowy cywilnoprawnej od umowy zlecenia oraz umowy o dzieło, przychody uzyskane na podstawie tej umowy nie stanowią przychodów z działalności wykonywanej osobiście wymienionych w art. 13 pkt 8 cyt. ustawy.

Umowa uaktywniająca nie tworzy również między jej stronami stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej ani spółdzielczego stosunku pracy.

W związku z powyższym, uzyskane na podstawie takiej umowy przychody nie stanowią przychodów ze stosunku pracy i zrównanych z nimi określonych w art. 12 ustawy.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane na podstawie umowy uaktywniającej stanowią na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzw. przychody z innych źródeł określone w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 31 tej ustawy, osoby fizyczne są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od nich przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy.

Ponieważ przychody uzyskane na podstawie Umowy nie stanowią przychodów ze stosunku pracy, jak również innych przychodów określonych w art. 31 ww. ustawy, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki określone w ww. przepisie.

Przychody uzyskiwane przez Nianię na podstawie Umowy nie są zaliczane do żadnych z kategorii przychodów wymienionych w art. 35 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec czego na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązku określone w tym przepisie.

W związku z powyższym, ponieważ określony w art. 39 ww. ustawy obowiązek sporządzenia i przekazania informacji podatkowych PIT-11 spoczywa wyłącznie na podmiotach będących płatnikami określonymi w art. 31 lub art. 35 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (jak również art. 33 tej ustawy, który odnosi się do rolniczych spółdzielni produkcyjnych), nie będzie on miał zastosowania wobec Wnioskodawcy.

Ze względu na fakt, że uzyskiwane przez Nianię przychody nie stanowią przychodów wymienionych w art. 13 pkt 2 i 4-9 ani art. 18 cyt. ustawy, na Zainteresowanym nie będą również ciążyły obowiązki określone w art. 41 tej ustawy.

Ponieważ Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie będzie na nim ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C na podstawie art. 42a ww. ustawy.

Równocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, żaden inny przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakłada na Zainteresowanego jakichkolwiek obowiązków związanych z zawarciem Umowy oraz wypłatą na podstawie Umowy wynagrodzenia na rzecz Niani.

Biorąc powyższe pod uwagę, w związku z zawarciem oraz realizacją Umowy na Wnioskodawcy nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W szczególności Wnioskodawca nie będzie płatnikiem podatku dochodowego w zakresie wypłacanego na rzecz Niani na podstawie Umowy wynagrodzenia, jak również nie będzie zobowiązany sporządzania jakichkolwiek deklaracji lub informacji podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie w pkt 9 wymieniono inne źródła.

Zgodnie z postanowieniami z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja źródeł przychodów ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie. Z przychodem z innych źródeł mamy zatem do czynienia w każdym przypadku, kiedy podatnik osiąga korzyść majątkową.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (osoba fizyczna, nieprowadząca działalności gospodarczej) zawarł z inną osobą fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej - Nianią umowę uaktywniającą, o której mowa w art. 50 ust. 1 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w celu sprawowania opieki nad dzieckiem Wnioskodawcy. Z tytułu realizacji powyższej umowy Zainteresowany wypłaca Niani odpowiednie wynagrodzenie określone w umowie.

Zgodnie z art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. Nr 45, poz. 235 ze zm.), nianią jest osoba fizyczna sprawująca opiekę nad dziećmi na podstawie umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, zwanej dalej „umową uaktywniającą”.

W myśl art. 50 ust. 3 ww. ustawy, umowa uaktywniająca jest zawierana w formie pisemnej między nianią a rodzicami albo rodzicem samotnie wychowującym dziecko.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że uzyskany przez Nianię przychód należy zakwalifikować jako przychód z „innych źródeł”.

W konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania przepis art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem przychody uzyskiwane - na podstawie zawartej z Zainteresowanym umowy - nie stanowią przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy oraz zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy.

W myśl art. 39 cyt. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Z uwagi na fakt, że Zainteresowany nie jest płatnikiem, o którym mowa w art. 31, art. 33 i art. 35 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepis art. 39 nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Co do zasady w przypadku wypłaty świadczeń zakwalifikowanych do innych źródeł znajduje natomiast zastosowanie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jednakże w rozpatrywanej sprawie ww. przepis nie znajduje zastosowania, bowiem Wnioskodawca jest osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że w związku z zawarciem oraz realizacją umowy na Wnioskodawcy nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W szczególności Wnioskodawca nie będzie płatnikiem podatku dochodowego w zakresie wypłacanego na rzecz Niani na podstawie umowy wynagrodzenia, jak również nie będzie zobowiązany sporządzania jakichkolwiek deklaracji lub informacji podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj