Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-856/13/WN
z 16 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 11 września 2013r. (data wpływu 17 września 2013r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę markiz wraz z usługą montażu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2013r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę markiz wraz z usługą montażu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni (dalej również Podatnik) prowadzi działalność jako osoba fizyczna na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Jest płatnikiem podatku od towaru i usług. W ramach działalności prowadzi produkcję sprzedaż i montaż systemów osłonowych (markiz), co istotnie wpływa na polepszenie bilansu energetycznego budynku.

W ramach prowadzonej działalności (zgodnej z wpisem do ewidencji) projektuje, produkuje, montuje i sprzedaje: markizy wykonane z materiałów zakupionych od innych dostawców, produkowane, kompletowane, montowane i sprzedawane na terenie Polski, w budynkach mieszkalnych do 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych do 150 m2 w budynkach wielorodzinnych, wraz z naprawą w/w produktów.

Systemy osłonowe, o których mowa powyżej, są projektowane, produkowane i kompletowane wg indywidualnych zamówień klientów, następnie montowane są na zewnątrz budynku za pomocą śrub, kotew, kołków rozporowych. Demontaż tych elementów powoduje uszkodzenie lub zniszczenie produktu, typu zarysowanie, odkształcenie. Towary i usługi dostarczane są firmom oraz osobom fizycznym. Produkty i usługi wykonywane są w lokalach mieszkalnych o powierzchni do 150 m2 oraz powyżej 150 m2, w budynkach mieszkalnych do 300 m2 oraz powyżej 300 m2. Budynki te są obiektami nowobudowanymi lub starymi modernizowanymi.

Systemy osłonowe powodują trwałe polepszenie właściwości termoizolacyjnych budynku, poprzez istotne polepszenie bilansu energetycznego budynku. Utrudniają nagrzewanie lokalu w lecie, podnosząc tym samym komfort pomieszczeń, co stanowi istotne ulepszenie, modernizację i termoizolację budynku.

Materiały zakupione od innych producentów, które służą produkcji markizy to w szczególności: profile aluminiowe (dopasowywane do indywidualnych zamówień klientów), materiał oraz mechanizm powodujący rozwijanie i zwijanie markizy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy właściwym będzie zastosowanie preferencyjnej stawki VAT, tj. 8% zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r., Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.)?

Stanowisko Wnioskodawczyni:

Stosownie do treści art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r., Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), obniżoną stawkę w wysokości 8% można stosować w przypadku dostaw, budowy, modernizacji w tym również termoizolacji, przebudowy, remontu, adaptacji obiektów budowlanych, które spełniają wymogi definicji określonej jako budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym. Ustawa o VAT w żaden sposób nie definiuje pojęcia roboty budowlane. Zatem zasadne wydaje się odesłanie do definicji budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji itp. definicji zawartych w prawie budowlanym. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j z 2010r., Dz. U. nr 43, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę rozumie się wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś". Termomodernizacja to przedsięwzięcie mające na celu zmniejszenie zapotrzebowania i zużycia energii cieplnej w danym obiekcie budowlanym (Wikipedia; powołany wyżej Słownik języka polskiego nie definiuje tego pojęcia) (Definicje w/w zaprezentowano w wyroku WSA w Gliwicach, sygn. III SA/G11430/11).

W związku z powyższym zasadne wydaje się stosowanie w przypadku produkcji, kompletacji i montażu systemów osłonowych w lokalach mieszkalnych do 150 m2 i budynkach mieszkalnych do 300 m2, stawki 8% VAT. Należy zauważyć, iż markizy, montowane w sposób trwały do budynku, mają za zadanie poprawę walorów użytkowych, poprzez ulepszenie termoizolacji budynku. Ze względu na swoją konstrukcję oraz sposób montażu powodują że do lokalu dostaje się mniej słońca, przez co ograniczają nadmierne nagrzanie a zatem również poprawiają termoizolację budynku. Markizy, spełniają oprócz funkcji dekoracyjnych, przede wszystkim funkcje izolacyjne, utrudniając dostęp światła słonecznego do lokalu. Produkty wymienione w niniejszym wniosku należy opodatkowywać obniżoną stawką VAT 8%, ponieważ znacznie wpływają one na polepszenie warunków użytkowania lokalu. Po wyprodukowaniu, kompletacji i montażu markiz w mieszkaniach do 150 m2 oraz domach do 300 m2 w znaczny sposób poprawiają się warunki termiczne lokalu. Ograniczając dostęp promieni słonecznych do lokalu, w istotny sposób ograniczają jego nagrzewanie, poprawiając tym samym termoizolację budynku, co pozostaje w bezpośrednim związku ze stosowaniem art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r., Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawczyni, interpretację zgodną ze stanowiskiem Wnioskodawczyni potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 kwietnia 2013r., sygn. IPPP1/443-74/13-4/AW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Art. 8 ust. 1 ww. ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność jako osoba fizyczna na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Jest płatnikiem podatku od towaru i usług. W ramach działalności prowadzi produkcję sprzedaż i montaż systemów osłonowych (markiz), co istotnie wpływa na polepszenie bilansu energetycznego budynku.

W ramach prowadzonej działalności (zgodnej z wpisem do ewidencji) projektuje, produkuje, montuje i sprzedaje: markizy wykonane z materiałów zakupionych od innych dostawców, produkowane, kompletowane, montowane i sprzedawane na terenie Polski, w budynkach mieszkalnych do 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych do 150 m2 w budynkach wielorodzinnych, wraz z naprawą w/w produktów.

Systemy osłonowe, o których mowa powyżej, są projektowane, produkowane i kompletowane wg indywidualnych zamówień klientów, następnie montowane są na zewnątrz budynku za pomocą śrub, kotew, kołków rozporowych. Demontaż tych elementów powoduje uszkodzenie lub zniszczenie produktu, typu zarysowanie, odkształcenie. Towary i usługi dostarczane są firmom oraz osobom fizycznym. Produkty i usługi wykonywane są w lokalach mieszkalnych o powierzchni do 150 m2 oraz powyżej 150 m2, w budynkach mieszkalnych do 300 m2 oraz powyżej 300 m2. Budynki te są obiektami nowobudowanymi lub starymi modernizowanymi.

Systemy osłonowe powodują trwałe polepszenie właściwości termoizolacyjnych budynku, poprzez istotne polepszenie bilansu energetycznego budynku. Utrudniają nagrzewanie lokalu w lecie, podnosząc tym samym komfort pomieszczeń, co stanowi istotne ulepszenie, modernizację i termoizolację budynku.

Materiały zakupione od innych producentów, które służą produkcji markizy to w szczególności: profile aluminiowe (dopasowywane do indywidualnych zamówień klientów), materiał oraz mechanizm powodujący rozwijanie i zwijanie markizy.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623, ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to „unowocześnienie i usprawnienie czegoś”- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż – wg powyższego słownika - to „składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość”.

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać należy, iż stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Skoro zatem preferencyjna, 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do budowy, remontów, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części związanych z budownictwem mieszkaniowym, to stwierdzić należy, iż wszelkie inne czynności dotyczące tych obiektów nie mogą korzystać z preferencji podatkowej.

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont lub modernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie.

Wskazać należy, że preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Wobec powyższego, w sytuacji świadczenia przez Wnioskodawczynię usług montażu systemów osłonowych (markiz), wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego, zastosowanie będzie miała 23% stawka podatku od towarów i usług. Markizy bowiem są wyposażeniem budynku (lokalu), w wyniku ich montażu nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku (lokalu). Wykonywana przez Wnioskodawczynię czynność nie mieści się w zakresie pojęciowym remontu, przebudowy czy też modernizacji takiego obiektu, a zatem czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, gdyż w istocie czynności te są jedynie zaopatrywaniem budynku (lokalu mieszkalnego) w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych.

Konsekwentnie do tych czynności nie może znaleźć zastosowania, określona przepisem art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, obniżona do wysokości 8% stawka podatku od towarów i usług.

Reasumując, usługa montażu systemów osłonowych (markiz), której dotyczy zapytanie Wnioskodawczyni będzie opodatkowana 23% stawką podatku VAT.

Tut. organ pragnie ponadto zauważyć, iż na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii nie może wpłynąć powoływana przez Wnioskodawczynię interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. Jest ona rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa. Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, a interpretacje indywidualne wydawane są w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, dlatego trudno jest określić, w jakim stopniu przedstawiona sprawa będąca przedmiotem interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 kwietnia 2013r., sygn. IPPP1/443-74/13-4/AW oraz sytuacja przedstawiona we wniosku jest tożsama.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj