Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-911/13-4/RR
z 13 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2013 r. (data wpływu 28 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 października 2013r. (data wpływu 23 października 2013 r.) na wezwanie z dnia 15 października 2013 r. nr IPPP2/443-911/13-2/RR o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży tłuszczy zwierzęcych spełniających wymogi paszy, karmy lub składnika paszy lub karmy dla zwierzą:

  • sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.12.30 i PKWiU 10.11.50 – jest prawidłowe;
  • sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.41.19 – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży tłuszczy zwierzęcych spełniających wymogi paszy, karmy lub składnika paszy lub karmy dla zwierząt. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 października 2013r. (data wpływu 23 października 2013 r.) na wezwanie z dnia 15 października 2013 r. nr IPPP2/443-911/13-2/RR (data doręczenia 18 października 2013 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Na podstawie umowy spółki cywilnej z dnia 26 kwietnia 1993 r. została założona spółka cywilna. W związku z ustawowym obowiązkiem przekształcenia w trybie art. 26 § 4 Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. Nr 94 poz. 1037 ze zm.) w dniu 12 grudnia 2001 r. została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym spółka jawna.


Wynik finansowy spółki ustalany jest na podstawie ksiąg rachunkowych prowadzonych zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152. poz. 1223 z późn. zm.).


Przedmiotem działalności Spółki między innymi jest: obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne (38.21.Z), produkcja wyrobów z mięsa (10.12.Z), przetwarzanie i konserwowanie mięsa z drobiu (10.12.Z), produkcja olejów i pozostałych tłuszczów płynnych (10.41.Z), przetwarzanie i konserwowanie mięsa (10.11.Z), produkcja karmy dla zwierząt (10.92.Z), produkcja paszy dla zwierząt (10.91.Z).

W związku z prowadzoną działalnością przetwórczą ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego kat. 3, jednym z produktów jest tłuszcz zwierzęcy pochodzenia: drobiowego (symbol PKWiU 10.12.30); pochodzenia bydlęcego, owczego, koziego i świńskiego (symbol 10.11.50); jak również pochodzący z pozostałych zwierząt (symbol 10.41.19), lub mieszanina tych tłuszczy w różnych proporcjach.

Otrzymywany tłuszcz zwierzęcy jest produkowany zgodnie z obowiązującym prawem i wymogami dotyczącymi produkcji karm i pasz dla zwierząt. Każda partia produktu sprawdzana jest pod względem fito-sanitarmym, w zakresie norm dla produktów przeznaczonych do produkcji pasz i karm dla zwierząt. Głównymi nabywcami produkowanego tłuszczu zwierzęcego są zakłady specjalizujące się w produkcji karm i pasz zwierzęcych.


Z pisma z dnia 21 października 2013 r. stanowiącego uzupełnienie do złożonego wniosku wynika, że:

  1. Zgodnie z posiadaną wiedzą i zasadami klasyfikacji, mieszanina produktów, które w wyniku mieszania nie ulegają reakcji i nie tworzą produktu o nowych właściwościach może być klasyfikowana zgodnie z symbolem składnika mieszaniny, który znajduje się w przewadze, jeśli produkty te mają podobne właściwości i pochodzą z tej samej grupy. W związku z powyższym mieszanina tłuszczy pochodzenia bydlęcego, owczego, koziego, świńskiego oraz drobiowego z przewagą tłuszczu drobiowego może być klasyfikowana pod symbolem 10.12.30, natomiast mieszanina tłuszczy pochodzenia bydlęcego, owczego, koziego, świńskiego oraz drobiowego z zawartością tłuszczu drobiowego poniżej 50% może być klasyfikowana pod symbolem 10.11.50.
    Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, iż w skład mieszaniny tłuszczów wchodzą tłuszcze pochodzenia bydlęcego, owczego, koziego, świńskiego oraz drobiowego i mieszanina ta nie zawiera tłuszczy z innych pozostałych zwierząt.
  2. Produkowany tłuszcz, jak również wskazana wyżej mieszanina tłuszczy nie jest tłuszczem technicznym, ponieważ produkowany jest on zgodnie z obowiązującym prawem i wymogami dotyczącymi produkcji karm i pasz dla zwierząt. Każda partia produktu sprawdzana jest pod względem fito-sanitarnym, w zakresie norm dla produktów przeznaczonych do produkcji pasz i karm dla zwierząt. Głównymi nabywcami produkowanego tłuszczu zwierzęcego są zakłady specjalizujące się w produkcji karm i pasz zwierzęcych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do złożonego wniosku):


Jaką stawką podatku VAT winna być opodatkowana sprzedaż tłuszczy zwierzęcych spełniających wymogi paszy, karmy lub składnika paszy lub karmy dla zwierząt:

  • pochodzenia drobiowego (symbol PKWiU 10.12.30);
  • pochodzenia bydlęcego, owczego, koziego i świńskiego (symbol 10.11.50);
  • jak również tłuszczy pochodzących z pozostałych zwierząt (symbol 10.41.19);
  • mieszanina tłuszczy pochodzenia bydlęcego, owczego, koziego, świńskiego oraz drobiowego z przewagą tłuszczu drobiowego (symbol 10.12.30);
  • mieszanina tłuszczy pochodzenia bydlęcego, owczego, koziego, świńskiego oraz drobiowego z zawartością tłuszczu drobiowego poniżej 50% ( symbol 10.11.50)?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarowi usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do przepisu art. 5a towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r., stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Z uwagi na fakt, iż w poz. 17 załącznika nr 10 do ustawy zostały wskazane wyroby sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.1 „Mięso i wyroby z mięsa, zakonserwowane z wyłączeniem m.in. tłuszczów technicznych” oraz w poz. 20 ww. załącznika do ustawy, zostały wskazane wyroby sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.4 „Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne” preferencyjną stawką podatku w wysokości 5% mogą zostać opodatkowane tylko te wyroby sklasyfikowane do symbolu PKWiU 10.1 i 10.4, które spełniają warunki określone we wskazanym opisie.

W odniesieniu do opodatkowania mieszaniny tłuszczy pochodzenia bydlęcego, owczego, koziego, świńskiego oraz drobiowego w związku z faktem, iż symbole PKWiU wszystkich elementów składowych mieszaniny zawierają się w poz. 17 załącznika nr 10 i składniki te nie wchodzą ze sobą w reakcję i nie tworzą nowego produktu o innych właściwościach – do celów opodatkowania nie jest istotne, który ze składników występuje w przewadze.

Ustawodawca w wyłączeniu z opodatkowania obniżoną stawką, w poz. 17 załącznika 10, zawarł tłuszcze techniczne, zaś dla tłuszczy wymienionych w poz. 20, zezwolił na opodatkowanie obniżoną stawką wyłącznie tłuszczy jadalnych.

Użycie w tym przepisie przymiotnika „jadalne” oznacza zdaniem Spółki, że towary te powinny nadawać się do spożycia zarówno przez ludzi lub zwierzęta - co odróżnia je od tłuszczy technicznych.

Zatem, z grupy wyrobów sklasyfikowanej do ww. symbolu PKWiU opodatkowane stawką podatku 5% mogą być wyłącznie wyroby jadalne. Użycie w tym przepisie przymiotnika „jadalne” oznacza zdaniem Wnioskodawcy, że towary te powinny nadawać się do spożycia zarówno przez ludzi lub zwierzęta.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż przepisy nie definiują pojęcia „jadalne”. W związku z tym ustalając prawidłową stawkę podatku należy uwzględnić potoczne rozumienie słowa „jadalny”. Jadalny, to znaczy nadający się do spożycia.

Definicja słowa „jadalny” znajduje się również w słowniku języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA, „jadalny” - to znaczy nadający się do zjedzenia. W świetle powyższej wykładni gramatycznej, wolą ustawodawcy było, aby wszelkie tłuszcze nadające się do zjedzenia przez ludzi lub zwierzęta objęte zostały obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 5%.

Przyjęty sposób rozumowania i woli ustawodawcy potwierdza art. 98 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 ze zm.) - stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. Z punktu 1 ww. załącznika wynika, że stawki obniżone mogą być stosowane m. in. do środków spożywczych przeznaczonych do spożycia przez ludzi i zwierzęta.

Oczywistym jest, że otrzymywany w procesie produkcyjnym tłuszcz, jest tłuszczem paszowym jadalnym dla zwierząt i nie można go w żadnym wypadku zaliczać do tłuszczy niejadalnych lub technicznych.

Tylko uznanie tłuszczu za tłuszcz niejadalny dla produktów o symbolu PKWiU 10.1 lub uznanie produktu za tłuszcz techniczny w wypadku produktów o symbolu PKWiU 10.4 nie pozwalałoby na stosowanie stawki VAT 5% - a takie uznanie w świetle przedstawionego stanu faktycznego, procesu produkcyjnego, spełnianych norm produkcyjnych i planowanemu przeznaczeniu przeczyło by logice i woli ustawodawcy.


Wniosek


Sprzedaż tłuszczy zwierzęcych pochodzenia: drobiowego (symbol PKWiU 10.12.30); pochodzenia bydlęcego, owczego, koziego i świńskiego (symbol 10.11.50); jak również tłuszczy pochodzących z pozostałych zwierząt (symbol 10.41.19), lub mieszanin tych tłuszczy w różnych proporcjach, spełniających wymogi paszy dla zwierząt, na podstawie poz. 17 załącznika nr 10 do ustawy o VAT lub na podstawie poz. 20 ww. załącznika do ustawy podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedawanych tłuszczy zwierzęcych spełniających wymogi paszy, karmy lub składnika paszy lub karmy dla zwierzą sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.12.30 i PKWiU 10.11.50 oraz nieprawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedawanych tłuszczy zwierzęcych spełniających wymogi paszy, karmy lub składnika paszy lub karmy dla zwierzą sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.41.19.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest m. in.: obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne (38.21.Z), produkcja wyrobów z mięsa (10.12.Z), przetwarzanie i konserwowanie mięsa z drobiu (10.12.Z), produkcja olejów i pozostałych tłuszczów płynnych (10.41.Z), przetwarzanie i konserwowanie mięsa (10.11.Z), produkcja karmy dla zwierząt (10.92.Z), produkcja paszy dla zwierząt (10.91.Z). W związku z prowadzoną działalnością przetwórczą ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego kat. 3, jednym z produktów jest tłuszcz zwierzęcy pochodzenia: drobiowego (symbol PKWiU 10.12.30); pochodzenia bydlęcego, owczego, koziego i świńskiego (symbol 10.11.50); jak również pochodzący z pozostałych zwierząt (symbol 10.41.19), lub mieszanina tych tłuszczy w różnych proporcjach. Otrzymywany tłuszcz zwierzęcy jest produkowany zgodnie z obowiązującym prawem i wymogami dotyczącymi produkcji karm i pasz dla zwierząt. Każda partia produktu sprawdzana jest pod względem fito-sanitarmym, w zakresie norm dla produktów przeznaczonych do produkcji pasz i karm dla zwierząt. Głównymi nabywcami produkowanego tłuszczu zwierzęcego są zakłady specjalizujące się w produkcji karm i pasz zwierzęcych. Mieszanina tłuszczy pochodzenia bydlęcego, owczego, koziego, świńskiego oraz drobiowego z przewagą tłuszczu drobiowego może być klasyfikowana pod symbolem 10.12.30, natomiast mieszanina tłuszczy pochodzenia bydlęcego, owczego, koziego, świńskiego oraz drobiowego z zawartością tłuszczu drobiowego poniżej 50% może być klasyfikowana pod symbolem 10.11.50. W skład mieszaniny tłuszczów wchodzą tłuszcze pochodzenia bydlęcego, owczego, koziego, świńskiego oraz drobiowego i mieszanina ta nie zawiera tłuszczy z innych pozostałych zwierząt. Produkowany tłuszcz, jak również wskazana wyżej mieszanina tłuszczy nie jest tłuszczem technicznym.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości jaką stawką podatku VAT powinna być opodatkowana sprzedaż tłuszczy zwierzęcych spełniających wymogi paszy, karmy lub składnika paszy lub karmy dla zwierząt: pochodzenia drobiowego (symbol PKWiU 10.12.30); pochodzenia bydlęcego, owczego, koziego i świńskiego (symbol 10.11.50); jak również tłuszczy pochodzących z pozostałych zwierząt (symbol 10.41.19), lub mieszanina tych tłuszczy w różnych proporcjach.


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, prawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.


Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stosownie do treści art. 41 ust. 2a ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, stawka podatku wynosi 5%.


Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

Pod poz. 24 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku 8%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.1 tj. Mięso i wyroby z mięsa, zakonserwowane, z wyłączeniem:

  1. tłuszczów technicznych,
  2. produktów ubocznych garbarń,
  3. skór i skórek, niejadalnych,
  4. piór, puchu, pierza i skórek ptaków,
  5. wełny szarpanej,
  6. odpadów zwierzęcych surowych, niejadalnych (PKWiU ex 10.11.60.0) – z wyjątkiem pęcherzy i żołądków.

Stosownie do art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.


Z kolei zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.


Pod poz. 17 załącznika nr 10 do ustawy, zawierającego wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku 5%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.1 tj. Mięso i wyroby z mięsa, zakonserwowane, z wyłączeniem:

  1. tłuszczów technicznych,
  2. produktów ubocznych garbarń,
  3. skór i skórek, niejadalnych,
  4. piór, puchu, pierza i skórek ptaków,
  5. wełny szarpanej,
  6. odpadów zwierzęcych surowych, niejadalnych (PKWiU ex 10.11.60.0) – z wyjątkiem pęcherzy i żołądków.

Jednakże z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

W związku z powyższymi przepisami należy stwierdzić, że sprzedaż tłuszczy zwierzęcych paszowych, które nie stanowią tłuszczy technicznych i spełniają wymogi paszy lub składnika paszy lub karmy dla zwierząt, pochodzenia drobiowego (sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.12.30) oraz pochodzenia bydlęcego, owczego, koziego i świńskiego (sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.11.50) - będzie podlegała opodatkowaniu preferencyjną 5% stawką podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 17 załącznika nr 10 do ustawy.

Tą samą preferencyjną 5% stawką podatku VAT będzie opodatkowana sprzedaż tłuszczy zwierzęcych paszowych, które nie stanowią tłuszczy technicznych a spełniają wymogi paszy lub składnika paszy lub karmy dla zwierząt i stanowią mieszaninę tłuszczy pochodzenia bydlęcego, owczego, koziego, świńskiego oraz drobiowego z przewagą tłuszczu drobiowego (sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 10.12.30) oraz mieszaninę tłuszczy pochodzenia bydlęcego, owczego, koziego, świńskiego oraz drobiowego z zawartością tłuszczu drobiowego poniżej 50% (sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 10.11.50(.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy dotyczące stawki podatku VAT dla sprzedawanych tłuszczy zwierzęcych spełniających wymogi paszy, karmy lub składnika paszy lub karmy dla zwierzą sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.12.30. i 10.11.50 - należało uznać za prawidłowe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności dokonuje również sprzedaży tłuszczy zwierzęcych paszowych, spełniających wymogi paszy lub składnika paszy lub karmy dla zwierząt pochodzących z pozostałych zwierząt o symbolu PKWiU 10.41.19.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 27 wskazano na „Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne – wyłącznie jadalne” (PKWiU ex 10.4).

Załącznik nr 10 do ustawy zawiera wykaz towarów opodatkowanych preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 5% (art. 41 ust. 2a ustawy). W poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy znajdują się towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.4. „Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne – wyłącznie jadalne”.

Jak wynika z powyższego, symbol PKWiU ex 10.4 został wymieniony w załączniku nr 3 oraz w załączniku nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług. Jak już wskazano, jeżeli dany towar lub usługa wymieniony w załączniku nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku VAT lub zwolnieniu – zastosowanie ma niższa stawka podatku lub zwolnienie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności przetwórczej powstaje produkt będący tłuszczem zwierzęcym spełniającym wymogi paszy, karmy lub składnika paszy lub karmy dla zwierząt pochodzący z pozostałych zwierząt o symbolu PKWiU 10.41.19. Otrzymywany tłuszcz zwierzęcy jest produkowany zgodnie z obowiązującym prawem i wymogami dotyczącymi produkcji karm i pasz dla zwierząt. Każda partia produktu sprawdzana jest pod względem fito-sanitarmym, w zakresie norm dla produktów przeznaczonych do produkcji pasz i karm dla zwierząt. Głównymi nabywcami produkowanego tłuszczu zwierzęcego są zakłady specjalizujące się w produkcji karm i pasz zwierzęcych.

Z treści powołanych przepisów wynika, że preferencyjną (8% lub 5%) stawką podatku objęta jest dostawa wyłącznie jadalnych produktów sklasyfikowanych w PKWiU ex 10.4 oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne.

W PKWiU nie ma definicji określenia ,,jadalne”. Grupowania, w tytułach których występuje takie wyrażenie, są określone przez odpowiednie podpozycje CN. Nomenklatura scalona (CN), w odniesieniu do produktów przeznaczonych do spasania dla zwierząt stosuje określenia ,,paszowe”, ,,pastewne”. Natomiast określenia ,,jadalne”, ,,niejadalne” są używane do określenia produktów przeznaczonych dla ludzi.

Natomiast stosownie do art. 98 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ( Dz. Urz. UE L Nr 347 ze zm.) – stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. Z punktu 1 ww. załącznika wynika, że stawki obniżone mogą być stosowane m.in. do środków spożywczych przeznaczonych do spożycia przez ludzi i zwierzęta.

Zgodnie z art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 178 z dnia 28 stycznia 2002 r. ustalającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego ustanawiające Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w sprawie bezpieczeństwa żywnościowego (Dz. Urz. UE L 31 z 01.02.2002, str. 1) „żywność” (lub „środek spożywczy”) oznacza substancje lub produkty, przetworzone, częściowo przetworzone lub nieprzetworzone, przeznaczone do spożycia przez ludzi lub których spożycia przez ludzi można się spodziewać.

Uwzględniając powyższe, wskazać należy, że powstały produkt tj. tłuszcz zwierzęcy pochodzący z pozostałych zwierząt o symbolu PKWiU 10.41.19 spełnia wymogi paszy, karmy lub składnika paszy lub karmy dla zwierząt, a tym samym powstały tłuszcz nie jest produktem jadalnym, gdyż nie jest przeznaczony do spożycia dla ludzi.

W związku z powyższym sprzedaż tłuszczu zwierzęcego spełniającego wymogi paszy, karmy lub składnika paszy lub karmy dla zwierząt pochodzących z pozostałych zwierząt o symbolu PKWiU 10.41.19 opodatkowana będzie stawka podatku w wysokości 23%, co wynika z braku preferencyjnej stawki mogącej mieć zastosowanie do sprzedaży tłuszczów zwierzęcych innych niż jadalne.

W konsekwencji należy uznać, że stanowisko Strony, zgodnie z którym sprzedaż tłuszczy pochodzących z pozostałych zwierząt (symbol 10.41.19) winna być opodatkowana obniżoną stawką podatku w wysokości 5% jest nieprawidłowe.


Końcowo należy podkreślić, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów lub świadczonych usług należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie na podstawie, że grupowań wskazanych przez Wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj