Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-678/13-7/MG
z 6 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku (data wpływu 5 września 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2013 r. (data wpływu 29 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku obowiązku podatkowego dla czynności nieodpłatnego korzystania z hali sportowej oraz zewnętrznych boisk przez jednostki organizacyjne Gminy (szkoły), kluby sportowe, stowarzyszenia i organizacje – jest prawidłowe;
  • braku obowiązku podatkowego dla czynności nieodpłatnego użyczenia pomieszczeń pod działalność Ochotniczych Hufców Pracy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • stawki podatku dla odpłatnej usługi udostępniania obiektów sportowych;
  • stawki podatku dla odpłatnej usługi nauki gry w tenisa przez instruktora;
  • zwolnienia z podatku odpłatnych zajęć tanecznych prowadzonych przez instruktora;
  • braku obowiązku podatkowego dla czynności nieodpłatnych.

Pismem z dnia 27 listopada 2013 r. (data wpływu 29 listopada 2013 r.) uzupełniono wniosek o doprecyzowanie opisu zaistniałego stanu faktycznego oraz wskazanie przedmiotu wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Centrum jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną. Jest wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora, którym jest Gmina. Centrum realizuje swoje zadania na bazie biblioteki publicznej, domu kultury oraz świetlic wiejskich, gminnych obiektów zabytkowych oraz gminnych obiektów sportowo – rekreacyjnych w tym hali widowiskowo – sportowej. Hala widowiskowo – sportowa wraz z zewnętrznymi boiskami jest administrowana przez Centrum na mocy umowy użyczenia zawartej z Gminą.

Centrum realizuje zadania własne gminy w zakresie upowszechniania kultury, w tym prowadzenia biblioteki publicznej. Prowadzi także działalność obejmującą realizacje zadań w zakresie kultury fizycznej i sportu, promocji, turystyki i rekreacji.

Do zadań Centrum należy:

  • edukacja kulturalna i wychowanie poprzez sztukę, kultywowanie tradycji i folkloru;
  • tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego (koła, kluby, zespoły);
  • organizowanie koncertów, przeglądów, festiwali, wystaw, odczytów, imprez artystycznych i rozrywkowych;
  • zapewnienie dostępu do zasobów dorobku nauki i kultury polskiej oraz światowej w bibliotece publicznej;
  • gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych oraz obsługa użytkowników tj. udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie działalności informacyjnej;
  • organizowanie czasu wolnego dzieci, młodzieży i dorosłych;
  • upowszechnianie sportu i rekreacji, w tym organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych (umożliwiających podnoszenie sprawności fizycznej, rozwijanie i kształtowanie nawyków czynnego wypoczynku oraz prowadzenie zajęć sprzyjających rozwojowi fizycznemu uczestników);
  • upowszechnianie i promowanie dorobku gminy poza jej terenem, w tym prowadzenie działalności wydawniczej i promocyjnej;
  • realizacja wymiany kulturalnej, sportowej, w tym współpraca z gminami zagranicznymi;
  • zapewnienie właściwej eksploatacji i konserwacji administrowanych obiektów.

Centrum przy wykonywaniu zadań będących przedmiotem działania współpracuje m.in. z organami jednostek pomocniczych, organizacjami społecznymi, placówkami oświatowymi, bibliotekami, stowarzyszeniami, fundacjami, klubami sportowymi, organizacjami pozarządowymi i podmiotami pożytku publicznego.

Centrum gospodaruje samodzielnie przekazywanym we właściwym trybie i zgodnie z przepisami odrębnymi nieruchomościami, majątkiem komunalnym i majątkiem własnym.

Na źródła finansowania działalności Centrum składają się:

  • dotacje budżetowe;
  • dobrowolne wpłaty, darowizny, spadki i zapisy osób fizycznych i prawnych oraz środki przekazywane przez fundację;
  • dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz innych środków europejskich i pozabudżetowych;
  • wpływy w ramach realizacji wymienionych wyżej zadań, w tym zadań o charakterze komercyjnym (przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, przychody z prowadzenia warsztatów, szkoleń, kursów, prowadzenia pracowni specjalistycznych, zajęć sportowych, przychody z organizacji wydarzeń kulturalnych i artystycznych, imprez rozrywkowych, sportowo – rekreacyjnych i turystycznych, przychody ze świadczenia usług gastronomicznych, przychody z prowadzenia działalności handlowej polegającej na sprzedaży np. wyrobów artystycznych, dekoracyjnych, spożywczych, fonograficznych, pamiątkowych, sprzedaży wydawnictw i produktów własnych, przychody z działalności promocyjnej, wydawniczej, reklamowej, poligraficznej, plastycznej, fotograficznej);
  • dozwolone prawem wpływy pochodzące z innych źródeł.

W ramach działalności Centrum świadczy usługi opodatkowane, czynności zwolnione z VAT oraz nieodpłatne czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług to m. in.:

  1. udostępnianie obiektów sportowych (boisk, kortów tenisowych, hali sportowej) na zasadzie wykupienia biletu wstępu osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym – stawka VAT 23%;
  2. prowadzenie nauki gry w tenisa w formie pozaszkolnych zajęć dla dzieci przez instruktora zatrudnionego na podstawie umowy o pracę posiadającego wykształcenie pedagogiczne – stawka VAT 23%;
  3. udostępnianie urządzeń siłowni, sauny suchej, prowadzenie zajęć fitness – stawka VAT 23%.

Czynności zwolnione z VAT to:

  1. prowadzenie zajęć tanecznych dla dzieci przez instruktora zatrudnionego na umowę o pracę/umowę zlecenie; przychody z tej działalności są przeznaczone na pokrycie kosztów wynagrodzenia instruktora oraz kosztów związanych z uczestniczeniem dzieci w przeglądach tanecznych – zwolnienie z VAT.

Czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT:

  1. nieodpłatne korzystanie z hali sportowej oraz zewnętrznych boisk na prowadzenie zajęć sportowych przez jednostki organizacyjne Gminy (szkoły) na prowadzenie lekcji wychowania fizycznego;
  2. nieodpłatne korzystanie z obiektów sportowych przez kluby sportowe działające na terenie Gminy na prowadzenie treningów;
  3. nieodpłatne korzystanie z hali sportowej przez stowarzyszenia i organizacje na prowadzenie zajęć sportowych i rekreacyjnych;
  4. nieodpłatne użyczenie dwóch pomieszczeń (pokoju biurowego i sali konferencyjnej) pod działalność Ochotniczych Hufców Pracy na mocy trójstronnego porozumienia pomiędzy OHP, Gminą i Centrum. Celem działalności jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu poprzez aktywizację zawodową osób z terenu Gminy. Odpłatność ze strony OHP obejmuje jedynie częściową partycypację w kosztach mediów w ustalonej z góry kwocie w wysokości 320 zł brutto.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgłoszenie zostało potwierdzone na formularzu VAT-5.

Użyczającym pomieszczeń dla OHP jest Centrum. Użyczenie następuje na mocy porozumienia o współpracy na rzecz poprawy startu zawodowego młodzieży w Gminie i Mieście, zawartego pomiędzy Centrum, Gminą a Komendą OHP. W celu realizacji wspólnych działań strony zadeklarowały utworzenie Ośrodka Szkolenia Zawodowego na terenie Gminy. Na funkcjonowanie ośrodka użyczono lokal administrowany przez Centrum.

Centrum wystawia co miesiąc fakturę dla OHP tytułem opłaty za media. Środki pieniężne z tytułu faktury wpływają na konto Centrum.

Wnioskodawca jako instytucja kultury świadczy usługi kulturalne. Jednostka powstała z przekształcenia Ośrodka Kultury i kontynuuje prowadzoną przez OK działalność kulturalną.

Centrum jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną. Jest wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora, którym jest Gmina. Centrum działa m. in. na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Klasyfikacja statystyczna dla czynności będących przedmiotem wniosku:

  • udostępnianie za odpłatnością osobom fizycznym, jednostkom gospodarczym, klubom sportowym obiektów sportowych (boisk, kortów tenisowych, hali sportowej) w celu uprawiania zajęć sportowych – PKWiU 2008: 93.11.10.0;
  • udostępnianie urządzeń siłowni, sauny suchej, prowadzenie zajęć fitness – PKWiU 2008: 93.13.10.0;
  • prowadzenie nauki gry w tenisa w formie pozaszkolnych zajęć przez instruktora zatrudnionego na podstawie umowy o pracę posiadającego wykształcenie pedagogiczne – PKWiU 2008: 85.51.10.0;
  • prowadzenie odpłatnych zajęć tanecznych dla dzieci przez instruktora zatrudnionego na podstawie umowy zlecenie – PKWiU 2008: 90.04.10.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynności świadczone przez Centrum nieodpłatnie, wymienione w opisie stanu faktycznego rzeczywiście nie będą rodziły obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności polegające na nieodpłatnym udostępnianiu obiektów sportowych szkołom, klubom sportowym z terenu Gminy w celu prowadzenia zajęć sportowych, a także nieodpłatne użyczenie dwóch lokali pod działalność OHP (z częściową odpłatnością ze media w ustalonej z góry kwocie 320 zł brutto) zgodnie z porozumieniem zawartym z Gminą nie będą podlegały opodatkowaniu VAT – art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, że są one związane z działalnością Centrum.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie braku obowiązku podatkowego dla czynności nieodpłatnego korzystania z hali sportowej oraz zewnętrznych boisk przez jednostki organizacyjne Gminy (szkoły), kluby sportowe, stowarzyszenia i organizacje;
  • nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku podatkowego dla czynności nieodpłatnego użyczenia pomieszczeń pod działalność Ochotniczych Hufców Pracy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Świadczeniem usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, jest natomiast każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.

W świetle art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  • użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  • nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jako instytucja kultury świadczy usługi kulturalne.

Centrum jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną. Jest wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora, którym jest Gmina. Centrum działa m. in. na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Centrum realizuje swoje zadania na bazie biblioteki publicznej, domu kultury oraz świetlic wiejskich, gminnych obiektów zabytkowych oraz gminnych obiektów sportowo – rekreacyjnych w tym hali widowiskowo – sportowej. Hala widowiskowo – sportowa wraz z zewnętrznymi boiskami jest administrowana przez Centrum na mocy umowy użyczenia zawartej z Gminą. Wnioskodawca realizuje zadania własne gminy w zakresie upowszechniania kultury, w tym prowadzenia biblioteki publicznej. Prowadzi także działalność obejmującą realizacje zadań w zakresie kultury fizycznej i sportu, promocji, turystyki i rekreacji.

W ramach działalności Centrum świadczy usługi:

  1. czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług (m. in. udostępnianie obiektów sportowych (boisk, kortów tenisowych, hali sportowej) na zasadzie wykupienia biletu wstępu osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, prowadzenie nauki gry w tenisa w formie pozaszkolnych zajęć dla dzieci przez instruktora zatrudnionego na podstawie umowy o pracę posiadającego wykształcenie pedagogiczne, udostępnianie urządzeń siłowni, sauny suchej, prowadzenie zajęć fitness);
  2. czynności zwolnione z VAT (prowadzenie zajęć tanecznych dla dzieci przez instruktora zatrudnionego na umowę o pracę/umowę zlecenie; przychody z tej działalności są przeznaczone na pokrycie kosztów wynagrodzenia instruktora oraz kosztów związanych z uczestniczeniem dzieci w przeglądach tanecznych);
  3. czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (nieodpłatne korzystanie z hali sportowej oraz zewnętrznych boisk na prowadzenie zajęć sportowych przez jednostki organizacyjne Gminy (szkoły) na prowadzenie lekcji wychowania fizycznego; nieodpłatne korzystanie z obiektów sportowych przez kluby sportowe działające na terenie Gminy na prowadzenie treningów; nieodpłatne korzystanie z hali sportowej przez stowarzyszenia i organizacje na prowadzenie zajęć sportowych i rekreacyjnych; nieodpłatne użyczenie dwóch pomieszczeń (pokoju biurowego i sali konferencyjnej) pod działalność Ochotniczych Hufców Pracy. Odpłatność ze strony OHP obejmuje jedynie częściową partycypację w kosztach mediów w ustalonej z góry kwocie w wysokości 320 zł brutto).

Klasyfikacja statystyczna dla czynności będących przedmiotem wniosku:

  • udostępnianie za odpłatnością osobom fizycznym, jednostkom gospodarczym, klubom sportowym obiektów sportowych (boisk, kortów tenisowych, hali sportowej) w celu uprawiania zajęć sportowych – PKWiU 2008: 93.11.10.0;
  • udostępnianie urządzeń siłowni, sauny suchej, prowadzenie zajęć fitness – PKWiU 2008: 93.13.10.0;
  • prowadzenie nauki gry w tenisa w formie pozaszkolnych zajęć przez instruktora zatrudnionego na podstawie umowy o pracę posiadającego wykształcenie pedagogiczne – PKWiU 2008: 85.51.10.0;
  • prowadzenie odpłatnych zajęć tanecznych dla dzieci przez instruktora zatrudnionego na podstawie umowy zlecenie – PKWiU 2008: 90.04.10.00.

Należy wskazać, że umowa użyczenia jest jedną z umów nazwanych, obok najmu i dzierżawy regulujących zasady używania rzeczy. Przez umowę użyczenia w świetle regulacji art. 710–719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Istotnymi cechami tej umowy są zatem dwa elementy: oddanie rzeczy do używania na pewien czas oraz nieodpłatność. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Jednakże jeśli pojawia się jakakolwiek płatność związana z użytkowaniem rzeczy oddanej w używanie, to na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług umowa ta przestaje być umową nieodpłatną i staje się czynnością odpłatną (odpłatnym świadczeniem usług), a więc jako taka podlega opodatkowaniu.

Z ww. art. 8 ust. 2 ustawy wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi mieć miejsce brak związku świadczonych usług z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Niedopełnienie warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i zaistniały stan faktyczny należy zauważyć, że każda czynność wykonana przez podatnika, której efektem jest świadczenie na rzecz drugiego podmiotu, jest w podatku od towarów i usług traktowana jako świadczenie usługi, bowiem usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatników w ramach działalności, które nie jest dostawą towarów. Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna.

Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Zatem w odniesieniu do czynności nieodpłatnego udostępniania do korzystania z hali sportowej oraz zewnętrznych boisk na prowadzenie zajęć sportowych (lekcji wychowania fizycznego) przez jednostki organizacyjne Gminy (szkoły), korzystanie z obiektów sportowych przez kluby sportowe działające na terenie Gminy na prowadzenie treningów oraz nieodpłatne korzystanie z hali sportowej przez stowarzyszenia i organizacje na prowadzenie zajęć sportowych i rekreacyjnych, należy stwierdzić, że nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na nieodpłatność tych czynności oraz fakt, że nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy – nieodpłatne korzystanie z obiektów sportowych odbywa się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością.

Natomiast w odniesieniu do czynności nieodpłatnego użyczenie dwóch pomieszczeń (pokoju biurowego i sali konferencyjnej) pod działalność Ochotniczych Hufców Pracy, stwierdzić należy, że w sytuacji zawarcia umów użyczenia, na podstawie których biorący do używania ponosi koszty mediów w ustalonej kwocie, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę stanowią świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Zatem w ww. sytuacji nie mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz OHP, ale z odpłatnym udostępnianiem pomieszczeń.

Strony stosunku cywilnoprawnego mogą w ramach swobody w kształtowaniu łączących je stosunków zobowiązaniowych zawrzeć w umowie postanowienie, co do rozliczenia kosztów za energię elektryczną, cieplną, wodę. A zatem stanowi to zobowiązanie cywilnoprawne, uregulowane w zawartej umowie, a więc należy je traktować jako należność otrzymaną z tytułu odpłatnego świadczenia ww. usługi.

W przedmiotowej sprawie opłaty z tytułu ponoszonych przez Wnioskodawcę kosztów związanych z zapewnieniem dostawy ww. mediów stanowią wynagrodzenie za usługę w postaci udostępnienia nieruchomości ww. podmiotom.

Z powyższego wynika, że warunek, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, iż świadczenie usługi użyczenia pomieszczeń pod działalność Ochotniczych Hufców Pracy jest nieodpłatne nie został spełniony. Zatem czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy.

Reasumując, czynności nieodpłatnego korzystania z hali sportowej oraz zewnętrznych boisk na prowadzenie zajęć sportowych (lekcji wychowania fizycznego) przez jednostki organizacyjne Gminy (szkoły; nieodpłatnego korzystania z obiektów sportowych przez kluby sportowe działające na terenie Gminy na prowadzenie treningów; nieodpłatnego korzystania z hali sportowej przez stowarzyszenia i organizacje na prowadzenie zajęć sportowych i rekreacyjnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tym samym nie rodzą obowiązku podatkowego.

Natomiast nieodpłatne użyczenie pomieszczeń pod działalność Ochotniczych Hufców Pracy podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy, zatem w tym zakresie powstaje obowiązek podatkowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zaistniałego stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Zgodnie z art. 14b § 1 Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie braku obowiązku podatkowego dla czynności nieodpłatnych. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj