Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-717/13/AJ
z 21 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2013 r. (data wpływu 23 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 25 lipca 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 lipca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 25 lipca 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży kosmetyków i perfum. Dotychczas Spółka nie prowadziła dostaw towarów ani nie świadczyła usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, za wyjątkiem dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz swoich pracowników, a tym samym nie prowadziła ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Spółka zamierza rozpocząć działalność w zakresie dostawy towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych za pośrednictwem poczty polskiej lub kuriera (dostawa towarów w systemie wysyłkowym). Spółka w tym celu zawarła umowę z jedną z firm kurierskich, za pośrednictwem której będą dostarczane przesyłki osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej lub rolnikom ryczałtowym. Spółka nie będzie dostarczać towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej lub rolnikom ryczałtowym za pośrednictwem własnego transportu, ani dokonywać dostaw towarów za odbiorem własnym tych osób.


Wnioskodawca w ramach planowanej działalności gospodarczej nie zamierza prowadzić dostawy następujących towarów – dostawy tych towarów nie są przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.


  1. gazu płynnego,
  2. części do silników (PKWiU 28.11.4),
  3. silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),
  4. nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),
  5. przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2),
  6. części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),
  7. części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej nie sklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0),
  8. silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),
  9. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych etementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),
  10. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu I wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70,1),
  11. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
  12. płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów i innych analogowych lub cyfrowych nośników danych zawierających zapisane dane lub zapisane pakiety oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanych łącznie z licencją na użytkowanie,
  13. wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako patiwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,
  14. wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem towarów, dostarczanych w sposób określony w poz. 42 załącznika do rozporządzenia.


Dostawa towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych będzie odbywać się w następujący sposób:


  1. klient zamawia towar,
  2. klient dokonuje wyboru sposobu płatności. Klient może wybrać m. in. płatność „za pobraniem” lub szybkim przelewem za pośrednictwem systemu PayU.


Część I. Płatność „za pobraniem”.


Każda dostawa towarów w systemie wysyłkowym będzie udokumentowana:


A) listem przewozowym obejmującym

    1. nazwę i adres nadawcy,
    2. miejsce przeznaczenia przesyłki oraz nazwę i adres odbiorcy,
    3. określenie rzeczy, masy, liczby sztuk przesyłki, sposobu opakowania i oznaczenia
    4. kwotę do pobrania;


B) olfakturą VAT zawierającą m.in.

  1. imię i nazwisko nabywcy,
  2. adres odbiorcy towaru,
  3. kwotę do zapłaty,
  4. formę płatności za pobraniem,
  5. określenie przedmiotu dostawy.


Faktury będą dołączane do wysyłanych towarów, a ich nabywca otrzyma fakturę przekazując zapłatę kurierowi. Wysokość kwoty do pobrania będzie każdorazowo wskazywana firmie kurierskiej przez Wnioskodawcę w liście przewozowym stanowiącym integralną część przesyłki. Firma kurierska będzie dokonywać rozliczeń z Wnioskodawcą z pobranej gotówki w tygodniowych okresach rozliczeniowych, obejmujących kwoty pobrane w danym tygodniu, dokonując jednego przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy. W tytule przelewu, wobec wielości transakcji dokonywanych w danym okresie rozliczeniowym, brak będzie wskazania wszystkich przesyłek obejmujących dane rozliczenie. W związku z powyższym firma kurierska obok dokonanego przelewu dokumentowanego przez Wnioskodawcę w postaci wyciągu bankowego, przedstawi specyfikację zawierającą:


  1. numer listu przewozowego,
  2. datę nadania i datę doręczenia przesyłki,
  3. adres odbiorcy,
  4. kwotę do zapłaty,
  5. numer faktury,
  6. kwotę przelewu za dany okres rozliczeniowy,
  7. datę złożenia dyspozycji przelewu za dany okres rozliczeniowy.



Część II. Płatność za pośrednictwem systemu PayU.

Nabywca wybierając płatność za pośrednictwem systemu PayU, dokonuje płatności za pośrednictwem systemu obsługującego płatność PayU. Środki wpłacane przez nabywców zostają zaksięgowane na rachunku rozliczeniowym prowadzonym przez PayU dla Wnioskodawcy, a następnie są przekazywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy za cały dany okres rozliczeniowy lub na innych zasadach zależnie od dyspozycji Wnioskodawcy. Każda dostawa towarów w systemie wysyłkowym będzie udokumentowana:


C) listem przewozowym obejmującym:


  1. nazwę 1 adres nadawcy,
  2. miejsce przeznaczenia przesyłki oraz nazwę i adres odbiorcy,
  3. określenie rzeczy, masy, liczby sztuk przesyłki, sposobu opakowania i oznaczenia.


D) fakturą VAT zawierającą m.in.:


  1. imię i nazwisko nabywcy,
  2. adres odbiorcy towaru,
  3. kwotę do zapłaty,
  4. formę płatności – przelewem,
  5. określenie przedmiotu dostawy.


Faktury będą dołączane do wysyłanych towarów, a ich nabywca otrzyma fakturę przekazując zapłatę kurierowi.


Dodatkowo Wnioskodawcy zostanie udostępniona specyfikacja zawierająca:


  1. indywidualny numer danej płatności,
  2. kwotę zapłaconą przez nabywcę za pośrednictwem PayU,
  3. określenie przedmiotu transakcji,
  4. kwotę przelewu zbiorczego za dany okres rozliczeniowy lub za inny okres lub wskazane transakcje.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać zwolnienie przedmiotowe z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących dostaw towarów w systemie wysyłkowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r., poz. 1382), zwanego dalej „rozporządzeniem”, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia (§ 2 ust. 1 rozporządzenia)

W poz. 36 powołanego załącznika do rozporządzenia wskazano, że zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) pod warunkiem, że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).


Zgodnie z powyższym dla skorzystania ze zwolnienia konieczne jest spełnienie następujących przesłanek:


  1. dostawa towarów dotyczy czynności, która następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  2. zapłaty za towar w całości dokonano za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  3. z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  4. nie dokonuje dostawy towarów określonych w § 4 rozporządzenia.


W ocenie Wnioskodawcy spełnione są wszystkie z powyższych przesłanek bowiem:

Ad. 1

Dostawa towarów będzie dokonywana za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej, a więc w systemie wysyłkowym, co wypełnia wskazaną powyżej przesłankę nr 1. Wnioskodawca nie będzie samodzielnie dokonywał transportu towarów, nie będzie też korzystał z usług firm transportowych nie będących pocztą lub firmą kurierską.

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy zarówno w przypadku przyjmowania kwot przez pocztę lub kuriera „za pobraniem”, jak i w przypadku płatności za pośrednictwem systemu PayU, a wiec za pośrednictwem rachunku rozliczeniowego prowadzonego przez instytucję płatniczą nadzorowaną przez Komisję Nadzoru Finansowego (rachunkiem rozliczeniowym jest narzędzie księgowe prowadzone przez PayU dla Wnioskodawcy, będące rachunkiem płatniczym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, do którego Wnioskodawca ma dostęp w ramach systemu), zapłata za dostawę towaru w systemie wysyłkowym jest w całości dokonywana na rachunek bankowy Wnioskodawcy, co wypełnia wskazaną powyżej przesłankę nr 2, bowiem zapłata w takiej sytuacji jest dokonywana za pośrednictwem banku. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje w szczególności uzasadnienie, gdyż zapłata przez nabywców towarów w systemie wysyłkowym nigdy nie będzie przyjmowana przez Wnioskodawcę w gotówce.


Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w następujących interpretacjach podatkowych;


  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 lutego 2013 r. IPPP2/443-1212/12-3/RR, w zakresie dotyczącym zapłaty przez nabywcę „za pobraniem”,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 kwietnia 2013 r., ILPP2/443-110/13-2/MN w zakresie dotyczącym płatności za pośrednictwem systemu PayU;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 maja 2013 r., IPPP2/443-308/13-2/KG w zakresie płatności za pośrednictwem instytucji pieniądza elektronicznego;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 kwietnia 2013 r., IPPP2/443-187/13-2/KG, w zakresie dotyczącym zapłaty przez nabywcę „za pobraniem” oraz za pośrednictwem systemów płatności PayU;


Ad. 3

W ocenie Wnioskodawcy katalog ewidencji i dowodów, jakimi będzie dysponować Wnioskodawca dla celów udokumentowania dostawy towarów w systemie wysyłkowym, zarówno w przypadku gdy zapłata jest dokonywana za pośrednictwem PayU, jak i w przypadku dokonywania zapłaty „za pobraniem” spełnia wymagania określone w przesłance nr 3 powyżej, w szczególności zapewnia możliwość weryfikacji czy dana transakcja miała miejsce, co było jej przedmiotem oraz umożliwia określenie podstawy opodatkowania, co jest celem tej przesłanki. Wnioskodawca na podstawie ewidencji i dowodów dokumentujących każdą transakcję będzie w stanie ustalić dane nabywcy, w tym jego adres oraz czego konkretnie dana zapłata dotyczyła.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj