Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-546/12-2/AK
z 31 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-546/12-2/AK
Data
2012.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków


Słowa kluczowe
konkursy
nagroda rzeczowa
nagrody
obowiązek płatnika
przychody z innych źródeł
uczestnicy


Istota interpretacji
Zakres opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród przyznawanych przez Spółkę.



Wniosek ORD-IN 527 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22.12.2011 r. (data wpływu 11.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród przyznawanych przez Spółkę – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.06.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród przyznawanych przez Spółkę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podmiotem działającym na rynku usług kurierskich, przewozowych i pocztowych. W związku z prowadzoną działalnością i w celu zwiększenia ilości zamawianych u niego usług, wnioskodawca zamierza zorganizować konkurs skierowany do osób fizycznych, które spełniają określone wymogi formalne. Konkurs prowadzony będzie według zasad opisanych w regulaminie konkursu, dostępnym w siedzibie organizatora oraz na stronie internetowej. Regulamin określa szczegółowo elementy niezbędne dla prawidłowego przebiegu konkursu, m.in. warunki do jego przystąpienia, przebieg, rodzaj zadania konkursowego, sposób wyłonienia laureatów, rodzaj i wartość nagród, skład komisji konkursowej, postępowanie reklamacyjne, zagadnienia dotyczące przetwarzania danych osobowych, itp. Konkurs organizowany jest wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podzielony jest na 12 edycji i będzie trwał 12 miesięcy - w każdym miesiącu kolejna edycja. W ramach każdej Edycji Uczestnik gromadzi punkty. Wynik Konkursu nie zależy w żadnym stopniu od jakiegokolwiek czynnika losowego, a mechanizm konkursu nie ma nic wspólnego z grami losowymi w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 201 poz. 1510 z późn. zm.).

Uczestnikiem może być wyłącznie osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej, która w dniu przystąpienia do konkursu łącznie spełnia następujące warunki: ukończyła 18 lat, mieszka na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie jest pracownikiem organizatora, ani nie jest członkiem jego rodziny, oraz zarejestruje się na dedykowanej konkursowi stronie internetowej dołączając swoje dane kontaktowe.

Konkurs skierowany jest do osób, które w podmiotach korzystających z usług wnioskodawcy zajmują się m.in. zamawianiem usług kurierskich. Osoby te, po zarejestrowaniu się na stronie internetowej organizatora, wraz z zamawianiem usług wnioskodawcy, gromadzą punkty, których ilość uzależniona jest od ilości i rodzaju usług wnioskodawcy, które są przez te osoby zamawiane w interesie ich pracodawców. Każdy punkt odpowiada jednej złotówce. Punkty naliczane są automatycznie na koncie uczestnika po zarejestrowaniu każdej usługi z której skorzystał uczestnik. Punkty gromadzone są w systemie informatycznym organizatora, zaś uczestnik poprzez zalogowanie się na swoim Koncie na stronie internetowej posiada możliwość wglądu do zgromadzonych przez siebie punktów. Zgromadzone przez uczestnika punkty nie mogą być przekazywane osobom trzecim lub łączone z punktami innych uczestników.

Opisane powyżej osoby, które zgromadzą określoną ilość punktów, chcąc w związku z tym skorzystać z programu promocyjnego wnioskodawcy, mogą przystąpić do dwuetapowego konkursu.

Uczestnikiem konkursu może być każda osoba fizyczna spełniająca kryteria o których mowa powyżej, która w czasie trwania danej edycji konkursu dokona przynajmniej zamówienia jednej z kilku wprost wskazanych w regulaminie usług wnioskodawcy, a następnie:

  • po otrzymaniu stosownego zaproszenia od organizatora weźmie udział w quizie i odpowie na postawione przez organizatora pytania dostępne na stronie internetowej organizatora, pod zakładką „konkurs”
  • po otrzymaniu stosownego zaproszenia od organizatora wymyśli i zgłosi za pośrednictwem strony internetowej pod zakładką „konkurs” hasło lub wykona inne postawione przez organizatora zadanie konkursowe.

Jak wynika z powyższego, konkurs będzie dwuetapowy:

  • w pierwszym etapie każdy uczestnik będzie musiał odpowiedzieć na zadane pytanie, sprawdzające jego wiedzę w dziedzinie, jaka zostanie przez organizatora przyjęta jako wiodąca w danej edycji;
  • w drugim etapie każdy uczestnik, któremu uda się pomyślnie przejść przez etap pierwszy, będzie mógł przystąpić do rywalizacji w zakresie własnej kreatywności i pomysłowości, wymyślając określone hasło na temat, który będzie wiodący w danej edycji.

Warto zaznaczyć, iż uczestnik konkursu może w danej edycji konkursu rozwiązać jeden guiz oraz zgłosić jedno hasło reklamowe lub wykonać inne postawione przez organizatora zadanie konkursowe. Organizator może zastrzec, że aby wziąć udział w poszczególnych edycjach konkursu, uczestnik musi mieć zgromadzoną na koncie określoną minimalną liczbę punktów. O takim wymogu organizator zobowiązany będzie poinformować na stronie internetowej konkursu na 7 dni przed rozpoczęciem kolejnej edycji konkursu.

Po zgromadzeniu stosownej minimalnej liczby punktów, ogłaszanej 7 dni przed każdą edycją konkursu, uczestnik może jeden raz w ciągu trwania danej edycji przystąpić do konkursu, aby mieć szansę zamienić zgromadzone punkty na nagrody oferowane w ramach konkursu, o ile oczywiście wykaże się odpowiednią wiedzą (w pierwszym etapie) i kreatywnością, która zyska uznanie komisji konkursowej (w drugim etapie).

Osoba zainteresowana jest zobowiązana - po otrzymaniu stosownego zaproszenia od organizatora - wziąć udział w quizie i odpowiedzieć prawidłowo na postawione przez organizatora pytania, które udostępnione zostanie na stronie internetowej. Pytania konkursowe będą dotyczyć szeregu dziedzin życia kulturalnego, społecznego i gospodarczego, jak również mogą sprawdzać wiedzę w zakresie historii, geografii, czy innych dziedzin nauki. Osoba, która prawidłowo odpowie na postawione pytanie,

  • wygrywa nagrodę I-go stopnia, oraz
  • jest uprawniona do wzięcia udziału w drugim etapie konkursu,

Nagroda pierwszego stopnia będzie mieć charakter mieszany - dwuczęściowy. Pierwszą częścią będzie elektroniczny bon towarowy stanowiący równowartość punktów zgromadzonych w danym miesiącu, w którym odbywa się dana edycja konkursu przez uczestnika konkursu. Elektroniczny bon towarowy laureat pierwszego etapu konkursu będzie mógł zrealizować w jednym ze sklepów internetowych w terminie liczonym w dniach od dnia przyznania bonu. Drugą częścią nagrody pierwszego stopnia będzie kwota pieniężna, stanowiąca równowartość 11,11% wartości elektronicznego bonu towarowego.

W drugim etapie konkursu osoba zainteresowana, która spełnia wszystkie wymagania formalne, oraz pomyślnie zakończyła pierwszy etap konkursu, jest zobowiązana - po otrzymaniu stosownego zaproszenia od organizatora - wymyślić i zgłosić za pośrednictwem strony internetowej hasło reklamowe lub wykonać inne postawione przez Organizatora zadanie konkursowe. Na opisywanym etapie powołana przez organizatora komisja konkursowa oceniać będzie wymyślone hasło lub inne zadanie konkursowe (które również mieć będzie charakter kreatywny) pod kątem jego oryginalności, niepowtarzalności, walorów artystycznych i marketingowych.

Warunkiem przyznania uczestnikowi nagrody drugiego stopnia jest spełnienie przez uczestnika wszelkich wymagań formalnych określonych w regulaminie konkursu, a także:

  • pomyślne przejście przez pierwszy etap konkursu (co jest równoznaczne z udzieleniem prawidłowej odpowiedzi na zadane w tym etapie pytanie);
  • wymyślenie i przedstawienie komisji konkursowej hasła reklamowego lub wykonanie innego zadania konkursowego;
  • uznanie przez komisję konkursową wymyślonego hasła reklamowego lub wykonanego zadania konkursowego za zwycięskie w danej edycji (ze względu na jego oryginalność, niepowtarzalność, walory artystyczne i inne cechy, które przesądzają o tym, że zdaniem komisji konkursowej dane hasło jest lepsze od innych lub dane zadanie zostało wykonane lepiej, niż przez innych uczestników konkursu).

Nagroda drugiego stopnia będzie mieć również charakter mieszany - dwuczęściowy. Pierwszą częścią będzie elektroniczny bon towarowy stanowiący równowartość określonej kwoty pieniężnej. Elektroniczny bon towarowy laureat drugiego etapu konkursu będzie mógł zrealizować w jednym ze sklepów internetowych w terminie określonym. Drugą częścią nagrody drugiego stopnia jest kwota pieniężna, stanowiąca równowartość 11,11% wartości elektronicznego bonu towarowego. Warto zaznaczyć, że o efekcie laureat drugiego etapu konkursu uzyska prawo do dwóch nagród:

  • za pomyślne zaliczenie pierwszego etapu konkursu, oraz
  • za wygranie drugiego etapu konkursu.

Wiadomość o przyznaniu nagrody (zarówno w odniesieniu do laureatów wyłącznie pierwszego etapu konkursu, jak i w odniesieniu do laureatów drugiego etapu konkursu) każdy laureat otrzyma w postaci komunikatu przesłanego przez organizatora pocztą elektroniczną. Jednocześnie nazwiska laureatów poszczególnych edycji będą ogłaszane na stronie internetowej konkursu, jak również stronie internetowej wnioskodawcy. Regulamin konkursu przewiduje, iż osoba, która nie zgadza się z rozstrzygnięciem komisji, będzie uprawniona do złożenia reklamacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w omawianym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przyjęta przez Wnioskodawcę konstrukcja będzie miała charakter konkursu...
  2. Czy wnioskodawca zobowiązany będzie przy wydaniu nagród pierwszego stopnia i nagród drugiego stopnia laureatom poszczególnych etapów konkursu przeprowadzonego według opisanych powyżej zasad pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 10%...
  3. Czy wnioskodawca zobowiązany będzie do sporządzania i wysyłania do laureatów informacji podatkowych PIT-8C, czy do złożenia deklaracji PIT-8AR...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. w opisanym stanie faktycznym będzie miał miejsce konkurs;
  2. będzie on zobowiązany przy wydaniu nagród laureatom poszczególnych etapów konkursu pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 10%;
  3. nie będzie on zobowiązany do sporządzania i wysyłania do laureatów informacji podatkowych PIT – 8C, lecz do złożenia we właściwym terminie deklaracji PIT – 8AR.

Ad. 1.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają w żadnym akcie prawnym legalnej definicji konkursu, aby zatem ustalić, czy w danym przypadku będziemy mieć do czynienia z konkursem, czy nie, należy posiłkować się potocznym znaczeniem przywołanego terminu. Stosownie do definicji zawartej w Słowniku języka polskiego, konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., zwykle wyróżnianych nagrodami. Praktyka obrotu gospodarczego rozszerza powyższą definicję jeszcze o dodatkowe warunki, takie jak np. konieczność sporządzenia i opublikowania regulaminu, podkreślenie wagi rywalizacji pomiędzy uczestnikami, a także obiektywny i sprawdzalny tryb wyboru najlepszych uczestników, tryb odwoławczy, itp. (por. np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB2/415-58/12/l2-2/MK z dnia 29 marca 2012 r. Zdaniem Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż opisany w niniejszym wniosku mechanizm spełnia wszelkie przesłanki uznania go za konkurs.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 updof od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Jednocześnie - stosownie do art. 41 ust. 4 updof osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawnej ich jednostki organizacyjne, oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jako płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych wart, 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1 updof. Powołany przepis nie pozostawia podmiotowi organizującemu konkurs możliwości wyboru, wprost nakładając na niego obowiązki płatnika, tj. obowiązek obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu (art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1991 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. tj. z 2005 r., Nr 5, poz. 60 z późn. zm.).

Warto zwrócić uwagę, iż art. 41 ust.1 updof stanowi, iż jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia. W opisywanym zdarzeniu przyszłym nagrody mają charakter mieszany: rzeczowo - pieniężny. W związku z tym wnioskodawca, działając jako płatnik, nie będzie musiał żądać wpłacenia kwoty należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem nagrody, bowiem kwota pieniężna, będąca składową częścią nagrody, wystarczy na pokrycie kwoty zryczałtowanego podatku od całej wartości nagrody.

Stosownie do art. 42 ust. 1 updof płatnicy przekazują kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Biorąc zatem pod uwagę literalne brzmienie powołanych powyżej przepisów, w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym wnioskodawca będzie zobowiązany przy wydaniu nagród laureatom poszczególnych etapów konkursu pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 10%.

Ad. 3.

W przekonaniu wnioskodawcy, nie ma on obowiązku sporządzania i doręczania laureatom konkursu informacji PIT -8C, jest jedynie do składania deklaracji PIT-8AR.

Zgodnie z art. 42 ust. la updof w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41 ustawy, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Wzór deklaracji, oznaczonej symbolem PIT – 8AR, wprowadzony został rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia z dnia 25 stycznia 2011 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U., Nr 25, poz. 131), wydanym na podstawie art. 45b pkt 1 updof. W opinii przywołanej deklaracji jako podstawę jej złożenia wskazuje się właśnie art. 42 ust. la ustawy, co przesądza o tym, iż wyłącznie wymieniona deklaracja jest właściwą do rozliczenia podatku potrąconego przez płatnika w związku z wypłatą nagrody.

Z kolei informacja PIT-8C stanowi zupełnie odrębną informację, która w przekonaniu wnioskodawcy nie ma zastosowania w odniesieniu do planowanego przez wnioskodawcę konkursu. Podstawą do złożenia informacji jest bowiem art. 42a updof, który stanowi, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Jak wynika z cytowanego przepisu, informacja PIT-8C nie będzie miała zastosowania w przypadku nagród wypłacanych laureatom planowanego przez wnioskodawcę konkursu, Powyższe stanowisko znajduje pełne oparcie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych. Tytułem przykładu powołać można choćby interpretację Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu sygn. ZD/406-69/PIT/05 z dnia 21 lutego 2005 r. w której podniesiono, iż „(...) otrzymane nagrody, stanowiąc wygrane w grach i konkursach, nie korzystające ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ustawy podatkowej, podlegają opodatkowaniu w wysokości 10% wygranej lub nagrody, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 wskazanej ustawy. (...) Powyższe oznacza, iż w opisanym zakresie pełnią funkcję płatników, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy podatkowej, obowiązanych do pobrania i odprowadzenia podatku oraz złożenia stosownej deklaracji PIT – 8AR (w obecnym stanie prawnym PIT-8AR - przyp. aut.)”.

Identyczne stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, wskazując w interpretacji z dnia 10 sierpnia 2010 r. sygn. IBPBII/1/4l5-490/10/MK, iż zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Natomiast ust. 1a tego artykułu wynika, iż w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. lb stosuje się odpowiednio. Deklaracją, o której mowa w ww. przepisie jest. deklaracja roczna o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.”

Powyższe stanowisko znalazło swe potwierdzenie również w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 kwietnia 2010 r. sygn. IBPBII/1/415-631/10/BD.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca prosi o potwierdzenie przedstawionego przez wnioskodawcę stanowiska jako prawidłowego w obu przedstawionych pytaniach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie m. in. w pkt 9 tego artykułu wymieniono, jako jedno ze źródeł przychodów – inne źródła.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem działającym na rynku usług kurierskich, przewozowych i pocztowych. W związku z prowadzoną działalnością i w celu zwiększenia ilości zamawianych u niego usług, wnioskodawca zamierza zorganizować konkurs skierowany do osób fizycznych, które spełniają określone wymogi formalne. Konkurs prowadzony będzie według zasad opisanych w regulaminie konkursu, dostępnym w siedzibie organizatora oraz na stronie internetowej. Uczestnikiem konkursu może być każda osoba fizyczna spełniająca kryteria o których mowa powyżej, która w czasie trwania danej edycji konkursu dokona przynajmniej zamówienia jednej z kilku wprost wskazanych w regulaminie usług wnioskodawcy.

Konkurs skierowany jest do osób, które w podmiotach korzystających z usług wnioskodawcy zajmują się m.in. zamawianiem usług kurierskich. Osoby te, po zarejestrowaniu się na stronie internetowej organizatora, wraz z zamawianiem usług wnioskodawcy, gromadzą punkty, których ilość uzależniona jest od ilości i rodzaju usług wnioskodawcy, które są przez te osoby zamawiane w interesie ich pracodawców. Każdy punkt odpowiada jednej złotówce. Punkty naliczane są automatycznie na koncie uczestnika po zarejestrowaniu każdej usługi z której skorzystał uczestnik. Konkurs będzie dwuetapowy.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

W tym miejscu należy wskazać, iż motywowanie, jako element zarządzania, polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały zaangażowanie pracowników na rzecz sukcesu organizacji. Polega na wpływaniu na postawy i zachowania człowieka za pośrednictwem określonych bodźców.

Celem systemu motywacyjnego jest zachęcenie do podejmowania zachowań korzystnych oraz unikania zachowań niekorzystnych z punktu widzenia całości.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika więc, że akcja organizowana przez Wnioskodawcę, nosi cechy programu motywacyjnego, a nie konkursu.

Przedmiotowe nagrody zostaną przyznane uczestnikom zorganizowanego i nazwanego przez Wnioskodawcę konkursu, którego głównym celem będzie motywowanie pracowników pracujących w podmiotach korzystających z usług Wnioskodawcy, które zajmują się zamawianiem usług kurierskich do intensyfikacji zamówień składanych u Wnioskodawcy. Osoby te, po zarejestrowaniu się na stronie internetowej organizatora, wraz z zamawianiem usług wnioskodawcy, gromadzą punkty, których ilość uzależniona jest od ilości i rodzaju usług wnioskodawcy, które są przez te osoby zamawiane w interesie ich pracodawców.

Z tych też względów, krąg osób mogących wziąć udział w tym przedsięwzięciu został ściśle określony i ograniczał się wyłącznie do: pracowników pracujących w podmiotach korzystających z usług Wnioskodawcy.

Zgodnie z Regulaminem przedsięwzięcia przygotowanego przez Wnioskodawcę, uczestnicy programu motywacyjnego w 12 edycjach tj.12 miesiącach trwania programu w ramach każdej Edycji Uczestnik gromadzi punkty, których ilość uzależniona jest od ilości i rodzaju usług wnioskodawcy, które są przez te osoby zamawiane w interesie ich pracodawców. Każdy punkt odpowiada jednej złotówce. Punkty naliczane są automatycznie na koncie uczestnika po zarejestrowaniu każdej usługi z której skorzystał uczestnik. Po zgromadzeniu stosownej minimalnej liczby punktów, ogłaszanej 7 dni przed każdą edycją konkursu, uczestnik może jeden raz wciągu trwania danej edycji przystąpić do konkursu, aby mieć szansę zamienić zgromadzone punkty na nagrody oferowane w ramach konkursu, o ile oczywiście wykaże się odpowiednią wiedzą (w pierwszym etapie) i kreatywnością, która zyska uznanie komisji konkursowej (w drugim etapie). Nagroda zarówno na etapie pierwszego jak i drugiego stopnia będzie mieć charakter mieszany - dwuczęściowy. Pierwszą częścią będzie elektroniczny bon towarowy stanowiący równowartość punktów zgromadzonych w danym miesiącu, w którym odbywa się dana edycja konkursu przez uczestnika konkursu. Elektroniczny bon towarowy laureat pierwszego etapu konkursu będzie mógł zrealizować w jednym ze sklepów internetowych w terminie liczonym w dniach od dnia przyznania bonu. Drugą częścią nagrody pierwszego stopnia będzie kwota pieniężna, stanowiąca równowartość 11,11% wartości elektronicznego bonu towarowego.

Przedmiotowa nagroda stanowi zatem dodatkową gratyfikację (premię) za dobrze wykonaną pracę a nie za wygraną w konkursie.

Konkurs to publiczne przyrzeczenie nagrody za określoną czynność lub jej zaniechanie lub za najlepszy rezultat, spełniające przyrzeczone warunki, z określonym terminem ubiegania się o przyrzeczoną nagrodę w rozumieniu art. 919-921 Kodeksu cywilnego.

W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Zasady przeprowadzenia konkursu określa Kodeks cywilny, a warunki ubiegania się o przyrzeczoną nagrodę ustala organizator konkursu. Niektóre szczególne rodzaje konkursów mogą być także uregulowane przez prawo.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają legalnej definicji konkursu co zostało już wskazane powyżej, jednak nie zmienia to faktu, iż celem konkursu, w odróżnieniu od działań motywacyjnych, nie jest motywowanie jego uczestnika do efektywniejszej pracy, poprawy jej wyników oraz osiągnięcia określonych zysków przez organizatora konkursu.

Tego rodzaju cele realizowane są w ramach odrębnego przedsięwzięcia jakim są w szczególności działania motywacyjne. To przedsięwzięcie ukierunkowane jest w głównej mierze na zmobilizowaniu jednostki do poniesienia wysiłku, który wraz z połączeniem jej indywidualnych umiejętności oraz warunkami otoczenia doprowadzi do oczekiwanych efektów, w tym korzyści finansowych zarówno dla uczestnika programu jak i jego organizatora (zleceniodawcy).

Przedsięwzięcia motywacyjne tworzone dla konkretnego podmiotu, uwzględniają zatem jego specyfikę, tj. kulturę organizacji, personel i środowisko pracy, obowiązujący układ motywatorów wykorzystywanych w celu pobudzania pracowników zarówno do pracy, jak i do osiągnięć, szczególnie zaś stosowany układ nagród i kar. Stosowanie odpowiedniego systemu motywacyjnego wymaga znajomości potrzeb i oczekiwań pracowników oraz praw rządzących wartością nagród.

Działania motywacyjne to długoterminowe, zaplanowane motywowanie odbiorców programu (np. sprzedawców, pośredników) do zrealizowania założonego celu (np. wzrost sprzedaży danego produktu, usługi), poprzez oferowanie im w zamian pożądanych korzyści. Podstawowym celem programu motywacyjnego jest zatem osiągnięcie określonych korzyści finansowych przez organizatora programu lub podmiot zlecający jego organizację a także zwiększenie motywacji i wydajności uczestników programu poprzez nagrodzenie najlepszych (zapłata za wymierne efekty a nie za starania).

Z tych też względów działań motywacyjnych nie można utożsamiać z konkursem, również w sytuacji gdy pomiędzy jego uczestnikami pojawia się element rywalizacji charakterystyczny dla konkursu.

Dlatego też uzyskane przez uczestników przedsięwzięcia organizowanego przez Wnioskodawcę nagrody nie będą stanowiły wygranej (nagrody) w konkursie, lecz nagroda związana będzie z osiągnięciem najlepszych rezultatów w zorganizowanym przez Wnioskodawcę programie promocyjnym, który charakterystyką, odpowiada programowi motywacyjnemu a nie konkursowi.

W świetle powyższego, wartość ww. nagrody stanowi na gruncie przepisów ustawy przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy. Przychód ten podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej, a nie opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. A to oznacza, że na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek płatnika wynikający z art. 41 ust. 4, art. 41 ust. 7 pkt 1, art. 42 ust. 1 i art. 42 ust 1a ustawy, a wyłącznie obowiązek sporządzenia i przekazania imiennej informacji stosownie do postanowień art. 42a ustawy.

Przepis ten stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT-8C).

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie stanowią one materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj