Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-583/13/RS
z 4 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2013 r. (data wpływu 21 czerwca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej:


  • ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie sukcesji praw i obowiązków wynikających z przekształcenia jednostki budżetowej w nową jednostkę budżetową – jest prawidłowe,
  • zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie wygaśnięcia NIP-u likwidowanej jednostki budżetowej – jest prawidłowe,
  • podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku sporządzenia spisu z natury towarów pozostałych po likwidowanej jednostki budżetowej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 czerwca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 28 sierpnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie sukcesji praw i obowiązków wynikających z przekształcenia jednostki budżetowej w nową jednostkę budżetową, zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie wygaśnięcia NIP-u likwidowanej jednostki budżetowej oraz podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku sporządzenia spisu z natury towarów pozostałych po likwidowanej jednostki budżetowej.


W złożonym wniosku przedstawione zostało zdarzenie przyszłe.


Centrum zostało założone uchwałą Rady Powiatu z dnia 1 września 2002 r. w formie zakładu budżetowego. Jako zakład budżetowy prowadziło działalność usługową i produkcyjną dla przedsiębiorców i osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Dnia 25 listopada 2005 r. uchwałą zostało przekształcone w jednostkę budżetową z zachowaniem należności i zobowiązań przekształconego zakładu budżetowego. Część produkcyjna pozostała w jednostce budżetowej jako rachunek dochodów własnych. Od dnia 1 września 2002 r. Centrum jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Sprzedaż usług samochodowych, elektrycznych, wyrobów gotowych, towarów dla kontrahentów i ludności kształtuje się na poziomie około 400.000 zł netto rocznie. Ze środków finansowych wypracowanych z części produkcyjnej, nabywało materiały, towary, urządzenia i maszyny niezbędne do wykonywania ww. usług i wyrobów, odliczając przy tym podatek naliczony. Dnia 31 stycznia 2013 r. powstał projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie rozwiązania: Centrum (jednostka budżetowa), Zespołu Szkół (jednostka budżetowa), Zespołu Szkół Mechaniczno-Elektrycznych (jednostka budżetowa) i utworzenia nowego centrum (jednostka budżetowa) z informacją, że nowo powołana jednostka przejmuje należności, zobowiązania, mienie wszystkich zespołów szkół i placówek, a majątek łączonych zespołów szkół i placówek staje się majątkiem nowego centrum. Dniem rozwiązania ww. jednostek będzie 31 sierpnia danego roku szkolnego, w którym nastąpi rozwiązanie a utworzenie nowego centrum nastąpi z dniem 1 września tego samego roku szkolnego. Na dzień 31 sierpnia danego roku szkolnego, w którym nastąpi rozwiązanie, Centrum będzie posiadać stany magazynowe materiałów (np stal), towarów (części samochodowe odsprzedawane z marżą), narzędzia do produkcji w narzędziowni, wyroby gotowe, produkcje w toku (zamówione przez kontrahentów), urządzenia i maszyny, które zostały zakupione ze środków produkcyjnych (podatek naliczony, odliczony w deklaracjach VAT-7). Majątek ten zostanie przekazany do nowej jednostki na zasadzie przejęcia praw.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy nowo powstałe centrum (jednostka budżetowa) w rozumieniu Ordynacji podatkowej wstąpi we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki podatkowe łączonych (na podstawie art. 62a ustawy o systemie oświaty) zespołów szkół i placówek?
  2. Czy Centrum z dniem 31 sierpnia powinno złożyć dokumenty o likwidacji jednostki i czy identyfikator podatkowy NIP zostanie utracony?
  3. Czy Centrum jako podatnik podatku od towarów i usług po wprowadzeniu ww. uchwał będzie miało obowiązek przeprowadzenia spisu z natury i odprowadzenia podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, nowo powstałe centrum nie wstąpi we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki połączonych szkół i placówek. Z dniem 31 sierpnia będzie miał obowiązek złożyć dokumenty o likwidacji placówki, a co za tym idzie, utraci nadany identyfikator podatkowy NIP, a także będzie miał obowiązek przeprowadzić likwidacyjny spis z natury i odprowadzić podatek z tego tytułu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się:


  • za prawidłowe w zakresie sukcesji praw i obowiązków wynikających z przekształcenia jednostki budżetowej w nową jednostkę budżetową,
  • za prawidłowe w zakresie wygaśnięcia NIP-u likwidowanej jednostki budżetowej,
  • za nieprawidłowe w zakresie obowiązku sporządzenia spisu z natury towarów pozostałych po likwidowanej jednostki budżetowej.


Kwestię przejmowania na zasadach sukcesji praw i obowiązków regulowanych przepisami prawa podatkowego, określają przepisy działu III, rozdziału 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.


W myśl art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:


  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.


Zgodnie z § 2 ww. artykułu, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:


  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).


Jak stanowi art. 93a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:


  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.


W myśl art. 93a § 2 powołanej ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:


  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:


    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;

  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.


Stosownie do postanowień art. 93b Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93 i art. 93a § 1-3 stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.

Zauważyć należy, że wskazane przepisy ustawy Ordynacja podatkowa, regulując kwestię następstwa prawnego na gruncie przepisów prawa podatkowego, stanowią normy lex generali. Oznacza to, że jeżeli w przepisach prawa podatkowego przewidziane zostały inne, bardziej szczegółowe przepisy regulujące ww. kwestię (lex specjalis), to tym samym mają one pierwszeństwo przed normami bardziej ogólnymi (w tym przypadku przed przepisami Ordynacji podatkowej), co wynika z zasady lex specjalis derogat legi generali.

Jednostki budżetowe zostały zdefiniowane przez ustawodawcę w ustawie o finansach publicznych. W myśl art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.), jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.


Na podstawie art. 12 ust. 1 powołanej ustawy jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują:


  1. ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych ustaw – państwowe jednostki budżetowe;
  2. organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego – gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.


Stosownie do zapisu ust. 2 ww. artykułu, tworząc jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

Zgodnie z ust. 3 powołanego artykułu, likwidując jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, określa przeznaczenie mienia znajdującego się w zarządzie tej jednostki, z zastrzeżeniem ust. 7. W przypadku państwowej jednostki budżetowej decyzja o przeznaczeniu tego mienia jest podejmowana w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa.

Na podstawie ust. 5 powyższego artykułu, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do łączenia jednostek budżetowych.

W myśl art. 12 ust. 6 ustawy o finansach publicznych, likwidując jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, może postanowić o utworzeniu jednostki o innej formie organizacyjno-prawnej.

W przypadku, o którym mowa w ust. 6, organ może również zdecydować o przejęciu należności i zobowiązań likwidowanej jednostki budżetowej przez nowo utworzoną jednostkę - art. 12 ust. 7 ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 1314 ze zm.), podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 1, 1a i 10, mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków, z tym że osoby fizyczne są obowiązane dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego tylko w przypadku dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.). Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się niezależnie od zgłoszenia rejestracyjnego.

W myśl ust. 1a powołanego artykułu, podatnicy, z wyłączeniem osób fizycznych objętych rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług, oraz płatnicy podatków podlegający obowiązkowi ewidencyjnemu są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminie przewidzianym do złożenia pierwszej deklaracji, zeznania, informacji bądź oświadczenia, albo wraz z dokonaniem pierwszej wpłaty podatku lub zaliczki na podatek.

Na podstawie ust. 10 ww. artykułu, płatnicy składek ubezpieczeniowych, niepodlegający obowiązkowi ewidencyjnemu jako podatnicy ani jako płatnicy podatków, dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminach przewidzianych w odrębnych przepisach dotyczących terminów zgłaszania do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego.


Zgodnie z art. 12 ust. 2 powołanej ustawy, w przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika, nadany NIP wygasa, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i 1a. Ustęp 1 powyższego artykułu stanowi, że NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:


  1. przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;
  2. przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową.


Stosownie do treści ust. 1a ww. artykułu, do celów identyfikacji podatkowej za przekształcenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się również wpis spółki cywilnej do rejestru na podstawie art. 26 § 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do postanowień art. 14 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:


  1. rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;
  2. zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.


Z treści wniosku wynika, że Centrum zostało założone uchwałą Rady Powiatu z dnia 1 września 2002 r. w formie zakładu budżetowego. Jako zakład budżetowy prowadziło działalność usługową i produkcyjną dla przedsiębiorców i osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Dnia 25 listopada 2005 r. uchwałą zostało przekształcone w jednostkę budżetową z zachowaniem należności i zobowiązań przekształconego zakładu budżetowego. Od dnia 1 września 2002 r. Centrum jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Ze środków finansowych, wypracowanych z części produkcyjnej, nabywało materiały, towary, urządzenia i maszyny odliczając przy tym podatek naliczony. Dnia 31 stycznia 2013 r. powstał projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie rozwiązania: Centrum (jednostka budżetowa), Zespołu Szkół (jednostka budżetowa), Zespołu Szkół Mechaniczno-Elektrycznych (jednostka budżetowa) i utworzenia nowego centrum (jednostka budżetowa) z informacją, że nowo powołana jednostka przejmuje należności, zobowiązania, mienie wszystkich zespołów szkół i placówek, a majątek łączonych zespołów szkół i placówek staje się majątkiem nowego centrum. Dniem rozwiązania ww. jednostek będzie 31 sierpnia danego roku szkolnego a utworzenie nowego centrum nastąpi z dniem 1 września tego samego roku szkolnego. Na dzień 31 sierpnia danego roku szkolnego Centrum będzie posiadać stany magazynowe materiałów, towarów, narzędzia do produkcji, wyroby gotowe, produkcje w toku, urządzenia i maszyny, które zostały zakupione ze środków produkcyjnych. Majątek ten zostanie przekazany do nowej jednostki na zasadzie przejęcia praw.

Mając na uwadze powyższe, jak również powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że do przekształcenia Centrum wraz z innymi jednostkami budżetowymi w nową jednostkę budżetową, nie będą miały zastosowanie przepisy ustawy Ordynacja podatkowa, regulujące zasady sukcesji podatkowej, gdyż jednostki budżetowe nie są podmiotami, o których mowa w art. 93, art. 93a i 93b ww. ustawy. Zatem nowe centrum nie będzie mogło zostać uznane za sukcesora praw i obowiązków, a tym samym nie wstąpi w przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki Centrum i pozostałych jednostek budżetowych. W związku z likwidacją, Centrum zobowiązane będzie do zgłoszenia zaprzestania wykonywania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego, a nadany NIP wygaśnie z momentem ustania bytu prawnego Centrum. Z uwagi na fakt, że Centrum jest jednostką budżetową – wbrew stwierdzeniom zawartym we wniosku - nie będzie zobowiązane do sporządzenia spisu z natury i odprowadzenia z tego tytułu podatku od towarów i usług, gdyż nie jest żadnym z podmiotów wymienionych w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy zaznaczyć - mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Centrum jako jedna z jednostek budżetowych mających być przekształconych - że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga przedmiotowych kwestii wobec pozostałych jednostek budżetowych, które chcąc uzyskać interpretację indywidualną w ww. zakresie powinny wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej udzielenie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. z 2012 r. Dz. U. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj