Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-306/13-2/KS
z 1 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 28 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wydawanych leków jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej powstania przychodów;
  • bezprzedmiotowe – w części dotyczącej kosztów uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wydawanych leków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, będący samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej podpisał z Ministrem Zdrowia działającym poprzez „A” umowę, na mocy której zobowiązał się wydawać osobom chorym na aids specjalistyczne leki antyretrowirusowe oraz wykonywać testy diagnostyczne. Leki wydaje się uprawnionym nieodpłatnie. Na mocy tej umowy „A” dostarcza leki, ośrodek medyczny wydaje je osobom uprawnionym i ma obowiązek ściśle rozliczyć się z wydanych leków, zwrócić nadwyżkę, ewentualnie pokryć niedobory. Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia z tytułu realizacji niniejszej umowy. Nie nabywa też własności leków. W sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie kontrolne ani podatkowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymane od „A” leki stanowią nieodpłatne świadczenie i należy ich wartość zaliczyć do przychodów samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej? Jeżeli tak, to czy wartość wydanych nieodpłatnie leków będzie dla samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej kosztem uzyskania przychodu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej nie osiąga przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Leki należą bowiem do „A”, a samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej wykonuje jedynie na Jego rzecz nieodpłatnie usługi polegające na wydaniu leku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe - w części dotyczącej powstania przychodów,
  • bezprzedmiotowe - w części dotyczącej kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Stosownie do przepisu art. 12 ust. 6 pkt 4 ww. ustawy, wartość nieodpłatnych świadczeń ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że przychody zawsze wiążą się z pewnym przysporzeniem majątkowym, tj. korzyścią znajdującą, chociażby pośrednio, odzwierciedlenie w majątku podatnika. Odnosi się to również do nieodpłatnych świadczeń, przez które należy rozumieć te wszystkie zdarzenia gospodarcze osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy. A zatem przychód podatkowy będzie stanowiła ta wartość, która przyczyni się do przyrostu aktywów lub zmniejszeniu pasywów.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego, samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej zobowiązuje się na mocy umowy z Ministerstwem Zdrowia do wydawania osobom chorym nieodpłatnie leków oraz wykonywania testów diagnostycznych.

Należy zauważyć, iż do opisanego powyżej stanu faktycznego przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie znajdzie zastosowania, ponieważ otrzymane przez Wnioskodawcę leki nie stanowią przedmiotu handlowego a Wnioskodawca nie nabywa własności leków tylko zobowiązał się wykonać nieodpłatnie usługi polegające na wydawaniu leków.

W związku z powyższym należy uznać, iż nieodpłatne otrzymanie leków w celu ich późniejszego nieodpłatnego przekazania chorym, nie stanowi przysporzenia o charakterze definitywnym, które znalazłoby odzwierciedlenie w majątku Wnioskodawcy jak również nie zostaje wykreowany przychód podatkowy w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, otrzymane przez Wnioskodawcę nieodpłatnie leki, w celu ich dalszego przekazania, nie stanowią przychodu z nieodpłatnych świadczeń w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego udzielenie odpowiedzi w zakresie kosztów uzyskania przychodów stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj