Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-700/13/KG
z 10 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2012r. (data wpływu 11 czerwca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;
  • w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji zwrotów;
  • w zakresie obowiązku dokumentowania fakturą każdej dostawy towarów

jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, obowiązku prowadzenia ewidencji zwrotów oraz obowiązku dokumentowania fakturą każdej dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Sp. z o. o.) w ramach swojej działalności gospodarczej zajmuje się sprzedażą wysyłkową odzieży, obuwia oraz akcesoriów sportowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w której towary dostarczane są do klientów przez pocztę lub firmę kurierską. Od początku prowadzenia sprzedaży w systemie wysyłkowym, która rozpoczęła się w 2009r., jest ona ewidencjonowana na kasie rejestrującej.

Obecnie Wnioskodawca rozważa zaprzestanie ewidencji na kasie rejestrującej dostawy towarów w systemie wysyłkowym bazując na przepisach rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Zapłata za towary dostarczane w systemie wysyłkowym dokonywana jest na rachunek bankowy w formach opisanych poniżej:

  1. jako indywidualne przelewy klientów bezpośrednio na firmowe konto bankowe Wnioskodawcy;
  2. jako wpłaty zbiorcze na konto Wnioskodawcy, których nadawcą jest podmiot pośredniczący w płatnościach internetowych;
  3. jako wpłaty zbiorcze na konto bankowe Wnioskodawcy od przewoźnika – dotyczy to transakcji, które wysyłane są za pobraniem kurierskim, polegającym na tym, że odbiorcy towarów uiszczają należność w gotówce przy odbiorze, a następnie firma kurierska dokonuje przelewu tych środków na konto Wnioskodawcy.

Każda wpłata indywidualna dokonywana przez klienta jest opisywana przez niego w sposób pozwalający Wnioskodawcy na jej przypisanie do konkretnej sprzedaży, a tym samym do danych kupującego zawierających także jego dane adresowe.

Do każdej wpłaty zbiorczej (przypadek b i c) dostarczana jest przez wpłacającego specyfikacja zawierająca informację, których transakcji dotyczy. Są to przykładowo numery zamówień lub numery dokumentów pod którymi sprzedaż towarów została zaewidencjonowana w systemie informatycznym obsługującym sprzedaż wysyłkową. Na tej podstawie Wnioskodawca jest w stanie powiązać wpłaty zbiorcze z poszczególnymi transakcjami sprzedaży towarów. Dodatkowo, Wnioskodawca zamierza przygotować zestawienie zawierające dane odbiorcy towarów poprzez połączenie informacji zawartych w specyfikacjach od wpłacających środki pieniężne z danymi identyfikacyjnymi, w tym adresowymi nabywcy, jakie znajdują się w systemie informatycznym Wnioskodawcy obsługującym sprzedaż wysyłkową.

Na tej podstawie, dla każdej zbiorczej wpłaty na konto bankowe Wnioskodawcy powstanie zestawienie zawierające dla poszczególnych transakcji następujące pozycje:

  • numer dokumentu pod którym sprzedaż została zaewidencjonowana w systemie informatycznym obsługującym sprzedaż wysyłkową
  • numer zamówienia
  • wartość zapłaty
  • dane identyfikacyjne nabywcy
  • adres nabywcy.


Ewidencja ta będzie zawierała również datę oraz wartość zbiorczego przelewu.

Dodatkowo Spółka prowadzić będzie ewidencję obejmującą:

  • numer zamówienia
  • datę sprzedaży
  • numer dokumentu pod którym sprzedaż została zaewidencjonowana w systemie informatycznym obsługującym sprzedaż wysyłkową
  • wartość netto, wartość podatku VAT i wartość brutto każdej transakcji
  • dane identyfikacyjne nabywcy
  • adres nabywcy.

Innymi słowy, ewidencje prowadzone przez Wnioskodawcę oraz gromadzone przez niego w związku ze sprzedażą wysyłkową dokumenty, pozwolą na przypisanie każdej przelewanej na konto Wnioskodawcy kwoty do konkretnej sprzedaży i konkretnego klienta (wraz z jego danymi adresowymi).

Ponadto Wnioskodawca zaznacza, że nie dokonuje sprzedaży alkoholu, wyrobów tytoniowych, paliw czy innych towarów, o których mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących?
  2. Czy Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji zwrotów, jeśli będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej?
  3. Czy wystąpi obowiązek dokumentowania każdej dostawy towarów fakturą, jeśli Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W zakresie pytania nr 1

Może on skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ustawodawca przewidział jednak szereg wyjątków od tej zasady, które zawarte zostały w rozporządzeniu w sprawie zwolnień.

Zgodnie z jego § 2 ust. 1, w zw. z pozycją 36 załącznika do tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014r., dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) – pod warunkiem, że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Jednocześnie § 7 ust. 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień (wyłączający stosowanie zwolnienia w stosunku do podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie sprzedaży przed 1 stycznia 2013r.) nie wymienia pozycji 36 załącznika, a więc nie stosuje się do sprzedaży wysyłkowej.

Należy więc zauważyć, że celem skorzystania ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • sprzedaż musi być prowadzona w systemie wysyłkowym – tj. pocztą lub przesyłkami kurierskimi;
  • zapłata musi być dokonywana przelewem na rachunek bankowy podatnika;
  • ewidencje i dowody dokumentujące zapłatę muszą pozwalać na przypisanie poszczególnych wpłat do konkretnych sprzedaży i odbiorców (wraz z ich adresami).

W omawianym stanie faktycznym, Wnioskodawca prowadzi sprzedaż w systemie wysyłkowym w rozumieniu rozporządzenia w sprawie zwolnień, a zapłata za towary jest dokonywana przelewem na konto bankowe Wnioskodawcy. Jednocześnie, prowadzone przez Wnioskodawcę ewidencje i gromadzone dowody dokumentujące transakcje, pozwalają na precyzyjne przyporządkowanie wpłat dokonywanych na jego konto do poszczególnych transakcji z klientami, wraz z przypisaniem do konkretnego klienta i jego danych adresowych.

Analizując powyższe zagadnienie należy zauważyć, iż celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce. Tym samym uzasadnione jest w ocenie Wnioskodawcy przyjęcie, iż wprowadzając zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej ustawodawca zwolnieniem objął te czynności, które są już w inny sposób udokumentowane, a więc istnieje możliwość ustalenia podstawy opodatkowania, a taka możliwość wystąpi również w stanie faktycznym opisanym w niniejszym wniosku.

Reasumując, Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania przedmiotowego zwolnienia, a jego stanowisko znalazło potwierdzenie w licznych rozstrzygnięciach organów podatkowych. Analogicznie wypowiedzieli się przykładowo: Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 28 lutego 2012r. (sygnatura: IPTPP4/443-87/11-5/BM), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 14 lutego 2013r. (sygnatura: IPPP2/443-1212/12-3/RR), a także w interpretacji z 14 marca 2013r. (sygnatura: IPPP2/443-1287/12-4/RR), wydanej już na gruncie aktualnie obowiązującego rozporządzenia w sprawie zwolnień. Ponadto, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 14 października 2010r. (sygnatura: IBPP4/443-1172/10/AZ) potwierdził, że prawo do zwolnienia od ewidencjonowania sprzedaży, o ile dostawy dokonywane są przez kuriera lub pocztę, przysługuje podatnikowi także w przypadku płatności realizowanych za pośrednictwem PayPal (w ramach tej formy zapłaty konsument wpłaca odpowiednią kwotę na konto PayPal, skąd należności przelewane są następnie na konto bankowe podatnika). W świetle powyższej jednoznacznej praktyki organów podatkowych Wnioskodawca wnioskuje o potwierdzenie jej stanowiska.

W zakresie pytania nr 2

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży z wykorzystaniem kas rejestrujących, będzie również zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji zwrotów, o której mowa w § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Stosownie do tego przepisu, zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji. Należy jednak zauważyć, że przedmiotowe rozporządzenie, zgodnie z jego § 1, stosuje się wyłącznie do podatników zobowiązanych do prowadzenia ewidencji na kasach rejestrujących i nie znajdzie zastosowania do Wnioskodawcy, o ile będzie ona zwolniona z obowiązku ewidencjonowania.

W zakresie pytania nr 3

Zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy z żadnych innych przepisów nie wynika obowiązek dokumentowania sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą faktur. Taki obowiązek nie wystąpi również w przypadku gdy Wnioskodawca skorzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej na kasie rejestrującej, chyba że nabywca, będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej zgłosi żądanie wystawienia faktury.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek dokumentowania sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej fakturą, wystąpi tylko na żądanie takiego nabywcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012r. poz. 1382), zwanym dalej rozporządzeniem, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 rozporządzenia wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi);
  • zapłata za towar w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika;
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres) oraz
  • Wnioskodawca nie dokonuje dostaw towarów usług określonych w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą wysyłkową odzieży, obuwia oraz akcesoriów sportowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w której towary dostarczane są do klientów przez pocztę lub firmę kurierską. Od początku prowadzenia sprzedaży w systemie wysyłkowym, która rozpoczęła się w 2009r., jest ona ewidencjonowana na kasie rejestrującej.

Zapłata za towary dostarczane w systemie wysyłkowym dokonywana jest na rachunek bankowy w formach opisanych poniżej:

  1. jako indywidualne przelewy klientów bezpośrednio na firmowe konto bankowe Wnioskodawcy;
  2. jako wpłaty zbiorcze na konto Wnioskodawcy, których nadawcą jest podmiot pośredniczący w płatnościach internetowych;
  3. jako wpłaty zbiorcze na konto bankowe Wnioskodawcy od przewoźnika – dotyczy to transakcji, które wysyłane są za pobraniem kurierskim, polegającym na tym, że odbiorcy towarów uiszczają należność w gotówce przy odbiorze, a następnie firma kurierska dokonuje przelewu tych środków na konto Wnioskodawcy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzić będzie ewidencję obejmującą:

  • numer zamówienia;
  • datę sprzedaży;
  • numer dokumentu pod którym sprzedaż została zaewidencjonowana w systemie informatycznym obsługującym sprzedaż wysyłkową;
  • wartość netto, wartość podatku VAT i wartość brutto każdej transakcji;
  • dane identyfikacyjne nabywcy;
  • adres nabywcy.

Ewidencje prowadzone przez Wnioskodawcę oraz gromadzone przez niego w związku ze sprzedażą dokumenty, pozwolą na przypisanie każdej przelewanej na konto Wnioskodawcy kwoty do konkretnej sprzedaży i konkretnego klienta (wraz z jego danymi adresowymi).

Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży alkoholu, wyrobów tytoniowych, paliw czy innych towarów, o których mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Ad. 1

Obecnie Wnioskodawca rozważa zaprzestanie ewidencji na kasie rejestrującej dostawy towarów w systemie wysyłkowym bazując na przepisach rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Na mocy § 7 ust. 4 ww. rozporządzenia, w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2013r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 33, 34, 39 lub 40 załącznika do rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych, nie stosuje się.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz regulacje prawne wynikające z zacytowanych przepisów należy uznać, że w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej odzieży, obuwia oraz akcesoriów sportowych (innej niż tej, o której mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej:

  • za które Wnioskodawca otrzymuje wpłaty:
    1. jako indywidualne przelewy klientów bezpośrednio na firmowe konto bankowe;
    2. zbiorcze wpłaty na konto Wnioskodawcy, których nadawcą jest podmiot pośredniczący w płatnościach internetowych;
    3. wpłaty zbiorcze na konto bankowe Wnioskodawcy od przewoźnika – dotyczy to transakcji, które wysyłane są za pobraniem kurierskim, polegającym na tym, że odbiorcy towarów uiszczają należność w gotówce przy odbiorze, a następnie firma kurierska dokonuje przelewu tych środków,
  • z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnej czynności zapłata dotyczy,

Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych transakcji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012r., nie dłużej niż do końca 2014r.

Tym samym należy uznać iż, w zakresie pytania nr 1 Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.

Ad. 2

Kolejną wątpliwość Wnioskodawcy budzi, obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji zwrotów.

Zasady stosowania przez podatników kas rejestrujących zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013r. poz. 363).

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia podatnicy prowadzą ewidencję każdej sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej, wyłącznie przy użyciu kas, które mają potwierdzenie, że kasa spełnia funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy.

Z kolei § 3 ust. 3 rozporządzenia stanowi, iż nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług.

Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

  1. datę sprzedaży;
  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Należy zauważyć, że cytowane powyżej rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących stosuje się wyłącznie do podatników zobowiązanych do prowadzenia ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej.

W rezultacie w niniejszej sprawie Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do prowadzenia odrębnej ewidencji zwrotów, o której mowa w § 3 ust. 4 rozporządzenia, bowiem Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, należało uznać za prawidłowe.

Ad. 3

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również obowiązku dokumentowania każdej dostawy towarów fakturą VAT.

Należy wskazać, iż na gruncie podatku od towarów i usług, obowiązek wystawienia faktury wynika z treści art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury (art. 106 ust. 4 ustawy o VAT).

Zasadą jest zatem wystawianie faktur VAT dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jedynie w przypadku, gdy tego zażądają.

W związku z powyższym, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego obowiązek dokumentowania sprzedaży wysyłkowej rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej fakturą, wystąpi tylko na żądanie takiego nabywcy.

Mając na uwadze powyższe, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj