Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-509/13-2/RR
z 26 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz.749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji podatników i płatników w zakresie obowiązku dokonywania zgłoszeń aktualizacyjnych dotyczących rachunków bankowych, na których znajdują się lokatyjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji podatników i płatników w zakresie obowiązku dokonywania zgłoszeń aktualizacyjnych dotyczących rachunków bankowych na których znajdują się lokaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o., zwana dalej: „Spółką” prowadzi działalność w zakresie tramwajowej komunikacji zbiorowej na terenie miasta. W celu wypełnienia obowiązków wynikających, w szczególności z art. 61 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), zwanej dalej „Op” oraz z art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.), zwanej dalej „sdg”, a także z art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą o VAT”, Spółka posiada kilkanaście rachunków bankowych.

Z rachunków bankowych Spółka dokonuje wszelkich rozliczeń pieniężnych, a w szczególności służą one do dokonywania lub przyjmowania płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą (w tym również publicznoprawnych).

Spółka nie dokonuje transakcji bezgotówkowych, które by nie miały odzwierciedlenia w historii rachunków bankowych. Transakcje gotówkowe odbywają się za pośrednictwem kasy Spółki, która jest zasilana z rachunków bankowych. Ponadto wszelkie nadwyżki stanu kasy Spółki są wpłacane na rachunki bankowe.

W ramach niektórych z rachunków bankowych są zakładane przez Spółkę lokaty bankowe. W zależności od okresu i posiadanych przez Spółkę wolnych środków lokaty bankowe są (mogą być) różne, tj.:

  • jednodniowe,
  • kilkudniowe (do siedmiu dni),
  • kilkudniowe (powyżej siedmiu dni),
  • kilkunastodniowe,
  • tygodniowe (jednotygodniowe, dwutygodniowe, itd.),
  • miesięczne (jednomiesięczne, dwumiesięczne, itd.),
  • roczne (kilkuletnie).

W sumie liczba lokat bankowych zakładanych przez Spółkę kształtuje się na poziomie około 92 miesięcznie (w tym około 80 jednodniowych), tj. około 1100 rocznie (w tym około 960 jednodniowych).

Założenie jakiejkolwiek lokaty bankowej następuje poprzez obciążenie któregokolwiek rachunku bankowego Spółki kwotą lokaty. W związku z tym w ramach rachunków bankowych automatycznie (tj. poprzez system informatyczny) zakładane są rachunki lokat bankowych. Likwidacja rachunków lokat bankowych również dokonywana jest automatycznie po zlikwidowaniu lokaty bankowej. Wyodrębnienie rachunków lokat bankowych służy indywidualizacji lokowanych środków.

Zlikwidowanie jakiejkolwiek lokaty bankowej następuje poprzez uznanie rachunku bankowego Spółki kwotą lokaty bankowej wraz z odsetkami. Nie jest możliwe zadysponowanie przelewu z rachunku lokat bankowych na inny rachunek bankowy niż rachunek z którego została założona.

Zakładając lokaty Spółka udostępnia bankowi środki pieniężne (zakłada depozyt w banku) na określony czas (jeden ze wskazanych powyżej), otrzymując w zamian wynagrodzenie w postaci odsetek. Ponadto Spółka zobowiązuje się do nie podejmowania środków z banku przez określony czas, po którym bank zwraca Spółce kwotę podstawową wraz z odsetkami. Podjęcie środków przed terminem powoduje, że Spółka ponosi konsekwencje karne, z reguły w postaci utraty części bądź całości nagromadzonych odsetek. Zwrot środków lokaty wraz z odsetkami lub bez następuje na rachunek bankowy Spółki, natomiast rachunek lokaty bankowej, jest automatycznie likwidowany.

Spółka składa zgłoszenia aktualizujące (formularz NIP-2) z częstotliwością co 7 dni głównie z powodu założenia/likwidacji lokat bankowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka obowiązana jest do składania zgłoszenia aktualizującego NIP-2 w związku z zakładaniem/likwidacją lokat bankowych...
  2. W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1, czy Spółka obowiązana jest do składania zgłoszenia aktualizującego NIP-2 w związku z zakładaniem/likwidacją jednodniowej lokaty bankowej...
  3. W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1, czy Spółka obowiązana jest do składania zgłoszenia aktualizującego NIP-2 w związku z zakładaniem/likwidacją kilkudniowej (do siedmiu dni) lub jednotygodniowej lokaty bankowej...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Spółki, w przedstawionym wyżej stanie faktycznym nie wystąpi dla niej obowiązek składania zgłoszenia aktualizującego NIP-2 w związku z zakładaniem/likwidacją lokat bankowych.

W myśl art. 5 ust. 3 w zw. z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 z poźn. zm.), zwanej dalej „ustawą o NIP” zgłoszenie aktualizujące NIP-2 zawiera m.in. informację o numerach rachunków bankowych podatnika i składane jest nie później niż w terminie siedmiu dni od dnia założenia/likwidacji rachunków bankowych.

Natomiast w formularzu NIP-2, którego wzór został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych (Dz. U. Nr 298, poz. 1165, z późn. zm.) w części B.9 zatytułowanej: „Rachunki bankowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą”, podatnicy mają obowiązek wykazania numerów rachunków bankowych, które są związane z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.

Z kolei rachunkami bankowymi związanymi z prowadzoną przez podatników działalnością gospodarczą są rachunki, do których posiadania podatnicy są zobowiązani na podstawie przepisów prawa.

I tak zgodnie z art. 61 § 1 Ordynacji podatkowej zapłata podatków przez podatników prowadzących działalność gospodarczą i obowiązanych do prowadzenia księgi rachunkowej następuje w formie polecenia przelewu. Ponadto na mocy art. 22 ust 1 sdg dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro (…).

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT podatnik ma prawo do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym na rachunek bankowy.

Tym samym przepisy te obligują podatników prowadzących działalność gospodarczą do posiadania rachunków bankowych. Zatem rachunki bankowe posiadane przez podatników, w celu wypełnienia obowiązków nałożonych tymi przepisami są rachunkami związanymi z prowadzoną przez podatników działalnością gospodarczą.

Zestawienie ze sobą powyższych norm prawnych prowadzi do wniosku, że na podatników został nałożony obowiązek do posiadania rachunków bankowych i w związku z tym dokonywania aktualizacji danych dotyczących numerów rachunków bankowych jakimi podatnicy ci posługują się przy prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Obowiązek zgłaszania/aktualizacji danych dotyczących rachunków bankowych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą ma na celu zapewnienie organom administracyjnym wygodnego instrumentu do kontroli podatników.

Analiza rachunku bankowego pozwala na zweryfikowanie czy podatnik płaci podatki w prawidłowej wysokości (np. czy deklaruje wszystkie uzyskane przychody).

Cel i funkcje jaką ma spełniać obowiązek informowania o rachunkach bankowych wskazują, jakie konkretnie rodzaje rachunków bankowych zapewniają osiągnięcie założonego przez ustawodawcę celu.

Bez wątpienia do kategorii tych rachunków bankowych będą należały rachunki do których posiadania podatnik jest obowiązany, tj. rachunki bankowe, które służą do dokonywania i przyjmowania bieżących płatności przez podatnika. Przepływy na tych rachunkach bankowych stanowią odzwierciedlenie aktywności gospodarczej podatnika.

Złożenie więc przez podatnika zgłoszenia aktualizującego NIP-2 odnośnie wszystkich rachunków bankowych, do których posiadania jest obowiązany na podstawie przepisów prawa gwarantuje pełną transparentność podatnika pod względem dotyczących go bezgotówkowych przepływów pieniężnych.

Mając na uwadze powyższe, za zupełnie zbędne i bezcelowe należałoby uznać zgłaszanie przez podatników rachunków lokat bankowych, jakie zostały założone w ramach rachunków bankowych podatników.

Wskazuje na to również okoliczność, iż podatnik obowiązany jest do złożenia zgłoszenia aktualizującego NIP-2 nie później niż w terminie siedmiu dni od dnia zmiany danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym (tj. od dnia założenia/likwidacji rachunku bankowego). W świetle tego niemożliwe jest zgłoszenie lokat bankowych jednodniowych, kilkudniowych (do siedmiu dni), czy jednotygodniowych, ponieważ w dniu składania zgłoszenia aktualizującego NIP-2 przedmiotowych lokat bankowych (również rachunków bankowych tych lokat) już nie ma, a formularz zgłoszenia aktualizującego NIP-2 nie obejmuje swym zakresem danych nieaktualnych w dniu jego wypełnienia/złożenia.

Z tych powodów brak jest przesłanek do zgłaszania przez Spółkę informacji o numerach rachunków lokat bankowych zakładanych w ramach rachunków bankowych Spółki, gdyż spowodowałoby to de facto zdublowanie danych, jakie można uzyskać z analizy samego rachunku bankowego.

Podkreślenia wymaga fakt, że założenie lokaty następuje poprzez obciążenie rachunku bankowego Spółki kwotą lokaty z automatycznym wygenerowaniem numeru rachunku bankowego lokaty. Jednocześnie zlikwidowanie lokaty następuje poprzez uznanie rachunku bankowego Spółki kwotą lokaty wraz z odsetkami. Tak więc całkowitą jawność o przepływach pieniężnych związanych z wpłaceniem i rozdysponowaniem środków na lokatach bankowych zapewnia już sam rachunek bankowy w ramach którego zakładane są lokaty.

W świetle powyższego należy uznać, że Spółka musi aktualizować dane dotyczące wszystkich swoich rachunków bankowych, które wykorzystuje na bieżąco przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Do tej kategorii rachunków należą bez wątpienia rachunki bankowe, które służą do przyjmowania i regulowania przez Spółkę płatności jakie występują w związku z uczestnictwem Spółki w obrocie gospodarczym (w tym i publicznoprawnych).

Analiza wpływów i wypływów środków pieniężnych z tych rachunków zapewnia możliwość uzyskania pełnej informacji na temat przepływów finansowych jakie wiążą się z aktywnością gospodarczą Spółki. Podkreślenia wymaga, iż posiadanie tych rachunków bankowych przez Spółkę w pełni wypełnia obowiązki nałożone przez art. 61 § 1 Op i art. 22 ust. 1 sdg oraz art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Niezwykle istotny jest fakt, że poprzez założenie lokaty bankowej Spółka zobowiązuje się do nie podejmowania środków z banku przez określony czas, po którym bank zwraca Spółce kwotę podstawową wraz z odsetkami. Podjęcie środków przed terminem powoduje, że Spółka ponosi konsekwencje karne, z reguły w postaci utraty części bądź całości nagromadzonych odsetek. Natomiast zwrot środków lokaty wraz z odsetkami lub bez następuje na rachunek bankowy Spółki z rachunku lokaty bankowej, który jest automatycznie likwidowany. Ponadto wyodrębnienie rachunków lokat bankowych służy indywidualizacji lokowanych środków.

Zatem konsekwencją tego, że Spółka założyła lokatę jest fakt, iż zgodziła się na ograniczenie dysponowania środkami ulokowanymi na lokacie tylko do celów lokaty, tym samym Spółka w okresie trwania lokaty nie ma prawa dysponować kwotą lokaty na cele działalności operacyjnej, o ile chce uzyskać korzyści finansowe płynące z lokaty. Oznacza to z kolei, że kwota lokaty nie może być wykorzystywana przy finansowaniu bieżącej działalności Spółki w okresie jej trwania.

W tym kontekście trudno jest więc wskazać na istnienie związku rachunków lokat bankowych służących potrzebom indywidualizacji lokowanych przez Spółkę środków, a wykorzystywaniem tych rachunków przy prowadzeniu przez Spółkę działalności gospodarczej.

Z kolei nie bez znaczenia jest również fakt, że z rachunków bankowych można bez trudności uzyskać dane dotyczące zarówno zakładanych, jak i likwidowanych przez Spółkę lokat bankowych. Założenie lokaty następuje poprzez obciążenie rachunku bankowego kwotą lokaty, natomiast zlikwidowanie lokaty następuje poprzez uznanie rachunku bankowego kwotą lokaty wraz z odsetkami. Tak więc całkowitą jawność o przepływach pieniężnych związanych z obsługą lokat zapewnia już sam rachunek bankowy w ramach którego zakładane są lokaty bankowe.

Stąd też brak jest przesłanek do zgłaszania przez Spółkę informacji o numerach rachunków lokat bankowych zakładanych w ramach rachunków bankowych, gdyż spowodowałoby to powtórzenie danych, jakie można uzyskać z analizy poszczególnych operacji na rachunkach bankowych. Ponadto likwidacja lokaty możliwa jest wyłącznie poprzez przelew środków z rachunku lokaty na rachunek bankowy Spółki. Nie jest możliwy przelew środków lokaty bezpośrednio na rachunek bankowy inny niż rachunek bankowy Spółki.

Zaznaczyć należy, że rachunki lokat bankowych jakie zostają założone w ramach rachunków bankowych Spółki służą indywidualizacji lokowanych środków i nie są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki.

Warto zaznaczyć, iż biorąc pod uwagę liczbę lokat bankowych zakładanych przez Spółkę (około 92 miesięcznie, tj. około 1100 rocznie), a także ich różnorodność (jednodniowe, kilkudniowe, tygodniowe, itp.), w przypadku uznania, iż tego rodzaju rachunki lokat bankowych podlegają zgłoszeniu do urzędu skarbowego konieczne będzie dalsze co tygodniowe składanie zgłoszenia aktualizującego NIP-2. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, iż jeśli zgłoszeniu aktualizującemu podlegałoby założenie lokat to również i ich likwidacja, co skutkowałoby uciążliwością, zarówno dla Spółki jak i dla organów podatkowych, niewspółmierną do wartości uzyskiwanej tą drogą informacji. Natomiast z uwagi na dane zawarte w formularzu tego zgłoszenia oraz na termin jego składania, niemożliwe jest zgłoszenie lokat jednodniowych, a w przypadku lokat kilkudniowych (do siedmiu dni) lub jednotygodniowych zgłaszanie ich jest utrudnione i w gruncie rzeczy skraca Spółce siedmiodniowy termin na dokonanie aktualizacji danych. To również wskazuje, iż ustawodawca objął obowiązkiem zgłaszania rachunki bankowe do których posiadania podatnik (Spółka) jest zobligowany na podstawie przepisów prawa, tj. rachunki bankowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą,

Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny i prawny, zdaniem Spółki nie powstaje dla niej obowiązek składania zgłoszenia aktualizującego NIP-2 w związku z założeniem /likwidacją lokat bankowych, ponieważ rachunki lokat bankowych zakładane w ramach rachunków bankowych nie są objęte dyspozycją art. 5 ust. 3 ustawy o NIP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj