Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-268/13-2/AO
z 2 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 04 czerwca 2013 r. (data wpływu 07 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) produkuje na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE) profesjonalne uszczelki i produkty pochodne dla branży motoryzacyjnej, AGD i budowlanej. Przychody Spółki z tego tytułu są zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W ramach działalności strefowej Wnioskodawca w niektórych przypadkach podzleca częściową obróbkę materiałów z których wykonywany jest wyrób strefowy (przykładowo: lakierowanie, sztancowanie taśmy, pokrywanie materiału flockiem lub folią z klejem) kooperantom zewnętrznym, którzy wykonują te usługi w swoich zakładach (poza SSE). Konieczność zlecenia poszczególnych usług wynika z faktu, iż Spółka nie dysponuje zasobami technicznymi, które pozwoliłyby na dokonanie wszelkich niezbędnych czynności bez udziału kooperantów.

Wymaga podkreślenia, iż zakupione usługi są niezbędne do wytworzenia towarów zamówionych przez Klientów. Zasadnicze prace nad wyprodukowaniem danego towaru podejmowane są na terenie SSE.

Z uwagi na zakres czynności wykonywanych w ramach współpracy z kooperantami, Spółka zainteresowana jest uzyskaniem interpretacji dla wskazanych poniżej przypadków.

Przypadek 1

Zakupiony materiał jest poddawany obróbce przez Spółkę - na terenie SSE następuje ekstruzja (wyciskanie) a następnie produkt jest konfekcjonowany (zgrzewanie, obrabianie oraz pakowanie). Kolejnym krokiem jest przekazanie towaru do kooperanta zewnętrznego w celu wykonania usług lakierowania. Po wykonaniu tej usługi produkt jest poddawany na terenie SSE (w zakładzie Spółki) procesowi ręcznemu nakładania taśmy.

Przypadek 2

Od zewnętrznego kooperanta nabywana jest usługa sztancowania nabytej wcześniej taśmy. Po otrzymaniu przez Spółkę wysztancowanej taśmy, na terenie SSE następuje ekstruzja (wyciskanie) zakupionego materiału.

Przypadek 3

Zakupiony materiał jest poddawany obróbce przez Spółkę - na terenie SSE następuje ekstruzja (wyciskanie) a następnie produkt jest konfekcjonowany (wylewka, obróbka oraz pakowanie). Kolejnym krokiem jest przekazanie towaru do pokrycia flockiem (możliwe jest również lakierowanie). Po wykonaniu tej usługi gotowy produkt powraca na teren SSE, gdzie towar podlega kontroli jakości oraz jest przepakowywany.

Przypadek 4

Kooperant zewnętrzny pokrywa dostarczony przez Spółkę materiał folią z klejem i dokonuje cięcia materiału na wymiar. Otrzymany przez Spółkę półprodukt jest obrabiany na terenie SSE - następuje ekstruzja (wyciskanie).

Przypadek 5

Od zewnętrznego kooperanta nabywana jest usługa sztancowania taśmy. Po otrzymaniu przez Spółkę wysztancowanej taśmy, na terenie SSE następuje ekstruzja (wyciskanie) zakupionego materiału, a następnie cięcie oraz pakowanie towaru.

Wymaga podkreślenia, iż we wskazanych przypadkach zewnętrzni kooperanci wykonują jedynie czynności pomocnicze (dodatkowa obróbka) w celu wyprodukowania przez Spółkę danego towaru. Na terenie SSE generowana jest kluczowa wartość dodana dotycząca danego wyrobu.

Zgodnie z zezwoleniem udzielonym na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, przedmiot działalności Spółki obejmuje następujące pozycje Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:

SEKCJA D Produkty Przetwórstwa Przemysłowego

Podsekcja DG Chemikalia, wyroby chemiczne i włókna sztuczne

Dział 24 Chemikalia, wyroby chemiczne i włókna sztuczne

Grupa 24.3 Farby, lakiery i podobne środki pokrywające, farba drukarska i gotowe sykatywy

  • 24.30 Farby, lakiery i podobne środki pokrywające, farba drukarska i gotowe sykatywy
  • 24.30.2 Farby i pokosty pozostałe oraz związane z nimi wyroby: farby do celów artystycznych i farba drukarska
  • 24.30.22-53 Kity szklarskie, kit ogrodniczy, kity żywiczne, masy uszczelniające i pozostałe mastyksy
  • 24.30.22-53.20 Kity budowlane uszczelniające
  • 24.30.22-53.90 Kity szklarskie, kit ogrodniczy, kity żywiczne, masy uszczelniające i pozostałe mastyksy, pozostałe.

Podsekcja DH Wyroby z gumy i tworzyw sztucznych

Dział 25 Wyroby z gumy i tworzyw sztucznych

Grupa 25.1 Wyroby z gumy

  • 25.13 Wyroby z gumy, pozostałe
  • 25.13.1 Regenerat gumowy w formach podstawowych lub w płytach, arkuszach lub w taśmach
  • 25.13.10 Regenerat gumowy w formach podstawowych lub w płytach, arkuszach lub w taśmach
  • 25.13.10-00.00 Regenerat gumowy w formach podstawowych lub w płytach, arkuszach lub w taśmach
  • 25.13.2 Kauczuk niezwulkanizowany i wyroby z niego: guma z wyłączeniem ebonitu, w formie nici, sznurka, płyt, arkuszy, taśm, prętów i profili
  • 25.13.20 Kauczuk niezwulkanizowany i wyroby z niego: guma z wyłączeniem ebonitu, w formie nici, sznurka, płyt, arkuszy, taśm, prętów i profili
  • 25.13.20-13.00 Mieszanki kauczukowe (gumowe) niezwulkanizowane napełnione sadzą lub krzemionką
  • 25.13.20-15.00 Roztwory mieszanek kauczuku: dyspersje, niezwulkanizowane, gdzie indziej niesklasyfikowane
  • 25.13.20-19.00 Mieszanki kauczukowe niezwulkanizowane, pozostałe
  • 25.13.20-30.00 Pręty, rury, kształtowniki pozostałe wyroby z kauczuku niezwulkanizowanego, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem taśm bieżnikowych do bieżnikowania opon
  • 25.13.20-50.00 Nić i sznurek z gumy
  • 25.13.20-70.00 Płyty, arkusze i taśmy z gumy
  • 25.13.20-83.00 Pręty i kształtowniki z gumy komórkowej, gdzie indziej niesklasyfikowane
  • 25.13.20-85.00 Płyty, arkusze i taśmy z gumy niekomórkowej, na pokrycia podłogowe
  • 25.13.20-87.00 Pręty i profile z gumy niekomórkowej, wytłaczane
  • 25.13.3 Przewody, rury i węże z gumy, z wyłączeniem ebonitowych
  • 25.13.30 Przewody, rury i węże z gumy, niewzmocnione
  • 25.13.30-55.00 Przewody giętkie z gumy, wzmocnione metalem
  • 25.13.30-57.00 Przewody giętkie z gumy, wzmocnione materiałami włókienniczymi
  • 25.13.30-59.00 Przewody giętkie z gumy, wzmocnione lub połączone z innymi materiałami
  • 25.13.30-70.00 Przewody giętkie z gumy z wyposażeniem
  • 25.13.5 Tkaniny gumowane z wyłączeniem tkaniny kordowej na opony
  • 25.13.50 Tkaniny gumowane z wyłączeniem tkaniny kordowej na opony
  • 25.13.50-50.00 Taśmy przylepne z materiałów włókienniczych gumowanych o szerokości 20 cm
  • 25.13.50-70.00 Gumowane materiały włókiennicze płaskie, pozostałe
  • 25.13.7 Wyroby z gumy, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane: ebonit i wyroby z niego
  • 25.13.72 Pokrycia podłogowe i maty z gumy
  • 25.13.72-00.00 Pokrycia podłogowe i maty z gumy niekomórkowej
  • 25.13.73 Wyroby z gumy, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane: ebonit w każdej postaci i wyroby z niego
  • 25.13.73-10.00 Wyroby z gumy komórkowej do użytku technicznego
  • 25.13.73-23.00 Uszczelki, podkładki i pozostałe uszczelniacze z gumy
  • 25.13.73-25.00 Odbijacze łódkowe lub dokowe z gumy
  • 25.13.73-30.00 Wyroby z gumy, do użytku technicznego w rodzaju stosowanych w lotnictwie cywilnym, pozostałe
  • 25.13.73-43.00 Złącza kompensacyjne do rur
  • 25.13.73-45.00 Wyroby z gumy połączonej materiałem, do traktorów i pojazdów mechanicznych
  • 25.13.73-47.00 Wyroby z wyprofilowanej gumy, do użytku w traktorach i pojazdach mechanicznych
  • 25.13.73-49.00 Wyroby z gumy połączonej z metalem, do innych zastosowań niż do traktorów i pojazdów mechanicznych
  • 25.13.73-60.00 Wyroby z gumy pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Podsekcja DK Maszyny i urządzenia, gdzie indziej niesklasyfikowane

Dział 29 Maszyny i urządzenia, gdzie indziej niesklasyfikowane

Grupa 29.2 Maszyny ogólnego przeznaczenia pozostałe

  • 29.24 Maszyny ogólnego przeznaczenia pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane
  • 29.24.2 Urządzenia mechaniczne do mycia butelek, pakowania i ważenia: urządzenia mechaniczne do rozpylania i natryskiwania: uszczelki z cienkiej blachy
  • 29.24.25 Uszczelki i podobne przekładki z cienkiej blachy łączonej z innym materiałem, z dwoma lub więcej warstwami metalu: uszczelnienia mechaniczne
  • 29.24.25-20.00 Uszczelki i podobne przekładki, w zestawach lub kompletach, różniące się między sobą, pakowane w torebki, koperty lub podobne opakowania do stosowania w cywilnych statkach powietrznych
  • 29.24.25-90.00 Uszczelki i podobne przekładki, w zestawach lub kompletach, różniące się między sobą, pakowane w torebki, koperty lub podobne opakowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży produktów wymagających w procesie produkcyjnym częściowego udziału zewnętrznych kooperantów (prowadzących działalność poza terenem SSE), stanowi dla Spółki przychód z działalności strefowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskane przychody z tytułu sprzedaży produktów wymagających w procesie produkcyjnym częściowego udziału zewnętrznych kooperantów stanowią przychody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl wskazanego przepisu, wolne od podatku są dochody (...) uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (...), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Ponadto, na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie to przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników oraz dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę (...).

Z powyższych uregulowań wynika, że dochód przedsiębiorcy podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pod warunkiem, iż uzyskany jest z działalności gospodarczej prowadzonej:

  1. na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
  2. w zakresie zezwolenia określającego jej przedmiot.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że regulacje w zakresie specjalnych stref ekonomicznych nie definiują pojęcia wyrobu wytworzonego na terenie SSE. Przy analizowaniu, czy dany wyrób jest wytworzony na terenie strefy należy zatem kierować się kryterium, czy na terenie strefy generowana jest kluczowa wartość dodana dotycząca tego wyrobu. Z tego względu w obecnych realiach gospodarczych przez pojęcie wytworzenia na terenie SSE należy rozumieć sytuacje, w których na terenie strefy generowana jest kluczowa wartość dodana dotycząca danego wyrobu. Istotne jest aby zasadnicza jakość i wartość dodana była nadawana produktowi w zakładzie przedsiębiorcy strefowego.

Powyższe rozumienie pojęcia wyrób wytworzony na terenie strefy znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji z dnia 23 grudnia 2005 r., Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wskazał, że: „(...) w świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego zarówno obróbka dokonywana przez kooperantów w formie „zewnętrznej”, tj. ze sprzedażą materiałów i surowców kooperantom i następnie nabyciem od nich przez Spółkę wytworzonych na bazie tych materiałów i surowców półproduktów celem dalszej obróbki lub obrotu, jak i obróbka w formie „wewnętrznej”, tj. w ramach usługi obcej bez przejściowej zmiany własności materiałów wykorzystywanych w procesie produkcyjnym - zawierają się w ramach całości procesu produkcyjnego, jako jego etap. Wobec tego trudno traktować taką obróbkę jako działalność niezwiązaną z tą która, jako prowadzona na podstawie zezwolenia w specjalnej strefie ekonomicznej podlega zwolnieniu od opodatkowania (...)”.

W rezultacie w wariantach produkcji, w których Spółka zleca podwykonawcy wykonanie jedynie nieznacznego zakresu usług (np. lakierowanie, pokrycie flockiem czy sztancowanie taśmy), natomiast zasadniczy proces produkcji jest wykonywany przez Spółkę w strefie - wytwarzany produkt jest w dalszym ciągu wyrobem strefowym. Tym samym, przychód uzyskany ze sprzedaży wyrobu strefowego jest przychodem zwolnionym.

Należy również podkreślić, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 1 maja 2004 r. istniała definicja wyrobu strefowego (np. w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w województwie katowickim). Definicja ta wskazywała, iż za wyrób powstały na terenie SSE mógł być uznany wyrób, w którym wartość zakupionych poza strefą materiałów lub usług nie przekracza 70% ceny uzyskanej ze sprzedaży wyrobu.

Z uwagi na powyższe, a także zasadę racjonalnego ustawodawcy, należy uznać, iż celem nowelizacji (w której zrezygnowano ze stosowania ww. wskaźnika) była konieczność dostosowania definicji wyrobu strefowego do realiów gospodarczych. W obecnych realiach gospodarczych procesy produkcyjne (w tym zwłaszcza złożone) nie odbywają się w praktyce w jednym zakładzie, a przedsiębiorcy często korzystają z usług podwykonawców posiadających specjalistyczną wiedzę i urządzenia.

Ponadto, zdaniem Spółki, pomoc kooperantów zewnętrznych przy produkcji towarów jest bezpośrednio związana z działalnością prowadzoną na terenie SSE. Zakupione usługi od podmiotów spoza SSE są niezbędne dla wyprodukowania produktu finalnego (strefowego). Bez udziału kooperantów zewnętrznych Spółka nie byłaby w stanie wykonać zamówień na rzecz klientów. Korzystanie z usług podwykonawców warunkuje uzyskanie przychodu z tytułu działalności prowadzonej w strefie. Bez pomocy podmiotu spoza strefy wykonanie danego towaru przez Spółkę nie byłoby możliwe.

W ocenie Spółki, w niniejszym przypadku próba wyodrębnienia przychodu pozastrefowego byłaby działaniem pozbawionym racjonalnych podstaw. Przy takim stanowisku należałoby bowiem analogicznie przyjąć, iż wszystkie zakupione materiały do produkcji (które zostały zakupione od podmiotów spoza SSE) mają wpływ na uzyskanie przez Spółkę przychodu pozastrefowego. Powyższe przyczyniłoby się do znaczącego utrudnienia rozliczenia uzyskanego dochodu - a jednocześnie prowadziłoby do zwiększenia kosztów mających wpływ na wynik działalności pozastrefowej.

Wymaga podkreślenia, iż Spółka prowadzi działalność wyłącznie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Okoliczność wykonywania usług przez podwykonawców nie jest tożsama z prowadzeniem przez Spółkę działalności poza terenem SSE. Przyjęcie takiego założenia prowadziłoby do absurdalnych wniosków. Warto zauważyć, iż każda działalność produkcyjna wymaga użycia (wykorzystania) środków pochodzących spoza terenu SSE. Zasadniczo przedsiębiorca strefowy nabywa materiał do produkcji od podmiotu zewnętrznego. Należy przy tym podkreślić, iż zazwyczaj materiał ten nie został wyprodukowany w strefie. Nawet w przypadku, gdy przedsiębiorca wytwarza produkt z własnych materiałów (lub materiałów nabytych od innego przedsiębiorcy strefowego) konieczne jest wykorzystanie innych zewnętrznych środków (takich jak woda, prąd, czy gaz). Przedsiębiorca prowadzący działalność w strefie jest zatem w znacznym stopniu uzależniony od podmiotów zewnętrznych (dostawców materiałów czy mediów). Nie oznacza to jednak, iż Spółka prowadzi działalność poza terenem SSE. Dla takiego stwierdzenia niezbędne byłoby fizyczne wyodrębnienie działalności przedsiębiorcy (założenie nowego zakładu) poza terenem SSE.

Spółka nie odnajduje żadnych racjonalnych przesłanek, dla których zakupione materiały od podmiotów zewnętrznych powinny być traktowane w odmienny sposób od nabytych usług (niezbędnych w procesie produkcyjnym). Biorąc pod uwagę przedstawione argumenty, w ocenie Wnioskodawcy, przychody z tytułu sprzedaży produktów wymagających w procesie produkcyjnym częściowego udziału zewnętrznych kooperantów stanowią przychody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 sierpnia 2011 r. (nr IBPBI/1/423-34/11/KB).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Podkreślenia wymaga fakt, iż prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od zasady równości i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową.

Biorąc powyższe pod uwagę, dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Warto podkreślić również, iż zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma charakteru podmiotowego. Nie obejmuje ono zatem wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia, lecz tylko te dochody, które zostały uzyskane z działalności prowadzonej w ramach zezwolenia, a więc działalności określonej w tym zezwoleniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Produkuje profesjonalne uszczelki i produkty pochodne dla branży motoryzacyjnej, AGD i budowlanej. W ramach działalności Wnioskodawca zleca częściową obróbkę materiałów z których wykonywany jest wyrób strefowy kooperantom zewnętrznym, którzy wykonują te usługi w swoich zakładach (poza specjalną strefą ekonomiczną).

W pierwszym przypadku, Spółka zakupiony materiał poddaje obróbce – na terenie SSE, a następnie produkt jest przekazywany do kooperanta zewnętrznego w celu wykonania usług lakierowania. Po wykonaniu tej usługi produkt powraca na teren SSE do zakładu Spółki.

W drugim przypadku, Spółka od zewnętrznego kooperanta nabywa usługę sztancowania nabytej wcześniej taśmy, następnie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej następuje ekstruzja (wyciskanie) zakupionego materiału.

W trzecim przypadku, zakupiony materiał poddawany jest obróbce na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, potem przekazuje Spółka towar do pokrycia flockiem (możliwe jest również lakierowanie) i po wykonaniu tej usługi gotowy produkt powraca na teren SSE.

W czwartym przypadku kooperant zewnętrzny pokrywa dostarczony materiał folią z klejem i dokonuje cięcia materiału na wymiar.

W piątym przypadku Wnioskodawca nabywa od zewnętrznego kooperanta usługę sztancowania taśmy.

Należy podkreślić, że przepisy podatkowe oraz strefowe nakazują – w celu uzyskania zwolnienia z opodatkowania dochodów – prowadzenie działalności gospodarczej objętej zezwoleniem na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zatem, jeżeli jakaś faza tej działalności nie jest prowadzona na terenie strefy, to w tej części dochód Spółki nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Innymi słowy, fakt wykonywania niektórych czynności w ramach procesu produkcyjnego poza specjalną strefą ekonomiczną nie pozostaje bez wpływu na wysokość zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskiwanych ze sprzedaży wyrobów gotowych. Tym samym, dochód odpowiadający fazie produkcji realizowanej poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej winien być wyłączony z dochodu podlegającego zwolnieniu strefowemu.

W tym miejscu wskazać należy, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a - 16m.

Odrębnymi przepisami, do których odsyła przytoczony wyżej przepis są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 330 ze zm.).

Na Spółce ciąży więc obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością prowadzoną w strefie oraz działalnością prowadzoną poza terenem strefy.

Wobec powyższego w całkowitych przychodach z tytułu sprzedaży produktu strefowego należy wydzielić tę część przychodów, która dotyczy fazy produkcji prowadzonej poza strefą. Winno to nastąpić poprzez wydzielenie właściwej części przychodów, która odpowiada poniesionym kosztom, tak aby możliwe było określenie wyniku finansowego na tej fazie produkcji (tj. koszty tej fazy produkcji + marża). Natomiast koszty uzyskania przychodów należy ustalić na podstawie rzeczywistych kosztów wytworzenia poza strefą (dotyczy to kosztów, które da się bezpośrednio przypisać do tej fazy produkcji).

Zatem, nie wszystkie operacje prowadzone zgodnie z przedstawionym w opisie stanu faktycznego schematem produkcyjnym i zmierzające do wytworzenia produktów wymienionych w zezwoleniu mogą być uwzględnione w kalkulacji dochodu z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych korzysta jedynie dochód osiągnięty z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Tym samym, dochód odpowiadający fazie produkcji realizowanej poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, dlatego też Spółka zobowiązana jest wyodrębnić tę część przychodów i kosztów ich uzyskania, która dotyczy tej fazy produkcji.

Reasumując, przychód uzyskany ze sprzedaży produktów wymagających w procesie produkcyjnym częściowego udziału zewnętrznych kooperantów (prowadzących działalność poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej), nie może w całości stanowić dla Spółki przychodu z działalności strefowej objętej zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast w odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji podatkowych, stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj