Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-6/12/MK
z 24 kwietnia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/436-6/12/MK
Data
2012.04.24
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu
Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
grunty rolne
lokal mieszkalny
sprzedaż
zwolnienie
Istota interpretacji
opodatkowanie sprzedaży nieruchomości
Wniosek ORD-IN 3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2012 r. (data wpływu – 11 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 27 marca 2012 r. (data wpływu – 2 kwietnia 2012 r.), 3 kwietnia 2012 r. (data wpływu – 5 kwietnia 2012 r.) i 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu – 13 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 11 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości. Wniosek uzupełniono w dniach: 2, 5 i 13 kwietnia 2012 r. W przedmiotowym wniosku oraz w pismach uzupełniających przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawczyni, jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka), nabyła w drodze zawartej w grudniu 1997 r. w formie aktu notarialnego umowy od Skarbu Państwa Agencji Własności Rolnej nieruchomości rolne, w skład których wchodzą: grunty rolno orne, grunty orne zabudowane i dwa własnościowe lokale mieszkalne. Transakcja nie była objęta przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, przy nabyciu Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Od momentu nabycia nieruchomości Spółka prowadzi działalność rolniczą, której przedmiotem jest produkcja roślinna, a także zajmuje się sprzedażą produktów rolnych pochodzących z własnej działalności. Spółka jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, jest płatnikiem podatku od towarów i usług, podatku rolnego i od nieruchomości. Spółka zamierza dokonać zbycia niżej wymienionych nieruchomości rolnych wykorzystywanych do swojej działalności. Dla terenu, na którym znajdują się nieruchomości, nie ma planu zagospodarowania przestrzennego i warunków zabudowy. Spółka posiada wypis z rejestru gruntów, na podstawie którego działki są sklasyfikowane jako:
Spółka jest także właścicielem dwóch lokali mieszkalnych, stanowiących:
Spółka nie ponosiła nakładów na ulepszenie i w ciągu 5 lat nie było nakładów modernizacyjnych. Budynki użytkowe i lokale mieszkalne nigdy nie były i nie są przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych czynności o podobnym charakterze. Spółka otrzymała od Gminy wypis ze studium uwarunkowania kierunków zagospodarowania przestrzennego, w którym Gmina wskazała, iż studium nie stanowi podstawy prawnej do wydawania decyzji administracyjnych dotyczących inwestycji i jest jedynie ogólnikowym określeniem możliwości i kierunków rozwoju obszaru danej gminy w oparciu o istniejące warunki geograficzne, przyrodnicze, demograficzne, itp. Zbycie ww. nieruchomości nastąpi na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego, na tej podstawie Spółka wystawi fakturę sprzedaży VAT. Ponadto w chwili sprzedaży zbywane przez Spółkę grunty rolno-orne i orne zabudowane stanowić będą gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. Dodatkowo, zbywana ziemia, będąca własnością Spółki, stanowi obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, który wynika z ustawy. Na dzień dzisiejszy Spółka nie ma nabywcy i nie jest w stanie wskazać celu zakupu przedmiotowej nieruchomości przez przyszłego kupca, tj. czy utworzy ona gospodarstwo rolne czy też wejdzie w skład istniejącego gospodarstwa rolnego. Przy tym istotnym dla Spółki jest fakt, by w chwili dokonania transakcji sprzedaży grunty te stanowiły gospodarstwo rolne. Jak wskazuje Wnioskodawczyni w akcie notarialnym sprzedaży będzie znajdować się zapis dotyczący wypisu z ewidencji gruntów i budynków określający przeznaczenie gruntów i zaświadczenie z Rejestru Gruntów Starostwa S. Natomiast sprzedawane lokale mieszkalne nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, podlegają zaś przepisom ustawy o własności lokali. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy sprzedaż nieruchomości, w skład której wchodzą grunty orne, nieruchomości zabudowane i dwa własnościowe lokale mieszkalne – jeżeli grunty rolne są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zaś nieruchomości zabudowane i udział we współwłasności budynku na mocy art. 43 ust. 1 pkt. 10a lit. a) i b) ww. ustawy – podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt. 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, przy czym obowiązek podatkowy ciąży na kupującym w myśl. art. 4 pkt. 1 tejże ustawy... Zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedaż opisanej we wniosku nieruchomości ze względu na zwolnienie od podatku od towarów i usług podlega ustawie od czynności cywilnoprawnej na podstawie art. 2 pkt. 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zaś obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym, co wynika art. 4 pkt. 1 przytoczonej ustawy. Powyższe wynika z tego, że Spółka, sprzedając nieruchomość, powinna zastosować przedmiotowe zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług w odniesieniu do sprzedaży gruntu ornego, a w przypadku nieruchomości zabudowanej i dwóch własnościowych lokali mieszkalnych, stanowiących łącznie udział wynoszący 382/1000 części we własności gruntu, powinna być zwolniona na podstawie art. 43 ust. 10a lit. a) i b) ww. ustawy. Gmina nie ma planu zagospodarowania przestrzennego i warunków zabudowy, a spółka posiada wypis z rejestru gruntów. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe. Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (j.t. Dz. U. z 2010 r. nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności objętych opodatkowaniem. Oznacza to, że podatkowi temu podlegają wyłącznie czynności enumeratywnie wskazane w art. 1 ust. 1, w tym wymienione w pkt. 1 lit. a) umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt. 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a przy umowie sprzedaży ciąży on na kupującym (art. 4 pkt 1). Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, a stawka podatku w przypadku umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, wynosi 2% - art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 ustawy podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika. Zgodnie natomiast z ust. 2 ww. przepisu notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego. Nie zawsze jednak dokonanie czynności wskazanej w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych powoduje obowiązek zapłaty podatku. W art. 2 pkt 4 ustawy przewidziano bowiem, że nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:
Ponadto zgodnie z definicją zawartą w art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych użyte w tej ustawie określenie „podatek od towarów i usług” oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich. Analizując przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe trzeba mieć na względzie fakt, że w myśl art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych o wyłączeniu umowy sprzedaży spod działania przepisów tej ustawy nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy są podatnikami podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna z nich z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest zwolniona z tego podatku. W przypadku zaś gdy przedmiotem umowy sprzedaży jest nieruchomość lub prawo wieczystego użytkowania gruntu i jednocześnie czynność ta zwolniona jest z podatku VAT, wówczas – na zasadzie wyjątku, o którym mowa w art. 2 pkt 4 lit. b) tiret pierwsze przytoczonej ustawy – podlega ona opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, Spółka nabyła w drodze zawartej w grudniu 1997 r. w formie aktu notarialnego umowy od Skarbu Państwa Agencji Własności Rolnej nieruchomości rolne, w skład których wchodzą: grunty rolno orne, grunty orne zabudowane i dwa własnościowe lokale mieszkalne. Od momentu nabycia nieruchomości Spółka prowadzi działalność rolniczą, której przedmiotem jest produkcja roślinna, a także zajmuje się sprzedażą produktów rolnych pochodzących z własnej działalności. Spółka zamierza dokonać zbycia niżej wymienionych nieruchomości rolnych wykorzystywanych do swojej działalności. Gmina nie ma planu zagospodarowania przestrzennego i warunków zabudowy.
Spółka posiada wypis z rejestru gruntów, na podstawie którego działki są sklasyfikowane jako:
Spółka jest także właścicielem dwóch lokali mieszkalnych, stanowiących:
Zbycie ww. nieruchomości nastąpi na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego, na tej podstawie Spółka wystawi fakturę sprzedaży VAT. Ponadto w chwili sprzedaży zbywane przez Spółkę grunty rolno-orne i orne zabudowane stanowić będą gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. Dodatkowo, zbywana ziemia, będąca własnością Spółki, stanowi obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, który wynika z ustawy. Na dzień dzisiejszy Spółka nie ma nabywcy i nie jest w stanie wskazać celu zakupu przedmiotowej nieruchomości przez przyszłego kupca, tj. czy utworzy ona gospodarstwo rolne czy też wejdzie w skład istniejącego gospodarstwa rolnego. Przy tym istotnym dla Spółki jest fakt, by w chwili dokonania transakcji sprzedaży grunty te stanowiły gospodarstwo rolne. Jak wskazuje Wnioskodawczyni w akcie notarialnym sprzedaży będzie znajdować się zapis dotyczący wypisu z ewidencji gruntów i budynków określający przeznaczenie gruntów i zaświadczenie z Rejestru Gruntów Starostwa S. Natomiast sprzedawane lokale mieszkalne nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, podlegają zaś przepisom ustawy o własności lokali. W kwestii skutków, jakie opisana transakcja wywoła na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, w interpretacji indywidualnej znak: ITPP2/443-34/12/AP stwierdzono, że dostawa działek stanowiących grunty niezabudowane, które według ewidencji gruntów nie są przeznaczone pod zabudowę, będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Odnośnie działek zabudowanych, o których mowa we wniosku oraz lokali mieszkalnych, zauważono natomiast, że ich dostawa nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, ponieważ będzie dokonana w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Powyższe wyklucza zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Z uwagi na fakt, iż przy nabyciu nieruchomości Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, a w przedmiotowych budynkach, budowlach i lokalach mieszkalnych Spółka nie dokonywała ulepszeń, przy ich sprzedaży będzie obowiązywało zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Zbycie działek, na których znajdują się ww. budowle i budynki oraz zbycie udziału we własności gruntu, na którym posadowiony jest budynek z lokalami mieszkalnymi, będzie korzystało ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy. Sprzedaż zaś działki nr 34/14, na której zgodnie z ewidencją gruntów istnieje możliwość zabudowy (sklasyfikowanej jako S-R lub B-R), mimo, iż aktualnie nie posiada żadnych naniesień budowlanych i jest uprawiana rolniczo, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Zatem umowa sprzedaży w części dotyczącej działki nr 34/14, na której zgodnie z ewidencją gruntów istnieje możliwość zabudowy (sklasyfikowanej jako S-R lub B-R), z tytułu dokonania której Wnioskodawczyni będzie opodatkowana podatkiem VAT, podlegać będzie wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, co wynika z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Natomiast zbycie w drodze ww. umowy pozostałych działek stanowiących grunty niezabudowane i zabudowane oraz lokali mieszkalnych wraz z przynależnymi udziałami w gruncie, jako podlegające zwolnieniu z podatku VAT, będzie na zasadzie wyjątku określonego w art. 2 pkt 4 lit. b) przytoczonej ustawy opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Należy jednak zauważyć, że w myśl art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Analiza ww. przepisu wskazuje, iż warunkiem zwolnienia jest wystąpienie jednej z poniższych okoliczności:
Wobec tego należy podkreślić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że jedynie spełnienie kryteriów, o których mowa w tym przepisie, daje podstawę do zwolnienia umowy sprzedaży nieruchomości lub ich części z podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Natomiast art. 2 ust. 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Stosownie natomiast do postanowień § 67 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:
Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:
Z kolei w myśl § 68 ust. 2 ww. rozporządzenia grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzielą się na:
Na mocy zaś § 68 ust. 3 przedmiotowego rozporządzenia grunty zabudowane i zurbanizowane dzielą się na:
Na gruncie dotychczas poczynionych ustaleń wskazać, należy, że w postanowieniach art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych odesłano do definicji gospodarstwa rolnego w ustawie o podatku rolnym, która ma charakter formalny, związany wyłącznie z powierzchnią gruntów rolnych. Nie ma zatem żadnego znaczenia faktyczne prowadzenie gospodarstwa rolnego. Istotne jest natomiast to, że dla możliwości korzystania z tego zwolnienia w podatku od czynności cywilnoprawnych przedmiotem czynności cywilnoprawnej musi być gospodarstwo rolne, a w sytuacji gdy nieruchomość, własność której jest przenoszona, nie jest gospodarstwem rolnym musi takie gospodarstwo utworzyć lub zostać włączona do gospodarstwa nabywcy. W związku z tym zamierzone zbycie opisanych we wniosku użytków rolnych (zwolnionych z podatku VAT) w drodze umowy sprzedaży może – z wyjątkiem gruntu oznaczonego symbolem Bz (park przypałacowy) o powierzchni 1,32 ha – podlegać zwolnieniu, przy spełnieniu warunków dla niego określonych w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a w konsekwencji w tej części może nie być opodatkowane 2% podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Natomiast analizowanemu zwolnieniu nie będzie podlegać ww. nabycie w części dotyczącej gruntu oznaczonego symbolem Bz o powierzchni 1,32 ha, bowiem nie należy on do kategorii użytków rolnych lub gruntów zadrzewionych i zakrzewionych na użytkach rolnych, co stanowi jedną z przesłanek uznania ziemi rolnej za wchodzącą w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. Zatem planowana umowa sprzedaży w części dotyczącej:
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.