Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-6/12/MK
z 24 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/436-6/12/MK
Data
2012.04.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
grunty rolne
lokal mieszkalny
sprzedaż
zwolnienie


Istota interpretacji
opodatkowanie sprzedaży nieruchomości



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2012 r. (data wpływu – 11 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 27 marca 2012 r. (data wpływu – 2 kwietnia 2012 r.), 3 kwietnia 2012 r. (data wpływu – 5 kwietnia 2012 r.) i 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu – 13 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

Wniosek uzupełniono w dniach: 2, 5 i 13 kwietnia 2012 r.


W przedmiotowym wniosku oraz w pismach uzupełniających przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni, jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka), nabyła w drodze zawartej w grudniu 1997 r. w formie aktu notarialnego umowy od Skarbu Państwa Agencji Własności Rolnej nieruchomości rolne, w skład których wchodzą: grunty rolno orne, grunty orne zabudowane i dwa własnościowe lokale mieszkalne. Transakcja nie była objęta przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, przy nabyciu Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Od momentu nabycia nieruchomości Spółka prowadzi działalność rolniczą, której przedmiotem jest produkcja roślinna, a także zajmuje się sprzedażą produktów rolnych pochodzących z własnej działalności. Spółka jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, jest płatnikiem podatku od towarów i usług, podatku rolnego i od nieruchomości. Spółka zamierza dokonać zbycia niżej wymienionych nieruchomości rolnych wykorzystywanych do swojej działalności. Dla terenu, na którym znajdują się nieruchomości, nie ma planu zagospodarowania przestrzennego i warunków zabudowy.


Spółka posiada wypis z rejestru gruntów, na podstawie którego działki są sklasyfikowane jako:


  1. rolno-orne, nie zabudowane o łącznej powierzchni 455,39 ha:
    1. nr 26 o pow. 50,49 ha,
    2. nr 27/3 o pow. 49,12 ha,
    3. nr 32 o pow. 20,61 ha,
    4. nr 33/2 o pow. 48,60 ha,
    5. nr 34/22 o pow. 64,72 ha w tym: 1,32 ha (Bz) park przypałacowy,
    6. nr 36 o pow. 15,19 ha,
    7. nr 37/7 o pow. 36,36 ha,
    8. nr 38 o pow. 5,69 ha,
    9. nr 4/26 o pow. 11,52 ha,
    10. nr 4/29 o pow. 42,43 ha,
    11. nr 6/10 o pow. 26,49 ha,
    12. nr 7 o pow. 25,99 ha, rolna
    13. nr 54 o pow. 23,67 ha (łąki i pastwiska),
    14. nr 55 o pow. 34,51 ha (łąki i pastwiska);
  2. orne oznaczone literą „R" z dopiskiem „B" czyli możliwą zabudową lub „S" - sady (których fizycznie nie ma i nie było w momencie nabycia działek w 1997 r.), zabudowane o łącznej powierzchni 12,1748 ha:
    1. nr 3/4 o pow. 0,6390 ha – zabudowana silosami do składowania produktów rolnych, stanowiącymi budowle w rozumieniu ustawy Prawo budowlane, -
    2. nr 5/8 o pow. 7,73 ha – zabudowana budynkami gospodarczymi: magazynem zbożowym i budynkiem do suszenia zboża,
    3. nr 34/22 o pow. 64,72 ha – zabudowana budynkami gospodarczymi: magazynem i warsztatem,
    4. nr 37/4 o pow. 0,0743 ha – sklasyfikowana Ps V, odłogowana,
    5. nr 34/14 o pow. 0,5857 ha – sklasyfikowana S-R i B-R, faktycznie uprawiana,
    6. nr 33/1 o pow. 1,458 ha – częściowo uprawiana, zabudowana dwoma budynkami gospodarczymi przeznaczonymi do rozbiórki.


Spółka jest także właścicielem dwóch lokali mieszkalnych, stanowiących:


  • odrębną nieruchomość o pow. 124,3 m2, z którym związany jest udział wynoszący 242/1000 części we własności gruntu oraz udział we własności części budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali,
  • nieruchomość o powierzchni użytkowej 71,8 m2, z którym związany jest udział wynoszący 140/1000 we własności gruntu oraz udział we własności części budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.


Spółka nie ponosiła nakładów na ulepszenie i w ciągu 5 lat nie było nakładów modernizacyjnych. Budynki użytkowe i lokale mieszkalne nigdy nie były i nie są przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych czynności o podobnym charakterze. Spółka otrzymała od Gminy wypis ze studium uwarunkowania kierunków zagospodarowania przestrzennego, w którym Gmina wskazała, iż studium nie stanowi podstawy prawnej do wydawania decyzji administracyjnych dotyczących inwestycji i jest jedynie ogólnikowym określeniem możliwości i kierunków rozwoju obszaru danej gminy w oparciu o istniejące warunki geograficzne, przyrodnicze, demograficzne, itp.

Zbycie ww. nieruchomości nastąpi na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego, na tej podstawie Spółka wystawi fakturę sprzedaży VAT.

Ponadto w chwili sprzedaży zbywane przez Spółkę grunty rolno-orne i orne zabudowane stanowić będą gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. Dodatkowo, zbywana ziemia, będąca własnością Spółki, stanowi obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, który wynika z ustawy.

Na dzień dzisiejszy Spółka nie ma nabywcy i nie jest w stanie wskazać celu zakupu przedmiotowej nieruchomości przez przyszłego kupca, tj. czy utworzy ona gospodarstwo rolne czy też wejdzie w skład istniejącego gospodarstwa rolnego. Przy tym istotnym dla Spółki jest fakt, by w chwili dokonania transakcji sprzedaży grunty te stanowiły gospodarstwo rolne. Jak wskazuje Wnioskodawczyni w akcie notarialnym sprzedaży będzie znajdować się zapis dotyczący wypisu z ewidencji gruntów i budynków określający przeznaczenie gruntów i zaświadczenie z Rejestru Gruntów Starostwa S.

Natomiast sprzedawane lokale mieszkalne nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, podlegają zaś przepisom ustawy o własności lokali.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż nieruchomości, w skład której wchodzą grunty orne, nieruchomości zabudowane i dwa własnościowe lokale mieszkalne – jeżeli grunty rolne są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zaś nieruchomości zabudowane i udział we współwłasności budynku na mocy art. 43 ust. 1 pkt. 10a lit. a) i b) ww. ustawy – podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt. 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, przy czym obowiązek podatkowy ciąży na kupującym w myśl. art. 4 pkt. 1 tejże ustawy...

Zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedaż opisanej we wniosku nieruchomości ze względu na zwolnienie od podatku od towarów i usług podlega ustawie od czynności cywilnoprawnej na podstawie art. 2 pkt. 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zaś obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym, co wynika art. 4 pkt. 1 przytoczonej ustawy.

Powyższe wynika z tego, że Spółka, sprzedając nieruchomość, powinna zastosować przedmiotowe zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług w odniesieniu do sprzedaży gruntu ornego, a w przypadku nieruchomości zabudowanej i dwóch własnościowych lokali mieszkalnych, stanowiących łącznie udział wynoszący 382/1000 części we własności gruntu, powinna być zwolniona na podstawie art. 43 ust. 10a lit. a) i b) ww. ustawy. Gmina nie ma planu zagospodarowania przestrzennego i warunków zabudowy, a spółka posiada wypis z rejestru gruntów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (j.t. Dz. U. z 2010 r. nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności objętych opodatkowaniem. Oznacza to, że podatkowi temu podlegają wyłącznie czynności enumeratywnie wskazane w art. 1 ust. 1, w tym wymienione w pkt. 1 lit. a) umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt. 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a przy umowie sprzedaży ciąży on na kupującym (art. 4 pkt 1).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, a stawka podatku w przypadku umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, wynosi 2% - art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika.

Zgodnie natomiast z ust. 2 ww. przepisu notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.

Nie zawsze jednak dokonanie czynności wskazanej w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych powoduje obowiązek zapłaty podatku.


W art. 2 pkt 4 ustawy przewidziano bowiem, że nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:


  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
    1. umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    2. (uchylone),
    3. umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Ponadto zgodnie z definicją zawartą w art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych użyte w tej ustawie określenie „podatek od towarów i usług” oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Analizując przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe trzeba mieć na względzie fakt, że w myśl art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych o wyłączeniu umowy sprzedaży spod działania przepisów tej ustawy nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy są podatnikami podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna z nich z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest zwolniona z tego podatku. W przypadku zaś gdy przedmiotem umowy sprzedaży jest nieruchomość lub prawo wieczystego użytkowania gruntu i jednocześnie czynność ta zwolniona jest z podatku VAT, wówczas – na zasadzie wyjątku, o którym mowa w art. 2 pkt 4 lit. b) tiret pierwsze przytoczonej ustawy – podlega ona opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, Spółka nabyła w drodze zawartej w grudniu 1997 r. w formie aktu notarialnego umowy od Skarbu Państwa Agencji Własności Rolnej nieruchomości rolne, w skład których wchodzą: grunty rolno orne, grunty orne zabudowane i dwa własnościowe lokale mieszkalne. Od momentu nabycia nieruchomości Spółka prowadzi działalność rolniczą, której przedmiotem jest produkcja roślinna, a także zajmuje się sprzedażą produktów rolnych pochodzących z własnej działalności. Spółka zamierza dokonać zbycia niżej wymienionych nieruchomości rolnych wykorzystywanych do swojej działalności. Gmina nie ma planu zagospodarowania przestrzennego i warunków zabudowy.


Spółka posiada wypis z rejestru gruntów, na podstawie którego działki są sklasyfikowane jako:


  1. rolno-orne, nie zabudowane o łącznej powierzchni 455,39 ha:
    1. nr 26 o pow. 50,49 ha,
    2. nr 27/3 o pow. 49,12 ha,
    3. nr 32 o pow. 20,61 ha,
    4. nr 33/2 o pow. 48,60 ha,
    5. nr 34/22 o pow. 64,72 ha w tym: 1,32 ha (Bz) park przypałacowy,
    6. nr 36 o pow. 15,19 ha,
    7. nr 38 o pow. 5,69 ha,
    8. nr 4/26 o pow. 11,52 ha,
    9. nr 4/29 o pow. 42,43 ha,
    10. nr 6/10 o pow. 26,49 ha,
    11. nr 7 o pow. 25,99 ha, rolna
    12. nr 54 o pow. 23,67 ha (łąki i pastwiska),
    13. nr 55 o pow. 34,51 ha (łąki i pastwiska);
  2. orne oznaczone literą „R" z dopiskiem „B" czyli możliwą zabudową lub „S" - sady (których fizycznie nie ma i nie było w momencie nabycia działek w 1997 r.), zabudowane o łącznej powierzchni 12,1748 ha:
    1. nr 3/4 o pow 0,6390 ha – zabudowana silosami do składowania produktów rolnych, stanowiącymi budowle w rozumieniu ustawy Prawo budowlane,
    2. nr 5/8 o pow. 7,73 ha – zabudowana budynkami gospodarczymi: magazynem zbożowym i budynkiem do suszenia zboża,
    3. nr 34/22 o pow. 64,72 ha – zabudowana budynkami gospodarczymi: magazynem i warsztatem,
    4. nr 37/4 o pow. 0,0743 ha – sklasyfikowana Ps V, odłogowana,
    5. nr 34/14 o pow. 0,5857 ha – sklasyfikowana S-R i B-R, faktycznie uprawiana,
    6. nr 33/1 o pow. 1,458 ha – częściowo uprawiana, zabudowana dwoma budynkami gospodarczymi przeznaczonymi do rozbiórki.


Spółka jest także właścicielem dwóch lokali mieszkalnych, stanowiących:


  • odrębną nieruchomość o pow. 124,3 m2, z którym związany jest udział wynoszący 242/1000 części we własności gruntu oraz udział we własności części budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali,
  • nieruchomość o powierzchni użytkowej 71,8 m2, z którym związany jest udział wynoszący 140/1000 we własności gruntu oraz udział we własności części budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.


Zbycie ww. nieruchomości nastąpi na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego, na tej podstawie Spółka wystawi fakturę sprzedaży VAT.

Ponadto w chwili sprzedaży zbywane przez Spółkę grunty rolno-orne i orne zabudowane stanowić będą gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. Dodatkowo, zbywana ziemia, będąca własnością Spółki, stanowi obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, który wynika z ustawy.

Na dzień dzisiejszy Spółka nie ma nabywcy i nie jest w stanie wskazać celu zakupu przedmiotowej nieruchomości przez przyszłego kupca, tj. czy utworzy ona gospodarstwo rolne czy też wejdzie w skład istniejącego gospodarstwa rolnego. Przy tym istotnym dla Spółki jest fakt, by w chwili dokonania transakcji sprzedaży grunty te stanowiły gospodarstwo rolne. Jak wskazuje Wnioskodawczyni w akcie notarialnym sprzedaży będzie znajdować się zapis dotyczący wypisu z ewidencji gruntów i budynków określający przeznaczenie gruntów i zaświadczenie z Rejestru Gruntów Starostwa S.

Natomiast sprzedawane lokale mieszkalne nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, podlegają zaś przepisom ustawy o własności lokali.

W kwestii skutków, jakie opisana transakcja wywoła na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, w interpretacji indywidualnej znak: ITPP2/443-34/12/AP stwierdzono, że dostawa działek stanowiących grunty niezabudowane, które według ewidencji gruntów nie są przeznaczone pod zabudowę, będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Odnośnie działek zabudowanych, o których mowa we wniosku oraz lokali mieszkalnych, zauważono natomiast, że ich dostawa nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, ponieważ będzie dokonana w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Powyższe wyklucza zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Z uwagi na fakt, iż przy nabyciu nieruchomości Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, a w przedmiotowych budynkach, budowlach i lokalach mieszkalnych Spółka nie dokonywała ulepszeń, przy ich sprzedaży będzie obowiązywało zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Zbycie działek, na których znajdują się ww. budowle i budynki oraz zbycie udziału we własności gruntu, na którym posadowiony jest budynek z lokalami mieszkalnymi, będzie korzystało ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy.

Sprzedaż zaś działki nr 34/14, na której zgodnie z ewidencją gruntów istnieje możliwość zabudowy (sklasyfikowanej jako S-R lub B-R), mimo, iż aktualnie nie posiada żadnych naniesień budowlanych i jest uprawiana rolniczo, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zatem umowa sprzedaży w części dotyczącej działki nr 34/14, na której zgodnie z ewidencją gruntów istnieje możliwość zabudowy (sklasyfikowanej jako S-R lub B-R), z tytułu dokonania której Wnioskodawczyni będzie opodatkowana podatkiem VAT, podlegać będzie wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, co wynika z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Natomiast zbycie w drodze ww. umowy pozostałych działek stanowiących grunty niezabudowane i zabudowane oraz lokali mieszkalnych wraz z przynależnymi udziałami w gruncie, jako podlegające zwolnieniu z podatku VAT, będzie na zasadzie wyjątku określonego w art. 2 pkt 4 lit. b) przytoczonej ustawy opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Należy jednak zauważyć, że w myśl art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.


Analiza ww. przepisu wskazuje, iż warunkiem zwolnienia jest wystąpienie jednej z poniższych okoliczności:


  1. przenoszona nieruchomość musi stanowić gospodarstwo rolne, bądź
  2. przenoszona nieruchomość nie musi być gospodarstwem rolnym, jednak w połączeniu z nieruchomością nabywcy (np. wskutek osiągnięcia norm obszarowych) możliwe będzie utworzenie gospodarstwa rolnego, bądź
  3. przenoszona nieruchomość niebędąca gospodarstwem rolnym zostanie włączona do gospodarstwa rolnego nabywcy.


Wobec tego należy podkreślić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że jedynie spełnienie kryteriów, o których mowa w tym przepisie, daje podstawę do zwolnienia umowy sprzedaży nieruchomości lub ich części z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Natomiast art. 2 ust. 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.


Stosownie natomiast do postanowień § 67 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:


  1. użytki rolne,
  2. grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,
  5. nieużytki, oznaczone symbolem - N,
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem - Tr.


Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:


  1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
  2. sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
  7. rowy, oznaczone symbolem - W.


Z kolei w myśl § 68 ust. 2 ww. rozporządzenia grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzielą się na:


  1. lasy, oznaczone symbolem - Ls,
  2. grunty zadrzewione i zakrzewione, oznaczone symbolem - Lz, lub, w przypadku zadrzewień śródpolnych, zaistniałych na gruntach objętych klasyfikacją gleboznawczą - symbolem złożonym z liter „Lz” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, np. Lz-R, Lz-Ł, Lz-Ps.


Na mocy zaś § 68 ust. 3 przedmiotowego rozporządzenia grunty zabudowane i zurbanizowane dzielą się na:


  1. tereny mieszkaniowe, oznaczone symbolem - B,
  2. tereny przemysłowe, oznaczone symbolem - Ba,
  3. inne tereny zabudowane, oznaczone symbolem - Bi,
  4. zurbanizowane tereny niezabudowane, oznaczone symbolem - Bp,
  5. tereny rekreacyjno-wypoczynkowe, oznaczone symbolem - Bz,
  6. użytki kopalne, oznaczone symbolem - K,
  7. tereny komunikacyjne, w tym:
    1. drogi, oznaczone symbolem - dr,
    2. tereny kolejowe, oznaczone symbolem - Tk,
    3. inne tereny komunikacyjne, oznaczone symbolem - Ti.


Na gruncie dotychczas poczynionych ustaleń wskazać, należy, że w postanowieniach art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych odesłano do definicji gospodarstwa rolnego w ustawie o podatku rolnym, która ma charakter formalny, związany wyłącznie z powierzchnią gruntów rolnych. Nie ma zatem żadnego znaczenia faktyczne prowadzenie gospodarstwa rolnego. Istotne jest natomiast to, że dla możliwości korzystania z tego zwolnienia w podatku od czynności cywilnoprawnych przedmiotem czynności cywilnoprawnej musi być gospodarstwo rolne, a w sytuacji gdy nieruchomość, własność której jest przenoszona, nie jest gospodarstwem rolnym musi takie gospodarstwo utworzyć lub zostać włączona do gospodarstwa nabywcy.

W związku z tym zamierzone zbycie opisanych we wniosku użytków rolnych (zwolnionych z podatku VAT) w drodze umowy sprzedaży może – z wyjątkiem gruntu oznaczonego symbolem Bz (park przypałacowy) o powierzchni 1,32 ha – podlegać zwolnieniu, przy spełnieniu warunków dla niego określonych w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a w konsekwencji w tej części może nie być opodatkowane 2% podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Natomiast analizowanemu zwolnieniu nie będzie podlegać ww. nabycie w części dotyczącej gruntu oznaczonego symbolem Bz o powierzchni 1,32 ha, bowiem nie należy on do kategorii użytków rolnych lub gruntów zadrzewionych i zakrzewionych na użytkach rolnych, co stanowi jedną z przesłanek uznania ziemi rolnej za wchodzącą w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym.


Zatem planowana umowa sprzedaży w części dotyczącej:


  • działki nr 34/14, na której zgodnie z ewidencją gruntów istnieje możliwość zabudowy (sklasyfikowanej jako S-R lub B-R), w związku ze zbyciem której Wnioskodawczyni będzie opodatkowana podatkiem VAT, podlegać będzie wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, co wynika z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych;
  • opisanych we wniosku użytków rolnych (i zarazem zwolnionych z podatku VAT) – z wyjątkiem gruntu oznaczonego symbolem Bz (park przypałacowy) o powierzchni 1,32 ha – może podlegać zwolnieniu, o którym mowa w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a w konsekwencji ww. umowa może nie być w tej części opodatkowana 2% podatkiem od czynności cywilnoprawnych;
  • gruntu oznaczonego symbolem Bz o powierzchni 1,32 ha oraz lokali mieszkalnych wraz z przynależnymi im udziałami w gruncie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki 2% w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, przy czym zgodnie z art. 4 pkt 1 tej ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży będzie ciążył na kupującym, czyli w analizowanym zdarzeniu przyszłym – na kontrahencie Spółki.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia

prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj