IPPB2/415-531/12-2/MK,

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-531/12-4/MK
z 28 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-531/12-4/MK
Data
2012.08.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin i sposób przekazywania zaliczek

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Wyłączenia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Informacje podatkowe --> Rodzaje informacji podatkowych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Pobór zaliczek przez pozostałych płatników

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Informacje dla podatników

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
emerytura
fundusz
informacja
konto indywidualne
obowiązek
spadkobiercy
śmierć
wypłata ratalna
zaopatrzenie


Istota interpretacji
Dokonywanie przez Wnioskodawcę wypłat jednorazowych i ratalnych środków zgromadzonych na Indywidualnym Koncie Zaopatrzenia Emerytalnego (IKZE) na rzecz spadkobierców w przypadku śmierci oszczędzającego oraz wynikających z tego tytułu obowiązkach płatnika i obowiązkach informacyjnych



Wniosek ORD-IN 705 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25.05.2012 r. (data wpływu 04.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z dokonywaniem przez Wnioskodawcę wypłat jednorazowych i ratalnych środków zgromadzonych na Indywidualnym Koncie Zaopatrzenia Emerytalnego (IKZE) na rzecz spadkobierców w przypadku śmierci oszczędzającego oraz wynikających z tego tytułu obowiązkach płatnika i obowiązkach informacyjnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.06.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z dokonywaniem przez Wnioskodawcę wypłat jednorazowych i ratalnych środków zgromadzonych na Indywidualnym Koncie Zaopatrzenia Emerytalnego (IKZE) oraz wynikających z tego tytułu obowiązkach płatnika i obowiązkach informacyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z art . 3 ust.2 ustawy z dnia 28.08.1997r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (tekst jedn. Dz. U, z 2010 r., Nr 34, poz. 189 z póżn. zm), Powszechne Towarzystwo Emerytalne A. S.A (Towarzystwo), jako organ A. Dobrowolnego Funduszu Emerytalnego (Fundusz), tworzy, zarządza i reprezentuje go w stosunkach z osobami trzecimi.

Fundusz został utworzony zgodnie z zapisami ww. ustawy na podstawie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego. Przedmiotem działalności Funduszu jest prowadzenie indywidualnego konta emerytalnego (IKE) lub indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego (IKZE), o których mowa w ustawie z dnia 20.04.2004r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. Nr 116, poz. 1205, z póżn. zm., zwana dalej „Ustawą”).

W przypadku IKZE ustawodawca nie przewidział zwolnienia z podatku uzyskanych z inwestowania dochodów. Są one opodatkowane na zasadach ogólnych (według skali podatkowej) w momencie wypłaty albo zwrotu.

Przez wypłatę z IKZE należy rozumieć wypłatę środków na wniosek oszczędzającego po osiągnięciu przez niego wieku 65 lat oraz pod warunkiem dokonywania wpłat na IKZE co najmniej w 5 latach kalendarzowych (art. 34a ust. 1 pkt 1Ustawy), jak również wypłatę środków na wniosek osoby uprawnionej w przypadku śmierci oszczędzającego (art. 34a ust. 1 pkt 2 Ustawy). Wypłata z IKZE może być dokonana jednorazowo lub w ratach. Wybór sposobu wypłaty należy do oszczędzającego lub osoby uprawnionej i ma istotne znaczenie dla obowiązków Towarzystwa jako płatnika.

Uzyskanie przez oszczędzającego środków z IKZE bez spełnienia powyższych warunków stanowi zwrot z IKZE. Skutki podatkowe zwrotu i wypłaty z IKZE po stronie podatnika są identyczne i sprowadzają się do opodatkowania uzyskanych środków jako przychodów z innych źródeł (art. 20 ust.1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 Updof). Różne są natomiast skutki po stronie Towarzystwa. Mianowicie, w przypadku wypłat w ratach z IKZE Towarzystwo pełni funkcję płatnika. W przypadku wypłat jednorazowych oraz w przypadku zwrotów - Towarzystwo nie pełni funkcji płatnika.

W zakresie IKZE został przewidziany szczególny sposób określenia limitu wpłat na IKZE. Wpłaty dokonywane na IKZE w roku kalendarzowym nie mogą przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 4% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie emerytalne, ustalonej dla oszczędzającego za rok poprzedni, nie więcej jednak niż 4% kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe ogłoszonej na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych. Jednocześnie, w przypadku gdy kwota obliczona zgodnie z powyższymi zasadami nie przekracza 4% równowartości 12-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym „Monitor Polski”, w drodze obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów, w terminie do dnia 15 września poprzedniego roku kalendarzowego, oszczędzający może dokonać w roku kalendarzowym wpłaty na IKZE do wysokości 4% równowartości 12-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę w poprzednim roku podatkowym (art. 13a Ustawy).

Dodatkowo w zakresie przepisów przejściowych w zakresie wpłat na IKE/IKZE ustawodawca postanowił, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. oszczędzający może przenieść środki zgromadzone na IKE na IKZE. Wartość środków stanowi wpłatę na IKZE. Wpłata na IKZE środków, o których mowa powyżej może podlegać odliczeniu od dochodu na zasadach określonych w UPDOF. Nadwyżka ponad przysługujący w roku podatkowym limit odliczenia podlega odliczeniu w latach następnych. W okresie dokonywania odliczeń od dochodu środków przeniesionych z IKE na IKZE oszczędzającemu nie przysługuje prawo dokonywania wpłat na IKZE. (art. 31 ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z wątpliwościami co do interpretacji zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26.07.1991r. (Dz. U, z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. Nr 116, poz. 1205 z późn. zm.) dotyczących:

  1. wypłat jednorazowych i ratalnych środków zgromadzonych na IKZE na rzecz oszczędzającego;
  2. wypłat jednorazowych i ratalnych środków zgromadzonych na IKZE na rzecz osób wskazanych przez oszczędzającego w umowie o IKZE w przypadku jego śmierci;
  3. wypłat jednorazowych i ratalnych środków zgromadzonych na IKZE na rzecz spadkobierców w przypadku śmierci oszczędzającego;
  4. zwrotów całości środków zgromadzonych na IKZE;
  5. zaspokojenia wierzytelności zabezpieczonej zastawem z IKZE;
  6. zwrotów środków nadpłaconych ponad roczny limit wpłat na IKZE;
  7. ustalenia limitu wpłat na IKZE w danym roku kalendarzowym;
  8. rozliczenia wypłaty transferowej IKE na IKZE dokonanej przez oszczędzającego na podstawie przepisów przejściowych.

Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem, czy podejście przyjęte przez Towarzystwo w powyższym zakresie jest prawidłowe...

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie Nr 3 wniosku. W zakresie pytań Nr 1, 2, 4, 5, 6, i 8 zostały wydane odrębne interpretacje indywidualne, natomiast w zakresie pytania Nr 7 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad.3

Postępowanie Towarzystwa w przypadku wypłat jednorazowych i ratalnych środków zgromadzonych na IKZE na rzecz spadkobierców w przypadku śmierci oszczędzającego (art. 34a Ustawy).

W przypadku wypłaty środków z IKZE na rzecz spadkobierców w przypadku śmierci oszczędzającego w trybie art. 34a Ustawy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 Updof, przepisów Updof nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn, tak więc Towarzystwo nie jest obowiązane do pobrania zaliczki na podatek PIT, ani innych obowiązków sprawozdawczych wynikających z Updof.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ww. ustawy źródłem przychodów są tzw. inne źródła, do których zalicza się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca Powszechne Towarzystwo Emerytalne A. S.A jako organ A. Dobrowolnego Funduszu Emerytalnego tworzy, zarządza i reprezentuje go w stosunkach z osobami trzecimi.

Przedmiotem działalności Funduszu jest prowadzenie indywidualnego konta emerytalnego (IKE) lub indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego (IKZE), o których mowa w ustawie z dnia 20.04.2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. Nr 116, poz. 1205, z póżn. zm., zwana dalej „Ustawą”).

Dochody z tytułu inwestowania są opodatkowane w momencie wypłaty albo zwrotu środków zgromadzonych na indywidualnym koncie zabezpieczenia emerytalnego. Wypłata z IKZE może być dokonana jednorazowo lub w ratach. Wybór sposobu wypłaty należy do oszczędzającego lub osoby uprawnionej.

W związku z powyższym powstała wątpliwość co do interpretacji zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego dotyczących wypłat jednorazowych i ratalnych środków zgromadzonych na IKZE na rzecz spadkobierców w przypadku śmierci oszczędzającego.

Przez wypłatę z IKZE należy rozumieć wypłatę środków na wniosek oszczędzającego po osiągnięciu przez niego wieku 65 lat oraz pod warunkiem dokonywania wpłat na IKZE co najmniej w 5 latach kalendarzowych (art. 34a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. Nr 116, poz. 1205, z póżn. zm.), jak również wypłatę środków na wniosek osoby uprawnionej w przypadku śmierci oszczędzającego (art. 34a ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Wmyśl przepisu art. 34a ust. 2 ww. ustawy wypłata środków zgromadzonych na IKZE może być, w zależności od wniosku oszczędzającego albo osoby uprawnionej, dokonywana jednorazowo albo w ratach.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 12 ww. ustawy osoby uprawnione – to osoby wskazane przez oszczędzającego w umowie o IKE lub IKZE, które otrzymają środki z IKE lub IKZE w przypadku jego śmierci, osoby, o których mowa w art. 832 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.2)), oraz spadkobierców oszczędzającego.

W myśl art. 922 § 1 Kodeksu cywilnego prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. Przepis ten ustanawia ogólną regułę dziedziczenia określając zarówno spadkobiercę, sposób dziedziczenia, jak i pojęcie spadku.

Przepisy prawa cywilnego nie przewidują możliwości wypłacenia należności wchodzących do masy spadkowej bez sądowego postanowienia o stwierdzeniu nabyciu spadku, dlatego spadkobierca może go objąć dopiero po uzyskaniu postanowienia sądowego.

Realizacja na rzecz spadkobierców prawa do wypłat jednorazowych lub ratalnych środków zgromadzonych na IKZE w przypadku śmierci oszczędzającego nie podlega wyłączeniu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie jest bowiem przychodem podlegającym przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Realizacja praw majątkowych nie została wymieniona w art. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 14, poz. 1514, ze zm., zwana dalej: „ustawą z dnia 28 lipca 1983 r.”), jako czynność podlegająca podatkowi od spadków i darowizn.

Mając na uwadze powyższe i w świetle powołanych uregulowań prawnych należy zauważyć, że nabycie w drodze spadku prawa majątkowego w postaci środków zgromadzonych na IKZE, jest odrębną czynnością od realizacji tego prawa, tym samym wypłata (postawienie do dyspozycji) jednorazowa lub ratalna środków zgromadzonych na IKZE w przypadku śmierci oszczędzającego z tytułu nabytego przez spadkobiercę prawa podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zauważyć należy, że przepis ustanawiający obowiązek płatniczy nie uzależnia poboru podatku od sposobu nabycia środków zgromadzonych przez uczestnika na IKZE.

Jak wynika z treści ww. art. 34a ust. 1 pkt 2 płatnik dokonuje wypłaty na rzecz osoby uprawnionej, a więc mogą to być osoby zarówno wskazane przez oszczędzającego, jak i spadkobiercy.

Tym samym również w przypadku, dokonywania przez Wnioskodawcę wypłat jednorazowych lub ratalnych na rzecz spadkobierców oszczędzającego, istniał będzie obowiązek płatniczy z tytułu wypłaty świadczenia, będącego realizacją nabytego w spadku prawa do środków zgromadzonych na IKZE.

Oznacza to, że w przedstawionym stanie faktycznym, w przypadku spadkobierców po zmarłym uczestniku uzyskany przychód z tytułu realizacji wypłat jednorazowych lub ratalnych środków zgromadzonych na IKZE na rzecz spadkobierców oszczędzającego stanowi źródło przychodów zakwalifikowanych jako przychód z innych źródeł i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na ogólnych zasadach.

Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych sposób opodatkowania wypłat środków zgromadzonych na Indywidualnym Koncie Zaopatrzenia Emerytalnego (IKZE) oraz wynikających z tego tytułu obowiązkach płatnika i obowiązków informacyjnych uzależnił od rodzaju dokonywanej wypłaty.

Na podstawie art. 35 ust. 11 ww. ustawy w przypadku jednorazowej wypłaty środków zgromadzonych na indywidualnym koncie zabezpieczenia emerytalnego, na wniosek oszczędzającego, instytucja finansowa, o której mowa w art. 34a ust. 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego, nie pobiera zaliczki na podatek dochodowy, lecz jest obowiązana, w terminie do końca lutego, po upływie roku podatkowego, sporządzić i przekazać podatnikowi oraz naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a - naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach opodatkowania osób zagranicznych imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru.

Natomiast w myśl art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zatem podstawę prawną obowiązku wystawienia informacji o wypłaconych środkach zgromadzonych na indywidualnym koncie zabezpieczenia emerytalnego w przypadku dokonania jednorazowej wypłaty, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) stanowi przepis art. 35 ust. 11, w związku z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei w przypadku wypłaty ratalnej zgodnie z treścią art. 35 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnik jest obowiązana instytucja finansowa, o której mowa w art. 34a ust. 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. Nr 116, poz. 1205, z późn. zm.) - od środków wypłacanych zgodnie z art. 34a ust. 3 tej ustawy,

W myśl art. 35 ust. 6 ustawy zaliczkę od przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 5, 6, 8 i 9, pobiera się, stosując najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do treści art. 38 ust. 1 zdanie pierwsze ww. ustawy – płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Z kolei ust. 1a tegoż artykułu stanowi, że w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Natomiast zgodnie z art. 39 ust. 1 zdanie pierwsze powyższej ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku, gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (informacja o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11), z zastrzeżeniem ust. 5. (…).

Stosownie do ust. 2 cyt. artykułu, jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na pisemny wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, lub urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, imiennej informacji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Płatnicy o których mowa w ww. art. 35 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, nie są obowiązani do dokonywania rocznego rozliczenia podatku podatnika na jego wniosek (art. 37 ust. 1 ustawy).

Jednocześnie na podstawie art. 82 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) w związku z art. 22 ust. 1 ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego Instytucja finansowa lub syndyk, dokonując wypłaty, o której mowa w art. 34 ust. 1 pkt 1, art. 34a ust. 1 pkt 1 lub art. 46, są obowiązani do sporządzenia i przekazania informacji o dokonaniu wypłaty jednorazowej albo o dokonaniu wypłaty pierwszej raty do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla oszczędzającego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła wypłata.

Mając na uwadze przywołane uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny płatnik dokonujący wypłat na rzecz spadkobierców oszczędzającego w przypadku wypłat jednorazowych jest zobowiązany do sporządzenia i przekazania podatnikowi (spadkobiercy) oraz właściwemu urzędowi skargowemu imiennej informacji wg ustalonego wzoru. Natomiast w przypadku dokonywania na rzecz spadkobiercy wypłat ratalnych na wypłacającym ciążą obowiązki płatnika, związane z obliczeniem, pobraniem i wpłaceniem na rachunek urzędu skarbowego właściwego, zgodnie z wyżej przywołanymi uregulowaniami prawnymi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj