Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-371/13-6/SM
z 18 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18.04.2013 r. (data wpływu 29.04.2013 r.), uzupełnionym w dniu 27.05.2013 r. (data wpływu 29.05.2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-371/13-2/SM z dnia 14.05.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 20.05.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu nanoszenia legalizacyjnych znaków akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29.04.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu nanoszenia legalizacyjnych znaków akcyzy.


Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 27.05.2013 r. pismem z dnia 24.05.2013 r. (data wpływu 29.05.2013 r.).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 24.05.2013 r.):


Przedsiębiorstwo S.A. jest dystrybutorem papierosów i tytoni do palenia. Mając na uwadze przepisy art. 136 ust. 6 ustawy z dnia 06.12.2008 r. o podatku akcyzowym stanowiącego o tym, iż znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego, w przypadku gdy na dzień 1 marca w posiadaniu Spółki pozostaną papierosy i tytonie ze starymi banderolami, a Spółka chciałaby je wprowadzić do obrotu, będzie musiała na jednostkowe opakowania wyrobu nakleić banderole legalizacyjne.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy dopuszczalne jest naklejenie banderoli legalizacyjnej na jednostkowe opakowanie wyrobu na folię polipropylenową i w jaki sposób banderola ta powinna być umieszczona na opakowaniu.


Stanowisko Wnioskodawcy:


Przedsiębiorstwo stoi na stanowisku, iż dopuszczalne jest naklejanie banderol legalizacyjnych na jednostkowe opakowania wyrobów tytoniowych bezpośrednio na folię polipropylenową, tak by zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.


W myśl art. 114 ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.


W poz. 10 przedmiotowego załącznika zostały wymienione papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki (bez względu na kod CN).


Zgodnie z art. 136 ust. 6 ustawy, znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego.


W myśl art. 117 ust. 3 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Natomiast zgodnie z art. 116 ust. 3 ustawy, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

Zatem w sytuacji posiadania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych (np. papierosów i tytoniu do palenia), oznaczonych znakami akcyzy, które utraciły swoją ważność, przed dalszą odsprzedażą powstaje obowiązek ich oznaczenia legalizacyjnymi znakami akcyzy.


Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości naklejania banderoli legalizacyjnej na opakowanie jednostkowe wyrobu na folię polipropylenową oraz sposobu jej umieszczenia w opisanej sytuacji.


Odnosząc się do powyższego zauważyć należy, iż w myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2013 r. poz. 56, zwanego dalej rozporządzeniem), wprowadza się do oznaczania wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania:

  1. podatkowe znaki akcyzy w postaci banderol podatkowych;
  2. legalizacyjne znaki akcyzy w postaci banderol legalizacyjnych.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, banderole są nanoszone na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, w sposób określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia, z tym że banderole legalizacyjne mogą być również nanoszone na opakowania jednostkowe w stanie, w jakim opakowania występują poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.


W załączniku nr 4 „Sposoby nanoszenia banderol na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych”, Rysunek 1 przedstawia sposób umocowania odpowiednim klejem banderoli:

  • podatkowej o wymiarach 45 x 22 mm bezpośrednio na twardym opakowaniu jednostkowym papierosów (pod celofanem), u góry z tyłu i z boku opakowania, w kształcie litery "L" położonej poziomo do wysokości opakowania,
  • legalizacyjnej o wymiarach 45 x 22 mm na twardym opakowaniu jednostkowym papierosów u góry z tyłu i z boku opakowania jednostkowego papierosów, w kształcie litery "L" położonej poziomo do wysokości opakowania. Banderola legalizacyjna nanoszona jest na istniejący stan opakowania jednostkowego.


Podobnie Rysunek 2 przedstawia sposób umocowania odpowiednim klejem banderoli:

  • podatkowej o wymiarach 45 x 22 mm bezpośrednio na miękkim opakowaniu jednostkowym papierosów (pod celofanem, o ile występuje) od góry opakowania, w kształcie odwróconej litery "U",
  • legalizacyjnej o wymiarach 45 x 22 mm na miękkim opakowaniu jednostkowym od góry opakowania, w kształcie odwróconej litery "U". Banderola legalizacyjna nanoszona jest na istniejący stan opakowania jednostkowego.


Zgodnie z art. 120 ust. 2 ustawy, znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.

Zatem Spółka może nanosić banderole legalizacyjne na folię polipropylenową (tj. na opakowania jednostkowe w stanie, w jakim występują one poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy), zgodnie ze sposobem przedstawionym w załączniku nr 4 do rozporządzenia, z uwzględnieniem zapisów art. 120 ust. 2 ustawy, tj. tak, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania powodowało trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie.


Zatem stanowisko Spółki jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj