Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-156/13-2/EŻ
z 14 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 01.03.2013r. (data wpływu: 14.03.2013r.) w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14.03.2013r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Stan faktyczny nr 1


Wspólnota Mieszkaniowa, działająca od 9.11.2011r., zarządza nieruchomością, w skład której wchodzi jeden budynek mieszkalny (8 kondygnacji, 95 lokali, 42 garaże na parterze budynku) i dwa wolnostojące parterowo budynki garażowe, (łącznie 34 garaże), posadowione na ogrodzonej działce o powierzchni ponad 11 tyś m2. Członkami wspólnoty są: właściciele indywidualnych lokali mieszkalnych i garaży (80% udziałów w nieruchomości) i Spółdzielnia Mieszkaniowa (20% udziałów w nieruchomości). W okresie od 9.11.2011r. do 3l.12.2011r. Wspólnota osiągnęła wyłącznie dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust 1 punkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W dniu 26.03.2012r. Zebranie Właścicieli na podstawie ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (j. t. Dz. U. 2000r. Nr 80, poz. 903 - podjęło uchwałę upoważniającą Zarząd do najmu części wspólnych pod nośniki reklamowe. Na terenie „zielonym” części wspólnej nieruchomości stoją 3 kilkumetrowe słupy z podświetlonymi bilbordami, a 4 podświetlone tablice reklamowe powieszone są na jednej ze ścian budynku mieszkalnego. Z tego tytułu Wspólnota otrzymała w 2012r. dodatkowe przychody w łącznej kwocie 33.884,49 zł.

W 2012r. Wspólnota osiągnęła łącznie przychody w kwocie 811.397,15 zł, w tym: 772.368,04 z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i 51.370,82 zł stanowiły pozostałe przychody, (z tego 33.884,49 z wynajmu części wspólnych pod nośniki reklamowe, 2.254,62 zł odsetki bankowe od lokat, 12.341,71 zł odpłatne korzystanie z parkingów i 2.890,00 zł z odsprzedaży lamp).

Dla osiągnięcia tych przychodów Wspólnota poniosła koszty w łącznej wysokości 672.31 6,38 zł (były to 324.424,17 zł - koszty utrzymania nieruchomości wspólnej, 335.474,35 zł - koszty dostarczenia mediów do lokali, 62.721,00 - koszty remontów, 694,01 - pozostałe).

Firma zajmująca się administrowaniem nieruchomości we Wspólnocie uznała, że próba rozpoznania kosztów związanych z poszczególnymi źródłami przychodów (opodatkowanych i zwolnionych), z uwagi na trudności ich rachunkowego pomiaru (zwłaszcza kosztów pośrednich - związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej) byłaby obarczona dużym błędem - niezależnie od zastosowanego kryterium pomiaru (np. metraż, nakład godzinowy pracy, zużycie energii itp.). Z tego powodu nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przychodów przypadających na poszczególne źródła przychodów wprost z prowadzonej analityki księgowej. W konsekwencji dokonano obliczenia kosztów uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód jest opodatkowany i zwolniony, z zastosowaniem art. 15 ust 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Obliczenie to przedstawiało się następująco:

  1. w pierwszym etapie wyliczono wskaźnik przychodów opodatkowanych w ogólnej kwocie przychodów tj. W = 51.370,82 zł : 811.397,15 zł
  2. w drugim etapie obliczono iloczyn wskaźnika W i łącznych kosztów Wspólnoty, tj. W*672.316,38, otrzymując kwotę kosztów uzyskania przychodów związanych z przychodem opodatkowanym.

Stan faktyczny nr 2


Wspólnota Mieszkaniowa, działająca od 9.11.2011r., zarządza nieruchomością, w skład której wchodzi jeden budynek mieszkalny (8 kondygnacji, 95 lokali, 42 garaże na parterze budynku) i dwa wolnostojące parterowe budynki garażowe, (łącznie 34 garaże), posadowione na ogrodzonej działce o powierzchni ponad 11 tyś m2.

Działka jest ogrodzona, posiada 3 zewnętrzne bramy wyjazdowe i cztery furtki. Wspólnotę tworzą: indywidualni właściciele lokali mieszkalnych i garaży (80% udziałów w nieruchomości) i Spółdzielnia Mieszkaniowa „P” (20% udziałów w nieruchomości), w imieniu której z lokali mieszkalnych i garaży, oraz z nieruchomości wspólnej korzystają mieszkańcy (często członkowie SM „P”, posiadający wyłącznie własnościowe prawa do tych lokali). W okresie od 9.11.2011r. do 31.12.2011r. Wspólnota osiągnęła dochód wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, który był zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wiosną 2012r. na podstawie uchwały Zebrania Właścicieli z dnia 26.03.2012r. podjętej zgodnie z ustawą o własności lokali (j.t. Dz. U., nr 80 z 2000r., poz. 903) - na niezabudowanej części terenu nieruchomości wspólnej, wyłożonej kostką brukową, utworzono 42 miejsca parkingowe. Miejsca te nie zostały ponumerowane, a jedynie określone znakami drogowymi oznaczającymi parkingi.

Uprawnieni do korzystania z parkingu zostali wyłącznie właściciele i mieszkańcy budynku, w pierwszej kolejności nie posiadający garażu, a w następnej - posiadający więcej niż jeden samochód w rodzinie. Otrzymali oni karty parkingowe i zobowiązani zostali do parkowania na jednym z miejsc oznaczonych znakami drogowymi oraz wnoszenia opłat miesięcznych w kwocie określoną ww. uchwałą. W ciągu dnia, kiedy miejsca parkingowe są z reguły puste, korzystają z nich też pozostali członkowie Wspólnoty i mieszkańcy Rzymowskiego 17, a także parkują samochody firm obsługujących Wspólnotę (jej właścicieli i mieszkańców). Jest to parkowanie krótkotrwale, bezpłatne. Wieczorami sprawdzane są karty parkingowe umieszczane za szybami samochodów.


W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytania:


Pytanie nr 1.


W sytuacji, gdy Wspólnota Mieszkaniowa ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów jest wolna od opodatkowania (na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o p.d.o.p.), a nie jest możliwe ustalenie koszów uzyskania przychodów, przypadających na poszczególne źródła (zwolnione i opodatkowane): czy prawidłowo wyliczono wskaźnik przychodów opodatkowanych w ogólnej kwocie przychodów? Czy prawidłowo wyliczono koszty uzyskania przychodów, z których dochód podlega opodatkowaniu?


Pytanie nr 2.


Czy opłaty za miejsca parkingowe na terenie nieruchomości wspólnej wnoszone wyłącznie przez właścicieli i mieszkańców Rzymowskiego 17 (właściciel Spółdzielnia Mieszkaniowa „P”) i związane z tym przychody z opłat za miejsca parkingowe powiększone o zaliczki płacone przez wszystkich właścicieli i pomniejszone o całość kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej mieszczą się w definicji „gospodarki zasobami mieszkaniowymi” i tym samym stanowią dochód Wspólnoty zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Dotyczy stanu faktycznego nr 1.


Zdaniem Wspólnoty słusznie zastosowano art. 15 ust 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Próba rozpoznania kosztów związanych z poszczególnymi źródłami przychodów (opodatkowanych i zwolnionych), z uwagi na trudności ich rachunkowego pomiaru (zwłaszcza kosztów pośrednich - związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej) byłaby obarczona dużym błędem - niezależnie od zastosowanego kryterium pomiaru (np. metraż, nakład godzinowy pracy, zużycie energii itp.). Z tego powodu nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przychodów przypadających na poszczególne źródła przychodów wprost z prowadzonej analityki księgowej.


Przykładowo wybrane koszty:

  • energii elektrycznej części wspólnej (zużywanej w częściach wspólnych nieruchomości i do oświetlenia reklam),
  • sprzątania nieruchomości i utrzymania zieleni (dotyczące całej nieruchomości wspólnej, w tym terenów wokół slupów z nośnikami reklam wymagających uprzątnięcia i renowacji zieleni po każdej wymianie reklam przez samochody z podnośnikami),
  • zużycia wody (związane m. in. z utrzymaniem w czystości miejsc postojowych)
  • nakłady związane z oznakowaniem organizacji ruchu i miejsc postojowych na terenie nieruchomości wspólnej,
  • zarządzania i administrowania ( ponoszone do rozliczania właścicieli i mieszkańców, jak też najemców).

Z tego powodu dokonano obliczenia kosztów uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód jest opodatkowany i zwolniony, z zastosowaniem art. 15 ust 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych według zastosowanej metodologii opisanej w części opisowej stanu taktycznego niniejszego wniosku tj.:

  1. w pierwszym etapie obliczono wskaźnik przychodów opodatkowanych w ogólnej kwocie przychodów tj. W = 51.370,82 zł : 811.397,15 zł
  2. w drugim etapie łączne koszty Wspólnoty pomnożono o wyliczony wskaźnik W, tj. W*672.316,38 = 42.701,23 zł, otrzymując kwotę kosztów uzyskania przychodów związanych z przychodem opodatkowanym.

Następnie wyliczono podstawę opodatkowania jako różnicę przychodu opodatkowanego i przypadający na niego koszt uzyskania przychodu: 51.370,82 zł - 42.701,23 zł = 8.669,59 zł. Do obliczenia podatku zastosowano stawkę 19%:


8.669,59 zł * 19% = 1.647 zł.


Dotyczy stanu faktycznego nr 2.


Wspólnota do opisanego stanu faktycznego podeszła w sposób ostrożny i zaliczyła wszystkie uzyskane przychody z opłat za miejsca parkingowe do przychodów opodatkowanych Niemniej z uwagi na liczne i odmienne od siebie opinie prawne i interpretacje organów podatkowych przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o pdop Wspólnota w niniejszym wniosku wnosi o wiążące rozstrzygnięcie także tej kwestii

Naszym zdaniem na podstawie art. 17 ust 1 pkt 44 ustawy o pdop w związku z art. 14 ww. ustawy o własności lokali określającego koszty zarządu nieruchomością wspólną, oraz art. 22 ust 3 pkt 8 tejże ustawy określającego zaliczanie do kosztów zarządu nieruchomością wspólną części kosztów związanych z eksploatacją urządzeń lub części budynku służących zarówno do użytku poszczególnych właścicieli jak i wspólnego użytku właścicieli, oraz w związku z art. 185 ust 1 ustawy z dnia 21.08.1997r o gospodarce nieruchomościami (jedn. tekst Dz. U. z 2004r. nr 261 poz. 2603 z późn. zm.) określającego czynności zarządzania nieruchomościami, dochód uzyskany z opłat za miejsca parkingowe dla właścicieli i mieszkańców Wspólnoty korzysta ze zwolnienia art. 17 ust 1 pkt 44 ustawy o pdop.

W mysi art. 17 ust 1 pkt 44 ustawy o pdop wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zatem opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegać będą jedynie dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz dochody uzyskane z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane koszty. Uwzględniając charakter opłat (czynszów) pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia „zasoby mieszkaniowe” użytego w art. 17 ust 1 pkt 44 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie tylko jako lokale mieszkalne wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Biorąc powyższe pod uwagę przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w wyżej powołanym przepisie wyżej cytowanej ustawy, należy rozumieć budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności - dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice komórki, garaże i miejsca parkingowe.


Opłaty za miejsca parkingowe na terenie nieruchomości wspólnej wnoszone są wyłącznie przez współwłaścicieli i mieszkańców budynku Wspólnoty.


W związku z powyższym przychody z opłat za miejsca parkingowe powiększone o zaliczki płacone przez wszystkich właścicieli i pomniejszone o całość kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej mieszczą się w definicji „gospodarki zasobami mieszkaniowymi” i tym samym stanowią dochód Wspólnoty zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, w tym zakresie odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.


Podkreślenia wymaga jednak, że uznanie przez organ stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe nie jest równoznaczne z zaakceptowaniem dokonanych przez niego wyliczeń rachunkowych. W tym miejscu należy podkreślić, że wydając interpretację indywidualną organ podatkowy dokonuje jedynie interpretacji przepisów prawa podatkowego na podstawie wskazanego przez wnioskodawcę stanu faktycznego lub opisanego zdarzenia przyszłego, nie może natomiast ani dokonywać wyliczeń, ani też weryfikować wyliczeń przedstawionych we wniosku. Interpretacja służy bowiem wyjaśnieniu znaczenia treści normy prawnej, natomiast zgodnie z zasadą samoopodatkowania, to na podatniku spoczywa obowiązek zastosowania tej normy w konkretnej sytuacji (por. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 01.02.2012r., sygn. akt I SA/Po 835/11). Powyższe oznacza, że organ nie może potwierdzić prawidłowości dokonanych przez Wnioskodawcę wyliczeń. Na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego; natomiast prawidłowość wyliczenia może zweryfikować naczelnik urzędu skarbowego w toku ewentualnego postępowania podatkowego.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj