Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-254/13-4/OS
z 10 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2013 r. (data wpływu 4 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono z dnia 2 lipca 2013 r. (data wpływu 4 lipca 2013 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje założyć jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością której głównymi przedmiotami działalności mają być działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach (PKD 81.10.Z), działalność ochroniarska, z wyłączeniem obsługi systemów bezpieczeństwa (PKD 80.10.Z) oraz działalność ochroniarska w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa (PKD 80.20.Z).

Siedzibą spółki będzie X, we właściwości Naczelnika Urzędu Skarbowego X. Kapitał zakładowy spółki będzie wynosił 5.000,00 zł.

Rok obrotowy spółki nie będzie pokrywał się z rokiem kalendarzowym i najprawdopodobniej zostanie określony w umowie spółki na okres od 1 kwietnia do 31 marca. Wnioskodawca wskazuje te okoliczności z ostrożności, w razie gdyby miały one mieć wpływ na treść niniejszej interpretacji.

Planowana wartość sprzedaży opodatkowanej wykonywanej przez spółkę w trakcie pierwszego roku podatkowego nie przekroczy kwoty 150 000,00 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w pierwszym roku podatkowym ani też tej kwoty w kolejnych latach podatkowych.

W piśmie z dnia 2 lipca 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż ani on, ani jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, którą Wnioskodawca planuje założyć (dalej: „Spółka”) nie będzie wykonywał/a czynności, o których mowa w art. 113 ust 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177. poz. 1054, Z późn. zm.), a w szczególności:

  1. nie będzie dokonywał/a importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługodawca,
  2. nie będzie dokonywał/a dostaw:
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  3. nie będzie świadczył/a usług prawniczych ani usług w zakresie doradztwa, a także usług jubilerskich.

Podsumowując, ani Wnioskodawca ani Spółka nie będzie dokonywała żadnych usług lub dostaw wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał również, że ani on ani Spółka nie będzie świadczył/a czynności wskazanych w:

  • poz. 11, tj. usług jubilerskich,
  • poz. 12, tj. doradztwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
  • poz. 13, tj. usług prawniczych,

załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.). Z ostrożności Wnioskodawca informuje również, iż ani on ani Spółka nie będzie zajmował/a się innymi wymienionymi w ww. załączniku towarami i ich grupami oraz usługami.

Wnioskodawca wskazał także, że usługi mające być wykonywane przez Spółkę będą należeć do następujących grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.):

  • usługi pomocnicze związane z utrzymaniem porządku (nr w PKWiU 81.10.10.0),
  • usługi ochroniarskie, z wyłączeniem obsługi systemów bezpieczeństwa (nr w PKWiU 80.10.1),
  • usługi ochroniarskie w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa (nr w PKWiU 80.20.10.0).

Wnioskodawca również zaznaczył, że zwraca się on z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej jako osoba fizyczna gdyż spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, którą zamierza założyć, jeszcze nie istnieje ani jako spółka z o. o. ani jako spółka z o.o. w organizacji (nie została jeszcze zawarta umowa spółki), lecz usługi opisane powyżej wykonywane będą przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca zaznacza powyższą okoliczność z ostrożności, w razie gdyby miała ona mieć wpływ na treść indywidualnej interpretacji, o którą wnioskuje Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której głównymi przedmiotami działalności mają być: działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach (PKD 81.10.Z), działalność ochroniarska, z wyłączeniem obsługi systemów bezpieczeństwa (PKD 80.10.Z) oraz działalność ochroniarska w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa (PKD 80.20.Z) podlegać będzie zwolnieniu od podatku od towarów i usług określonemu w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością której głównym przedmiotem działalności mają być: działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach (PKD 81.10.Z), działalność ochroniarska, z wyłączeniem obsługi systemów bezpieczeństwa (PKD 30.10.Z) oraz działalność ochroniarska w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa (PKD 80.20.Z) podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług określonemu w art. 113 ust 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., o ile wartość sprzedaży opodatkowanej wykonywanej przez spółkę w trakcie pierwszego roku podatkowego nie przekroczy kwoty 150000,00 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w pierwszym roku podatkowym ani też tej kwoty w kolejnych latach podatkowych. W przypadku gdy wartość sprzedaży opodatkowanej wykonywanej przez spółkę przekroczy kwotę 150 000,00 zł zastosowanie znajdą przepisy art. 113 ust. 5 oraz ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W świetle art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z powołanych przepisów wynika zatem, że do kwoty limitu 150.000 zł nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, które korzystały ze zwolnienia przedmiotowego.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 (art. 113 ust. 4 ustawy).

W oparciu o art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (…).

Na mocy art. 113 ust. 9 ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio (art. 113 ust. 10 ustawy).

Zauważyć należy, iż na mocy art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu ww. delegacji Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.).

Stosownie do § 27 ww. rozporządzenia, Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Wśród usług wskazanych w ww. rozporządzeniu nie zostały wymienione usługi: pomocnicze związane z utrzymaniem porządku (nr w PKWiU 81.10.10.0), ochroniarskie, z wyłączeniem obsługi systemów bezpieczeństwa (nr w PKWiU 80.10.1) oraz usługi ochroniarskie w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa (nr w PKWiU 80.20.10.0).

Analizując powyżej wskazane regulacje należy zauważyć, iż ustawodawca co do zasady przewidział zastosowanie zwolnienia podmiotowego dla podatników, u których wielkość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła łącznie 150.000 zł. W przypadku podatników rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie trwania roku podatkowego zastosowanie zwolnienia jest możliwe, jeżeli przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Dodatkowo ustawodawca ograniczył możliwość zastosowania zwolnienia podmiotowego w stosunku do czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT oraz w załączniku do rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Tym samym należy przeanalizować czy w przypadku opisanym w złożonym wniosku możliwe jest zastosowanie zwolnienia podmiotowego od podatku VAT.

Jak wynika ze złożonego wniosku, Wnioskodawca planuje założyć jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością której głównymi przedmiotami działalności mają być: usługi pomocnicze związane z utrzymaniem porządku (nr w PKWiU 81.10.10.0), usługi ochroniarskie, z wyłączeniem obsługi systemów bezpieczeństwa (nr w PKWiU 80.10.1), usługi ochroniarskie w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa (nr w PKWiU 80.20.10.0). Planowana wartość sprzedaży opodatkowanej wykonywanej przez spółkę w trakcie pierwszego roku podatkowego nie przekroczy kwoty 150 000,00 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej ani też nie przekroczy tej kwoty w kolejnych latach podatkowych. Wnioskodawca ani Spółka nie będzie dokonywała żadnych usług lub dostaw wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wskazał również, że ani on ani Spółka nie będzie świadczył/a czynności wskazanych w:

  • poz. 11, tj. usług jubilerskich,
  • poz. 12, tj. doradztwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
  • poz. 13, tj. usług prawniczych,

załącznika do ww. rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Odnosząc przedstawione okoliczności sprawy do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż nowo utworzona jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością której głównymi przedmiotami działalności mają być usługi pomocnicze związane z utrzymaniem porządku (nr w PKWiU 81.10.10.0), usługi ochroniarskie, z wyłączeniem obsługi systemów bezpieczeństwa (nr w PKWiU 80.10.1), usługi ochroniarskie w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa (nr w PKWiU 80.20.10.0), ma prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku, przewidzianego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, do momentu przekroczenia kwoty obrotu określonej w powołanym artykule

Powyższe podyktowane jest faktem, iż w ramach planowanej działalności spółka nie będzie świadczyć usług ani też dokonywać dostawy towarów, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT oraz wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Usługi jakie mają być świadczone przez spółkę nie zostały wymienione przez ustawodawcę jako wykluczające prawo do zastosowania zwolnienia podmiotowego od podatku VAT.

Reasumując, jednoosobowej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością będzie przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku, określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy od chwili rozpoczęcia działalności. Zauważyć jednak należy, że korzystanie ze zwolnienia jest możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty określonej przepisem art. 113 ust. 1 ustawy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży..

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj