Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-520/13-3/AW
z 25 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-520/13-3/AW
Data
2013.06.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
prawo do odliczenia
usługi doradcze


Istota interpretacji
prawo do odliczenia VAT od nabywanych usług doradczychsłowa kluczowe: prawo do odliczenia, usługi doradcze, związek bezpośredni



Wniosek ORD-IN 813 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29.05.2013r. (data wpływu 29.05.2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych usług doradczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.05.2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych usług doradczych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”), na dzień wystąpienia niżej opisanego zdarzenia przyszłego będzie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Spółka planuje nabycie i na dzień wystąpienia niżej opisanego zdarzenia przyszłego będzie posiadać 100% akcji w Y., polskiej spółce akcyjnej (dalej: „Spółka Nabywana”).

Spółka Nabywana jest operatorem ogólnopolskiej sieci kin wielosalowych (multipleks). Jednocześnie, Spółka Nabywana jest jednostką dominującą w finansowej grupie kapitałowej, w której skład (oprócz niej samej) wchodzą 2 spółki kapitałowe działające branży reklamowej oraz dystrybucji filmów na terenie Polski.

Wnioskodawca zawrze umowę ze Spółką Nabywaną, zgodnie z którą będzie świadczył na jej rzecz usługi w zakresie zarządzania opodatkowane stawką 23% VAT, polegające m. in. na nadzorowaniu i doradztwie w zakresie wewnątrzgrupowego raportowania finansowego, formułowania i implementowania średnio i długoterminowych strategii Spółki Nabywanej, opiniowania i doradztwa w zakresie zawierania nowych umów handlowych, identyfikowania i doradztwa w zakresie wchodzenia Spółki Nabywanej na nowe rynki (dalej: „Usługi Zarządzania”). W związku ze świadczeniem Usług Zarządzania, Spółka będzie wystawiać na rzecz Spółki Nabywanej faktury i naliczać podatek VAT.

Wnioskodawca rozpocznie faktyczne świadczenie tych usług po nabyciu akcji Spółki Nabywanej. Świadczenie Usług Zarządzania na rzecz Spółki Nabywanej będzie możliwe m.in. dzięki nabyciu jej akcji. Wynika to m. in. z faktu, iż świadczenie takich usług skutkuje szerokim ujawnieniem poufnych informacji dotyczących funkcjonowania zarówno usługobiorcy, jak i usługodawcy, przez co nie jest możliwe pomiędzy podmiotami niezależnymi. Ponadto, możliwość świadczenia Usług Zarządzania wymaga fachowej wiedzy, doświadczenia i kompetencji, a takowe posiada Wnioskodawca.

Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości nastąpi połączenie Spółki ze Spółką Nabywaną.

Jednocześnie, w ramach procesu nabycia akcji Spółki Nabywanej, Wnioskodawca nabył lub nabędzie szereg usług od zewnętrznych wyspecjalizowanych doradców, w szczególności:

  • koszty finansowego doradztwa inwestycyjnego oraz pośrednictwa (świadczone między innymi przez bank inwestycyjny) - dotyczące oceny kondycji finansowej podmiotu nabywanego, rekomendacje, co do ceny, wspomaganie i/lub doradztwo w negocjacjach,
  • koszty doradztwa finansowego i audytorskiego (świadczone przez firmę audytorską)
  • przegląd / badania due diligence finansowego ocena sytuacji bilansowej i finansowej, prezentacja sytuacji finansowej podmiotu badanego,
  • koszty doradztwa podatkowego (świadczone przez podmiot uprawniony do wykonywania doradztwa podatkowego) - przegląd i badanie due diligence podatkowe - ocena sytuacji podatkowej, doradztwo podatkowe przy wyborze struktury transakcji,
  • koszty doradztwa prawnego (świadczone przez kancelarię prawną) badanie due diligence przegląd / badanie sytuacji prawnej, opracowanie struktury prawnej transakcji, udział w negocjacjach oraz przygotowanie dokumentacji prawnej, w tym umów,
  • koszty doradztwa strategicznego, operacyjnego i komercyjnego - badanie due diligence spółki, badanie rynku oraz analiza konkurencji,
  • koszty usług świadczonych na rzecz Spółki w ramach bieżącej obsługi transakcji nabycia akcji, które obejmowały (będą obejmować): opinie z rekomendacjami dotyczącymi struktury transakcji, ceny nabycia i jej warunków oraz udział doradców w negocjacjach prowadzących do zawarcia umowy, jak też weryfikację innej dokumentacji prawnej związanej z zawarciem transakcji nabycia akcji, np. umowy dotyczące finansowania transakcji,
  • koszty wsparcia oraz usług w zakresie rekrutowania personelu, kadry kierowniczej oraz innych specjalistów/pracowników.

W związku z nabywaniem wyżej wymienionych usług (dalej: „Usługi Doradztwa”), wystąpił lub wystąpi po stronie Spółki naliczony podatek VAT.

Opisane wyżej wydatki zostały lub zostaną poniesione w celu m.in. określenia sytuacji finansowej, podatkowej, prawnej Spółki Nabywanej, zdobycia wiedzy na temat funkcjonowania podmiotu, branży oraz relacji ekonomicznych, jak również istotnych uwarunkowań innego rodzaju etc. W związku z faktem, iż większość Usług Doradztwa nabywanych przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, w odniesieniu do tych usług Wnioskodawca otrzymał lub otrzyma stosowne faktury. Z tytułu nabycia przedmiotowych usług powstanie po stronie Wnioskodawcy podatek naliczony. Wyniki pracy zewnętrznych doradców zawarte zostały (zawarte zostaną) w raportach, opiniach oraz korespondencji elektronicznej otrzymanej i przechowywanej (dotychczas lub w przyszłości) przez Wnioskodawcę, jak również przekazane Wnioskodawcy w trakcie spotkań i rozmów. Dzięki pracy wykonanej przez doradców zewnętrznych Spółka mogła (będzie mogła) należycie ocenić skutki ekonomiczne nabycia akcji Spółki Nabywanej, a przez to zminimalizować ryzyka finansowe, podatkowe i prawne związane z nabyciem tych akcji. Przeprowadzone analizy pozwoliły (pozwolą) Wnioskodawcy na opracowanie optymalnej struktury nabycia i finansowania całej transakcji. Co więcej, wiedza, doświadczenie oraz kompetencje uzyskane dzięki Usługom Doradztwa umożliwią świadczenie przez Spółkę Usług Zarządzania na rzecz Spółki Nabywanej. Tym samym, w rezultacie nabycia Usług Doradztwa Spółka uzyskała (uzyska) korzyść zarówno w postaci informacji o Spółce Nabywanej oraz wiedzę potrzebną do świadczenia Usług Zarządzania.

Wnioskodawca wyjaśnia, że na dzień złożenia niniejszego wniosku część elementów opisywanego stanu faktycznego nie miała jeszcze miejsca, w szczególności Spółka nie nabyła jak dotąd akcji Spółki Nabywanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Usług Doradztwa...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Usług Doradztwa.

W świetle art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tej ustawy. Kwotę podatku naliczonego stanowi między innymi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że warunkiem odliczenia podatku VAT naliczonego przez zarejestrowanego podatnika VAT w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy jest, w szczególności, związek nabytych usług z czynnościami tego podatnika podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem.

Odliczalność podatku VAT naliczonego zasady ogólne

Jak wskazano w opisie przedmiotowego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, na dzień wystąpienia przedmiotowego zdarzenia przyszłego, Spółka będzie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z brzmieniem zacytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi VAT i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Przepis ten implementuje do polskiego ustawodawstwa art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r. z późn. zm.). Ani Dyrektywa, ani Ustawa o VAT nie precyzują w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. W związku z powyższym kwestia ta powinna być interpretowana w świetle zasad naczelnych podatku od wartości dodanej wyrażonych w Dyrektywie, orzecznictwa ETS oraz sądów administracyjnych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT jest realizacją zasady neutralności podatku VAT dla podatnika tego podatku, przy jednoczesnym opodatkowaniu konsumpcji. Poprzez realizację prawa do odliczenia podatnik nie ponosi faktycznego (ekonomicznego) ciężaru tego podatku. Z zasady neutralności podatku VAT wynika zatem, konieczność stworzenia takich mechanizmów prawnych, które umożliwią podatnikowi odliczenie podatku VAT zapłaconego w cenie nabytych towarów i usług wykorzystywanych przez niego do prowadzenia działalności opodatkowanej tym podatkiem. Tym samym, podatek ten nie będzie dla niego stanowił obciążenia ekonomicznego. Orzecznictwo ETS wskazuje jako zasadę, iż odliczalność podatku VAT jest fundamentalnym prawem podatnika wynikającym z przedmiotowej zasady neutralności podatku VAT (m.in. orzeczenie ETS z dnia 1 stycznia 1998 r. w sprawie Belgia State v. Ghent Coal Terminal N.V., sygn. C-37/95). Tym samym, w świetle zasady neutralności podatku VAT, związek pomiędzy zakupionymi towarami i usługami, a działalnością opodatkowaną podatnika powinien być interpretowany możliwie szeroko, tak, aby zapewnić odliczalność podatku VAT od wszelkich zakupów, które w jakikolwiek sposób wykorzystywane są przez podatnika do prowadzenia działalności opodatkowanej.

Odliczalność podatku VAT naliczonego zasady szczególne

Orzecznictwo ETS w odniesieniu do zakresu i sposobu, w jakim towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych wskazuje, że związek ten może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni. Powyższy wniosek wynika wprost z wyroku z dnia 6 września 2012 r., w sprawie Portugal Telecom SGPS SA v. Fazenda Publica, sygn. C-496/11, w którym ETS wskazał, że: „Aby można było odliczyć podatek VAT, transakcje powodujące naliczenie podatku powinny pozostawać w bezpośrednim i ścisłym związku z czynnościami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów lub usług zakłada zatem, iż wydatki poczynione celem ich uzyskania stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzących prawo do jego odliczenia (...) Prawo do odliczenia zostaje jednak również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika” (podobnie ETS w orzeczeniach: z dnia 27 września 2001 r. w sprawie Cibo Participations S.A. v. Directeur regional des impóts du Nord-Pas-de-Calais, sygn. C-16/00; z dnia 26 maja 2005 r. w sprawie Kretztechnik v. Finanzamt Linz, sygn. C-465/03, z dnia 8 lutego 2007 r. w sprawie lnvestrand B.V. v. Staatssecretaris van Financien, sygn. C-435/05).

W tym przypadku, gdy związek ten ma charakter pośredni, ETS wyjaśnia, że wydatki tego rodzaju należy zaliczyć do tzw. kosztów ogólnych funkcjonowania podatnika i wskazuje, że choć wydatki takie nie są bezpośrednio związane z wykonaniem żadnej czynności opodatkowanej podatnika, to pozostają one w bezpośrednim związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Tym samym, prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych zakupów przysługuje podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność podatnika daje prawo do odliczenia podatku VAT (por. orzeczenia ETS: z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie Commissioners of Customs and Excise v. Midland Bank plc, sygn. C-98/08, z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie Abbey National plc v. Commissioners of Custorns Excise, sygn. C-408/98 oraz wyżej wymienione w sprawie Cibo Participations, sygn. C-16/00).

Powyższe stanowisko ETS w odniesieniu do tzw. kosztów ogólnych jest także akceptowane w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, w odniesieniu do usług prawniczych i doradczych związanych z emisją akcji Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach przyznał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego stwierdzając, że: „W przypadku tego rodzaju wydatków należy mieć na uwadze obiektywną możliwość przyczynienia się tych wydatków do generowania przez podatnika obrotu podlegającego opodatkowaniu” (wyrok z 19 grudnia 2008 r., sygn. akt III SA/Gl 1364/06). W innym wyroku, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu stwierdził, że: „prawo do odliczenia podatku istnieje nawet wtedy, gdy nie można ustalić bezpośredniego związku pomiędzy zakupem a opodatkowaną transakcją czyli w niektórych sytuacjach prawo do odliczenia może przysługiwać podatnikowi nawet w przypadku braku konkretnej transakcji opodatkowanej, jeżeli zakup związany jest z działalnością podatnika, która, co do zasady, podlega opodatkowaniu (lub daje prawo do odliczenia podatku mimo zwolnienia), a brak związku z konkretną transakcją opodatkowaną wynika z czynników obiektywnych, zwykle niezależnych od podatnika” (wyrok z dnia 15 czerwca 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 1366/08).

Powyższa interpretacja jest także akceptowana w praktyce organów podatkowych. Stanowisko to znalazło potwierdzenie m. in. w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 lutego 2011 r., sygn. IPPP1/443-1291/1-2/ISz, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 stycznia 2009 r., sygn. ILPP2/443-943/08-3/MN, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 maja 2009r.., znak IPPP1-443-304/09-3/JB. W ostatniej z wymienionych powyżej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził iż: „należy stwierdzić, że Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usług doradczych i prawnych. Chociaż wydatki na nabycie tych usług nie mają bezpośredniego związku z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (tj. nie przekładają się bezpośrednio na generowanie podatku należnego), stanowią one jednak koszty ogólne mające związek z ogólną działalnością Spółki opodatkowaną podatkiem VAT.”

Biorąc powyższe pod uwagę, aby wykazać związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT wydatków poniesionych na nabycie Usług Doradztwa, Wnioskodawca musi wykazać albo ich bezpośrednie przełożenie na wykonywanie czynności opodatkowanych (alokacja bezpośrednia), albo wykazać ich pośredni związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT (alokacja pośrednia, tzw. koszty ogólne działalności).

Działalność Wnioskodawcy polegać będzie na świadczeniu Usług Zarządzania na rzecz Spółki Nabywanej. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, świadczenie tych usług na rzecz Spółki Nabywanej byłoby niemożliwe, gdyby Wnioskodawca nie nabył akcji w tej spółce i nie posiadał wiedzy, doświadczenia i kompetencji uzyskanych dzięki nabytym Usługom Doradztwa. Jednocześnie poprzedzenie nabycia tych akcji przez zakup Usług Doradztwa było konieczne, bowiem umożliwiło Wnioskodawcy: zapoznanie się z sytuacją finansową, podatkową i prawną Spółki Nabywanej, zdobycie wiedzy na temat funkcjonowania podmiotu, branży oraz relacji ekonomicznych, jak również istotnych uwarunkowań innego rodzaju etc., a także umożliwiło opracowanie optymalnej struktury nabycia i finansowanie nabycia tych akcji. W rezultacie, Usługi Doradztwa nabyte przez Spółkę w toku procesu nabywania akcji, umożliwią w konsekwencji Spółce rozpoczęcie oraz prowadzenie działalności w zakresie zarządzania. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, będą one stanowić tzw. koszt ogólny jego działalności gospodarczej, która polegać będzie, jak wskazano wyżej, na świadczeniu Usług Zarządzania na rzecz Spółki Nabywanej, które podlegać będą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stanowisko takie podzielił ETS w wyroku, w sprawie Cibo Participations, sygn. C-16/00, stwierdzając, że wydatki poniesione przez spółkę holdingową w związku z zakupem różnego rodzaju usług związanych z nabyciem udziałów lub akcji w spółce zależnej stanowią tzw. koszty ogólne działalności takiej spółki holdingowej. W związku z tym, jeżeli taka spółka holdingowa następnie prowadzi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT oraz działalność gospodarczą nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, będzie ona uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu usług związanych z nabyciem akcji w takiej części, w jakiej mogą być one alokowane do działalności opodatkowanej. Jednocześnie: „(...) koszt tych usług jest częścią kosztów ogólnych i jako taki - składnikiem kosztowym wytworów tego przedsiębiorstwa. Usługi takie pozostają, co do zasady, w bezpośrednim związku z działalnością podatnika jako całością. (...) W związku z tym, wyraźnie wynika z art. 17(5) VI Dyrektywy, że w przypadku, gdy podatnik wykorzystuje towary i usługi w celu prowadzenia zarówno transakcji, w odniesieniu do których podatek VAT podlega odliczeniu, jak i transakcji, w odniesieniu do których nie jest on odliczalny, może on odliczyć jedynie część podatku VAT dającą się przypisać do tych pierwszych transakcji.”

Jednocześnie jednak należy zauważyć, że nabywane usługi umożliwiły Wnioskodawcy poznanie specyfiki rynku, na którym funkcjonuje nabywana spółka. W szczególności, dały sposobność poznania praktycznych problemów prawnych, finansowych, podatkowych, komercyjnych i operacyjnych, jakie na co dzień spotykane są w tego rodzaju działalności. W rezultacie nabycie tych usług umożliwia racjonalne podjęcie i prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu Spółką Nabywaną. Dzięki nabytym usługom jest bowiem w stanie racjonalnie ocenić szanse i zagrożenia stojące przed Spółką Nabywaną i tym podjąć odpowiednie rekomendacje biznesowe lub inwestycyjne.

Podsumowując, wiedza, doświadczenie oraz kompetencje uzyskane przez Spółkę dzięki zakupieniu Usług Doradztwa, będzie w sposób bezpośredni wykorzystywana przez nią do świadczenia Usług Zarządzania. Tym samym, zdaniem Spółki, poza wskazanym wyżej pośrednim związkiem między nabytymi usługami doradczymi a wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, istnieje także związek bezpośredni. Podobne stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 30 lipca 2006 (sygn. akt III SA/Wa 1756/06): ,,(...) nawet gdyby uznać, iż zakup usług związanych z nabyciem akcji/udziałów nie stanowił kosztu ogólnego działalności Spółki, to w ocenie Sądu, skoro Spółka kupiła akcje po to, aby świadczyć usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług, to nie można twierdzić, że zakup usług związanych z nabyciem akcji, związany był ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu.”

Podobnie, za możliwością odliczenia podatku naliczonego od zakupu usług doradczych opowiada się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w cytowanej wyżej indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 13 maja 2009 r., znak IPPP1-443-304/09-3/JB. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że zakup Usług Doradztwa służyć będzie Wnioskodawcy do wykonywania Usług Zarządzania, stanowiących czynności opodatkowane podatkiem VAT w rozumieniu art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT. W rezultacie, warunek odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem Usług Doradztwa należy uznać za spełniony w przedmiotowej sprawie. W świetle powyższego, oraz w związku z faktem, iż w przedmiotowej sprawie; nie zachodzą sytuacje wskazane w przepisach art. art. 88, art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 Ustawy o VAT, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Usług Doradztwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm. – dalej: ustawa), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona została w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m. in. przy nabyciu towarów i usług:

  1. wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  2. wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie TSUE.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Należy podkreślić, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, na określonych zasadach pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Dodatkowo zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca planuje nabyć 100% akcji polskiej spółki akcyjnej. Nabywana spółka jest operatorem ogólnopolskiej sieci kin. Jak wskazał Zainteresowany na dzień nabycia spółki Wnioskodawca będzie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca zawrze umowę z nabywaną spółką na podstawie której będzie świadczył na jej rzecz usługi w zakresie zarządzania, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 23%. W ramach świadczonych na rzecz nabywanej spółki usług Zainteresowany będzie wykonywał czynności z zakresu nadzorowania i doradztwa wewnątrzgrupowego raportowania finansowego, formułowanie i implementowania średnio i długoterminowych strategii, opiniowania i doradztwa w zakresie zawierania nowych umów handlowych, identyfikowania i doradztwa w zakresie wchodzenia nabywanej spółki na nowe rynki. Z tytułu świadczenia powyższych usług Wnioskodawca będzie wystawiał na rzecz spółki nabywanej faktury VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca faktyczne rozpoczęcie świadczenia usług nastąpi po nabyciu akcji spółki nabywanej. Ponadto świadczenie tychże usług będzie możliwe dopiero po nabyciu jej akcji, powyższe wynika z faktu ujawnienia poufnych informacji dotyczących funkcjonowania usługobiorcy oraz usługodawcy.

W ramach procesu nabycia akcji spółki nabywanej Wnioskodawca nabędzie od firm zewnętrznych - wyspecjalizowanych doradców - szereg usług, w szczególności:

  • koszty finansowego doradztwa inwestycyjnego oraz pośrednictwa (świadczone między innymi przez bank inwestycyjny) - dotyczące oceny kondycji finansowej podmiotu nabywanego, rekomendacje, co do ceny, wspomaganie i/lub doradztwo w negocjacjach,
  • koszty doradztwa finansowego i audytorskiego (świadczone przez firmę audytorską)
  • przegląd / badania due diligence finansowego ocena sytuacji bilansowej i finansowej, prezentacja sytuacji finansowej podmiotu badanego,
  • koszty doradztwa podatkowego (świadczone przez podmiot uprawniony do wykonywania doradztwa podatkowego) - przegląd i badanie due diligence podatkowe - ocena sytuacji podatkowej, doradztwo podatkowe przy wyborze struktury transakcji,
  • koszty doradztwa prawnego (świadczone przez kancelarię prawną) badanie due diligence przegląd / badanie sytuacji prawnej, opracowanie struktury prawnej transakcji, udział w negocjacjach oraz przygotowanie dokumentacji prawnej, w tym umów,
  • koszty doradztwa strategicznego, operacyjnego i komercyjnego - badanie due diligence spółki, badanie rynku oraz analiza konkurencji,
  • koszty usług świadczonych na rzecz Spółki w ramach bieżącej obsługi transakcji nabycia akcji, które obejmowały (będą obejmować): opinie z rekomendacjami dotyczącymi struktury transakcji, ceny nabycia i jej warunków oraz udział doradców w negocjacjach prowadzących do zawarcia umowy, jak też weryfikację innej dokumentacji prawnej związanej z zawarciem transakcji nabycia akcji, np. umowy dotyczące finansowania transakcji,
  • koszty wsparcia oraz usług w zakresie rekrutowania personelu, kadry kierowniczej oraz innych specjalistów/pracowników.

Nabycie ww. usług ma na celu określenie sytuacji finansowej, podatkowej i prawnej nabywanej spółki, zdobycie wiedzy na temat funkcjonowania tego podmiotu, branży oraz relacji ekonomicznych. Dzięki nabywanym usługom Wnioskodawca będzie mógł ocenić należycie skutki ekonomiczne nabycia spółki, a przez to zminimalizować ryzyko finansowe, podatkowe i prawne związane z nabyciem akcji. Przeprowadzone przez zewnętrznych doradców analizy pozwolą na opracowanie optymalnej struktury nabycia i finansowania całej transakcji. Uzyskana wiedza, doświadczenie oraz kompetencje umożliwią świadczenie przez Spółkę usług zarządzania nabywana spółką. Zatem jak wskazał Zainteresowany nabycie usług doradczych przyczynia się do uzyskania niezbędnych informacji o nabywanej spółce jak również wiedzy niezbędnej do świadczenia usług zarządzania.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywanymi od zewnętrznych doradców usługami doradczymi.

Analiza powołanych przepisów prawa w kontekście opisanego stanu sprawy pozwala na uznanie, iż nabywane usługi doradcze od wyspecjalizowanych podmiotów mają bezpośredni związek z przyszłą sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy. Nabycie tychże usług pozwoli (jak wskazał Zainteresowany) na poznanie sytuacji prawnej, finansowej oraz podatkowej nabywanej spółki. Przyczyni się do uzyskania wiedzy na temat funkcjonowania podmiotu, dzięki czemu Wnioskodawca będzie mógł właściwie ocenić skutki ekonomiczne nabycia akcji spółki nabywanej, przez co zminimalizuje ryzyko finansowe, podatkowe oraz prawne. Ponadto nabywane usługi doradcze przyczynią się do uzyskania wiedzy i doświadczenia, oraz kompetencji niezbędnych do przyszłego świadczenia usług zarządzania nabywaną spółką, które jak wskazuje Wnioskodawca będą opodatkowane podatkiem VAT według stawki 23%.

Reasumując przedstawiony we wniosku opis sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa, pozwala na stwierdzenie, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług doradczych z uwagi na związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W zakresie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wydano interpretację znak IPPP1/443-520/13-2/AW.

W odniesieniu do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj