Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-974/10-4/SM
z 21 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-974/10-4/SM
Data
2010.12.21


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
benzyna
benzyna
bioetanol
bioetanol
biokomponenty
biokomponenty
biomasa
biomasa
biometanol
biometanol
eter
eter
eter etylo-tert-butylowy
eter etylo-tert-butylowy
obniżenie stawki podatku
obniżenie stawki podatku
stawki podatku
stawki podatku
wyroby energetyczne
wyroby energetyczne


Istota interpretacji
Stawka podatku akcyzowego dla benzyny z dodatkiem biokomponentów.



Wniosek ORD-IN 539 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29.09.2010 r. (data wpływu 01.10.2010 r.), uzupełnionego w dniu 21.10.2010 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-974/10-2/SM z dnia 14.10.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad opodatkowania nieetylizowanej benzyny silnikowej z dodatkiem biokomponentów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.10.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad opodatkowania nieetylizowanej benzyny silnikowej z dodatkiem biokomponentów. Wniosek został uzupełniony (w zakresie odpisu z KRS) w dniu 21.10.2010 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-974/10-2/SM z dnia 14.10.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie obrotu nieetylizowaną benzyną silnikową z dodatkiem biokomponentów. Wyroby takie są nabywane przez Spółkę wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy od kontrahentów prowadzących składy podatkowe.

Spółka otrzymuje od dostawców przedmiotowego paliwa certyfikaty z przeprowadzonych badań laboratoryjnych wskazujące na procentową, odnoszących się do objętości <% V/V>, zawartość biokomponentów w dostarczanych partiach paliwa (dalej: „certyfikaty”). Wyroby są wprowadzane do zbiorników znajdujących się w należących do Spółki składach podatkowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Spółka dokonuje wyprowadzenia ze składów podatkowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nieetylizowanej benzyny silnikowej, która alternatywnie zawiera:

  1. eter etylo-tert-butylowy (dalej: „ETBE”) lub;
  2. eter metylo-tert-butylowy (dalej: „MTBE”) lub;
  3. ETBE oraz biokomponenty, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. 2006 r. Nr 169 poz. 1199 z późn. zm., dalej: „ustawa o biokomponentach”) lub;
  4. MTBE oraz biokomponenty, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o biokomponentach.

W sytuacji, gdy dostawa paliwa wprowadzanego do zbiornika, zgodnie z dołączonymi certyfikatami dostawcy, zawiera taką samą ilość biokomponentów, Spółka nie przeprowadza dodatkowych badań laboratoryjnych przed wyprowadzeniem paliwa ze zbiornika. Kolejna dostawa paliwa wprowadzana jest do zbiornika dopiero po wydaniu magazynowanego paliwa do stanu martwego.

W przypadku, gdy do jednego zbiornika przyjmowana jest jednocześnie dostawa benzyn o różnych zawartościach biokomponentów, Spółka przed wyprowadzeniem dokonuje badań laboratoryjnych paliw, które wykazują zawartość dodanych do tych benzyn poszczególnych biokomponentów. Określenie ich zawartości wskazywane jest w procentach odnoszących się do objętości <% V/V>. Badania dokonywane są dla danej partii magazynowanego paliwa. Następna partia paliwa wprowadzana jest do zbiornika dopiero po wydaniu magazynowanego paliwa do stanu martwego.

Ilość wyprowadzanego paliwa jest mierzona za pomocą legalizowanych przyrządów pomiarowych i przeliczana na ilość litrów w 15 stopniach Celsjusza. Spółka w związku z wyprowadzeniem wyrobów ze składu podatkowego rozpoznaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym od ilości litrów paliwa w 15 stopniach Celsjusza. Spółka do wyprowadzanych wyrobów akcyzowych stosuje stawkę podatku akcyzowego określoną w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. Stawka ta zależna jest od ilości biokomponentu dodanego do danego paliwa silnikowego.

Ilość biokomponentu, w odniesieniu do nieetylizowanych benzyn wskazanych powyżej w pkt a)-d) powyżej, określana jest na postawie posiadanych wyników badań laboratoryjnych w następujący sposób:

  1. w przypadku benzyny zawierającej ETBE - ilość litrów wyprowadzonego paliwa w 15 stopniach Celsjusza jest mnożona przez wynikającą z badań laboratoryjnych procentową zawartość ETBE. W ten sposób Spółka oblicza ilość litrów w 15 stopniach Celsjusza ETBE zawartego w wyprowadzanym paliwie. Ilość ta jest mnożona następnie przez 47%. Uzyskany wynik stanowi ilość litrów biokomponentu - bioetanolu w 15 stopniach Celsjusza zawartego w wyprowadzanym paliwie;
  2. w przypadku benzyny zwierającej MTBE - ilość litrów wyprowadzonego paliwa w 15 stopniach Celsjusza jest mnożona przez wynikającą z badań laboratoryjnych procentową zawartość MTBE. W ten sposób Spółka oblicza ilość litrów w 15 stopniach Celsjusza MTBE zawartego w wyprowadzanym paliwie. Ilość ta jest mnożona następnie przez 36%. Uzyskany wynik stanowi ilość litrów biokomponentu - biometanolu w 15 stopniach Celsjusza zawartego w wyprowadzanym paliwie;
  3. w przypadku benzyny zawierającej ETBE oraz biokomponenty - ilość biokomponentu - bioetanolu zawartego w ETBE określana jest przez Spółkę w sposób wskazany w pkt a. Ilość innych biokomponentów określana jest poprzez pomnożenie ich procentowej zawartości wynikających z przeprowadzonych badań oraz liczby litrów wyprowadzanego paliwa w 15 stopniach Celsjusza. Suma obu wartości stanowi ogólną liczbę litrów biokomponentów w 15 stopniach Celsjusza zawartych w wyprowadzanym paliwie;
  4. w przypadku benzyny zawierającej MTBE oraz biokomponenty - ilość biokomponentu - biometanolu zawartego w MTBE określana jest przez Spółkę w sposób wskazany w pkt b. Ilość innych biokomponentów określana jest poprzez pomnożenie ich procentowej zawartości wynikających z przeprowadzonych badań oraz liczby litrów wyprowadzanego paliwa w 15 stopniach Celsjusza. Suma obu wartości stanowi ogólną liczbę litrów biokomponentów w 15 stopniach Celsjusza zawartych w wyprowadzanym paliwie.

W przedstawionym stanie faktycznym zawartość biokomponentów w wyprowadzanym paliwie przekracza 2% objętości. Paliwa są produkowane w składzie podatkowym i spełniają wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy przedstawiony przez Spółkę sposób obliczania objętości ETBE, która stanowi bioetanol (47%) jest prawidłowy...
  2. Czy przedstawiony przez Spółkę sposób obliczania objętości MTBE, która stanowi biometanol (36%) jest prawidłowy...
  3. Czy przedstawiony powyżej w pkt a-d sposób obliczenia ilości litrów biokomponentu w 15 stopniach Celsjusza zawartych w wyprowadzanym paliwie jest prawidłowy...
  4. Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka jest uprawniona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym do opodatkowania wyprowadzanych paliw silnikowych według stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 2 tej ustawy obniżonej o kwotę stanowiącą iloczyn kwoty 1,565 zł i ilości biokomponentów w 15 stopniach Celsjusza określonej w sposób przedstawiony w stanie faktycznym...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisku, że:

  1. zawartość bioetanolu w ETBE wynosi 47% objętości;
  2. zawartość biometanolu w MTBE wynosi 36% objętości;
  3. przedstawiony przez Spółkę sposób obliczenia zawartości biokomponentów w 15 stopniach Celsjusza w wyprowadzanym paliwie jest prawidłowy;
  4. Spółka jest uprawniona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym do opodatkowania wyprowadzanych paliw silnikowych według stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 2 tej ustawy obniżonej o kwotę stanowiącą iloczyn kwoty 1,565 zł i ilości biokomponentów w 15 stopniach Celsjusza określonej w sposób przedstawiony w stanie faktycznym.

Spółka wnosi, aby Minister Finansów dokonał oceny stanowiska Spółki dla każdego z powyżej wskazanych aspektów osobno.

Ad. 1. Zawartość bioetanolu w ETBE

W obecnym stanie prawnym polskie przepisy o podatku akcyzowym ani przepisy dotyczące biokomponentów nie regulują sposobu określenia zawartości bioetanolu w ETBE. Regulacja w tym zakresie zawarta była załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z 10 stycznia 2004 r. w sprawie minimalnej ilości biokomponentów wprowadzanych do obrotu w paliwach ciekłych lub biopaliwach ciekłych z 2004 r. (Dz. U. 2004 Nr 3 poz. 16). Rozporządzenie to przewidywało, że objętość bioetanolu zawartego w ETBE wynosi 47%.

Należy jednak zauważyć, że Dyrektywa Rady z dnia 8 maja 2003 roku w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych (2003/30/WE) zdefiniowała w art. 2 ust. 2 lit. f) bio-ETBE jako ETBE produkowany na podstawie bioetanolu. Zgodnie z tym przepisem, procent objętości bio-ETBE, który jest liczony jako biopaliwo, wynosi 47 %.

Zdaniem Spółki wobec braku regulacji kwestii obliczania zawartości bioetanolu w ETBE w przepisach krajowych należy stosować pomocniczo współczynnik określony w Dyrektywie.

Stanowisko takie potwierdzają interpretacje wydane w czasie, gdy obowiązywała ustawa z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. 2004 r. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.):

  • postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie (nr 351000-RPA-91103-2-2/06);
  • interpretacja indywidualna wydana przez Ministra Finansów (nr ITPP3/443/W-4/07);
  • interpretacja indywidualna wydana przez Ministra Finansów (nr ITPP3/443W-3/07);
  • interpretacja indywidualna wydana przez Ministra Finansów na rzecz Spółki (nr IPPP1/443-529/08-2/SM).

Stanowisko takie potwierdza również interpretacja wydana przez Ministra Finansów na rzecz Spółki (nr IPPP3/443-375/09-2/CS) w czasie, gdy obowiązywał przepis § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. 2009 r. Nr 32 poz. 228).

Stanowisko takie potwierdza także interpretacja wydana przez Ministra Finansów (nr IPPP3/443-908/09-2/KB) w obecnym stanie prawnym, a więc na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Dodatkowo należy również zauważyć, że wprowadzone po przystąpieniu przez Polskę do Wspólnoty zwolnienie od podatku akcyzowego w zakresie biokomponentów było przedmiotem oceny przez Komisję Europejską pod kątem zgodności tego środka pomocowego z przepisami prawa europejskiego (Decyzja N 580/2005, Dziennik Urzędowy UE C 80 z 2007 r.). Zgodnie z wyjaśnieniami udzielonymi przez Polskę „bioetanol jest produktem rolnym i pochodzi w 100% ze źródeł odnawialnych. ETBE jest pochodnym bioetanolu, ETBE pochodzi z biomasy jedynie w 47 %”, „(...) zwolnienie od podatku od litra ETBE przyznawane jest tylko na stosowną część uzyskaną z biomasy”.

Opis środka pomocy ustalony zgodnie z informacjami uzyskanymi przez Komisję potwierdza stanowisko Spółki o sposobie obliczenia zawartości bioetanolu w ETBE. Spółka pragnie zwrócić uwagę, że wejście w życie ustawy o podatku akcyzowym nie miało wpływu na określenie ilości bioetanolu zawartego w ETBE.

Ad. 2. Zawartość biometanolu w MTBE

Podobnie jak w przypadku ETBE, w obecnym stanie prawnym polskie przepisy o podatku akcyzowym ani przepisy dotyczące biokomponentów nie regulują sposobu określenia zawartości biometanolu w MTBE.

Regulacje takie wprowadzone zostały natomiast Dyrektywą Rady z dnia 8 maja 2003 roku w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych (2003/30/WE), która zdefiniowała bio-MTBE w art. 2 ust. 2 lit. g) jako MTBE produkowany na podstawie biometanolu. Zgodnie z tym przepisem, procent objętości bioMTBE, który jest liczony jako biopaliwo, wynosi 36%.

Zdaniem Spółki wobec braku regulacji kwestii obliczania zawartości biometanolu w MTBE w przepisach krajowych należy stosować pomocniczo współczynnik określony w Dyrektywie.

Stanowisko takie potwierdza interpretacja wydana przez Ministra Finansów na rzecz Spółki (nr IPPP3/443-375/09-2/CS) w czasie, gdy obowiązywał przepis § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. 2009 r. Nr 32 poz. 228).

Ad. 3. Sposób obliczania zawartości biokomponentów

- Pojęcie biokomponentu

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym obniżenie stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 2 tej ustawy następuje o kwotę 1,565 zł od każdego litra dodanych biokomponentów. Zgodnie z art. 86 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym biokomponentami są biokomponenty w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o biopaliwach, biokomponentami są bioetanol, biometanol, ester, dimetyloeter, czysty olej roślinny oraz węglowodory syntetyczne. Spółka pragnie zwrócić uwagę, że pod pojęciem bioetanolu, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o biokomponentach, należy rozumieć alkohol etylowy wytwarzany z biomasy, w tym bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym lub eterze etylo-tert-amylowym. Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o biokomponentach pod pojęciem biometanolu należy rozumieć alkohol metylowy wytwarzany z biomasy, w tym biometanol zawarty w eterze metylo-tert-butylowym lub eterze metylo-tert-amylowym.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że biokomponentami, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym są w szczególności:

  • bioetanol,
  • bioetanol, zawarty w ETBE,
  • biometanol,
  • biometanol, zawarty w MTBE.

- Zawartość biokomponentu w wyprowadzanym wyrobie

Zgodnie z art. 88 ust. 1 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy o akcyzie podstawą opodatkowania paliw silnikowych jest ich ilość wyrażona w litrach gotowego wyrobu w 15 stopniach Celsjusza. Zdaniem Spółki stosowanie zwolnienia z opodatkowania benzyn silnikowych, którego kwota jest uzależniona od ilości dodanych do tych paliw biokomponentów wymaga, aby ilość biokomponentów wyrażona była w tej samej jednostce miary, która stanowi podstawę opodatkowania paliw silnikowych.

Zdaniem Spółki, zaprezentowana w stanie faktycznym metodologia określania ilości litrów biokomponentu w wyprowadzanym paliwie jest poprawna w świetle przepisów prawa akcyzowego. Zapewnia ona bowiem poprawne wyznaczenie ilości biokomponentu zawartego w wyprowadzanym paliwie w stosownej jednostce miary.

Ad. 4. Stosowanie obniżonej stawki podatku, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy dla wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn, o których mowa w pkt 2, z biokomponentami, zawierających powyżej 2% biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowymi spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - stawka akcyzy określona w pkt 2, obniżona o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych benzyn, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1000 litrów.

- Warunki stosowania obniżonej stawki

Warunki zastosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego dla benzyn silnikowych są więc następujące:

  1. nieetylizowana benzyna silnikowa powinna spełniać wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;
  2. benzyna ta powinna zawierać powyżej 2% biokomponentów.

Jak Spółka wskazała w stanie faktycznym niniejszego wniosku warunki te będą spełnione.

- Sposób obliczenia obniżonej stawki

Zdaniem Spółki obliczenie obniżonej stawki podatku powinno przebiegać w następujący sposób:

  • Spółka powinna obliczyć ilość biokomponentów zawartych w wyprowadzanej ze składu partii nieetylizowanej benzynie silnikowej w sposób opisany w stanie faktycznym;
  • ilość litrów biokomponentów powinna zostać przeliczona na ilość litrów zawartych w każdym 1000l wyprowadzanej partii paliwa;
  • stawka podatku akcyzowego dla 1000l nieetylizowanej benzyny silnikowej wynosi, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy o akcyzie 1565 zł/1000l;
  • stawka ta powinna zostać obniżona o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do danej partii benzyny wyprowadzanej ze składu podatkowego;
  • obniżona stawka nie może prowadzić do opodatkowania na poziomie niższym niż 10 zł za 1000I benzyny z dodatkiem biokomponentów;
  • obliczona w ten sposób stawka powinna zostać zastosowana do obliczenia kwoty należnego podatku akcyzowego z tytułu wyprowadzenia danej partii benzyny.

Stosowanie zwolnienia obrazuje następujący przykład:

Spółka wyprowadza ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy 10.000l (w 15 stopniach Celsjusza) benzyny silnikowej zawierającej 2% bioetanolu oraz 5% ETBE. Zawartość biokomponentów wynika z badań laboratoryjnych.

Łączna zawartość biokomponentu będzie więc wynosić 2% + 0,47 * 5% = 2% + 2,35% = 4,35% . Całkowita ilość litrów biokomponentów w 15 stopniach Celsjusza będzie więc wynosić 435l, natomiast w każde 1.000l wyprowadzanego paliwa będzie zawierało 435l/10 = 43,50l.

Obniżenie stawki podatku dla każdego 1.000l wyprowadzanej benzyny będzie wynosić 43,50 * 1,565 zł = 68,077 zł.

Stawka podatku akcyzowego dla każdego 1.000l wyprowadzanego paliwa będzie wynosić 1565 zł - 68,077 zł = 1496,923 zł.

Kwota należnego podatku akcyzowego z tytułu wyprowadzonej benzyny silnikowej wyniesie więc 10 * 1496,923 zł = 14969,23 zł. Po zaokrągleniu podatek do zapłaty wyniesie 14969 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj