Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-974/10-4/SM
z 21 grudnia 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-974/10-4/SM
Data
2010.12.21
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne
Słowa kluczowe
benzyna
benzyna
bioetanol
bioetanol
biokomponenty
biokomponenty
biomasa
biomasa
biometanol
biometanol
eter
eter
eter etylo-tert-butylowy
eter etylo-tert-butylowy
obniżenie stawki podatku
obniżenie stawki podatku
stawki podatku
stawki podatku
wyroby energetyczne
wyroby energetyczne
Istota interpretacji
Stawka podatku akcyzowego dla benzyny z dodatkiem biokomponentów.
Wniosek ORD-IN 539 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29.09.2010 r. (data wpływu 01.10.2010 r.), uzupełnionego w dniu 21.10.2010 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-974/10-2/SM z dnia 14.10.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad opodatkowania nieetylizowanej benzyny silnikowej z dodatkiem biokomponentów - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 01.10.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad opodatkowania nieetylizowanej benzyny silnikowej z dodatkiem biokomponentów. Wniosek został uzupełniony (w zakresie odpisu z KRS) w dniu 21.10.2010 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-974/10-2/SM z dnia 14.10.2010 r. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie obrotu nieetylizowaną benzyną silnikową z dodatkiem biokomponentów. Wyroby takie są nabywane przez Spółkę wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy od kontrahentów prowadzących składy podatkowe. Spółka otrzymuje od dostawców przedmiotowego paliwa certyfikaty z przeprowadzonych badań laboratoryjnych wskazujące na procentową, odnoszących się do objętości <% V/V>, zawartość biokomponentów w dostarczanych partiach paliwa (dalej: „certyfikaty”). Wyroby są wprowadzane do zbiorników znajdujących się w należących do Spółki składach podatkowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Spółka dokonuje wyprowadzenia ze składów podatkowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nieetylizowanej benzyny silnikowej, która alternatywnie zawiera:
W sytuacji, gdy dostawa paliwa wprowadzanego do zbiornika, zgodnie z dołączonymi certyfikatami dostawcy, zawiera taką samą ilość biokomponentów, Spółka nie przeprowadza dodatkowych badań laboratoryjnych przed wyprowadzeniem paliwa ze zbiornika. Kolejna dostawa paliwa wprowadzana jest do zbiornika dopiero po wydaniu magazynowanego paliwa do stanu martwego. W przypadku, gdy do jednego zbiornika przyjmowana jest jednocześnie dostawa benzyn o różnych zawartościach biokomponentów, Spółka przed wyprowadzeniem dokonuje badań laboratoryjnych paliw, które wykazują zawartość dodanych do tych benzyn poszczególnych biokomponentów. Określenie ich zawartości wskazywane jest w procentach odnoszących się do objętości <% V/V>. Badania dokonywane są dla danej partii magazynowanego paliwa. Następna partia paliwa wprowadzana jest do zbiornika dopiero po wydaniu magazynowanego paliwa do stanu martwego. Ilość wyprowadzanego paliwa jest mierzona za pomocą legalizowanych przyrządów pomiarowych i przeliczana na ilość litrów w 15 stopniach Celsjusza. Spółka w związku z wyprowadzeniem wyrobów ze składu podatkowego rozpoznaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym od ilości litrów paliwa w 15 stopniach Celsjusza. Spółka do wyprowadzanych wyrobów akcyzowych stosuje stawkę podatku akcyzowego określoną w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. Stawka ta zależna jest od ilości biokomponentu dodanego do danego paliwa silnikowego. Ilość biokomponentu, w odniesieniu do nieetylizowanych benzyn wskazanych powyżej w pkt a)-d) powyżej, określana jest na postawie posiadanych wyników badań laboratoryjnych w następujący sposób:
W przedstawionym stanie faktycznym zawartość biokomponentów w wyprowadzanym paliwie przekracza 2% objętości. Paliwa są produkowane w składzie podatkowym i spełniają wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach. W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawcy: Spółka stoi na stanowisku, że:
Spółka wnosi, aby Minister Finansów dokonał oceny stanowiska Spółki dla każdego z powyżej wskazanych aspektów osobno. Ad. 1. Zawartość bioetanolu w ETBE W obecnym stanie prawnym polskie przepisy o podatku akcyzowym ani przepisy dotyczące biokomponentów nie regulują sposobu określenia zawartości bioetanolu w ETBE. Regulacja w tym zakresie zawarta była załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z 10 stycznia 2004 r. w sprawie minimalnej ilości biokomponentów wprowadzanych do obrotu w paliwach ciekłych lub biopaliwach ciekłych z 2004 r. (Dz. U. 2004 Nr 3 poz. 16). Rozporządzenie to przewidywało, że objętość bioetanolu zawartego w ETBE wynosi 47%. Należy jednak zauważyć, że Dyrektywa Rady z dnia 8 maja 2003 roku w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych (2003/30/WE) zdefiniowała w art. 2 ust. 2 lit. f) bio-ETBE jako ETBE produkowany na podstawie bioetanolu. Zgodnie z tym przepisem, procent objętości bio-ETBE, który jest liczony jako biopaliwo, wynosi 47 %. Zdaniem Spółki wobec braku regulacji kwestii obliczania zawartości bioetanolu w ETBE w przepisach krajowych należy stosować pomocniczo współczynnik określony w Dyrektywie. Stanowisko takie potwierdzają interpretacje wydane w czasie, gdy obowiązywała ustawa z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. 2004 r. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.):
Stanowisko takie potwierdza również interpretacja wydana przez Ministra Finansów na rzecz Spółki (nr IPPP3/443-375/09-2/CS) w czasie, gdy obowiązywał przepis § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. 2009 r. Nr 32 poz. 228). Stanowisko takie potwierdza także interpretacja wydana przez Ministra Finansów (nr IPPP3/443-908/09-2/KB) w obecnym stanie prawnym, a więc na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. Dodatkowo należy również zauważyć, że wprowadzone po przystąpieniu przez Polskę do Wspólnoty zwolnienie od podatku akcyzowego w zakresie biokomponentów było przedmiotem oceny przez Komisję Europejską pod kątem zgodności tego środka pomocowego z przepisami prawa europejskiego (Decyzja N 580/2005, Dziennik Urzędowy UE C 80 z 2007 r.). Zgodnie z wyjaśnieniami udzielonymi przez Polskę „bioetanol jest produktem rolnym i pochodzi w 100% ze źródeł odnawialnych. ETBE jest pochodnym bioetanolu, ETBE pochodzi z biomasy jedynie w 47 %”, „(...) zwolnienie od podatku od litra ETBE przyznawane jest tylko na stosowną część uzyskaną z biomasy”. Opis środka pomocy ustalony zgodnie z informacjami uzyskanymi przez Komisję potwierdza stanowisko Spółki o sposobie obliczenia zawartości bioetanolu w ETBE. Spółka pragnie zwrócić uwagę, że wejście w życie ustawy o podatku akcyzowym nie miało wpływu na określenie ilości bioetanolu zawartego w ETBE. Ad. 2. Zawartość biometanolu w MTBE Podobnie jak w przypadku ETBE, w obecnym stanie prawnym polskie przepisy o podatku akcyzowym ani przepisy dotyczące biokomponentów nie regulują sposobu określenia zawartości biometanolu w MTBE. Regulacje takie wprowadzone zostały natomiast Dyrektywą Rady z dnia 8 maja 2003 roku w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych (2003/30/WE), która zdefiniowała bio-MTBE w art. 2 ust. 2 lit. g) jako MTBE produkowany na podstawie biometanolu. Zgodnie z tym przepisem, procent objętości bioMTBE, który jest liczony jako biopaliwo, wynosi 36%. Zdaniem Spółki wobec braku regulacji kwestii obliczania zawartości biometanolu w MTBE w przepisach krajowych należy stosować pomocniczo współczynnik określony w Dyrektywie. Stanowisko takie potwierdza interpretacja wydana przez Ministra Finansów na rzecz Spółki (nr IPPP3/443-375/09-2/CS) w czasie, gdy obowiązywał przepis § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. 2009 r. Nr 32 poz. 228). Ad. 3. Sposób obliczania zawartości biokomponentów - Pojęcie biokomponentu Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym obniżenie stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 2 tej ustawy następuje o kwotę 1,565 zł od każdego litra dodanych biokomponentów. Zgodnie z art. 86 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym biokomponentami są biokomponenty w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o biopaliwach, biokomponentami są bioetanol, biometanol, ester, dimetyloeter, czysty olej roślinny oraz węglowodory syntetyczne. Spółka pragnie zwrócić uwagę, że pod pojęciem bioetanolu, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o biokomponentach, należy rozumieć alkohol etylowy wytwarzany z biomasy, w tym bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym lub eterze etylo-tert-amylowym. Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o biokomponentach pod pojęciem biometanolu należy rozumieć alkohol metylowy wytwarzany z biomasy, w tym biometanol zawarty w eterze metylo-tert-butylowym lub eterze metylo-tert-amylowym. Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że biokomponentami, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym są w szczególności:
- Zawartość biokomponentu w wyprowadzanym wyrobie Zgodnie z art. 88 ust. 1 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy o akcyzie podstawą opodatkowania paliw silnikowych jest ich ilość wyrażona w litrach gotowego wyrobu w 15 stopniach Celsjusza. Zdaniem Spółki stosowanie zwolnienia z opodatkowania benzyn silnikowych, którego kwota jest uzależniona od ilości dodanych do tych paliw biokomponentów wymaga, aby ilość biokomponentów wyrażona była w tej samej jednostce miary, która stanowi podstawę opodatkowania paliw silnikowych. Zdaniem Spółki, zaprezentowana w stanie faktycznym metodologia określania ilości litrów biokomponentu w wyprowadzanym paliwie jest poprawna w świetle przepisów prawa akcyzowego. Zapewnia ona bowiem poprawne wyznaczenie ilości biokomponentu zawartego w wyprowadzanym paliwie w stosownej jednostce miary. Ad. 4. Stosowanie obniżonej stawki podatku, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy dla wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn, o których mowa w pkt 2, z biokomponentami, zawierających powyżej 2% biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowymi spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - stawka akcyzy określona w pkt 2, obniżona o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych benzyn, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1000 litrów. - Warunki stosowania obniżonej stawki Warunki zastosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego dla benzyn silnikowych są więc następujące:
Jak Spółka wskazała w stanie faktycznym niniejszego wniosku warunki te będą spełnione. - Sposób obliczenia obniżonej stawki Zdaniem Spółki obliczenie obniżonej stawki podatku powinno przebiegać w następujący sposób:
Stosowanie zwolnienia obrazuje następujący przykład: Spółka wyprowadza ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy 10.000l (w 15 stopniach Celsjusza) benzyny silnikowej zawierającej 2% Łączna zawartość biokomponentu będzie więc wynosić 2% + 0,47 * 5% = 2% + 2,35% = 4,35% Obniżenie stawki podatku dla każdego 1.000l wyprowadzanej benzyny będzie wynosić 43,50 * 1,565 zł = 68,077 zł. Stawka podatku akcyzowego dla każdego 1.000l wyprowadzanego paliwa będzie wynosić 1565 zł - 68,077 zł = 1496,923 zł. Kwota należnego podatku akcyzowego z tytułu wyprowadzonej benzyny silnikowej wyniesie więc 10 * 1496,923 zł = 14969,23 zł. Po zaokrągleniu podatek do zapłaty wyniesie 14969 zł. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.