Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-952/11/MM
z 17 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-952/11/MM
Data
2012.01.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
cele mieszkaniowe
funkcjonariusz Policji
odliczenie od dochodu
podatek dochodowy od osób fizycznych
pomoc finansowa
stosunek służbowy
świadczenie nienależne
zwrot nienależny


Istota interpretacji
W jaki sposób Wnioskodawca powinien postąpić, by uzyskać zwrot podatku?



Wniosek ORD-IN 1011 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 17 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2012 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 16 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia pomocy finansowej udzielonej policjantowi na zakup lokalu mieszkalnego, która na skutek rozwiązania stosunku służbowego została zwrócona - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 października 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 10 stycznia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia pomocy finansowej udzielonej policjantowi na zakup lokalu mieszkalnego, która na skutek rozwiązania stosunku służbowego została zwrócona.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Decyzją Komendanta Miejskiego Policji z dnia 13 września 2006 r. Wnioskodawcy została przyznana pomoc finansowa na zakup lokalu mieszkalnego w wysokości 12.036 zł brutto. Wypłacona Wnioskodawcy kwota została pomniejszona o podatek dochodowy. Podatek dochodowy od przyznanej Wnioskodawcy kwoty został odprowadzony (zapłacony) przez Komendę Wojewódzką Policji.

W wyniku rozwiązania stosunku służbowego przed upływem 10 lat od chwili udzielenia ww. pomocy – decyzją Komendanta Miejskiego Policji Wnioskodawca został zobowiązany do zwrotu tejże pomocy łącznie z podatkiem, tj. w kwocie 12.036 zł.

Dnia 19 czerwca 2008 r. została zawarta ugoda, w której Komendant Miejski Policji wyraził zgodę na spłatę przez Wnioskodawcę ww. kwoty przez okres 3 lat, w następujący sposób:


  • I rata płatna do dnia 20 lipca 2008 r. w wysokości 311 zł,
  • 35 równych rat miesięcznych po 335 zł każda, począwszy od sierpnia 2008 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


W jaki sposób Wnioskodawca powinien postąpić, by uzyskać zwrot podatku...


Zdaniem Wnioskodawcy – w związku z faktem zwrócenia pomocy finansowej na zakup mieszkania do Komendy Wojewódzkiej Policji powinien, na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwoty dokonanego zwrotu odliczyć w zeznaniach podatkowych za lata, w których został on dokonany, tj. za rok: 2008, 2009 i 2010.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że kategorie przychodów zostały wymienione w tym przepisie jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku służbowego, stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku służbowym, stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Przychodem ze stosunku pracy (służbowego) jest zatem również pomoc finansowa dla policjanta na zakup lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zatem od wszelkich wypłacanych (postawionych do dyspozycji podatnika) świadczeń płatnicy – co do zasady – są zobowiązani do poboru zaliczek na podatek dochodowy.

Jak wskazano we wniosku, decyzją Komendanta Miejskiego Policji z dnia 13 września 2006 r. Wnioskodawcy została przyznana pomoc finansowa na zakup lokalu mieszkalnego w wysokości 12.036 zł brutto. Wypłacona Wnioskodawcy kwota została pomniejszona o podatek dochodowy. Podatek dochodowy od przyznanej Wnioskodawcy kwoty został odprowadzony (zapłacony) przez Komendę Wojewódzką Policji.

W wyniku rozwiązania stosunku służbowego przed upływem 10 lat od chwili udzielenia ww. pomocy – decyzją Komendanta Miejskiego Policji Wnioskodawca został zobowiązany do zwrotu tejże pomocy łącznie z podatkiem, tj. w kwocie 12.036 zł.

Dnia 19 czerwca 2008 r. została zawarta ugoda, w której Komendant Miejski Policji wyraził zgodę na spłatę przez Wnioskodawcę ww. kwoty przez okres 3 lat, w następujący sposób:


  • I rata płatna do dnia 20 lipca 2008 r. w wysokości 311 zł,
  • 35 równych rat miesięcznych po 335 zł każda, począwszy od sierpnia 2008 r.


W związku z tym wskazać należy, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca wprowadził procedury dokonywania przez podatnika odliczeń z tytułu zwrotu nienależnie pobranych świadczeń.

Stosownie bowiem do art. 26 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. (tj. w okresie kiedy dokonywał Pan zwrotu ww. świadczeń), podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika.

Natomiast na podstawie art. 26 ust. 7h ww. ustawy kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 5, przekraczająca kwotę dochodu, o którym mowa w ust. 1, może być odliczona od dochodu uzyskanego w najbliższych kolejno po sobie następujących 5 latach podatkowych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy – poczynając od 2008 r. – miał prawo odliczyć od dochodu – według zasad przewidzianych w art. 26 ust. 1 pkt 5 i art. 26 ust. 7h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – kwoty zwróconych nienależnie pobranych świadczeń, tj. pomocy finansowej przyznanej na zakup lokalu mieszkalnego, jeżeli zwroty te nie zostały uwzględnione przez płatnika.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj