Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB2/415-247/13-2/JR
Data
2013.06.18
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów
Słowa kluczowe
akcja
akcje pracownicze
spadek
sprzedaż akcji
Istota interpretacji
Czy dochód uzyskany ze zbycia papierów wartościowych (własnościowych) otrzymanych w drodze spadku jest w całości zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych?
Wniosek ORD-IN
236 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy reprezentowanego przez pełnomocnika przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia akcji nabytych w drodze spadku – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 marca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia akcji nabytych w drodze spadku.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Podatnik nabył w drodze dziedziczenia po matce (I grupa), zmarłej …lutego 2007 r., majątek składający się z 3.300 szt. papierów własnościowych P.. o wartości 187.935,00 zł. Były to akcje nabyte przez uprawnionych pracowników, emerytów w związku z ustawą o komercjalizacji i prywatyzacji z 30 sierpnia 1996 r. Wnioskodawca dysponuje zaświadczeniem wydanym przez Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzającym, że przedstawił do wymiaru podatku od nabycia rzeczy – praw majątkowych w drodze spadku przedmiotowy majątek. Wnioskodawca stwierdza, że Urząd Skarbowy zezwolił na przepisanie w całości na Niego wyżej wymienionego majątku, a podatku nie pobrano w związku z art. 4a ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. Nr 142 poz. 1514 z 3 czerwca 2004 r. ze zm.). W 2012 r. Wnioskodawca zbył odpłatnie w całości przedmiotowe papiery własnościowe za kwotę 107.217 zł. Wskazuje, że koszty uzyskania przychodu wyniosły 645,09 zł, w związku z czym dochód do opodatkowania wynosi 106.571,91 zł. Jego zdaniem do 30 kwietnia winien rozliczyć dochód ze sprzedaży przedmiotowych papierów wartościowych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy dochód uzyskany ze zbycia papierów wartościowych (własnościowych) otrzymanych w drodze spadku jest w całości zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych...
Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 105 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód uzyskany ze zbycia akcji (udziałów), otrzymanych w drodze spadku, w części odpowiadającej kwocie zapłaconego podatku od spadków i darowizn jest zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych. Do wymiaru podatku w 2007 r. zostało zgłoszonych 3.300 akcji o wartości 187.935,00 zł. W 2012 r. sprzedano 3.300 akcji. Dochód ze sprzedaży wynosi 106.571,91 zł (PIT-8C przychód 107.217,00, koszty 645,09 zł, dochód 106.571,91 zł) Dochód ze sprzedaży akcji jest niższy od wartości majątku zgłoszonego do wymiaru podatku w 2007 r., zatem dochód w całości jest zwolniony od podatku dochodowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c). Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych, uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych. Przy ustalaniu wartości przychodów, o których mowa m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 ww. ustawy. W świetle art. 5a pkt 11 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 ze zm.). Papierami wartościowymi są w rozumieniu tej ustawy m.in. akcje. W myśl art. 17 ust. 2 ww. ustawy, przy ustalaniu wartości przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. c), pkt 6, 7, 9 i 10, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19. Zgodnie z art. 19 ust. 1, w związku z art. 17 ust. 2, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Natomiast stosownie do treści art. 30b ust. 1 ww. ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych (w tym akcji) jest różnica pomiędzy przychodami z tego zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 – osiągnięta w roku podatkowym. Pojęcie kosztów uzyskania przychodów zdefiniowane zostało w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Art. 22 ust. 1f określa sposób ustalenia kosztów uzyskania przychodów w przypadku zbycia akcji w spółce objętych w zamian za wkład niepieniężny, zaś ust. 1g w przypadku zbycia akcji objętych w wyniku podziału spółek. Zgodnie natomiast z art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e. Zatem, zgodnie z ww. art. 23 ust. 1 pkt 38 w momencie dokonywania odpłatnego zbycia papierów wartościowych, za koszty uzyskania przychodu z tego tytułu, uważa się wydatki na objęcie lub nabycie tych papierów wartościowych. Ustawodawca regulując zasady ustalania kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia m.in. papierów wartościowych zezwala zatem, aby koszty nabycia tych papierów wartościowych pomniejszały przychód do opodatkowania, jednocześnie uzależniając ich wysokość od sposobu nabycia zbywanych papierów wartościowych. W związku z powyższym istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy ma ustalenie sposobu nabycia przez Wnioskodawcę przedmiotowych papierów, aby określić jakie wydatki Wnioskodawca poniósł na ich nabycie oraz w jakiej wysokości, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą one stanowić koszty uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia papierów wartościowych. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nabył w spadku 3.300 akcji, po zmarłej w dniu …lutego 2007 r. matce. Na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, został zwolniony z zapłaty podatku od spadków i darowizn. W 2012 r. zbył odpłatnie przedmiotowe papiery wartościowe. Zauważyć należy, że w przypadku nabycia papierów wartościowych w drodze spadku, nie występuje koszt nabycia, ponieważ nie zostają poniesione żadne wydatki na ich nabycie. Nabycie w drodze spadku jest nabyciem nieodpłatnym. W przypadku otrzymania spadku, spadkobierca obciążony może być jedynie obowiązkiem zapłaty podatku od spadków i darowizn. Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 105 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu zbycia akcji (udziałów) otrzymanych w drodze spadku jest wyłącznie dochód w części odpowiadającej kwocie zapłaconego podatku od spadków i darowizn. Tak więc, wolny od podatku dochodowego może być dochód uzyskany ze zbycia papierów wartościowych otrzymanych w drodze spadku jedynie w części odpowiadającej kwocie zapłaconego podatku od spadków i darowizn z tytułu nabycia zbytych papierów wartościowych. Jednakże, zgodnie z tym, co Wnioskodawca wskazał we wniosku, na podstawie art. 4a ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2009 r., Nr 93, poz. 768 ze zm.), został zwolniony z zapłaty podatku od spadków i darowizn. Skoro jednak Wnioskodawca podatku od spadków i darowizn nie zapłacił, to nie istnieje kwota, która podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. W konsekwencji oznacza to, iż cała kwota ze zbycia papierów wartościowych otrzymanych przez Wnioskodawcę w spadku podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art. 30b ust. 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodu tego nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (na zasadach ogólnych według skali podatkowej) oraz w art. 30c (tzw. podatek liniowy z działalności gospodarczej). Zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 1 i ust. 1b oraz ust. 4 pkt 2 ww. ustawy w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania według ustalonego wzoru o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy oraz w tym samy terminie wpłacić należny podatek wynikający z zeznania. Reasumując, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż przychód uzyskany z tytułu sprzedaży papierów wartościowych nabytych w drodze spadku, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wartość nabytych w drodze spadku ww. papierów wartościowych nie stanowi kosztów uzyskania przychodów. Zaznaczyć w tym miejscu należy, że tut. Organ mając na uwadze kontekst zawartych informacji, zrozumiał, iż Wnioskodawca pisząc papiery własnościowe miał na uwadze papiery wartościowe. W odniesieniu do przedstawionych kwot podanych we wniosku, organ informuje, iż ewentualne przeliczenia, jakich należałoby dokonać nie należą do kompetencji tut. organu. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy. W związku z powyższym tut. organ nie może na podstawie podanych przez Wnioskodawcę we wniosku wartości dokonywać wyliczenia kwoty podatku do zapłaty. Organ wskazał natomiast Wnioskodawcy w jaki sposób ma wyliczyć podstawę opodatkowania zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże bez dokonywania wyliczeń kwoty dochodu do opodatkowania i podatku.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
|