Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-206/12/BW
z 11 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-206/12/BW
Data
2012.06.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo społeczne
budynki zbiorowego zamieszkania
montaż
stawki podatku
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Możliwość zastosowania stawki podatku VAT 8% dla usług montażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym rolet zewnętrznych, bram garażowych oraz napędów do bram garażowych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2012r. (data wpływu 2 marca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2012r. (data wpływu 31 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT 8% dla usług montażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym rolet zewnętrznych, bram garażowych oraz napędów do bram garażowych jest:

  • prawidłowe w części montażu rolet okiennych zewnętrznych (zakupionych bądź wytworzonych), bram garażowych (zakupionych bądź wytworzonych) oraz napędów do bram garażowych wykonywanych w nowo wznoszonych lub istniejących budynkach jedno lub wielorodzinnych, w ramach realizacji całego zadania inwestycyjnego oraz
  • nieprawidłowe w części montażu bram garażowych i napędów do bram garażowych w nowo wznoszonych lub istniejących budynkach wielorodzinnych w ramach prac realizowanych na podstawie odrębnych umów dotyczących tylko garaży.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT 8% dla usług montażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym rolet zewnętrznych, bram garażowych oraz napędów do bram garażowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 maja 2012r. (data wpływu 31 maja 2012r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 14 maja 2012r. znak: IBPP2/443-206/12/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką cywilną prowadzącą działalność gospodarczą polegającą na:

  • wytwarzaniu rolet okiennych /wewnętrznych z materiałów i zewnętrznych z aluminium + tworzyw sztucznych/,
  • instalowaniu wytworzonych przez spółkę rolet w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym / art. 41 ust. 12a ustawy o symbolu 112 PKOB/,
  • zakup rolet od dostawcy i instalowanie w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym /według przywołanego wyżej artykułu ustawy/,
  • sprzedaży rolet okiennych,
  • wytwarzaniu i instalacji + zabudowa bram garażowych znajdujących się w budynkach jedno i wielorodzinnych – nowo wznoszonych, objętych społecznym programem mieszkaniowym,
  • wytwarzaniu i instalacji – zabudowa bram garażowych znajdujących się w budynkach istniejących objętych społecznym programem mieszkaniowym, a garaż stanowi część budynku mieszkalnego,
  • instalacji napędów do bram garażowych znajdujących się w nowych i istniejących budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Natomiast w piśmie z dnia 25 maja 2012r. Wnioskodawca, w uzupełnieniu do wniosku, wyjaśnił:

Wyjaśnienie odnośnie ceny za usługi wymienione w przedstawionych we wniosku pytaniach:

dot. pyt. 1. Cena za wytworzenie rolet okiennych zewnętrznych a następnie instalowanie ich w nowo wznoszonych lub istniejących już obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym obejmuje wartość montowanego materiału, robociznę za montaż, transport, narzędzia itp.

dot. pyt. 2. Cena za montowanie rolet w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym obejmuje wartość zakupu gotowych rolet, robociznę, montaż, transport, narzędzia itp.

dot. pyt. 3. Cena za usługę odnośnie zabudowy bram garażowych w garażach znajdujących się wewnątrz budynków jedno i wielo rodzinnych nowo wznoszonych, objętych społecznym programem mieszkaniowym obejmuje wartość montowanego materiału, robociznę za montaż, transport, narzędzia itp.

dot. pyt. 4. Cena za usługę odnośnie zabudowy bram garażowych znajdujących się wewnątrz budynków mieszkalnych ale już istniejących, objętych społecznym programem mieszkaniowym obejmuje wartość montowanego materiału, robociznę za montaż, transport, narzędzia itp.

dot. pyt. 5. Cena za usługę zabudowy bram garażowych znajdujących się wewnątrz budynków nowo wznoszonych lub już istniejących objętych społecznym programem mieszkaniowym obejmuje wartość zakupu gotowych bram garażowych, robocizny za montaż, transport, narzędzia itp.

dot. pyt. 6. Cena za usługę instalacji napędów do bram garażowych znajdujących się w nowo wznoszonych lub istniejących budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym obejmuje wartość zakupu napędów, koszty robocizny za instalację napędów, transport, narzędzia, itp.

Wyjaśnienie odnośnie rodzaju czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.

dot. pyt. 1. Wytwarzanie i montaż zewnętrznych rolet okiennych z aluminium i tworzyw sztucznych wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym są wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (termomodernizacje, remont, modernizacja i budowa).

dot. pyt. 2. Zakup gotowych rolet i ich zainstalowanie w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym są wykonywane w ramach wymienionych czynności w art. 41 ust. 12 ustawy (termomodernizacja, remont, modernizacja i budowa).

dot. pyt. 3. Wytwarzanie i zabudowa bram garażowych w garażach znajdujących się wewnątrz budynków jedno i wielorodzinnych nowo wznoszonych objętych społecznym programem mieszkaniowym mieszczą się wymienionych czynnościach w art. 41 ust. 12 (termomodernizacja, remont, modernizacja, budowa).

dot. pyt. 4. Wytworzenie i zabudowa bram garażowych w garażach znajdujących się wewnątrz budynków mieszkalnych ale już istniejących, objętych społecznym programem mieszkaniowym są wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 (termomodernizacja, remont, modernizacja i budowa).

dot. pyt. 5. Te czynności też mieszczą się w wymienionych z art. 41 ust. 12 (termomodernizacja, remont, modernizacja, budowa).

dot. pyt. 6. Instalacja napędów do bram garażowych w nowo wznoszonych lub istniejących budynkach jedno i wielorodzinnych objętych społecznym programem mieszkaniowym mieści się w czynnościach wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (modernizacje).

Wyjaśnienie dotyczy montażu bram i instalacji napędu do bram garażowych.

dot. pyt. 3. Montaż bram i instalacji napędu do bram jest wykonywany na podstawie umów zawartych na realizację całego zadania inwestycyjnego ale również występują umowy dotyczące tylko garaży.

dot. pyt. 4. Sytuacja ma miejsce tylko w przypadku umów dotyczących garaży.

dot. pyt. 5. Zainstalowanie gotowych bram garażowych jest wykonywane na podstawie umów zawartych na realizację całego zadania inwestycyjnego ale również występują umowy dotyczące tylko garaży.

dot. pyt. 6. Instalacja napędów do bram garażowych znajdujących się w nowo wznoszonych lub istniejących budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym dotyczy zarówno umów zawartych na realizację całego zadania inwestycyjnego, jak również występują umowy dotyczące tylko garaży.

Wyjaśnienie dotyczące opisu usługi montażu napędów do bram garażowych.

Usługa ta wykonywana jest w przypadku remontu bram lub modernizacji i budowy. Polega na:

  • nawiercaniu otworów w nadprożu, ścianie lub suficie pod kołki mocujące,
  • zainstalowanie napędu do otworów,
  • połączenie napędu z bramą,
  • podłączenie napędu do zasilania,
  • regulacja i programowanie napędu i zdalnego sterowania,
  • odbiór techniczny robót i podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego robót,
  • przekazanie dokumentacji.

Usługi w pyt. nr 1 i 2 są czynnościami wykonywanymi w ramach robót budowlanych specjalistycznych w grupowaniu dział 43.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy usługi polegające na wytwarzaniu rolet zewnętrznych, a następnie instalowaniu ich w nowo wznoszonych czy istniejących już obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym podlegają opodatkowaniu stawką VAT 8%... (pytanie sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 25 maja 2012r.)
  2. Czy zakup gotowych rolet i ich zainstalowanie w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym jest opodatkowane stawką VAT 8%... (pytanie sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 25 maja 2012r.)
  3. Czy wytwarzanie i zabudowa bram garażowych w garażach znajdujących się wewnątrz budynków jedno i wielorodzinnych nowo wznoszonych, objętych społecznym programem mieszkaniowym podlega opodatkowaniu w wysokości 8% stawki VAT...
  4. Czy wytwarzanie i zabudowa bram garażowych w garażach znajdujących się wewnątrz budynków mieszkalnych, ale już istniejących, objęte społecznym programem mieszkaniowym podlega opodatkowaniu w wysokości 8% stawki VAT...
  5. Czy zainstalowanie gotowych bram garażowych w garażach znajdujących się wewnątrz budynków nowo wznoszonych lub już istniejących objętych społecznym programem mieszkaniowym podlega opodatkowaniu w wysokości 8% stawki VAT...
  6. Czy instalacje napędów do bram garażowych znajdujących się w nowo wznoszonych lub istniejących budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym podlega opodatkowaniu w wysokości 8% stawki podatku...

Stanowisko Wnioskodawcy:

ad. 1) Wytworzenie rolet okiennych zewnętrznych i zainstalowanie ich w nowo wznoszonych lub istniejących już obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym stanowi usługę budowlano-montażową i stosuje się stawkę podatku 8% zgodnie z art. 41 ust. 12.

ad. 2) Zakup gotowych rolet i zainstalowanie ich w budynku mieszkalnym objętym społecznym programem mieszkaniowym jest też usługą budowlano – montażową i stosuje się stawkę 8% zgodnie z art. 41 ust. 12.

ad. 3) Realizowane w obiekcie budownictwa mieszkaniowego roboty budowlano-montażowe z użyciem wytworzonych przez siebie produktów np. bramy garażowe w garażach znajdujące się wewnątrz budynku mieszkalnego objętego społecznym programem mieszkaniowym stanowią usługę zaliczaną do robót budowlanych podlegających opodatkowaniu 8%.

Garaż, którego elementem składowym jest brama stanowi część budynku mieszkalnego i jeśli budynki te spełniają warunki wynikające z art. 41 ust. 12a stawkę podatku stosuje się 8%. Podstawa prawna art. 41 ust 12.

ad. 4) Wytwarzanie i zabudowa bram garażowych znajdujących się w garażach wewnątrz obiektów budownictwa mieszkaniowego spełniających warunki art. 41 ust. 12a, również można stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8% (art. 41 ust. 12).

ad. 5) Zainstalowanie gotowych bram garażowych w garażach znajdujących się wewnątrz obiektów budownictwa mieszkaniowego niezależnie od tego czy są to nowo wznoszone czy już istniejące, jeśli spełniają przesłanki art. 41 ust. 12 i 12a podlega stosowaniu stawki VAT w wysokości 8%.

ad. 6) Usługi montażu napędów do bram garażowych uznaje się za instalatorskie i uznaje się je za roboty budowlano-montażowe niezależnie od tego czy dotyczą budynków nowo wznoszonych czy też istniejących, spełniające warunki art. 41 ust. 12 i 12a, a zatem podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

Dodać należy, że roboty związane z instalowaniem rolet klasyfikowane w dziale 43 PKWiU z 2008r. „Roboty budowlane specjalistyczne" w grupowaniu 43.29.19.0 „Pozostałe roboty instalacyjne gdzie indziej niesklasyfikowane". Natomiast usługi montażu napędu do bram garażowych stanowią roboty instalacyjne według PKWiU 43.32.10.0 i uznaje się je również za roboty budowlane specjalistyczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w części montażu rolet okiennych zewnętrznych (zakupionych bądź wytworzonych), bram garażowych (zakupionych bądź wytworzonych) oraz napędów do bram garażowych wykonywanych w nowo wznoszonych lub istniejących budynkach jedno lub wielorodzinnych, w ramach realizacji całego zadania inwestycyjnego oraz
  • nieprawidłowe w części montażu bram garażowych i napędów do bram garażowych w nowo wznoszonych lub istniejących budynkach wielorodzinnych w ramach prac realizowanych na podstawie odrębnych umów dotyczących tylko garaży.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 25 maja 2012r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy oraz przeredagował pytanie nr 1 i 2 z wniosku w porównaniu do ich treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 28 lutego 2012r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 25 maja 2012r. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 14 maja 2012r. IBPP2/443-206/12/BW do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że pytania nr 1 nr 2, uwzględniające zmiany wprowadzone ww. pismem, są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Z tym, że stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. Część „mieszkaniowa” budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania, np. wózkarnie, suszarnie).

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne – 111,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

W myśl art. 3 pkt 7 cyt. wyżej ustawy przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7a ww. ustawy przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (art. 3 pkt 8 ww. ustawy).

Z kolei, pojęcie „modernizacja” – według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Uwzględniając powołane przepisy, od dnia 1 stycznia 2011r. ustawodawca przewidział możliwość zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do wyszczególnionych w ustawie i przepisach wykonawczych usług budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Z uwagi na fakt, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: lokal mieszkalny i lokal użytkowy, należy posiłkować się w tym zakresie przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.).

W myśl art. 2 ust. 2 tej ustawy, samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.

Ponadto ust. 4 powołanego artykułu stanowi, iż do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnice, strych, komórka, garaż, zwane dalej „pomieszczeniami przynależnymi”.

Treść powyższych przepisów wskazuje na wyraźne rozróżnienie pomiędzy pomieszczeniami pomocniczymi, które związane są z izbą lub zespołem izb przeznaczonych na pobyt stały w sposób funkcjonalny, polegający na wykorzystaniu całej przestrzeni bezpośrednio dla zaspakajania mieszkaniowych potrzeb ludzi, a pomieszczeniami przynależnymi, które chociaż w sensie prawnym stanowią część lokalu mieszkalnego, jednak w sensie funkcjonalnym służą do zaspokajania innych niż mieszkaniowe potrzeb ludzi.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na definicję pojęcia „lokal użytkowy” zawartą w § 3 pkt 14 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, pod pojęciem lokalu użytkowego należy rozumieć jedno pomieszczenie lub zespół pomieszczeń, wydzielone stałymi przegrodami budowlanymi, niebędące mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym.

Pod pojęciem pomieszczenia technicznego – zgodnie z pkt 12 wskazanego wyżej paragrafu – należy rozumieć pomieszczenie przeznaczone dla urządzeń służących do funkcjonowania i obsługi technicznej budynku, natomiast przez pomieszczenie gospodarcze – pomieszczenie znajdujące się poza mieszkaniem lub lokalem użytkowym, służące do przechowywania przedmiotów lub produktów żywnościowych użytkowników budynku, materiałów lub sprzętu związanego z obsługą budynku, a także opału lub odpadów stałych (§ 3 pkt 13 cyt. rozporządzenia).

W świetle powyższych uregulowań stwierdzić należy, iż garaże nie stanowią lokali mieszkalnych ani pomieszczenia pomocniczego służącego zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych zatem powinny być traktowane jak lokale użytkowe. Co prawda, co do zasady mogą przynależeć do lokalu mieszkalnego, jednak nie zmienia to ich funkcji jako pomieszczeń, które nie służą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie jej elementy (koszty).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się :

  • montażem zakupionych bądź wytworzonych przez siebie rolet okiennych /wewnętrznych i zewnętrznych/,
  • wytwarzaniem i montażem bram garażowych oraz
  • instalowaniem napędów do bram garażowych.

Z wniosku wynika, iż ww. czynności montażu rolet okiennych, bram garażowych oraz instalacji napędów do bram garażowych wykonywane są w nowo budowanych bądź już w istniejących obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT. W cenę tych usług wkalkulowana jest wartość montowanego materiału, robocizna, transport, narzędzia.

W przedmiotowej sprawie kwestią wymagającą wyjaśnienia jest możliwość zastosowania przez Wnioskodawcę do usług montażu rolet zewnętrznych, bram garażowych oraz instalacji napędów do bram garażowych w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym obniżonej stawki podatku VAT (tj. stawki podatku VAT 8%).

Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o VAT lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont, modernizacja, czy termomodernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź przywraca poprzedni stan techniczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu można traktować jako usługę remontu, modernizacji lub termomodernizacji, o których mowa w ustawie.

Odnosząc wyżej wskazany stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że do usług montażu:

  • rolet zewnętrznych,
  • bram garażowych, oraz napędów do bram garażowych, w garażu będącym integralną częścią budynku, i który nie jest wykorzystywany do działalności gospodarczej

wykonywanych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych i wielorodzinnych (sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 11) spełniających definicję obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT i gdy w cenę tych usług wkalkulowany jest koszt montowanego towaru, zastosowanie ma 8% stawka podatku od towarów i usług.

Jak wynika z cytowanego wyżej rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 PKOB znajdują się oprócz klasy 1110, tj. budynki mieszkalne jednorodzinne, a także budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (klasa 1121), budynki o trzech i więcej mieszkaniach (klasa 1122), budynki zbiorowego zamieszkania (klasa 1130).

Zatem w sytuacji świadczenia przez Wnioskodawcę robot polegających na montażu bram garażowych oraz napędów do bram garażowych sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 11, objętych społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie będzie miała obniżona stawka podatku VAT w wysokości 8%, ale tylko w odniesieniu do prac wykonywanych w ramach całego zadania inwestycyjnego (co winno wynikać z umowy. Jeżeli jednak podejmowane będzie osobne zlecenie realizowane w lokalu użytkowym (garażu) w wybudowanym budynku mieszkalnym wielorodzinnym (na podstawie odrębnej umowy), to do tej roboty będzie mieć zastosowanie podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • prawidłowe w części montażu rolet okiennych zewnętrznych (zakupionych bądź wytworzonych), bram garażowych (zakupionych bądź wytworzonych) oraz napędów do bram garażowych wykonywanych w nowo wznoszonych lub istniejących budynkach jedno lub wielorodzinnych, w ramach realizacji całego zadania inwestycyjnego oraz
  • nieprawidłowe w części montażu bram garażowych i napędów do bram garażowych w nowo wznoszonych lub istniejących budynkach wielorodzinnych w ramach prac realizowanych na podstawie odrębnych umów dotyczących tylko garaży.

Tut. organ pragnie zauważyć, że do czynności o których mowa we wniosku, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., należy odwołać się do uregulowań zawartych w ww. art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Nie należy natomiast odwoływać się do klasyfikacji statystycznych, gdyż dla tych czynności ani przepisy ustawy o VAT, ani przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie, nie powołują symboli statystycznych.

Istotnym jest zatem co jest przedmiotem sprzedaży, czy czynność wykonywana przez Wnioskodawcę mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Zatem wskazanie przez Wnioskodawcę symbolu PKWiU dla opisanych we wniosku czynności jest bez znaczenia dla rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj