Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-209/12-2/JK
z 25 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-209/12-2/JK
Data
2012.05.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania


Słowa kluczowe
rehabilitacja
ulga rehabilitacyjna
zabieg leczniczy


Istota interpretacji
Czy wydatek związany z zabiegami leczniczymi przyjmowania komórek macierzystych wraz z odpowiednią rehabilitacją uprawnia do odliczenia od dochodu za 2011 r. w ramach ulgi na cele rehabilitacyjne?



Wniosek ORD-IN 397 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 08.03.2012 r. (data wpływu 12.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi rehabilitacyjnej:

  • w odniesieniu do możliwości odliczenia wydatków poniesionych na zabiegi lecznicze – jest nieprawidłowe.
  • w odniesieniu do możliwości odliczenia wydatków poniesionych na zabiegi rehabilitacyjne – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.03.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi rehabilitacyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest chora na stwardnienie rozsiane, postać choroby wtórnie postępująca. Choroba została zdiagnozowana we wrześniu 2002 r. na podstawie badania mózgu wykonanego rezonansem magnetycznym. Od listopada 2002 r. Wnioskodawczyni jest pod opieką Poradni Przyklinicznej tego Instytutu.

Wnioskodawczyni posiada orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności wydane na stałe przez ... Niepełnosprawność datuje się od 1991 r. a ustalony stopień niepełnosprawności od listopada 2003 r. Od listopada 2003 r. Wnioskodawczyni była na rencie, a od czerwca 2009 r. jest na wcześniejszej emeryturze. Do kwietnia 2009 r. Wnioskodawczyni pracowała zarobkowo na ile pozwalał Jej stan zdrowia i przepisy regulujące pobieranie renty. Niestety pomimo prowadzonego leczenia i rehabilitacji stan zdrowia Wnioskodawczyni systematycznie się pogarszał. Od kwietnia Wnioskodawczyni nie była w stanie pracować zarobkowo, a pod koniec 2010 r. musiała poruszać się na wózku inwalidzkim.

Z powodu braku na rynku polskim skutecznych leków i metod leczenia zatrzymujących postępowanie choroby, Wnioskodawczyni zaczęła ich poszukiwać za granicą. W lutym 2011 r. dowiedziała się o metodzie leczenia stwardnienia rozsianego za pomocą komórek macierzystych wraz z odpowiednią rehabilitacją stosowaną w centrum leczenia komórkami macierzystymi. Zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia i historię leczenia Wnioskodawczyni przesłała do Chin w celu przeprowadzenia przez lekarzy chińskich kwalifikacji do leczenia tą metodą. W marcu 2011 r. Wnioskodawczyni została zakwalifikowana do leczenia. W okresie od 1 maja do 1 czerwca 2011 r. Wnioskodawczyni przebywała w Chinach, gdzie poddała się zabiegom leczniczo – rehabilitacyjnym. Zabiegi lecznicze polegały na 6-krotnym podaniu komórek macierzystych w odstępach 5-dniowych: 1 raz dożylnie i 5 razy za pomocą punkcji lędźwiowej. Zabiegi rehabilitacyjne Wnioskodawczyni przyjmowała dwa razy dziennie po 50 minut przez 6 dni w tygodniu z wyjątkiem niedziel i dni przyjmowania komórek macierzystych. Przed południem Wnioskodawczyni miała rehabilitację zajęciową, a po południu fizykoterapię (w tym stymulację elektryczną). Po powrocie do Polski następuje powolna ale systematyczna poprawa stanu zdrowia Wnioskodawczyni. Obecnie Wnioskodawczyni może się poruszać przy pomocy balkonika, ustąpił też problem z nietrzymaniem moczu. Koszt wykonanych zabiegów leczniczo – rehabilitacyjnych wyniósł 38.395, 47 zł (13.060 dolarów). Z powodu braku refundacji z NFZ Wnioskodawczyni musiała pokryć ten koszt w całości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wydatek związany z zabiegami leczniczymi przyjmowania komórek macierzystych wraz z odpowiednią rehabilitacją uprawnia do odliczenia od dochodu za 2011 r. w ramach ulgi na cele rehabilitacyjne...

Zdaniem Wnioskodawczyni, poniesione wydatki na zabiegi lecznicze przyjmowania komórek macierzystych wraz z odpowiednią rehabilitacją podlegają odliczeniu od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361) podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7b - 7g tego artykułu.

Stosownie do art. 26 ust. 7a pkt 6 ww. ustawy, za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione za odpłatność za pobyt na leczeniu w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, za pobyt w zakładzie rehabilitacji leczniczej, zakładach opiekuńczo-leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne.

Na podstawie art. 26 ust. 7b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku, gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. 26 ust. 7c ww. ustawy, w przypadku wydatków, o których mowa w ust. 7a pkt 7, 8 i 14, nie jest wymagane posiadanie dokumentów stwierdzających ich wysokość. Jednakże na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej podatnik jest obowiązany przedstawić dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

  1. wskazać z imienia i nazwiska osoby, które opłacono w związku z pełnieniem przez nie funkcji przewodnika;
  2. okazać certyfikat potwierdzający status psa asystującego;
  3. okazać dokument potwierdzający zlecenie i odbycie niezbędnych zabiegów leczniczo –rehabilitacyjnych.

W myśl art. 26 ust. 7d powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

  1. orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub
  2. decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną albo
  3. orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Z kolei w świetle art. 26 ust. 7f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:

  1. I grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
    1. całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo
    2. znaczny stopień niepełnosprawności,
  2. II grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
    1. całkowitą niezdolność do pracy albo
    2. umiarkowany stopień niepełnosprawności.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia „zabieg”, „rehabilitacja” oraz „rehabilitacja lecznicza”. Zatem koniecznym jest wyjaśnienie tych pojęć w oparciu o definicje encyklopedyczne oraz wydaną z zakresu rehabilitacji lekturę. Zgodnie z definicją tych pojęć zawartą w „Słowniku wyrazów obcych” (PWN, Warszawa 1991 r.) oraz Encyklopedii PWN, zabieg stanowi interwencję mającą na celu określonego skutku, zwykle będącą środkiem zaradczym przeciwdziałającym czemuś (np. skutkom choroby); rehabilitacja jest to przywrócenie choremu sprawności fizycznej i psychicznej poprzez stosowanie odpowiednich zabiegów leczniczych; rehabilitacja lecznicza zaś to połączenie leczenia z postępowaniem usprawniającym, które obejmuje zabiegi fizykoterapeutyczne, wodolecznictwo, światłolecznictwo, elektrolecznictwo, mechanoterapię i kinezyterapię.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest chora na stwardnienie rozsiane, postać choroby wtórnie postępująca. Posiada orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności wydane na stałe przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności. Niepełnosprawność datuje się od 1991 r. a ustalony stopień niepełnosprawności od listopada 2003 r. W okresie od 1 maja do 1 czerwca 2011 r. Wnioskodawczyni przebywała w Chinach, gdzie poddała się zabiegom leczniczo – rehabilitacyjnym w centrum leczenia stwardnienia rozsianego komórkami macierzystymi. Zabiegi lecznicze polegały na 6-krotnym podaniu komórek macierzystych w odstępach 5-dniowych: 1 raz dożylnie i 5 razy za pomocą punkcji lędźwiowej. Zabiegi rehabilitacyjne Wnioskodawczyni przyjmowała dwa razy dziennie po 50 minut przez 6 dni w tygodniu z wyjątkiem niedziel i dni przyjmowania komórek macierzystych. Przed południem Wnioskodawczyni miała rehabilitację zajęciową, a po południu fizykoterapię (w tym stymulację elektryczną). Po powrocie do Polski następuje powolna, ale systematyczna poprawa stanu zdrowia Wnioskodawczyni. Obecnie może poruszać się przy pomocy balkonika, ustąpił też problem z nietrzymaniem moczu.

Należy zaznaczyć, że katalog ulg wymienionych w art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest katalogiem zamkniętym, co oznacza, że odliczeniu podlegają jedynie wydatki enumeratywnie w nim wymienione. Rozszerzająca interpretacja przepisu art. 26 ust. 7a cyt. ustawy jest niedozwolona. Zgodnie bowiem z zasadą, przyjętą w orzecznictwie NSA, jak i w doktrynie prawa podatkowego, ulgi podatkowe są wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tak więc przepisy regulujące prawo do ulgi winny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

Jak zostało wskazane powyżej zgodnie z językowym brzmieniem art. 26 ust. 7a pkt 6 ustawy odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej podlegają wydatki poniesione za odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne.

Przy czym, jak wynika z art. 26 ust. 7c ustawy, warunkiem odliczenia wydatków związanych z odpłatnością na zabiegi rehabilitacyjne jest posiadanie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, a w szczególności potwierdzających zlecenie i odbycie niezbędnych zabiegów rehabilitacyjnych.

Niekwestionowanym w przedmiotowej sprawie jest fakt, że przebyte zabiegi niewątpliwie miały na celu stworzenie warunków do dalszej poprawy zdrowia Wnioskodawczyni. Należy jednak podkreślić, iż ocena jakie zabiegi wchodzą w zakres zabiegów rehabilitacyjnych wykracza poza kompetencje organu podatkowego. Rozstrzygnięcie kwestii, czy dany zabieg wchodzi w zakres zabiegów rehabilitacyjnych należy do lekarza specjalisty.

Wnioskodawczyni w stanie faktycznym wskazała, iż przyjmowała zarówno zabiegi lecznicze jak i rehabilitacyjne. W świetle powyższego tut. Organ nie kwestionuje informacji zawartych w stanie faktycznym i przyjmuje za Wnioskodawczynią, że w istocie poddana była zabiegom rehabilitacyjnym oraz stwierdza, iż będzie Jej przysługiwała ulga z tytułu wydatków poniesionych jedynie na zabiegi rehabilitacyjne przewidziana w art. 26 ust. 7a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wydatki poniesione na zabiegi lecznicze nie będą podlegały odliczeniu od dochodu. Pojęcie bowiem zabiegu rehabilitacyjnego nie jest tożsame z pojęciem zabiegu leczniczego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj