Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-157/12/UH
z 20 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-157/12/UH
Data
2012.04.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
gmina
jednostka budżetowa
nieodpłatne przekazanie własnej jednostce


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2012r. (data wpływu 3 lutego 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 marca 2012r. (data wpływu 3 kwietnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 marca 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Gmina ubiega się o pozyskanie środków z … Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Działanie 3.1 Rozwój infrastruktury turystycznej, schemat C Rozwój produktów i oferty turystycznej regionu celem realizacji projektu pod nazwą „...”. W ramach zadania wykonane zostaną park rekreacyjno-krajobrazowy obejmujący zagospodarowanie terenu nieczynnej kopalni galmanu z XIX w. na park sportów młodzieżowych wraz z parkiem dydaktycznym oraz zagospodarowanie terenu wzgórza zamkowego w … . W projekcie uwzględniono powstanie wielu atrakcji dla deskorolkowców, użytkowników różnego rodzaju rowerów, utworzone zostaną ścieżki rekreacyjne dla spacerowiczów, plac zabaw, skateplaza z odrębną wewnętrzną komunikacją i elementami małej architektury. Jako uzupełnienie parku rekreacyjnego koncepcja przewiduje powstanie parku dydaktycznego z ekspozycją starych maszyn używanych w górnictwie, odpowiednio dopasowana do ukształtowania terenu oraz wkomponowana w przyszłe zagospodarowanie, którego zadaniem będzie utrzymanie pamięci o historii tego obszaru. Na terenie wzgórza zamkowego wykonane zostaną schody na taras widokowy w obrębie zamku górnego, iluminacja ruin, tor łuczniczy, majdan do turniejów rycerskich, brama wjazdowa, remont mostu drewnianego do bramy zamkowej, rekonstrukcja chałupy … (wybitnego inżyniera, konstruktora), utworzone zostaną piesze szlaki turystyczne, ciąg pieszo-jezdny do istniejącego zjazdu z drogą wojewódzką do szlaku turystycznego pieszego oraz elementy małej architektury ławki, kosze, tablice informacyjne. Na terenie całego kompleksu rekreacyjno-sportowego zlokalizowane będą odpłatne parkingi (65 miejsc parkingowych) oraz sanitariaty.

Administrowanie powstałymi w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji obiektami zostanie powierzone jednostkom organizacyjnym Gminy. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo odliczenia podatku VAT dotyczące wymienionego projektu, ponieważ zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych – realizowały je będą jednostki organizacyjne Gminy. Nie będzie zatem związku pomiędzy zrealizowaniem zadania ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej, a wykonywaniem przez zarządzających czynności opodatkowanych na powstałym majątku. Z uwagi na powyższe (inwestycja podlega zwolnieniu jako: „Usługi ściśle związane ze sportem” oraz „ Usługi kulturalne...”, na podstawie art. 43 ust. 1, pkt 32 i 33 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. .U. z 2011r. Nr 77, poz.1054 ze zm.) Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek zapłacony przy nabyciu towarów/usług w ramach realizowanej inwestycji.

Elementem niezbędnym do pozyskania środków jest złożenie przez beneficjenta czyli Gminę oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT, potwierdzającego zaistniały stan rzeczy w związku z wymogami konkursu ogłoszonego przez … .

W uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca stwierdził, iż zakupy niezbędne do realizacji projektu będą dokonywane przez Gminę …, która będzie figurowała jako nabywca na fakturach dokumentujących dokonane zakupy. Administrowanie powstałymi w wyniku realizacji projektu obiektami (mieniem) zostanie nieodpłatnie przekazane do wykorzystania i czerpania pożytku podmiotom: … na zasadzie bezpłatnej umowy użyczenia oraz … w formie bezpłatnego przekazania w trwały zarząd.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 30.03.2012):

Czy realizując opisany projekt Gmina będzie miała prawną możliwość odliczenia podatku VAT w części lub całości...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT dotyczące wymienionego projektu, ponieważ zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych – realizowały je będą jednostki organizacyjne Gminy, którym nieodpłatnie zostanie powierzone administrowanie powstałymi obiektami. Nie będzie zatem związku pomiędzy zrealizowaniem zadania ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej, a wykonywaniem przez zarządzających czynności opodatkowanych na powstałym majątku.

Osoby prawne, jakimi są jednostki samorządu terytorialnego, a także ich jednostki organizacyjne niemajace osobowości prawnej, nie mają prawa do odliczania VAT w zakresie czynności lub transakcji, w których uczestniczą one jako podmioty publiczne, wykonujące działalność publiczną, dla której zostały powołane. I to nawet wówczas jeśli w związku z tymi czynnościami lub transakcjami pobierają opłaty i inne należności. Oznacza to, że od nabycia towarów i usług dla celów wykonywania czynności i transakcji typu publicznego, dokonywanego przez podmioty podlegające prawu publicznemu, występuje zakaz odliczeń i zwrotu VAT.

Zgodnie z art. 86 ust 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z uwagi na powyższe (inwestycja podlega zwolnieniu jako: „Usługi ściśle związane ze sportem” oraz „Usługi kulturalne” na podstawie art. 43 ust. 1, pkt 32 i 33 ww. ustawy o podatku od towarów i usług) Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek zapłacony przy nabyciu towarów/usług w ramach realizowanej inwestycji.

Środki na refundację ponoszonych kosztów będą pochodziły z Unii Europejskiej, zakup towarów i usług związanych z inwestycją będzie finansowany w całości ze środków gminy, a częściowa refundacja poniesionych kosztów ze środków Unii Europejskiej poprzez … Regionalny Program Operacyjny na lata 2007-2013 nastąpi w trakcie realizacji zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ww. przepis został powtórzony w niezmienionym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 marca 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) a następnie w § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy również wyjaśnić, iż zwolnienie to nie obejmuje czynności „realizacji inwestycji”, bowiem związana ona jest z dokonywaniem zakupów towarów i usług. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, a nie nabycie towarów i usług.

Nie można zatem uznać, iż „inwestycja” podlega zwolnieniu.

O prawie do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowanym projektem, decyduje sposób wykorzystania przez Gminę powstałych w wyniku jego realizacji obiektów: parku rekreacyjno–krajobrazowego, parku sportów młodzieżowych, parku dydaktycznego oraz zagospodarowanego terenu wzgórza zamkowego, tj. wykorzystanie ich do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności nieoopodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina realizuje projekt pn.: „…”.

Realizacja zadania obejmuje:

  • wykonanie parku rekreacyjno-krajobrazowego polegającego na zagospodarowaniu terenu nieczynnej kopalni galmanu z XIX w, na którym powstanie park sportów młodzieżowych i park dydaktyczny
  • zagospodarowanie terenu wzgórza zamkowego w ….

W projekcie uwzględniono atrakcje dla deskorolkowców i rowerzystów, utworzenie ścieżek rekreacyjnych dla spacerowiczów, powstanie placu zabaw, skateplaza z odrębną wewnętrzną komunikacją i elementami małej architektury, powstanie parku dydaktycznego z ekspozycją starych maszyn używanych w górnictwie. Na terenie wzgórza zamkowego wykonane zostaną schody na taras widokowy, iluminacja ruin, tor łuczniczy, majdan do turniejów rycerskich, brama wjazdowa, remont mostu drewnianego do bramy zamkowej, rekonstrukcja chałupy wybitnego inżyniera, konstruktora, utworzone zostaną piesze szlaki turystyczne, ciąg pieszo-jezdny oraz powstaną elementy małej architektury. Na terenie całego kompleksu rekreacyjno-sportowego zlokalizowane będą odpłatne parkingi oraz sanitariaty.

Administrowanie powstałymi w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji obiektami zostanie powierzone jednostkom organizacyjnym Gminy. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych. Zakupy niezbędne do realizacji projektu będą dokonywane przez Gminę. Na fakturach VAT dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu będzie figurowała Gmina.

Powstałe w wyniku realizacji projektu obiekty zostaną nieodpłatnie przekazane … na podstawie bezpłatnej umowy użyczenia oraz … w formie bezpłatnego przekazania w trwały zarząd.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu zostanie nieodpłatnie przekazane do użytkowania jednostkom organizacyjnym Gminy. Zatem ewentualne obroty opodatkowane podatkiem VAT z tytułu użytkowania powstałego w wyniku realizacji projektu mienia będą obrotami tych jednostek, a nie Gminy.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, iż Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu, należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że inwestycja podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 i 33 ustawy o VAT, lecz tym, że Gmina nie będzie w żaden sposób wykorzystywała mienia powstałego w wyniku realizacji projektu bowiem zostanie ono przekazane do użytkowania jednostkom organizacyjnym Gminy.

Końcowo nadmienia się, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności odpłatnego udostępniania efektów projektu, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj