Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-1237/12-2/KS
z 20 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-1237/12-2/KS
Data
2013.02.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
przychód
sprzedaż


Istota interpretacji
1.Czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT darowizna dokonana przez Stowarzyszenie Polskie polegająca na nieodpłatnym zwolnieniu Stowarzyszenia Holenderskiego z obowiązku spłaty wszystkich niezapłaconych rat pożyczki wraz z odsetkami stanowić będzie przeznaczenie dochodów Stowarzyszenia Polskiego na jego cele statutowe, w związku z czym dochody Stowarzyszenia Polskiego stanowiące równowartość tej darowizny będą wolne od podatku dochodowego od osób pranych?2.Czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT darowizny pieniężne dotychczas dokonane i dokonywane w przyszłości przez Stowarzyszenie Polskie na rzecz innych zagranicznych stowarzyszeń - członków Międzynarodowego Stowarzyszenia stanowiły (stanowić będą) przeznaczenie dochodów Stowarzyszenia Polskiego na jego cele statutowe, w związku z czym dochody Stowarzyszenia Polskiego stanowiące równowartość tych darowizn są (będą) wolne od podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 1010 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 12.12.2012 r. (data wpływu: 17.12.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy dotyczącego:

  • darowizny dokonanej przez Stowarzyszenie Polskie polegającej na nieodpłatnym zwolnieniu Stowarzyszenia Holenderskiego z obowiązku spłaty wszystkich niezapłaconych rat pożyczki wraz z odsetkami – jest nieprawidłowe,
  • darowizny pieniężnej dotychczas dokonanej i dokonywanej w przyszłości przez Stowarzyszenie Polskie na rzecz innych zagranicznych stowarzyszeń - członków Międzynarodowego Stowarzyszenia– jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.12.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie (dalej jako „Stowarzyszenie Polskie”) jest osobą prawną wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego, której cele statutowe obejmują upowszechnianie:

  • wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych oraz ich zdrowotnych właściwości,
  • bogactwa kultury chińskiej.

Stowarzyszenie Polskie, zgodnie ze statutem, realizuje swoje cele poprzez:

  • organizowanie i prowadzenie kursów nauki lub warsztatów wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych,
  • praktykowanie przez członków Stowarzyszenia wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych,
  • organizowanie wolontariatu dla członków Stowarzyszenia, zarówno na rzecz Stowarzyszenia jak i na rzecz podmiotów zagranicznych zajmujących się upowszechnianiem, propagowaniem lub popularyzacją wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych,
  • organizowanie spotkań popularyzatorskich, pokazów, prelekcji, seminariów, wystaw, odczytów, pokazów audiowizualnych lub filmowych, bankietów,
  • wydawanie broszur, czasopism, książek, przewodników, w tym także w postaci elektronicznej,
  • utrzymywanie i poszerzanie kontaktów oraz wymianę doświadczeń z podmiotami zagranicznymi zajmującymi się upowszechnianiem, propagowaniem lub popularyzacją wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych.

Statut wskazuje, iż dla osiągnięcia swych celów Stowarzyszenie Polskie może wspierać w różnych formach działalność zagranicznych stowarzyszeń - członków Międzynarodowego Stowarzyszenia.

Z uwagi na fakt, iż cele statutowe Stowarzyszenia Polskiego dotyczą kultury fizycznej i sportu oraz ochrony zdrowia, a ponadto obejmują działalność kulturalną, dochody osiągane przez Stowarzyszenie Polskie są traktowane jako zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych. Dochody te są bowiem w całości przeznaczane i wydawane na realizację celów statutowych, co pozwala na zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Dochody Stowarzyszenia Polskiego nie są uzyskiwane z działalności, o której mowa w art. 17 ust. la ustawy CIT, która wyklucza możliwość korzystania ze zwolnień wskazanych w art. 17 ust. 1 (w tym pkt 4) ustawy CIT.

W dniu 29 listopada 2011 r. Stowarzyszenie Polskie, jako pożyczkodawca zawarło umowę pożyczki pieniędzy na rzecz Stowarzyszenia w Holandii z siedzibą w, Holandii (dalej jako „Stowarzyszenie Holenderskie”). Środki na udzielenie pożyczki pochodziły z dochodów Stowarzyszenia Polskiego zadeklarowanych jako wolne od podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. W umowie pożyczki wskazano, że została ona zawarta w celu udzielenia pomocy pożyczkobiorcy w działaniach związanych z przebudową budynku należącego do Stowarzyszenia Holenderskiego. Stowarzyszenie Holenderskie jest organizacją nie nastawioną na osiąganie zysków, a jego cele statutowe są zbieżne z celami Stowarzyszenia Polskiego. Stowarzyszenie Holenderskie jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia.

Umowa pożyczki przewiduje spłatę zadłużenia wraz z odsetkami w terminach kwartalnych, od dnia 31 grudnia 2011 r. Po początkowym dokonywaniu spłat Stowarzyszenie Holenderskie, motywując to sytuacją finansową, zwróciło się do Stowarzyszenia Polskiego z wnioskiem o odroczenie do dnia 30 września 2013 r. spłaty rat pożyczki i odsetek należnych za trzeci kwartał 2012 r. oraz kolejne kwartały. W związku z powyższym w dniu 10 września 2012 r. strony zawarły umowę prolongaty spłaty pożyczki. W umowie tej Stowarzyszenie Holenderskie zapewniło, iż pożyczka udzielona przez Stowarzyszenie Polskie została w całości wydatkowana na przebudowę budynku, który służy w całości wyłącznie działalności statutowej Stowarzyszenia Holenderskiego, to jest promocji oraz utrzymaniu zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez promowanie i ćwiczenie. Jednocześnie Stowarzyszenie Polskie otrzymało w kopiach następujące dokumenty od Stowarzyszenia Holenderskiego: statut, kosztorys przebudowy budynku, umowę dotyczącą wykonania prac budowlanych w budynku, pozwolenie na używanie budynku po wykonanych pracach budowlanych. Z dokumentów wynika, iż wartość robót budowlanych przekroczyła kwotę pożyczki udzielonej przez Stowarzyszenie Polskie i dotychczas zapłaconych odsetek od pożyczki.

Z uwagi na trudną sytuację Stowarzyszenia Holenderskiego, Stowarzyszenie Polskie rozważa dokonanie na rzecz Stowarzyszenia Holenderskiego darowizny polegającej na nieodpłatnym zwolnieniu Stowarzyszenia Holenderskiego z obowiązku spłaty wszystkich niezapłaconych do dnia zawarcia umowy darowizny rat pożyczki wraz z odsetkami.

W umowie darowizny (zwolnienia z długu) zostanie zawarty warunek, że budynek sfinansowany pożyczką musi w całości służyć wyłącznie działalności statutowej Stowarzyszenia Holenderskiego, to jest promocji oraz utrzymaniu zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez promowanie i ćwiczenie.

Natomiast w przypadku ewentualnego zbycia budynku, uzyskane z tego tytułu środki pieniężne również będą musiały w całości zostać przeznaczone wyłącznie na realizację przez Stowarzyszenie Holenderskie wspomnianych celów statutowych. W razie niedotrzymania tych warunków, umowa darowizny ulegnie rozwiązaniu ze względu na zawarty w niej warunek rozwiązujący, zaś umorzone pierwotnie kwoty wynikające z umowy pożyczki będą musiały zostać zwrócone Stowarzyszeniu Polskiemu.

Niezależnie od darowizny w postaci nieodpłatnego zwolnienia Stowarzyszenia Holenderskiego z długu, Stowarzyszenie Polskie dokonywało (i będzie dokonywać) okazjonalnych darowizn pieniężnych na rzecz innych stowarzyszeń będących członkami Międzynarodowego Stowarzyszenia. Stowarzyszenia te są organizacjami nie nastawionymi na osiąganie zysków. Darowizny pieniężne były (będą) przekazywane w drodze przelewów bankowych. Każda z takich darowizn była potwierdzona (będzie potwierdzona) oświadczeniem obdarowanego, iż kwota darowizny zostanie przez niego wydatkowana w całości wyłącznie na cele statutowe obdarowanego, które przedmiotowo dotyczą promocji oraz utrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez promowanie i ćwiczenie. W celu potwierdzenia zakresu działalności statutowej obdarowanego, Stowarzyszenie Polskie otrzymało (otrzyma) jego statut. Ponadto obdarowane stowarzyszenie zobowiązało się (zobowiąże się), iż w przypadku ewentualnego wydatkowania kwoty darowizny na inne cele niż promocja lub utrzymanie zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez promowanie i ćwiczenie, kwota darowizny zostanie zwrócona Stowarzyszeniu Polskiemu.

Wnioskodawca wyjaśnia, iż przedstawione w niniejszym wniosku ORD-IN opisy traktuje jako opis jednego zaistniałego stanu faktycznego (dotychczas dokonane darowizny pieniężne) oraz opisy dwóch zdarzeń przyszłych (dokonane w przyszłości darowizny pieniężne oraz przyszła darowizna w postaci nieodpłatnego zwolnienia Stowarzyszenia Holenderskiego z zobowiązania do spłaty pożyczki i odsetek).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT darowizna dokonana przez Stowarzyszenie Polskie polegająca na nieodpłatnym zwolnieniu Stowarzyszenia Holenderskiego z obowiązku spłaty wszystkich niezapłaconych rat pożyczki wraz z odsetkami stanowić będzie przeznaczenie dochodów Stowarzyszenia Polskiego na jego cele statutowe, w związku z czym dochody Stowarzyszenia Polskiego stanowiące równowartość tej darowizny będą wolne od podatku dochodowego od osób pranych...
  2. Czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT darowizny pieniężne dotychczas dokonane i dokonywane w przyszłości przez Stowarzyszenie Polskie na rzecz innych zagranicznych stowarzyszeń - członków Międzynarodowego Stowarzyszenia stanowiły (stanowić będą) przeznaczenie dochodów Stowarzyszenia Polskiego na jego cele statutowe, w związku z czym dochody Stowarzyszenia Polskiego stanowiące równowartość tych darowizn są (będą) wolne od podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonana przez niego darowizna polegająca na nieodpłatnym zwolnieniu Stowarzyszenia Holenderskiego z obowiązku spłaty wszystkich niezapłaconych rat pożyczki wraz z odsetkami stanowić będzie przeznaczenie dochodów Stowarzyszenia Polskiego na jego cele statutowe. W konsekwencji, dochody Stowarzyszenia Polskiego stanowiące równowartość tej darowizny będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Jak wynika z art. 17 ust. 1c ustawy CIT, powyższego zwolnienia nie stosuje się w przypadku przedsiębiorstw państwowych, spółdzielni, spółek, a ponadto niektórych przedsiębiorstw komunalnych mających osobowość prawną, samorządowych zakładów budżetowych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. Nie ma wątpliwości, iż Stowarzyszenie Polskie, będące osobą prawną wpisaną do KRS, nie znajduje się w katalogu podmiotów, w stosunku do których wyłączona została możliwość zastosowania wspomnianego zwolnienia podatkowego.

Do skorzystania z powyższego zwolnienia niezbędne jest spełnienie dwóch warunków, a mianowicie:

  • celem podatnika, wynikającym z jego statutu, powinna być działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, przy czym podatnik nie ma obowiązku prowadzenia każdego z rodzaju działalności wymienionych w tym przepisie,
  • uzyskane przez podatnika dochody powinny być przeznaczone na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, będące jednocześnie jego celami statutowymi.

Art. 17 ust. lb ustawy CIT precyzuje, iż zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 ustawy CIT, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin

  • wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z powyższych przepisów wynika, iż dochody osiągane przez Stowarzyszenie Polskie mogą korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych pod warunkiem, iż są one przeznaczone i wydatkowane, bez względu na termin, na działalność statutową Stowarzyszenia Polskiego, o ile przedmiotowo pokrywa się ona z działalnością opisaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Jak wskazuje statut, podstawowym celem Stowarzyszenia Polskiego, oprócz upowszechniania bogactwa kultury chińskiej, jest upowszechnianie wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych oraz ich zdrowotnych właściwości. Realizacja tego celu dokonuje się w szczególności poprzez organizowanie i prowadzenie kursów nauki lub warsztatów wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych, a także praktykowanie przez członków Stowarzyszenia Polskiego wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych. Oznacza to, iż w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, celem Stowarzyszenia Polskiego jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz ochrony zdrowia, a ponadto działalność kulturalna (polegająca na upowszechnianiu bogactwa kultury chińskiej).

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT nie zawiera warunku, iż działalność objęta zwolnieniem podatkowym musi być realizowana bezpośrednio przez podatnika osiągającego dochody. Oznacza to, że podatnik może przekazać kwoty osiągniętego przez siebie dochodu, przykładowo w drodze darowizny, innemu podmiotowi, który wydatkuje je na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. W tej sytuacji należy uznać, że spożytkowanie darowizny na cele opisane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, stanowiące jednocześnie cele statutowe darczyńcy, będzie równoznaczne z tym, iż dochód darczyńcy równy kwocie przekazanej darowizny korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

W interpretacji indywidualnej nr IPPB5/423-400/l0-2/AM wydanej w dniu 16 września 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wyrażono pogląd, że zwolnienie wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT będzie miało zastosowanie w przypadku przekazania darowizny na rzecz powołanej przez darczyńcę spółki, realizującej cele statutowe darczyńcy. Realizacja celów statutowych oznacza bowiem nie tylko bezpośrednie prowadzenie działalności wymaganej w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to z zatwierdzonego statutu. Oznacza to, iż objęcie dochodu zwolnieniem będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności statutowej realizowanej przez inny podmiot. Może to być przykładowo dofinansowanie innej jednostki, o ile realizuje ona cele wskazane w statucie organizacji, która przeznacza swój dochód na te cele.

Powyższy pogląd został również przedstawiony w uchwale siedmiu sędziów NSA zapadłej w dniu 20 listopada 2000 r. w sprawie o sygnaturze akt I FPS 9/00. Dokonując wykładni art. 17 ust. 1 pkt ustawy CIT Sąd uznał, że nie ma (...) podstaw do uznania, że ustawodawca nie zamierzał preferować czy też stymulować instrumentami podatkowymi takich działań, które mają na celu dofinansowywanie (a więc wspieranie) np. nauki, kultury, ochrony zdrowia, ograniczając zwolnienie podatkowe do podmiotów realizujących takie działania wyłącznie samodzielnie, wprost i bezpośrednio”.

Skoro celem statutowym Stowarzyszenia Holenderskiego jest promocja oraz utrzymanie zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez promowanie i ćwiczenie, to cel ten pokrywa się przedmiotowo z celem Stowarzyszenia Polskiego w postaci organizowania i prowadzenia kursów nauki lub warsztatów wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych, a także praktykowania wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych. Istotne jest przy tym, iż statut Stowarzyszenia Polskiego wskazuje, że dla osiągnięcia swych celów Stowarzyszenie Polskie może wspierać w różnych formach działalność zagranicznych stowarzyszeń - członków Międzynarodowego Stowarzyszenia, do którego należy też Stowarzyszenie Holenderskie.

Stowarzyszenie Polskie dysponuje dokumentami i oświadczeniami Stowarzyszenia Holenderskiego, z których wynika, iż kwota pożyczki została wykorzystana na sfinansowanie robót budowlanych w budynku będącym własnością Stowarzyszenia Holenderskiego. Budynek ten w całości przeznaczony jest na prowadzenie działalności statutowej Stowarzyszenia Holenderskiego, pokrywającej się z działalnością Stowarzyszenia Polskiego, a jednocześnie stanowiącej realizacje celów wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. Jeżeli Stowarzyszenie Polskie dokona nieodpłatnego zwolnienia Stowarzyszenia Holenderskiego z obowiązku spłaty pożyczki i niezapłaconych dotychczas odsetek, to faktycznie czynność ta będzie stanowiła darowiznę dla Stowarzyszenia Holenderskiego, oznaczającą jednocześnie wydatkowanie dochodów Stowarzyszenia Polskiego w sposób określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Jak potwierdził Minister Finansów w piśmie nr PL/LM/834/38/CHI/2010/146 z dnia 29 czerwca 2010 r., instytucja zwolnienia z długu, uregulowana w art. 508 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.) nie stanowi typu umowy. Najczęstszą przyczyną nieodpłatnego zwolnienia z długu jest causa donandi. W tych przypadkach zwolnienie z długu zostaje dokonane przez zawarcie umowy darowizny uregulowanej w przepisach art. 888 i następnych Kodeksu cywilnego.

W przedmiotowej sprawie Stowarzyszenie Polskie podejmie niezbędne kroki, aby zapewnić trwałe wykorzystanie środków pochodzących z umorzonej wraz z odsetkami pożyczki w sposób określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. Budynek sfinansowany z tych środków musi bowiem w całości służyć wyłącznie działalności statutowej Stowarzyszenia Holenderskiego, to jest promocji oraz utrzymaniu zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez promowanie i ćwiczenie. Jeżeli ewentualnie budynek zostałby zbyty, wówczas kwoty uzyskane z jego sprzedaży również będą musiały w całości zostać przeznaczone na realizację przez Stowarzyszenie Holenderskie wspomnianych celów statutowych. W innym przypadku Stowarzyszenie Holenderskie będzie zobowiązane do zwrotu umorzonej pożyczki i odsetek.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, darowizny pieniężne dotychczas dokonane i dokonywane w przyszłości przez Stowarzyszenie Polskie na rzecz innych zagranicznych stowarzyszeń

  • członków Międzynarodowego Stowarzyszenia stanowiły (stanowić będą) przeznaczenie dochodów Stowarzyszenia Polskiego na jego cele statutowe. W konsekwencji dochody Stowarzyszenia Polskiego stanowiące równowartość tych darowizn są (będą) wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT nie zawiera warunku, iż działalność objęta zwolnieniem podatkowym musi być realizowana bezpośrednio przez podatnika osiągającego dochody. Oznacza to, że podatnik może przekazać kwoty osiągniętego przez siebie dochodu, przykładowo w drodze darowizny, innemu podmiotowi, który wydatkuje je na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. W tej sytuacji należy uznać, że spożytkowanie darowizny na cele opisane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, stanowiące jednocześnie cele statutowe darczyńcy, będzie równoznaczne z tym, iż dochód darczyńcy w równowartości przekazanej darowizny korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego. Potwierdza to interpretacja indywidualna nr IPPB5/423-400/l0-2/AM wydanej w dniu 16 września 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Skoro przedmiotowo celem statutowym obdarowanych stowarzyszeń - członków Międzynarodowego Stowarzyszenia jest promocja oraz utrzymanie zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez promowanie i ćwiczenie, to cel ten pokrywa się co do zakresu z celem Stowarzyszenia Polskiego w postaci organizowania i prowadzenia kursów nauki lub warsztatów wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych, a także praktykowania wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych. Istotne jest przy tym, iż statut Stowarzyszenia Polskiego wskazuje, że dla osiągnięcia swych celów Stowarzyszenie Polskie może wspierać w różnych formach działalność zagranicznych stowarzyszeń - członków Międzynarodowego Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie Polskie dysponuje (będzie dysponować) oświadczeniem obdarowanego stowarzyszenia, iż kwota darowizny została (zostanie) przez nie wydatkowana w całości na cele statutowe obdarowanego przedmiotowo dotyczące promocji oraz utrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez promowanie i ćwiczenie. Stowarzyszenie Polskie otrzymało (otrzyma) statut obdarowanego opisujący cele statutowe obdarowanego stowarzyszenia.

W przedmiotowej sprawie Stowarzyszenie Polskie podjęło (podejmie) niezbędne kroki, aby zapewnić trwałe wykorzystanie środków pochodzących z darowizn w sposób określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. Obdarowane stowarzyszenie zobowiązało się (zobowiąże się) bowiem, iż w przypadku ewentualnego wydatkowania kwoty darowizny na inne cele niż promocja lub utrzymanie zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez promowanie i ćwiczenie, kwota darowizny zostanie zwrócona Stowarzyszeniu Polskiemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Z ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) wynika, że stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy prawo zrzeszania się w stowarzyszeniach może podlegać ograniczeniom przewidzianym jedynie przez ustawy, niezbędnym do zapewnienia interesów bezpieczeństwa państwowego lub porządku publicznego oraz ochrony zdrowia lub moralności publicznej albo ochrony praw i wolności innych osób. Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) jako podmioty zwolnione od podatku.

Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Stosowanie do regulacji przepisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, rozumiany jako nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Dopiero tak ustalony dochód można rozpatrywać pod kątem zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1a i art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy podatkowej.

Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o pdop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
  2. a)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  3. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podp, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o pdop, przedmiotowe zwolnienie wynikające z przepisu ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z powyższych przepisów wynika, zatem, iż omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym.

Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop,
  2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,
  3. dochody muszą być - bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,
  4. podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  5. dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku od osób prawnych.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Poza tym kluczowym dla określenia zakresu zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest interpretacja pojęcia „których celem statutowym jest działalność”. Według stanowiska Ministerstwa Finansów, przedstawionego w piśmie z dnia 16 marca 1995 r. (sygn. PO4/P-722-265/95) przez sformułowanie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie działalności przez ww. jednostki, ale także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu jednostki. Jest to pośrednie wspieranie działalności jednostki. Dochód, w takiej części, w jakiej sfinansowano te cele może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 o ile celem statutowym jednostki jest wspieranie działalności innych jednostek, których cele statutowe są zgodne z celami statutowymi jednostki udzielającej wsparcia. Powyższe potwierdza również Uchwała Składu Siedmiu Sędziów NSA z dnia 20.11.2000 r. nr: FPS 9/00. W uchwale tej czytamy również: „Za koniecznością przestrzegania wymogu bezpośredniego przeznaczenia i wydatkowania dochodu na cele statutowe przemawia ponadto wzgląd na fakt, że przyjęcie odmiennego poglądu prowadziłoby de facto do całkowitego zwolnienia od opodatkowania wszelkich dochodów podmiotów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Nie ma bowiem żadnych przeszkód, aby wykazać, że wszystkie wydatki takich podmiotów są pośrednio ponoszone dla realizacji celów statutowych. Nie sposób przyjąć, że taki był zamiar ustawodawcy. Przeczy temu treść analizowanych przepisów i sama istota ulg podatkowych, jako wyjątku od zasady powszechności i równości opodatkowania.”

Jeżeli podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, ponoszą wydatki, które w myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, ich równowartość wpływa na zwiększenie dochodu. Jeżeli jednak wydatki te były poniesione na cele inne niż statutowe, dochód powstały z tego tytułu nie będzie wolny od podatku.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Należy wskazać, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki dochód ten jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia; źródłem dochodów mogą być np. dochody z działalności statutowej, jak i z działalności pozastatutowej.

Podkreślenia wymaga fakt, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek rozszerzająca wykładnia w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, działającym na podstawie statutu, którego cele statutowe obejmują upowszechnianie:

  • wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych oraz ich zdrowotnych właściwości,
  • bogactwa kultury chińskiej.

Wnioskodawca poddał w wątpliwość, czy darowizna dokonana przez Stowarzyszenie polegająca na nieodpłatnym zwolnieniu Stowarzyszenia Holenderskiego z obowiązku spłaty niezapłaconych rat pożyczki wraz z odsetkami stanowić będzie przeznaczenie dochodów Stowarzyszenia na jego cele statutowe, w związku z czym dochody Stowarzyszenia stanowiące równowartość tej darowizny będą wolne od podatku dochodowego od osób pranych (pytanie oznaczone numerem 1).

W świetle obowiązujących przepisów, Stowarzyszenie realizując działania statutowe polegające na kształceniu w zakresie kultury fizycznej i sportu, ma prawo do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia tylko w części odpowiadającej przeznaczeniu pozostających w dyspozycji Wnioskodawcy środków finansowych na realizację działalności statutowej, zgodnej z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę pożyczki pieniędzy na rzecz Stowarzyszenia w Holandii. Środki na udzielenie pożyczki pochodziły z dochodów Stowarzyszenia Polskiego zadeklarowanych jako wolne od podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. W umowie pożyczki wskazano, że została ona zawarta w celu udzielenia pomocy pożyczkobiorcy w działaniach związanych z przebudową budynku należącego do Stowarzyszenia Holenderskiego, które jest organizacją nienastawioną na osiąganie zysków, a jego cele statutowe są zbieżne z celami Stowarzyszenia Polskiego.

Z uwagi na trudną sytuację Stowarzyszenia Holenderskiego, Stowarzyszenie Polskie rozważa dokonanie na rzecz Stowarzyszenia Holenderskiego darowizny polegającej na nieodpłatnym zwolnieniu Stowarzyszenia Holenderskiego z obowiązku spłaty wszystkich niezapłaconych do dnia zawarcia umowy darowizny rat pożyczki wraz z odsetkami.

W umowie darowizny (zwolnienia z długu) zostanie zawarty warunek, że budynek sfinansowany pożyczką musi w całości służyć wyłącznie działalności statutowej Stowarzyszenia Holenderskiego, to jest promocji oraz utrzymaniu zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez promowanie i ćwiczenie. Natomiast w przypadku ewentualnego zbycia budynku, uzyskane z tego tytułu środki pieniężne również będą w całości przeznaczone na realizację przez Stowarzyszenie Holenderskie wspomnianych celów statutowych. W razie niedotrzymania tych warunków, umowa darowizny ulegnie rozwiązaniu ze względu na zawarty w niej warunek rozwiązujący, zaś umorzone pierwotnie kwoty wynikające z umowy pożyczki będą musiały zostać zwrócone Stowarzyszeniu Polskiemu.

Dokonanie darowizny na rzecz innego stowarzyszenia w celu wspierania swoich celów może być formą działania Stowarzyszenia, jednak aby Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, musi to jednoznacznie wynikać ze Statutu Stowarzyszenia. W analizowanej sprawie statut Wnioskodawcy zawiera jedynie zapis, że działalnością Stowarzyszenia jest upowszechnianie wewnętrznych sztuk zdrowotnych i sztuk powiązanych, oraz ich zdrowotnych działalności, a także upowszechnianie bogactwa kultury chińskiej. Z zapisu tego nie wynika, a tym bardziej nie mówi on wprost (co jest warunkiem koniecznym), że celem działalności Stowarzyszenia jest także wspieranie działania innych stowarzyszeń, które realizują tożsame cele co Wnioskodawca.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego należy uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do pytania drugiego, które dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w przypadku dokonywania przez Wnioskodawcę (obecnie i w przyszłości) darowizn pieniężnych na rzecz innych zagranicznych stowarzyszeń - członków Międzynarodowego Stowarzyszenia, w calu realizacji swoich celów statutowych wskazać należy, iż podobnie jak w pytaniu pierwszym, aby dokonana darowizna mogła stanowić przeznaczenie dochodów Stowarzyszenia Polskiego na jego cele statutowe musi być spełniony warunek występowania zapisu w statucie, że celem Stowarzyszenia jest, między innymi, wspieranie działalności innych Stowarzyszeń.

W związku z powyższym nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego, które dotyczy darowizn pieniężnych dokonanych dotychczas i w przyszłości przez Stowarzyszenie Polskie na rzecz innych zagranicznych stowarzyszeń - członków Międzynarodowego Stowarzyszenia. Darowizny te nie stanowią przeznaczenia dochodów Stowarzyszenia Polskiego na jego cele statutowe, w związku z czym równowartość tych darowizn nie jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych.

Ponadto, w odniesieniu do wyroków sądów administracyjnych powołanych przez Wnioskodawcę, należy wskazać, iż artykuł 87 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) stanowi, że źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia i akty prawa miejscowego.

Katalog źródeł prawa zawarty w art. 87 Konstytucji wyraźnie wyklucza orzecznictwo sądów jako źródło prawa powszechnie obowiązującego, a zatem zasady konstytucyjne nie nadają orzecznictwu sądów administracyjnych mocy powszechnie obowiązującej.

Wskazać także należy, iż przywołane we wniosku interpretacje i orzeczenia sądów administracyjnych, dotyczące przepisów prawa wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach. Z uwagi na powyższe przywołane rozstrzygnięcia organów podatkowych i sądów nie są wiążące dla tut. Organu podatkowego. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj