Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-958/12-4/ES
z 22 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-958/12-4/ES
Data
2013.01.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budynek niemieszkalny
cele mieszkaniowe
lokal mieszkalny
nabycie
oświadczenia
podatek
zbycie


Istota interpretacji
Czy zakup nieruchomości po byłej zlewni mleka przekształconej na lokal mieszkalny wystarczy do realizacji oświadczenia o wydatkowaniu przychodu ze sprzedaży działki na cele mieszkaniowe?



Wniosek ORD-IN 1003 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku (data wpływu 12 października 2012 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 8 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 28 grudnia 2012 r., nr ILPB2/415-958/12-2/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 28 grudnia 2012 r., skutecznie doręczono w dniu 31 grudnia 2012 r., natomiast w dniu 8 stycznia 2013 r. (data nadania 4 stycznia 2013 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 30 marca 2004 r. Wnioskodawca zakupił nieruchomość (działkę), którą w dniu 30 października 2007 r. sprzedał i złożył do urzędu skarbowego stosowne oświadczenie, że środki uzyskane z jej sprzedaży przeznaczy na cele mieszkaniowe.

W dniu 30 kwietnia 2007 r. Wnioskodawca zakupił budynek po byłej zlewni mleka od O. i zaadoptował ten budynek na cele mieszkaniowe. Zainteresowany poinformował również, iż z powodu choroby nie dopełnił formalności związanej z przekształceniem ww. budynku. Natomiast, w dniu 10 stycznia 2012 r. Wnioskodawca otrzymał od wójta gminy – decyzję o przebudowie i zmianie sposobu użytkowania budynku zlewni mleka na budynek mieszkalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zakup nieruchomości po byłej zlewni mleka przekształconej na lokal mieszkalny wystarczy do realizacji oświadczenia o wydatkowaniu przychodu ze sprzedaży działki na cele mieszkaniowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia warunki aby móc skorzystać ze zwolnienia z zapłaty 10% podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

   - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i forma jej nabycia.

Z analizy wniosku wynika, że w 2004 r. Zainteresowany nabył nieruchomość, którą sprzedał w 2007 r.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż dokonana sprzedaż ww. nieruchomości, nabytej w 2004 r. stanowi dla Zainteresowanego źródło przychodu, do opodatkowania którego zastosowanie znajdują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie bowiem z art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w tej ustawie w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Na mocy art. 28 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Natomiast, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację – na cele mieszkalne – własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, iż podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z powołanego art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r. jest przeznaczenie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości lub praw w terminie nie późniejszym niż okres dwóch lat od dnia sprzedaży na wskazane w ustawie cele mieszkaniowe. Z istoty rozwiązania zawartego w ww. art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika jednak, że aby kwota uzyskana ze sprzedaży mogła być przeznaczona na ww. cele, sprzedaż ta powinna nastąpić wcześniej lub co najmniej jednocześnie z poniesieniem wydatku na cele mieszkaniowe. Tak więc ze zwolnienia może korzystać przychód ze sprzedaży nieruchomości pod warunkiem wydatkowania tego właśnie przychodu na cele mieszkaniowe. Przepis ten należy odczytywać literalnie, gdyż zawarta w nim norma jest jednoznaczna i nie budzi wątpliwości. Ponadto z przytoczonego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) wynika ograniczenie wydatków, tj. wyłącznie na cele mieszkaniowe w stosownym terminie wydatkowania tych środków.

Jednocześnie wskazać również należy, iż zawarte w tym przepisie wyliczenie tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania ma charakter wyczerpujący (enumeratywny).

W opisie stanu faktycznego wniosku Zainteresowany wskazał, że w marcu 2004 r. zakupił nieruchomość (działkę), którą w październiku 2007 r. sprzedał. Natomiast jeszcze przed transakcją sprzedaży Wnioskodawca zakupił budynek po byłej zlewni mleka i zaadoptował go na cele mieszkaniowe. Jednakże, jak sam wskazał z powodu choroby nie dopełnił terminowości związanej z przekształceniem tego budynku z niemieszkalnego na mieszkalny. Decyzję administracyjną mówiącą o przebudowie i zmianie sposobu użytkowania tegoż budynku na budynek mieszkalny Wnioskodawca otrzymał w dniu 10 stycznia 2012 r.

W rozpatrywanej sprawie należy zauważyć, że wątpliwości budzą dwa zagadnienia. Pierwsza kwestia dotyczy możliwości zwolnienia podatkowego przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości (działki) a przeznaczonego na zakup budynku niemieszkalnego. Natomiast druga kwestia odnosi się do zwolnienia podatkowego w związku z wydatkowaniem przychodu, otrzymanego ze zbycia ww. nieruchomości na przebudowę - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego.

Należy podkreślić, że w odniesieniu do pierwszej kwestii – to zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może mieć zastosowania, bowiem jak sam wskazał Zainteresowany, nabył budynek niemieszkalny, a nabycie takiego budynku nie zostało wymienione w katalogu tego przepisu. Ponadto zakup ten został dokonany przed sprzedażą działki, a więc za środki, które nie pochodzą z tej sprzedaży.

Z kolei w odniesieniu do drugiego zagadnienia tut. Organ przedstawia co następuje.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) tiret piąty ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży - na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację – na cele mieszkalne – własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zatem aby skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania w oparciu o ten przepis konieczne jest aby przebudowa została dokonana, a więc zakończona, w ciągu dwóch lat od dnia sprzedaży. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera przepisów określających od jakiego momentu można mówić o zakończeniu budowy. Zatem przy rozstrzyganiu tej kwestii należy posłużyć się przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.). Art. 3 tej ustawy stanowi m. in. o rozumieniu obiektu budowlanego jako budynku mieszkalnego, przy czym pkt 7 tego przepisu brzmi - ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego, natomiast pkt 7a ww. artykułu definiuje przebudowę, którą należy rozumieć jako wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji. Natomiast do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę, można przystąpić, z zastrzeżeniem art. 55 i 57, po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji (art. 54 cyt. ustawy). Natomiast art. 57 ustawy wskazuje, iż - do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie inwestor jest obowiązany dołączyć stosowne dokumenty wskazane w tym przepisie. Po czym właściwy organ wydaje owe pozwolenie na użytkowanie obiektu budowlanego przebudowanego na budynek mieszkalny, po przeprowadzeniu obowiązkowej kontroli, o której mowa w art. 59a.

Ze wskazanych wyżej przepisów wynika, że o definitywnym, pod względem prawnym, zakończeniu budowy (przebudowy) decyduje każdorazowo właściwy organ wydając stosowne pozwolenie na użytkowanie obiektu, bądź nie wyrażając sprzeciwu po zawiadomieniu go przez inwestora o zakończeniu budowy.

We wniosku Zainteresowany wskazał, iż decyzję o przebudowie i zmianie sposobu użytkowania budynku zlewni mleka na budynek mieszkalny otrzymał w dniu 10 stycznia 2012 r.

Należy zatem stwierdzić, iż zakończenie budowy - z prawnego punktu widzenia - nastąpiło po upływie dwóch lat od dnia sprzedaży działki. Wobec powyższego Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z tytułu wydatkowania środków ze sprzedaży nieruchomości na przebudowę na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego.

Tak więc w rozpatrywanej sprawie, zarówno zakup budynku po byłej zlewni mleka jak i jej przebudowa na budynek mieszkalny nie daje możliwości do skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r.

Z powyższych względów należało uznać stanowisko Zainteresowanego za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj