Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-1053/12/BD
z 14 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 27 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 14 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji w ramach Europejskiego Funduszy Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na zrealizowanie projektu koncert kolęd i pastorałek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji w ramach Europejskiego Funduszy Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na zrealizowanie projektu koncert kolęd i pastorałek.

Jako, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 30 stycznia 2013 r. znak: IBPB II/1/415-1053/12/BD wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 14 lutego 2013 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. W ramach „Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestuje w obszary wiejskie, Wdrażanie lokalnych strategii i rozwoju” dla Małych Projektów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Wnioskodawczyni otrzymała dofinansowanie na zrealizowanie projektu: koncert kolęd i pastorałek (…). Koncert miał na celu promowanie oraz kultywowanie lokalnych tradycji i obrzędów bożonarodzeniowych na terenie miejscowości Wnioskodawczyni.

Był to koncert bezpłatny (niebiletowany), na który mogła przyjść każda osoba. Koncert był niedochodowy. Z tego koncertu Wnioskodawczyni nie uzyskała żadnych korzyści majątkowych. Wnioskodawczyni była tylko koordynatorem prac związanych z organizowaniem ww. koncertu. W celu zrealizowania tego wydarzenia kulturalnego niezbędne było zaangażowanie różnych podwykonawców, którzy wystawili na Wnioskodawczynię faktury oraz rachunki, które następnie Wnioskodawczyni musiała wykazać we wniosku o płatność, aby poniesione wydatki mogły zostać współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Projektów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni dodała, iż to ona jest beneficjantem i to ona realizowała bezpośrednio projekt, na który otrzymała refundację kosztów na podstawie umowy przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 zawartej z Samorządem Województwa w lutym 2012 r. Ww. umowa została zawarta na ściśle określony projekt, tj. koncert kolęd i pastorałek (…). Zgodnie z ww. umową Samorząd Województwa, po rozpatrzeniu wniosku o płatność poinformował beneficjanta o przekazaniu Agencji zlecenia wypłaty całości lub części kwoty pomocy. Środki pieniężne zostały przekazane Wnioskodawczyni przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, którą wyznaczył Rząd RP do pełnienia roli akredytowanej agencji płatniczej na wskazany rachunek bankowy w maju 2012 r. Wnioskodawczyni otrzymała 70% refundacji kosztów kwalifikowanych, z czego środki w 70% pochodzą z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a w 30% z budżetu krajowego.

Wnioskodawczyni, która była koordynatorem prac związanych ze zorganizowaniem wcześniej wspomnianego koncertu bezpośrednio realizowała swój własny projekt (nie działała na zlecenie żadnego podmiotu). Wszelkie koszty związane z koncertem ponosiła z własnych środków pieniężnych, a następnie koszty te zostały zrefundowane w wysokości wynikającej z zaakceptowanego przez Samorząd Województwa wniosku o płatność. Udzielona dotacja ma charakter pomocy bezzwrotnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymana dotacja w ramach „Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestuje w obszary wiejskie, Wdrażanie lokalnych strategii i rozwoju” dla Małych Projektów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy należy otrzymaną dotację rozliczyć w rocznym zeznaniu podatkowym?

Ad. 1

Przywołując przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wnioskodawczyni wskazała, iż dotacja ta podlega zwolnieniu przedmiotowemu od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Dotacja przyznana z Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich podlega zapisom ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 4 ppkt c) do środków tych zalicza się środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W myśl art. 124 ust.1 pkt 1 oraz pkt 6 ustawy o finansach publicznych wydatkami są dotacje oraz wydatki na realizację programów finansowych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2.

Zgodnie z art. 192 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, Minister Finansów przekazuje na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego środki płatności na rzecz beneficjantów a w przypadku Wspólnej Polityki Rolnej na rzecz agencji płatniczych, o których mowa w odrębnych ustawach. Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 07 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwana dalej Agencją akredytowana jest na podstawie odrębnych przepisów jako agencja płatnicza, realizuje zadania i kompetencje agencji płatniczej określone w przepisach o których mowa w art. 1 ust. 1 oraz w ustawie.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich, przeznaczone na realizację projektu, jako dotacja są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129 ww. ustawy.

Zatem jeżeli podatnik podlega zwolnieniu przedmiotowemu od podatku dochodowego od osób fizycznych, nie powinien otrzymanej dotacji rozliczać w rocznym zeznaniu podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  1. bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż w ramach „Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestuje w obszary wiejskie, Wdrażanie lokalnych strategii i rozwoju” dla Małych Projektów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Wnioskodawczyni otrzymała dofinansowanie na zrealizowanie projektu: koncert kolęd i pastorałek. Koncert miał na celu promowanie oraz kultywowanie lokalnych tradycji i obrzędów bożonarodzeniowych na terenie miejscowości Wnioskodawczyni. W celu zrealizowania tego wydarzenia kulturalnego niezbędne było zaangażowanie różnych podwykonawców, którzy wystawiali na Wnioskodawczynię faktury oraz rachunki, które następnie Wnioskodawczyni musiała wykazać we wniosku o płatność, aby poniesione wydatki mogły zostać współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Projektów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Z wniosku wynika, iż to Wnioskodawczyni była beneficjantem i to ona realizowała bezpośrednio projekt, na który otrzymała refundację kosztów na podstawie umowy przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 4.1.3. „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 zawartej z Samorządem Województwa w lutym 2012 r. Ww. umowa została zawarta na ściśle określony projekt, tj. koncert kolęd i pastorałek. Zgodnie z ww. umową Samorząd Województwa, po rozpatrzeniu wniosku o płatność poinformował Wnioskodawczynię o przekazaniu Agencji zlecenia wypłaty całości lub części kwoty pomocy. Środki pieniężne zostały przekazane Wnioskodawczyni przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, którą wyznaczył Rząd RP do pełnienia roli akredytowanej agencji płatniczej, na wskazany rachunek bankowy w maju 2012 r. Wnioskodawczyni otrzymała 70% refundacji kosztów kwalifikowanych, z czego środki w 70% pochodzą z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a w 30% z budżetu krajowego. Wnioskodawczyni była koordynatorem prac związanych ze zorganizowaniem koncertu, bezpośrednio realizowała swój własny projekt (nie działała na zlecenie żadnego podmiotu). Wszelkie koszty związane z koncertem ponosiła z własnych środków pieniężnych, a następnie koszty te zostały zrefundowane w wysokości wynikającej z zaakceptowanego przez Samorząd Województwa wniosku o płatność. Udzielona dotacja (pomoc) ma charakter pomocy bezzwrotnej.

Stosownie do art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

1.środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2.niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

  1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
  2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
  3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

4.środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

  1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
  2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
  3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej pochodzące z Europejskiego Funduszu Rolniczego Obszarów Wiejskich - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. c ustawy o finansach publicznych. Zatem w przepisie, na który powołuje się we wniosku Wnioskodawczyni nie zostały wymienione środki europejskie pochodzące z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, z którego to Funduszu pochodziły środki wypłacone Wnioskodawczyni przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Zadania oraz właściwości organów i jednostek organizacyjnych w zakresie wspierania rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich określone zostały w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) – Dz. Urz. UE L 277 z 21 października 2005 r. , str. 1, oraz w przepisach Unii Europejskiej wydanych w trybie tego rozporządzenia.

Wnioskodawczyni wskazała, iż na podstawie zawartej z Samorządem Województwa umowy dotyczącej przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 4.1.3. „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, otrzymała 70% refundacji kosztów kwalifikowanych, z czego środki w 70% pochodzą z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a w 30% z budżetu krajowego. Środki pieniężne zostały przekazane Wnioskodawczyni w maju 2012 r., na wskazany rachunek bankowy, przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, którą wyznaczył Rząd RP do pełnienia roli akredytowanej agencji płatniczej.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawczyni wskazała, iż jej zdaniem otrzymane środki korzystają ze zwolnienia. Jako podstawy zwolnienia Wnioskodawczyni wskazała przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 oraz pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek, tj. lit. a) art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z przedmiotowego wniosku jednoznacznie wynika, iż Wnioskodawczyni otrzymała 70% refundacji (pokrytych wcześniej z własnych środków) kosztów kwalifikowanych, z czego środki te w 70% pochodzą z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, które zostały wypłacone przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, którą wyznaczył Rząd RP do pełnienia roli akredytowanej agencji płatniczej. Zatem zgodnie z tak przedstawionym stanem faktycznym zostanie spełniona przesłanka zwolnienia przedmiotowego określona w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale tylko do części sfinansowanej bezpośrednio ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Podkreślić jednak należy, iż konieczne jest spełnienie również drugiej z wspomnianej wyżej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z treści programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków.

Tak więc, z owego zwolnienia korzysta Wnioskodawczyni jako beneficjent bezpośrednio realizujący projekt, gdyż jak wskazała we wniosku to ona była koordynatorem prac związanych ze zorganizowaniem wcześniej wspomnianego koncertu bezpośrednio realizowała swój własny projekt (nie działała na zlecenie żadnego podmiotu). Ponadto wszelkie koszty związane z koncertem ponosiła z własnych środków pieniężnych, a następnie koszty te zostały zrefundowane w wysokości wynikającej z zaakceptowanego przez Samorząd Województwa wniosku o płatność.

Zatem, otrzymana przez Wnioskodawczynię pomoc w wysokości 70% refundacji kosztów kwalifikowanych, na którą w 70% składały się środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (wypłacane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków unijnych nie będących jednocześnie środkami krajowymi) będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie przedstawionego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnośnie zaś otrzymania w wysokości 30% pomocy z budżetu krajowego (składającej się na całość 70% pomocy otrzymanej na refundację kosztów kwalifikowanych) wypłaconej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, wskazać należy, iż w tym przypadku należy dokonać analizy zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 47c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, iż powołane w nim zwolnienie adresowane jest wyłącznie do bezpośredniego odbiorcy środków od agencji rządowych lub wykonawczych. Powyższe zwolnienie obejmuje wyłącznie te kwoty otrzymane przez osobę fizyczną od agencji rządowej lub wykonawczej, które agencja otrzymała – na ten cel – z budżetu państwa.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 07 marca 2007 r. (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 173) o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwana dalej „Agencją”, akredytowana na podstawie przepisów odrębnych jako agencja płatnicza, realizuje zadania i kompetencje agencji płatniczej określone w ustawie oraz, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy, tj. w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21 października 2005 r., str. 1), zwanym dalej „rozporządzeniem nr 1698/2005”, oraz w przepisach Unii Europejskiej wydanych w trybie tego rozporządzenia.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawczyni otrzymała 70% refundacji kosztów kwalifikowanych, z czego w 30% środki pochodziły z budżetu krajowego i wypłacane zostały przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na konto Wnioskodawczyni.

Zatem otrzymana przez Wnioskodawczynię pomoc w wysokości 70% refundacji kosztów kwalifikowanych, na którą składa się w 70% pomoc z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich wypłacona przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ze środków unijnych nie będących jednocześnie środkami krajowymi) będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie przedstawionego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast 30% pomocy z budżetu krajowego (wchodząca w całość 70% refundacji kosztów kwalifikowanych), która została Wnioskodawczyni wypłacana przez ww. Agencję będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać przy tym należy, iż przywołane przez Wnioskodawczynię w treści wniosku zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedmiotowej sprawie nie będzie miało zastosowania, gdyż otrzymana przez Wnioskodawczynię pomoc w wysokości 70% refundacji kosztów kwalifikowanych nie stanowi dotacji w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. To jednakże nie wpływa na ocenę stanowiska Wnioskodawczyni, gdyż otrzymane przez nią środki korzystają co do zasady ze zwolnienia.

Odnosząc się natomiast do wykazania otrzymanej dotacji w zeznaniu rocznym wskazać należy, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymagają, aby środki pomocowe, o których mowa we wniosku wykazywać w zeznaniu rocznym. Zgodzić się przy tym należy z Wnioskodawczynią, iż do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów i wydatków bezpośrednio sfinansowanych ze środków pomocowych korzystających ze zwolnienia z opodatkowania. Taka zasada wynika z treści art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl tego przepisu, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj