Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1594/12/AP
z 26 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-1594/12/AP
Data
2013.03.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
księga przychodów i rozchodów
szkoła niepubliczna


Istota interpretacji
dot. sposobu prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 19 grudnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 11 marca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, m.in. dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 28 lutego 2013 r. Znak: IBPP1/443-1302/12/ES, IBPBI/1/415-1594/12/AP wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 11 marca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna założyła szkoły, które z dniem 19 czerwca 2012 r. zostały wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. W dniu 26 czerwca 2012 r. założone szkoły otrzymały numer identyfikacyjny REGON. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych, otrzymało nr REGON podstawowy, natomiast Policealna Szkoła Zawodowa otrzymała REGON, będący rozszerzeniem numeru REGON podstawowego. Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna, będąca płatnikiem podatków i składek ZUS złożyła do właściwego urzędu skarbowego zgłoszenie aktualizacyjne NIP-7, a także informację o prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Z tytułu zawartych umów odprowadza składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Skarbowego, jako zgłoszony w tych instytucjach płatnik. Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się osobę prowadzącą niepubliczną szkołę, placówkę lub ich zespół, na podstawie przepisów o systemie oświaty. Na tej podstawie Wnioskodawczyni dokonała zgłoszenia płatnika składek w ZUS. Umowy, rachunki i faktury wystawiane są z NIP osoby fizycznej – organu założycielskiego szkoły. Szkoły są prowadzone pod jednym adresem i mają wspólny sekretariat. Duża część ponoszonych kosztów na funkcjonowanie szkół jest trudna do rozdzielenia i przyporządkowania do poszczególnej szkoły. Zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty, organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność.

Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:

  • zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
  • wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie,
  • zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej szkoły lub placówki,
  • wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzanie sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywanie innych zadań statutowych.

W związku z wejściem w życie z dniem 1 sierpnia 2012 r. zmienionych przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591), złożenie wniosku o wpis do rejestru REGON, wniosku o zmianę cech objętych wpisem oraz wniosku o skreślenie z rejestru REGON dla przedszkoli, szkół i innych jednostek organizacyjnych i ich zespołów następuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. Nr 139, poz. 814 ze zm.).

W konsekwencji tych zmian, prowadzone przez Wnioskodawczynię szkoły otrzymały nowe numery identyfikacyjne REGON, jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej:

  • z dniem 31 października 2012 r. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych, posiada nr REGON, do którego zostały przypisane następujące informacje: Szczególna forma prawna: 91 Szkoły niepubliczne ponadgimnazjalne, Własność: 214 własność krajowych osób fizycznych, Rodzaj przeważającej działalności: 8531 B Licea Ogólnokształcące,
  • z dniem 8 listopada 2012 r. Policealna Szkoła Zawodowa, posiada nr REGON, do którego zostały przypisane następujące informacje: Szczególna forma prawna: 91 Szkoły niepubliczne ponadgimnazjalne, Własność: 214 własność krajowych osób fizycznych, Rodzaj przeważającej działalności: 8541 Z Szkoły Policealne.

Jednocześnie nadany wcześniej numer REGON wraz z rozszerzeniem został zlikwidowany z dniem 1 września 2012 r.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 11 marca 2013 r., wskazano m.in., iż utworzone szkoły nie są odrębnymi podmiotami działającymi niezależnie od organu prowadzącego, którym jest osoba fizyczna, a tym samym nie są odrębnymi podatnikami. Prowadzone niepubliczne szkoły nie posiadają wyodrębnionych składników majątkowych, nie mają samodzielności pozwalającej na niezależne ich funkcjonowanie.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W jaki sposób osoba fizyczna prowadząca dwie niepubliczne szkoły, znajdujące się pod tym samym adresem i mające wspólny sekretariat, lecz posiadające odrębne nr REGON, powinna prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów...

(część pytania oznaczonego we wniosku Nr 3)

Zdaniem Wnioskodawczyni, fakt nadania oddzielnych numerów REGON poszczególnym szkołom nie przesądza o ich formie organizacyjnej (o tym decydują przepisy ustawa oraz statut), a także nie przesądza, że założone szkoły są odrębnymi podatnikami i płatnikami podatku.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1475 ze zm.), zostały wymienione podmioty obowiązane do prowadzenia księgi. Zgodnie z tym przepisem Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna zaprowadziła podatkową księgę przychodów i rozchodów, natomiast z dniem 31 października 2012 r. i odpowiednio 8 listopada 2012 r. szkoły otrzymały nowe numery identyfikacyjne REGON. Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z powołanym wyżej przepisem ww. rozporządzenia, to osoba prowadząca szkoły, tj. osoba fizyczna jest zobowiązana do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów związanej z funkcjonowaniem obu szkół.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Przy czym, art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), określa przedmiotowy oraz podmiotowy zakres zastosowania przepisów ustawy. Jej przepisy obejmują osoby fizyczne, natomiast przedmiotem jej regulacji jest opodatkowanie dochodów osób fizycznych podatkiem dochodowym. Zatem podatnikiem podatku dochodowego jest osoba fizyczna, natomiast przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest dochód tejże osoby fizycznej.

W związku z powyższym, wyłącznie Wnioskodawczyni będąca osobą fizyczną traktowana jest w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako podatnik, tj. podmiot podlegający obowiązkowi podatkowemu. Przymiotu takiego pozbawione są jednostki (szkoły), za pośrednictwem których podatnik będący osobą fizyczną prowadzi własną działalność gospodarczą.

Osoby fizyczne osiągające dochody z prowadzenia niepublicznych szkół w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), są podatnikami podatku dochodowego, który opłacają w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z prowadzenia przez osoby fizyczne szkół niepublicznych stanowią przychody ze źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zatem prowadzenie przez podatnika kilku ponadgimnazjalnych szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych w rozumieniu ustawy o systemie oświaty stanowi jedno źródło przychodu określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwanej dalej „księgą”, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Szczegółowe zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, o których mowa w art. 24a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej "ustawą o podatku dochodowym", są obowiązane prowadzić księgę, z zastrzeżeniem ust. 2, według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w sposób określony w rozdziale 2.

W myśl natomiast § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia, księga oraz dowody, na których podstawie są dokonywane w niej zapisy, musi znajdować się na stałe w miejscu wykonywania działalności lub miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba, z zastrzeżeniem ust. 6, a jeżeli prowadzenie księgi zostało zlecone biuru rachunkowemu – w miejscu wskazanym przez podatnika stosownie do § 8 ust. 1 pkt 1.

Odstępstwo od zasady wyrażonej w ww. przepisie dotyczy jedynie przedsiębiorstw wielozakładowych, w odniesieniu do których, przepis § 9 ust. 3 ww. rozporządzenia wskazuje, iż w przypadku prowadzenia przedsiębiorstwa wielozakładowego księgi muszą znajdować się w każdym zakładzie. Podatnik może jednak prowadzić jedną księgę w miejscu wskazanym jako jego siedziba, pod warunkiem, że w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia. Przy czym, w świetle definicji zawartej w § 3 pkt 10 ww. rozporządzenia, z przedsiębiorstwem wielozakładowym mamy do czynienia, jeżeli działalność prowadzona jest w oparciu o kilka zespołów składników materialnych i niematerialnych, jakimi są w szczególności sklepy, zakłady, punkty usługowe, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni będąca osobą fizyczną prowadzi dwie niepubliczne szkoły, tj. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych oraz Policealną Szkołę Zawodową. Szkoły są prowadzone pod jednym adresem i mają wspólny sekretariat. Utworzone szkoły nie są odrębnymi podmiotami działającymi niezależnie od organu prowadzącego, którym jest Wnioskodawczyni, a tym samym nie są odrębnymi podatnikami. Ponadto szkoły te nie posiadają wyodrębnionych składników majątkowych i nie mają samodzielności pozwalającej na niezależne ich funkcjonowanie. W związku ze zmianą przepisów ustawy o statystyce publicznej oraz ustawy o systemie informacji oświatowej, które wprowadziły obowiązek rejestracji m.in. niepublicznych szkół w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej, prowadzone przez Wnioskodawczynię szkoły otrzymały nowe, odrębne dla każdej nr REGON.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż skoro prowadzone przez Wnioskodawczynię szkoły, pomimo iż posiadają odrębne nr REGON, znajdują się w jednym budynku, dla których prowadzony jest wspólny sekretariat i nie posiadają wyodrębnionych składników majątkowych oraz samodzielności pozwalającej na niezależne ich funkcjonowanie, to w świetle definicji zawartej w § 3 pkt 10 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, nie stanowią przedsiębiorstwa wielozakładowego. W konsekwencji Wnioskodawczyni zobowiązana jest prowadzić jedną podatkową księgę przychodów i rozchodów dla obu szkół prowadzonych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej i ujmować wszystkie zdarzenia gospodarcze związane z tą działalnością w tej księdze.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w pozostałym zakresie wskazanym we wniosku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj