Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce
SM-O/436-3/04
z 31 maja 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
SM-O/436-3/04
Data
2004.05.31



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Jeżyce


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku


Słowa kluczowe
Agencja Mienia Wojskowego
czynności cywilnoprawne
Wojskowa Agencja Mieszkaniowa


Pytanie podatnika
1) Czy Wojskową Agencję Mieszkaniową można traktować jako Skarb Państwa? 2) Czy Wojskowa Agencja Mieszkaniowa korzysta z całkowitego zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 14 i 15 ustawy z dnia 22 czerwca 1995r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. Nr 42, poz. 368 ze zm.), czy też na podstawie art. 8 pkt. 5 ustawy z dnia 8 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych ( Dz. U. Nr 86, poz. 959 ze zm.)? 3) Czy notariusz, jako płatnik, powinien pobrać podatek od czynności cywilnoprawnych w sytuacji, gdy Agencja ta sprzedaje budynki, budowle lub ich części będące towarami używanymi?


Wojskowa Agencja Mieszkaniowa zgodnie z § 2 ustawy z dnia 16 czerwca 1998r. w sprawie nadania statutu Wojskowej Agencji Mieszkaniowej (t.j. Dz. U. Nr 86, poz. 549 z późn. zm.) jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, wykonującą prawo własności i inne prawa rzeczowe na rzecz Skarbu Państwa w stosunku do gruntów, budynków i lokali mieszkalnych. Działalność Agencji określa ustawa z dnia 22 czerwca 1995r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej ( Dz. U. Nr 42, poz. 368 z późn. zm.). Zgodnie z art. 14 ust. 1 wymienionej ustawy Skarb Państwa powierza Agencji wykonywanie prawa własności i innych praw rzeczowych na jego rzecz w stosunku do gruntów, budynków i lokali stanowiących własność Skarbu Państwa, min. wykorzystywanych na zakwaterowanie stałe i tymczasowe żołnierzy zawodowych. Dalej w art. 14 ust. 3 czytamy, iż prawo własności lub inne prawa, uzyskane z tytułu zbycia lub obciążenia prawem rzeczowym bądź innym prawem mienia Skarbu Państwa, przysługuje Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Agencję. Zatem Wojskowa Agencja Mieszkaniowa, jako państwowa jednostka organizacyjna realizuje zadania własne i zlecone – w szczególności gospodaruje mieniem powierzonym przez Skarb Państwa. Jak wynika z art. 15 wymienionej ustawy Agencja obejmując we władanie składniki mienia Skarbu Państwa, wstępuje w prawa i obowiązki z nimi związane w stosunku do Skarbu Państwa oraz osób trzecich, nie można zatem przyjąć, iż z treści powołanych artykułów wynika, że Wojskowa Agencja Mieszkaniowa jest Skarbem Państwa. W związku z tym w przedmiotowej sprawie nie może mieć zastosowania zwolnienie podmiotowe, określone w art. 8 pkt. 5 ustawy z dnia 9 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 86, poz. 959 z późn. zm.).

Należy zauważyć, że gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz własność samorządu terytorialnego określa ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r o gospodarce nieruchomościami ( Dz. U. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.). Przyjąć zatem należy, iż w przypadku czynności dokonywanych przez Agencję w ramach gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, ma zastosowanie art. 2 ust. 1 lit. g ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z którym nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami.

Nowelizacja ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wprowadzona art. 143 pkt. 4 ustawy z dnia 13 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zmieniła brzmienie art. 2 pkt 4, zgodnie z którym nie podlegają podatkowi PCC czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego. Wobec wyłączenia przedmiotowego określonego w art. 2 pkt 1 lit. g ustawy o PCC nowelizacja w/w przepisu nie ma w omawianej sprawie znaczenia.

Zauważa się również, że art. 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 116, poz. 1203) wprowadza kolejne zmiany do cytowanej wyżej ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, poprzez dodanie w art. 2, po pkt 2, pkt-u 2a, który wskazuje wprost, że nie podlegają podatkowi umowy sprzedaży lokali mieszkalnych, których stroną jest Wojskowa Agencja Mieszkaniowa. Powyższy przepis zacznie obowązywać od dnia 1 lipca 2004r.

Natomiast ustawa z dnia 30 maja 1996r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 90, poz. 405 z późn. zm.) określa zadania Agencji Mienia Wojskowego w zakresie gospodarowania, utrzymywania, uporządkowania stanu prawnego i prowadzenia ewidencji mienia przekazanego jej przez Skarb Państwa w trybie art. 19 wymienionej ustawy. Nieruchomości przekazane Agencji zostają tym samym wykreślone z ewidencji zasobu nieruchomości Skarbu Państwa. W związku z tym zasadne jest bezpośrednie wskazanie przez ustawodawcę, że nie pobiera się opłaty skarbowej i podatku od czynności cywilnoprawnych w sprawach w których stroną jest Agencja Mienia Wojskowego (art. 31 ust. 1 ustawy).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj