Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1309/11/KM
z 14 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1309/11/KM
Data
2011.12.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawka
usługi konserwacyjne
zagospodarowanie terenów zielonych


Istota interpretacji
Stawka podatku dla prac konserwacyjnych na ciekach, rzekach i wałach przeciwpowodziowych.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 września 2011 r.) uzupełnionym w dniach 29 listopada i 13 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla prac konserwacyjnych na ciekach, rzekach i wałach przeciwpowodziowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 września 2011 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniach 29 listopada i 13 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla prac konserwacyjnych na ciekach, rzekach i wałach przeciwpowodziowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Od 2 września 1990 r. prowadzona jest działalność gospodarcza, polegająca w głównej mierze na konserwacji urządzeń melioracyjnych. Do konserwowanych urządzeń melioracyjnych należy zaliczyć rowy, rzeki, kanały położone zarówno na terenach miejskich, leśnych jak i rolniczych, wały przeciwpowodziowe, łąki i pastwiska.


Konserwacja polega na:


  • oczyszczaniu koryt rzek poprzez wykaszanie skarp i dna oraz hakowanie zarośli dna rzeki,
  • oczyszczaniu i naprawie drenowania.


Wyżej wymienione prace wykonywane są na rzecz gmin, osób prywatnych, nadleśnictw oraz regionalnego zarządu rzek i wałów przeciwpowodziowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować wyżej wymienione prace konserwacyjne urządzeń melioracyjnych od dnia 1 stycznia 2011 r....


Zdaniem Wnioskodawcy do końca 2010 r., usługi te, mieszczące się w grupowaniu PKWiU:


01.41. A - działalność usługowa związana z uprawami rolnymi,

01.41. B - działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni,

02.02.10 - działalność usługowa związana z leśnictwem,

korzystały z obniżonej 3 % stawki podatku VAT.


Z dniem 1 stycznia 2011 r., wraz z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług, przestała obowiązywać stawka 3%. Poza tym ustawodawca „odszedł” od uzależnienia stawki podatku VAT od grupowania PKWiU. Jednak w niektórych przypadkach w dalszym ciągu stawka podatku zależy od tego, czy dana usługa mieści się w konkretnym grupowaniu PKWiU, tak jak w przypadku poz. 135 oraz 137 załącznika nr 3 - usługi opodatkowane stawką 7%.

I tak w poz. 135 ustawodawca pozwala na zastosowanie obniżonej stawki w podatku VAT w wysokości 8% w przypadku usług związanych z rolnictwem oraz w poz. 137 - usług związanych z leśnictwem.


Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU 2008, za działalność usługową wspomagającą rolnictwo uznaje się między innymi:


  • pielęgnowanie, zraszanie, opryskiwanie upraw, włączając usługi agrolotnicze,
  • eksploatację systemów irygacyjnych dla celów rolnych.


Podklasa ta nie obejmuje jednak odwadniania gruntów rolnych, sklasyfikowanego w 4312Z.

Za działalność usługową związaną z leśnictwem uznaje się między innymi:


  • ochronę lasu, włącznie z ochroną przed pożarami (łącznie z gaszeniem pożarów w lasach) oraz zwalczaniem szkodników leśnych,
  • przystosowywanie, utrzymanie i wykorzystanie zasobów przyrodniczych w ramach realizacji pozaprodukcyjnych funkcji lasu,
  • pozostałą działalność usługową związaną z leśnictwem.


Podklasa ta nie obejmuje drenowania terenów leśnych, sklasyfikowanych w 4312Z.

Grupowanie PKWiU 43.12.Z obejmuje przygotowanie terenu pod budowę, a podklasa ta obejmuje między innymi drenowanie terenów rolniczych i leśnych. Wykonywane usługi konserwacji urządzeń melioracyjnych nie mieszczą się więc w grupowaniu 43.12, które wykluczałoby możliwość zastosowania do tych usług stawki podatku VAT w wysokości 8 %.

W Pana ocenie, mimo zmiany klasyfikacji PKWiU, usługi te pozostały w tych samych grupowaniach, dla których ustawodawca przewidział niższą stawkę w podatku VAT, dlatego też wskazane usługi konserwacji urządzeń melioracyjnych objęte są 7 % stawką podatku VAT („przejściowo” 8%) zgodnie z poz. 135 oraz 137 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT.


Konieczność wystąpienia z wnioskiem o interpretację indywidualną w stanie prawnym po dniu 1 stycznia 2011 r. „wynikła” z narzucania w specyfikacjach do przetargów stawki na ww. usługi w wysokości 23%, mimo, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. określona w specyfikacji stawka wynosiła 3% - zgodnie z obowiązującym w tamtym okresie załącznikiem nr 6 - poz. 64 oraz 65.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. usługi te sklasyfikowane są według Pana następująco:


01.61.10.0 - działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną

02.40.10.9 - działalność usługowa związana z leśnictwem.


Natomiast w uzupełnieniu wniosku wskazano, iż wymienione we wniosku usługi w świetle przepisów o statystyce publicznej urząd statystyczny sklasyfikował następująco:


42.21.23.0 - roboty ogólnobudowlane związane z budową systemów irygacyjnych (kanałów), magistrali i linii wodociągowych, obiektów do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz stacji pomp,

81.30.10.0 – usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.


Zdaniem Pana trudno zgodzić się ze stanowiskiem urzędu statystycznego, że konserwacje wałów powodziowych, czy koryt rzek zaliczyć należy do robót ogólnobudowlanych. W wyjaśnieniach do PKD podaje się, że do podklasy 01.61.Z – działalności usługowej wspomagającej rolnictwo należy zaliczyć m.in. eksploatację systemów irygacyjnych wspomagających rolnictwo, w tym przypadku taką funkcję spełniają urządzenia melioracyjne (również te naturalne – ukształtowane przez naturę) na terenach rolniczych. Według tych samych objaśnień wskazana podklasa nie obejmuje odwadniania gruntów rolnych – ale to dotyczy odwadniania dla celów innych jak te wspomagające rolnictwo.

Mimo pojawienia się takiej klasyfikacji ww. usług w 2009 r. wiele interpretacji – w Pana ocenie - wskazywało, że usługi konserwacji rowów, rzek, kanałów czy wałów przeciw powodziowych na terenach rolnych należy zaliczyć do klasyfikacji PKWiU 01. 41.12 jako usługi wspomagające rolnictwo – w chwili obecnej PKWiU 01.61.10.0.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o którym mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Jednakże, z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%,

    przy czym, stosownie do przepisu art. 1 pkt 17 lit. a) ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), od dnia 1 stycznia 2011 r. w załączniku nr 3 do ustawy tytuł drugiej kolumny otrzymuje brzmienie „Symbol PKWiU 2008”.


Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), która zastąpiła obowiązującą dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

W obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%:


  • w pozycji 135 wymieniono „Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych, z wyłączeniem: usług podkuwania koni i schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0)” sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 01.6,
  • w pozycji 137 wymieniono „Usługi związane z leśnictwem, z wyłączeniem: patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3) oraz doradztwa w zakresie zarządzania lasami” sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 02.40.10,
  • w pozycji 176 mieszczą się „usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni” – PKWiU 81.30.10.0.


Należy wskazać, iż w myśl art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Ponadto zgodnie z pkt 1) objaśnień do ww. załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługi konserwacji urządzeń melioracyjnych, do których należy zaliczyć rowy, rzeki, kanały położone zarówno na terenach miejskich, leśnych jak i rolniczych, wały przeciwpowodziowe, łąki i pastwiska. Konserwacja polega na oczyszczaniu koryt rzek poprzez wykaszanie skarp i dna oraz hakowanie zarośli dna rzeki, oczyszczaniu i naprawie drenowania.


Wskazał Pan (nie zgadzając się z tym stanowiskiem), iż wymienione we wniosku usługi zostały sklasyfikowane wg klasyfikacji PKWiU z 2008 r. przez urząd statystyczny następująco:


42.21.23.0 - roboty ogólnobudowlane związane z budową systemów irygacyjnych (kanałów), magistrali i linii wodociągowych, obiektów do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz stacji pomp,

81.30.10.0 - usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni,

natomiast według Pana usługi te sklasyfikowane są następująco:

01.61.10.0 - działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną

02.40.10.9 - działalność usługowa związana z leśnictwem.


W tym miejscu wskazać należy, iż z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie 01.61.10.0 obejmuje:


- usługi wspomagające produkcję roślinną świadczone na zlecenie, w zakresie:


  • przygotowania pól do upraw, siewu i sadzenia upraw,
  • pielęgnowania, nawożenia, zraszania, opryskiwania upraw, włączając usługi agrolotnicze,
  • zwalczania szkodników (włączając króliki) związane z rolnictwem,
  • przycinania drzew i krzewów owocowych oraz winorośli,
  • przesadzania i przerywania upraw, zbiorów,


    - wynajem maszyn rolniczych wspomagających produkcję roślinną, z obsługą,

    -usługi w zakresie utrzymania terenów rolniczych w dobrym stanie ekologicznym,

    -usługi związane z eksploatacją systemów irygacyjnych dla celów rolniczych.


Grupowanie to nie obejmuje:


  • usług następujących po zbiorach, sklasyfikowanych w 01.63.10.0,
  • usług związanych z dystrybucją wody za pośrednictwem sieci wodociągowych oraz obsługą systemów irygacyjnych, sklasyfikowanych w 36.00.20.0,- robót związanych z odwadnianiem gruntów rolnych, sklasyfikowanych w 43.12.1,
  • usług związanych z architektonicznym kształtowaniem krajobrazu, sklasyfikowanych w 71.11.4,
  • usług świadczonych przez agronomów i ekonomistów rolnych, sklasyfikowanych w 74.90.19.0,
  • usług związanych z odkażaniem i tępieniem szkodników, sklasyfikowanych w 81.29.11.0,
  • usług związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni, sklasyfikowanych w 81.30.10.0,
  • usług związanych z organizowaniem pokazów i targów rolniczych, sklasyfikowanych w 82.30.12.0.


Natomiast grupowanie PKWiU 02.40.10.9 obejmuje:


  • wynajem maszyn i urządzeń leśnych z obsługą,
  • pozostałe usługi związane z leśnictwem, gdzie indziej niesklasyfikowane.


Grupowanie to nie obejmuje:


  • usług związanych ze szkółkami leśnymi, sklasyfikowanych w 02.10.20.0,
  • usług związanych z urządzaniem lasu, sklasyfikowanych w 02.40.10.1,- usług związanych z zagospodarowywaniem lasu, sklasyfikowanych w 02.40.10.2,
  • usług związanych z ochroną lasu, sklasyfikowanych w 02.40.10.3,
  • usług związanych z pozyskiwaniem drewna, sklasyfikowanych w 02.40.10.4,
  • usług w zakresie drenowania terenów leśnych, sklasyfikowanego w 43.12.11.0,
  • usług związanych z oczyszczaniem placów budowy, sklasyfikowanego w 43.12.11.0.


Z kolei grupowanie PKWiU 81.30.10.0 obejmuje:


  • usługi dokonywania zasadzeń, pielęgnację i utrzymanie:

ˇparków i ogrodów:

  • przy domach prywatnych i domach wielomieszkaniowych,
  • przy budynkach użyteczności publicznej i częściowo publicznej (szkoły, szpitale, budynki administracyjne, kościoły itp.),- na terenach miejskich (parki miejskie, strefy zieleni, cmentarze itp.),
  • przy budynkach przemysłowych i handlowych,


ˇzieleni:

  • budynków (zieleń fasad, ogrody na dachach i wewnątrz budynków itp.),
  • autostrad, ulic, dróg kolejowych i tramwajowych, brzegów dróg wodnych, w portach itp.,- terenów sportowych, terenów przeznaczonych do gier i zabaw na świeżym powietrzu i innych terenów rekreacyjnych (np. trawniki przeznaczone do zażywania kąpieli słonecznych, pola golfowe),
  • wód stojących i płynących (zbiorniki wodne, bagna, stawy, baseny kąpielowe, fosy, strumyki, potoki, rzeki, systemy oczyszczania ścieków),
  • zagospodarowanie terenów zieleni i dokonywanie zasadzeń w celu ochrony przed hałasem, wiatrem, erozją, oślepianiem lub dla ułatwienia widoczności,
  • sadzenie i pielęgnację drzew i innych roślin, włączając przycinanie gałęzi i żywopłotów, przesadzanie wieloletnich drzew,
  • pozostałe usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni innych niż rolnicze i leśne: renaturalizacja, rekultywacja, melioracja gruntów, tworzenie obszarów retencyjnych, zbiorników burzowych itp.,
  • usługi projektowe i budowlane w zakresie drobnych prac związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni (kształtowania terenu, budowy ścian oporowych, ścieżek spacerowych itp.).


Grupowanie to nie obejmuje:

  • produkcji w celach handlowych i dokonywania zasadzeń w celu sprzedaży roślin, drzew, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działów 01, 02,
  • usług szkółek, włączając szkółkarstwo leśne, sklasyfikowanych w 01.30.10.0, 02.10.20.0,
  • usług w zakresie utrzymania terenów rolniczych w dobrym stanie ekologicznym, sklasyfikowanych w 01.61.10.0,
  • usług w zakresie architektury i projektowania krajobrazu, sklasyfikowanych w 71.11.4,
  • robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach Sekcji F.


Mając na uwadze opis przedstawiony we wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż świadczone przez Pana usługi, polegające na oczyszczaniu koryt rzek poprzez wykaszanie skarp i dna oraz hakowanie zarośli dna rzeki, oczyszczaniu i naprawie drenowania od dnia 1 stycznia 2011 r. należy opodatkować 8% stawką podatku, zgodnie z dyspozycją zawartą w 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile czynności te faktycznie mieszczą się w odpowiednich grupowaniach PKWiU wskazanych w poz. 135, poz. 137 lub poz. 176 aktualnie obowiązującego załącznika nr 3 do ustawy.

Ponadto informacyjnie wskazać należy, iż w stanie prawnym do dnia 31 grudnia 2010 r. usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni, które dla celów podatkowych (na podstawie klasyfikacji PKWiU z 1997 r.) zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 01.41.12-00.00 korzystały z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 135 załącznika nr 3 do ustawy. Natomiast wskazany we wniosku symbol PKWiU 81.30.10.0. stanowi odpowiednik symbolu z 1997 r. PKWiU 01.41.12.00.00. bowiem został zamieszczony w załączniku rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z dnia 26 listopada 2008 r. nr 207, poz. 1293 ze zm.), w tabeli klucza powiązań.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację przedmiotowych czynności dokonaną przez Wnioskodawcę.

Zgodnie bowiem z treścią pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Natomiast stosownie do pkt 2 cytowanego komunikatu w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania standardów klasyfikacyjnych. Jak wynika z pkt 6 ww. komunikatu sprawy kierowane do Prezesa GUS przez zainteresowane podmioty wymagające dodatkowych wyjaśnień, w tym wnioski o zmianę lub uzupełnienie informacji otrzymanej z Urzędu Statystycznego w Łodzi, są prowadzone przez Główny Urząd Statystyczny, odpowiednio przez Sekretariat Prezesa i Departament Koordynacji i Organizacji Badań.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy, w przypadku zaistnienia rozbieżności można wystąpić do Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w trybie ww. pkt 6 Komunikatu Prezesa GUS o dokonanie prawidłowej i rozstrzygającej kwalifikacji wykonywanych przez Pana usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj