Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-679/12-6/IGo
z 31 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-679/12-6/IGo
Data
2012.10.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
audycja
podatek od towarów i usług
stawki podatku
telewizja


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT na usługi hurtowego i detalicznego świadczenia mobilnych audiowizualnych usług medialnych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30.07.2012r. (data wpływu 01.08.2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 16.10.2012r. (data wpływu 19.10.2012r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 05.10.2012r. (skutecznie doręczone w dniu 09.10.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi hurtowego i detalicznego świadczenia mobilnych audiowizualnych usług medialnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.08.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi hurtowego i detalicznego świadczenia mobilnych audiowizualnych usług medialnych. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 16.10.2012r., złożonym w dniu 16.10.2012r. (data wpływu 19.10.2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 05.10.2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

X Sp. z oo. (dalej: „X ” lub „Spółka”) decyzją Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej nr … z dnia 26 czerwca 2009 r. uzyskała rezerwację częstotliwości przeznaczonych do świadczenia audiowizualnych usług medialnych, w tym rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych, w technologii DVB-H (dalej: „Decyzja rezerwacyjna”). Decyzja rezerwacyjna została zmieniona najpierw decyzją Prezesa UKE nr …. z dnia 29 września 2009 r. a następnie decyzją Prezesa UKE nr … z dnia 10 grudnia 2010 r. Zarówno wydanie, jak i zmiany Decyzji rezerwacyjnej dokonywane były w porozumieniu z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji. Rezerwacja częstotliwości dokonana na rzecz X obejmuje kanały radiowe o szerokości 8 MHz z zakresu 470-790 MHz, przeznaczone - w brzmieniu Decyzji rezerwacyjnej po dokonanych zmianach - do świadczenia mobilnych audiowizualnych usług medialnych, w tym rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych, na obszarze całego kraju, w radiokomunikacyjnej służbie radiofuzyjnej.

W ramach hurtowego oferowania mobilnych audiowizualnych usług medialnych X zapewnia:

  • Multipleksowanie sygnałów cyfrowych
  • Transmisję programów radiofonicznych lub telewizyjnych
  • System dostępu warunkowego
  • Elektroniczny przewodnik po programach
  • Rozprowadzanie programów radiofonicznych lub telewizyjnych w radiokomunikacyjnej służbie radiodyfuzyjnej technologii DVB-T
  • Kompleksowe utrzymanie usługi
  • Dostęp do programów telewizyjnych i radiowych wraz ze wszystkimi opłatami wnoszonymi na rzecz nadawców z tytułu konstruowania oferty i jej udostępniania operatorom (w tym opłaty na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania z wyłączeniem Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej)
  • Wsparcie techniczne „drugiej linii” dla operatora telekomunikacyjnego, w zakresie systemu CAS oraz programingu.

W celu właściwej identyfikacji usług świadczonych przez Spółkę, które powyżej zostały opisane Spółka wystąpiła z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi o wydanie interpretacji w zakresie ich właściwej kwalifikacji według PKWiU. Zgodnie z interpretacją Urzędu Statystycznego w Łodzi, otrzymaną przez Spółkę 9 lipca 2012 r., sygn. … wydaną zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) świadczenie mobilnych audiowizualnych usług medialnych w postaci rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych z wykorzystaniem częstotliwości objętej rezerwacją wykonywane w ramach oferty hurtowej i detalicznej obejmujące ww. elementy usługi mieści się w grupowaniu PKWiU 61.20.50.0 „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej”.

W piśmie uzupełniającym z dnia 16.10.2012r, Wnioskodawca podaje następujące informacje.

Wnioskodawca wyjaśnia, iż usługi hurtowego i detalicznego świadczenia mobilnych audiowizualnych usług medialnych w postaci rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych z wykorzystaniem częstotliwości objętej rezerwacją wykonywane w ramach oferty hurtowej i detalicznej zgodnie z interpretacją Urzędu Statystycznego w Łodzi, otrzymaną przez Spółkę 9 lipca 2012 r., sygn. … wydaną zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. mieszczą się w grupowaniu PKWiU 61.20.50.0 „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej”.

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r., Nr 177 poz.1054), zwanej dalej „Ustawą” w poz. 170 załącznika nr 3 do Ustawy, który stanowi „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%” (od 1 stycznia 2011 r. - 8%) pod grupowaniem PKWiU ex 61.20.50.0 wymienia „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej - wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej)”.

Wnioskodawca zaznacza, iż nadanie niniejszego brzmienia załącznika nr 3 od 1 stycznia 2011 r. było związane z tym, iż dla celów VAT Polską Kwalifikację Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) z 1997 r. od 1 stycznia 2011 r. zastąpiono PKWiU z 2008 r. W zakresie niniejszego wniosku PKWiU z 1997 r. było analogiczne do PKWiU z 2004 r., do którego odwołuje się Spółka we wniosku oraz niniejszym uzupełnieniu wniosku i w stosunku do którego istnieją ww. klucze powiązań PKWiU 2008-2004 i 2004-2008 stanowiące załącznik do obowiązującego rozporządzenia w sprawie PKWiU.

Zdaniem Spółki z uwagi na odmienne brzmienie PKWiU z 2004r. (i 1997r.) z PKWiU z 2008r. załącznik nr 3 sformułowano w ten sposób, aby zgodnie z art. 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług z 29 października 2010r. (Dz.U. Nr 226, poz. 1476 ze zm.) nie zmienił zakresu towarów i usług opodatkowanych stawką VAT 7%, a od 1 stycznia 2011r. – 8%.

Stosownie do ww. art. 2 zmiany w obowiązujących w dniu ogłoszenia niniejszej ustawy klasyfikacjach statystycznych, wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, oraz w kluczach powiązań między tymi klasyfikacjami, wprowadzone po tym dniu, nie powodują zmian w opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli nie zostały określone w ustawie.

Analogiczne stanowisko jak ww. zaprezentowane przez Spółkę spotkamy również w piśmiennictwie, gdzie czytamy - „PKWiU a nowe stawki VAT” Janusz Zubrzycki (Oficyna Wydawnicza UNIMEX, Wrocław 2011): „Ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), nastąpiło przyjęcie do stosowania - przy identyfikowaniu towarów i usług dla potrzeb obrotów krajowych, w zakresie jakim ustawa odwołuje się do takiego identyfikowania - PKWiU z 2008 r. (por. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), zamiast poprzednio stosowanego PKWiU z 1997 r.

Spowodowało to konieczność „przełożenia” (przetłumaczenia) obowiązujących do 31 grudnia 2010r. załączników (z wyjątkiem uchylonych załączników nr 1 i 4 i przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, za których zastosowano nomenklaturę i odwołania do klasyfikacji PKWiU z 1997 r.), na symbole i nazwy stosowane w PKWiU z 2008 r., tak aby ich zakres, co do zasady, nie uległ zmianie.”

Z uwagi na powyższe zdaniem Spółki brzmienie załącznika nr 3 należy interpretować w powiązaniu z analizą PKWiU z 2004 i 2008 r. oraz kluczami powiązań pomiędzy nimi stanowiącymi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). Stosownie do powyższego Spółka wyjaśniła we wniosku, iż według powiązań PKWiU z 2008 r. i 2004 r. „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej” klasyfikowane pod symbolem PKWiU 2008 r. 61.20.50.0 należy powiązać z „usługami transmisji telewizyjnej” klasyfikowanymi pod symbolem PKWiU z 2004 r. 64.20.21-00.00 oraz „usługami radia i telewizji kablowej” klasyfikowanymi pod symbolem PKWiU z 2004 r. 64.20.30-00.00.

Z kolei z powiązań PKWiU z 2004 i 2008 r. wynika. iż „usługi radia i telewizji kablowej” klasyfikowane pod symbolem 64.20.30-00.00 według PKWiU 2004 r. zawierają m.in. .„Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej” klasyfikowane pod symbolem 61 .20.50.0 PKWiU z 2008 r.

Powyższe oznacza, iż „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej” klasyfikowane pod symbolem 61.20.50.0 PKWiU z 2008 r. zawierały się w grupowaniu 64.20.30.-00.00 według PKWiU 2004 r. dotyczącym „.usług radia i telewizji kablowej”.

Powyższą interpretację zdaniem Spółki potwierdza również analiza załącznika nr 3 Ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. w porównaniu z jego brzmieniem od 1 stycznia 2911 r. Załącznik nr 3 w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. w poz. 151 wskazywał „Usługi radia i telewizji kablowej, z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. działalności agencji informacyjnych” klasyfikowane pod PKWiU z 1997 r. (i 2004 r.) w grupowaniu ex 64.20.3. Załącznik nr 3 Ustawy w brzmieniu od 1 stycznia 2011 r. wskazuje zaś wszystkie usługi wymienione w kluczu powiązań 2004-2008, które według PKWiU 2004 r. były klasyfikowane w grupowaniu 64.20.30-00.00, co obrazuje poniższa tabela:

PATRZ WNIOSEK ORD-IN

Mając na uwadze powyższe oraz argumentacje powołaną we wniosku z 30 lipca 2012r. – próbując udzielić odpowiedzi na zadane pytanie, zdaniem Spółki można stwierdzić, iż usługi hurtowego i detalicznego świadczenia mobilnych audiowizualnych usług medialnych w postaci rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych sklasyfikowane pod PKWiU z 2008r. 61.20.50.0 „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej” zgodnie z PKWiU z 2004r. (i 1997r.) stanowiły „Usługi radia i telewizji kablowej” sklasyfikowane pod PKWiU 64.20.30-00.00, zaś stosownie do ustawy o VAT w brzmieniu od 1 stycznia 2011 r. usługi będące przedmiotem wniosku mając na uwadze powyższą analizę oraz analizę przedstawioną we wniosku należy utożsamiać z usługami radia i telewizji kablowej w takim znaczeniu w jakim odwołuje się do nich poz 170 załącznika nr 3 do ustawy o VAT w ramach grupowania ex 61.20.50.0 „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej - wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi hurtowego i detalicznego świadczenia mobilnych audiowizualnych usług medialnych w postaci rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych z wykorzystaniem częstotliwości uzyskanych w Decyzji rezerwacyjnej mieszczące się w grupowaniu PKWiU 61.20.50.0 „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej” stanowią usługi „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej” wskazane w poz. 170 załącznika nr 3 do ustawy o VAT i w związku z tym są opodatkowane 8% stawką VAT...

Zdaniem Spółki usługi hurtowego i detalicznego świadczenia mobilnych audiowizualnych usług medialnych w postaci rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych z wykorzystaniem częstotliwości uzyskanych w Decyzji rezerwacyjnej mieszczące się w grupowaniu PKWiU 61.20.50.0 „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej” stanowią „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej - wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej” wskazane w poz. 170 załącznika nr 3 do ustawy o VAT i w związku z tym są opodatkowane 8% stawką VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r., Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej „Ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 Ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 5a Ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W związku z tym, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów lub usług stanowi warunek niezbędny do określenia prawidłowej w stosunku do dostawy towarów i świadczenia usług stawki VAT Wnioskodawca odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do której odwołują się przepisy ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 1 pkt 17 lit. a) ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług z 29 października 2010 r. (Dz.U. Nr 226, poz. 1476 ze zm.) zwana dalej „Ustawą zmieniającą” od dnia 1 stycznia 2011 r. właściwą do wyznaczania zakresu stosowania stawek obniżonych, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług 2008, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293).

Mając na uwadze powyższe w celu właściwej Identyfikacji usług świadczonych przez Spółkę, które zostały opisane w stanie faktycznym Spółka wystąpiła z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi o wydanie interpretacji w zakresie ich właściwej kwalifikacji według PKWiU.

Zgodnie z interpretacją Urzędu Statystycznego w Łodzi, otrzymaną przez Spółkę 9 lipca 2012 r., sygn. … wydana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) świadczenie mobilnych audiowizualnych usług medialnych w postaci rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych z wykorzystaniem częstotliwości objętej rezerwacją wykonywane w ramach oferty hurtowej i detalicznej obejmujące:

  • Multipleksowanie sygnałów cyfrowych
  • Transmisję programów radiofonicznych lub telewizyjnych
  • System dostępu warunkowego
  • Elektroniczny przewodnik po programach
  • Rozprowadzanie programów radiofonicznych lub telewizyjnych w radiokomunikacyjnej służbie radiodyfuzyjnej technologii DVB-T
  • Kompleksowe utrzymanie usługi;
  • Dostęp do programów telewizyjnych i radiowych wraz ze wszystkimi opłatami wnoszonymi na rzecz nadawców z tytułu konstruowania oferty i jej udostępniania operatorom,
  • Wsparcie techniczne „drugiej linii” dla operatora telekomunikacyjnego, w zakresie systemu CAS oraz programingu

- mieści się w grupowaniu PKWiU 61.20.50.0 „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej”.

Usługi świadczone przez Spółkę ujęte w grupowaniu PKWiU 61.20.500 „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej” są wymienione w załączniku nr 3 do Ustawy, który stanowi „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%.”

Należy jednak mieć na uwadze, iż zgodnie z art. 146a pkt 2 Ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnie 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do Ustawy, wynosi 8%.

Wnioskodawca zwraca uwagę, iż pod poz. 170 załącznika nr 3 do Ustawy pod grupowaniem PKWiU ex 61.20.50.0 ujęto „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacyjnej ruchomej - wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej)”.

Należy zauważyć, iż 8% stawka w zakresie wymienionych usług nie dotyczy usług reklamowych i promocyjnych, co nie ma znaczenia w niniejszej sprawie, zaś PKWiU ex oznacza zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Jednocześnie w art. 2 Ustawy zmieniającej postanowiono, iż zmiany w obowiązujących w dniu ogłoszenia niniejszej ustawy klasyfikacjach statystycznych, wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, oraz w kluczach powiązań między tymi klasyfikacjami, wprowadzone po tym dniu nie powodują zmian w opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli nie zostały określone w ustawie.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego Spółka zwraca uwagę, iż w pozycji 169 załącznika nr 3 Ustawa wymienia „Usługi radia i telewizja kablowe (symbol PKWiU 2008 - ex 61.10.5), zaś w pozycji 170 załącznika wskazano „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej - wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej” (symbol PKWiU 2008 - ex 61.20.50.0). Sformułowanie poz. 169 i 170 w załączniku nr 3 do Ustawy o VAT rodzi pytanie czy hurtowe i detaliczne świadczenie mobilnych audiowizualnych usług medialnych w postaci rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych można uznać za usługi radia i telewizji kablowej w tym znaczeniu w jakim posługuje się tym pojęciem treść poz. 170 załącznika nr 3 do ustawy o VAT w ramach grupowania ex 61.20.50.0 „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej - wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej”.

Zdaniem Spółki taki tok rozumowania wynika z faktu, iż według powiązań PKWiU z 2008 r. i 2004 r. „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej” klasyfikowane pod symbolem PKWiU 2008 r. 61.20.50.0 należy powiązać z „usługami transmisji telewizyjnej” klasyfikowanymi pod symbolem PKWiU z 2004 r. 64.20.21-00.00 oraz „usługami radia i telewizji kablowej” klasyfikowanymi pod symbolem PKWiU z 2004 r. 64.20.30.00.

Z kolei z powiązań PKWiU z 2004 i 2008 r. wynika, iż „usługi radia i telewizji kablowej” klasyfikowane pod symbolem 64.20.30.-00.00 według PKWiU 2004 r. zawierają m.in. „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej” klasyfikowane pod symbolem 61.20.50.0 PKWiU z 2008 r.

Powyższe oznacza, iż „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej” klasyfikowane pod symbolem 61.20.50.0 PKWiU z 2008 r. zawierały się w grupowaniu 64.20.30-00.00 według PKWiU 2004 r. dotyczącym „usług radia i telewizji kablowej.”

Spółka zwraca również uwagę, iż zasadności powyższej analizy nie podważa fakt, iż do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do 31 grudnia 2010 r. stosowana była Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) z 1997 r.. W zakresie niniejszego wniosku PKWiU z 1997 r. było bowiem analogiczne do PKWiU z 2004 r., do którego odwołuje się Spółka i w stosunku do którego istnieją ww. klucze powiązań PKWiU 2008-2004 – 2004-2008 stanowiące załącznik do obowiązującego rozporządzenia w sprawie PKWiU.

Mając na uwadze powyższą argumentację, zdaniem Spółki usługi hurtowego i detalicznego świadczenia mobilnych audiowizualnych usług medialnych w postaci rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych zgodne z Decyzją rezerwacyjną na obszarze całego kraju należy klasyfikować pod symbolem PKWiU z 2008 r. 61.20.50.0 „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej”, z tym że stosownie do ustawy o VAT będą to usługi radia i telewizji kablowej wskazane w poz. 170 załącznika nr 3 do ustawy o VAT ramach grupowania ex 61.20.50.0 „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej - wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej”.

Spółka zwraca również uwagę, iż powyższy sposób rozumowania potwierdzony został w uzasadnieniu do projektu nowelizacji ustawy o VAT (projekt z 25 maja 2012 r. - ustawa z dnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw), której wejście w życie jest planowane na 1 stycznia 2013 r. W pkt 67 uzasadnienia dotyczącym m.in. Usług radiowych i telewizyjnych czytamy:

„Zgodnie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT oraz poz. 164-172 załącznika nr 3 do tej ustawy opodatkowaniu VAT stawką obniżoną w wysokości 8% podlegają:

  1. usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi - wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych - PKWiU ex 59.11.1,
  2. usługi związane z projekcją filmów - PKWiU ex 59.14.10.0,
  3. usługi w zakresie nagrywania dźwięku i wydarzeń na Żywo - PKWiU ex 59.20.1,
  4. usługi związane z produkcją programów radiofonicznych - PKWiU ex 59.20.2,
  5. usługi związane z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych, inne niż określone w art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy - PKWiU ex 60,
  6. usługi radia i telewizji kablowej - PKWiU ex 61.10.5,
  7. usługi udostępniania radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej - wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej - PKWiU ex 61.20.50.0,
  8. usługi telekomunikacji satelitarnej, z wyłączeniem udostępniania programów radiowych i telewizyjnych za pośrednictwem satelity - wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej - PKWiU ex 61.30.10.0,
  9. usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych za pomocą satelity - wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej - PKWiU ex 61.30.20.0.

Stawka obniżona, w zakresie wymienionych usług, nie dotyczy usług reklamowych i promocyjnych. (…) Równocześnie w poz. 169 załącznika nr 3 proponuje się wpisać usługi polegające na umożliwieniu odbioru programów telewizyjnych i radiowych za pomocą urządzeń odbiorczych powszechnego odbioru oraz dekoderów - inne niż określone w art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT.

Powyższa pozycja objęła swoim zakresem również usługi wymienione w poz. 170 i 171 w zakresie udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowanych za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej (poz. 170) oraz za pomocą satelity (poz. 171), w związku z czym pozycje te zostały uchylone. Z zakresu poz. 169 wyłączono usługi polegające na wypożyczaniu filmów i audycji w wybranym przez korzystającego z usługi czasie oraz usługi reklamowe i promocyjne.”

Sposób interpretacji przedmiotowych przepisów przedstawiony w opisanym wyżej projekcie ustawy jest zgodny z prezentowanym wyżej tokiem rozumowania Spółki. Powyższe potwierdza zatem, że usługi hurtowego i detalicznego świadczenia mobilnych audiowizualnych usług medialnych w postaci rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych z wykorzystaniem częstotliwości uzyskanych w Decyzji rezerwacyjnej mieszczące się w grupowaniu PKWiU 61.20.50.0 „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej” stanowią „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej - wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej wskazane w poz. 170 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, w związku z czym są opodatkowane 8% stawką VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 5a Ustawy VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w k wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wdane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Na mocy art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W pozycji 172 załącznika nr 3 do Ustawy VAT wymienione zostały usługi ex 61.30.20.0 „usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych za pomocą satelity - wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej”.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 pkt 30 Ustawy VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka uzyskała rezerwację częstotliwości przeznaczonych do świadczenia audiowizualnych usług medialnych, w tym rozprowadzania programów radiofonicznych tub telewizyjnych, w technologii DVB-H. Rezerwacja częstotliwości dokonana na rzecz X obejmuje kanały radiowe o szerokości 8 MHz z zakresu 470-790 MHz, przeznaczone - w brzmieniu Decyzji rezerwacyjnej po dokonanych zmianach - do świadczenia mobilnych audiowizualnych usług medialnych, w tym rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych, na obszarze całego kraju, w radiokomunikacyjnej służbie radiofuzyjnej. W ramach hurtowego oferowania mobilnych audiowizualnych usług medialnych X zapewnia: multipleksowanie sygnałów cyfrowych, transmisję programów radiofonicznych lub telewizyjnych, system dostępu warunkowego, elektroniczny przewodnik po programach, rozprowadzanie programów radiofonicznych lub telewizyjnych w radiokomunikacyjnej służbie radiodyfuzyjnej technologii DVB-T, kompleksowe utrzymanie usługi, dostęp do programów telewizyjnych i radiowych wraz ze wszystkimi opłatami wnoszonymi na rzecz nadawców z tytułu konstruowania oferty i jej udostępniania operatorom (w tym opłaty na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania z wyłączeniem Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej), wsparcie techniczne „drugiej linii” dla operatora telekomunikacyjnego, w zakresie systemu CAS oraz programingu.

Zgodnie z interpretacją Urzędu Statystycznego w Łodzi, wydaną zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) świadczenie mobilnych audiowizualnych usług medialnych w postaci rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych z wykorzystaniem częstotliwości objętej rezerwacją wykonywane w ramach oferty hurtowej i detalicznej obejmujące ww. elementy usługi mieści się w grupowaniu PKWiU 61.20.50.0 „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej”.

Ponadto w piśmie uzupełniającym Wnioskodawca podaje, że usługi będące przedmiotem wniosku należy utożsamiać z usługami radia i telewizji kablowej w takim znaczeniu w jakim odwołuje się do nich poz. 170 załącznika nr 3 do ustawy o VAT w ramach grupowania ex 61.20.50.0 „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej - wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej”.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy należy uznać, że świadczone przez Spółkę czynności hurtowego i detalicznego oferowania mobilnych audiowizualnych usług medialnych, polegające na zapewnieniu multipleksowania sygnałów cyfrowych, transmisji programów radiofonicznych lub telewizyjnych, systemu dostępu warunkowego, elektronicznego przewodnika po programach, rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych w radiokomunikacyjnej służbie radiodyfuzyjnej technologii DVB-T, kompleksowego utrzymania usługi, dostępu do programów telewizyjnych i radiowych wraz ze wszystkimi opłatami wnoszonymi na rzecz nadawców z tytułu konstruowania oferty i jej udostępniania operatorom (w tym opłaty na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania z wyłączeniem Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej), wsparcia technicznego „drugiej linii” dla operatora telekomunikacyjnego, w zakresie systemu CAS oraz programingu, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 61.20.50.0, podlegają opodatkowaniu stawką 8%, stanowią bowiem, co wskazuje również Wnioskodawca w piśmie uzupełniającym, „Usługi udostępniania programów radiowych i telewizyjnych realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej - wyłącznie usługi radia i telewizji kablowej”, które mieszczą się więc w grupowaniu klasyfikacyjnym wskazanym w Ustawie VAT, w załączniku nr 3 poz. 170, jako usługi opodatkowane preferencyjną stawką.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Wskazać również należy, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj