Interpretacja Urzędu Skarbowego w Jarosławiu
US-VII-443/57/04
z 10 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US-VII-443/57/04
Data
2004.12.10



Autor
Urząd Skarbowy w Jarosławiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
bilard
gry
salon gier
usługi rozrywkowe


Pytanie podatnika
dotyczy stawki opodatkowania podatkiem od towarów i usług gier: bilard, telewizyjnych, na automatach zręcznościowych


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pana wniosek z dnia 28.09.2004 r., uzupełniony pismem z dnia 18.10.2004 r. o udzielenie pisemnej informacji w indywidualnej sprawie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii stawki opodatkowania podatkiem od towarów i usług przychodów osiąganych z usług polegających na udostępnieniu korzystania klientom z gier telewizyjnych, fliperów, gry w bilard, uprzejmie wyjaśnia:

W złożonych pismach scharakteryzował pan, że świadczone przez pana usługi polegają m.in. na udostępnieniu ludności za odpłatnością gier: w bilard, telewizyjnych, na automatach zręcznościowych, fliperach. Dla świadczonych usług podał pan symbole klasyfikacji wg PKD 9234Z, EKD 923410 oraz wg PKWiU 92.34.13 – pozostała działalność rozrywkowa, gdzie indziej niesklasyfikowana. Według zajętego przez pana stanowiska wymienione usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, ponieważ prowadzi pan działalność ukierunkowaną na osiąganie zysków i ich pomnażaniu, natomiast w objaśnieniach do załącznika nr 4 zapisano, że wymienione w nich usługi korzystają ze zwolnienia, jeśli nie zostały z niego wyłączone oraz świadczone są przez podmioty, które nie mają celu do osiągania zysków, a wszelkie zyski, które osiągną przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Według pana świadczone usługi winny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług wg stawki 22-procentowej.

Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

Na podstawie art. 43 ust 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W ww. załączniku zwolnieniem od podatku zostały objęte usługi wymienione m.in. w pozycji 11 wg PKWiU ex 92: usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem. W odniesieniu do usług związanych ze sportem w objaśnieniu zastrzeżono, iż zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Powyższe objaśnienie dotyczy wyłącznie świadczenia usług związanych ze sportem. W wyłączeniach ze zwolnienia enumeratywnie wymienionych w punktach od 1 do 8, poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy nie zostały wyłączone usługi sklasyfikowane wg PKWiU 92. 34.13. Usługi o tym symbolu nie zostały również wymienione w załączniku nr 3 do ustawy jako opodatkowane stawką 7-procentową. Kryterium osiągania i pomnażania zysków nie ma zastosowania do wykonywanych przez pana usług, gdyż nie prowadzi pan usług związanych ze sportem.

Co do zasady, każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności, w tym również w zakresie klasyfikacji. Jeżeli zatem sklasyfikował pan wykonywane przez siebie usługi wg symbolu PKWiU 92.34.13, to na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług są one zwolnione od podatku (nie zostały wyłączone ze zwolnienia).

Dodatkowo organ podatkowy nadmienia, że wątpliwości tut. organu budzi fakt sklasyfikowania przez pana usług w zakresie gier wideo na monety oraz gier na automatach zręcznościowych. Według przedstawionego opisu, użytkownik może rozpocząć grę dopiero po wrzuceniu monety – wg Polskiej Klasyfikacji Działalności eksploatacja automatów do gry na monety została sklasyfikowana w podklasie 92.71.Z, natomiast eksploatacja gier wideo na monety w podklasie 92.72.Z – zatem należałoby rozważyć, czy te usługi nie są sklasyfikowane w grupowaniu odpowiednio 92.71 i 92.72 wg PKWiU – jako usługi rekreacyjne pozostałe. W celu prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług może zwrócić się pan do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urząd Statystyczny w Łodzi.

Niniejszej informacji udzielono na podstawie stanu faktycznego przedstawionego w podaniu, wg stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj